بازگشایی پرونده 20ساله / پرونده ی کوی دانشگاه پس از 20 سال با سخنان جدید فرهاد نظری و تکذیب موسوی لاری بازگشایی شد

پرونده ی کوی دانشگاه پس از ۲۰ سال با سخنان جدید فرهاد نظری و تکذیب موسوی لاری بازگشایی شد.

بازگشایی پرونده 20ساله / پرونده ی کوی دانشگاه پس از 20 سال با سخنان جدید فرهاد نظری و تکذیب موسوی لاری بازگشایی شد

۲۰ سال پس از واقعه‌ی ۱۸ تیر ۱۳۷۸ و حمله به کوی دانشگاه تهران ، فرهاد نظری در یک گفت‌وگوی تلویزیونی ابعاد جدیدی از این پرونده را بیان کرد. این دومین بار است که در چند روز گذشته، پرونده‌ای بیست ساله باز و ابعاد جدیدی از آن‌ بیان می‌شود. پیش از این مصطفی پورمحمدی و محمد نیازی که هر دو سوابق اطلاعاتی امنیتی دارند، مجادله‌ای را بر سر قتل‌های پاییز ۷۷ راه انداختند. اکنون سخنان فرهاد نظری که فرماندهی شهر تهران را در زمان حادثه کوی دانشگاه برعهده داشت، و مدعای او در آن اتفاقات، این پرونده را گشود. او اعلام کرده است که برای حمله به کوی دانشگاه از وزیر کشور وقت دستور داشته است. آیا ادعای او درست است؟ عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور وقت این ادعا را رد کرده و آن را کذب خوانده است. فرمانده‌ی نیروی انتظامی تهران دو مقام مافوق دارد که می‌تواند دستورات خود را از آنها بگیرد. اول وزیر کشور و دوم فرمانده‌ی کل نیروی انتظامی. فرمانده کل نیروی انتظامی وقت، سرتیپ هدایت لطفیان بود که بعد از واقعه‌ی کوی دانشگاه تغییر کرد و جای خود را به محمدباقر قالی‌باف داد. آقای لطفیان هیچ‌گاه درباره‌ی کوی سخن نگفت. به عبارتی او حلقه‌ی مفقوده‌ی این ماجرا است و سخنانش می‌تواند ابعاد جدیدی به این پرونده بدهد.

*مدعای فرهاد نظری و تکذیبیه موسوی لاری

فرهاد نظری فرمانده پلیس تهران بزرگ درسال ۱۳۷۸، هفته گذشته برای اولین بار روی خط یک برنامه زنده تلویزیونی آمد و حدود ۲۰ دقیقه ادعاهای پراکنده‌ای را علیه برخی مقامات دولت وقت مطرح کرد.

او در بخشی از اظهاراتش، اتهاماتی را درباره‌ی عبدالواحد موسوی لاری و مصطفی تاجزاده مطرح کرد. نظری گفت: «آقای لاری از طریق فرماندهان ارشد من دستور برخورد را صادر کردند، یعنی اغتشاشگران داخل امیرآباد. اما از فردای آن روز علم حمایت از دانشجو را به دست گرفتند و تا امروز سنگ حمایت از دانشجو را به سینه می‌زنند.» طبق آنچه فرهاد نظری می‌گوید: «آقای موسوی لاری و دستگاه او و معاون سیاسی وقت که با حفظ سمت، مسئول کمیته امور دانشجویی بوده و وظیفه داشته است که عملیات پیشگیری از بحران را انجام دهد، امروز به عنوان علمدار در میدان یک‌نفره ناجوانمردانه شروع به نشر اکاذیب درباره احکام قانون و برائت پلیس می‌کنند، آن هم بعد گذشت ۲۰ سال.»

در همین جهت اما موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات اظهارات سردار فرهاد نظری درباره حوادث کوی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸ را رد کرده است. موسوی لاری که نامه‌اش را از طریق خبرگزاری‌های رسمی منتشر کرد، خطاب به علی‌عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما با کذب خواندن سخنان سردار نظری در شبکه افق، خواستار انعکاس نامه خود در «برنامه‌ای مشابه» در «همان شبکه» شد. او در این نامه ضمن اظهار تاسف و تعجب از پخش چنین برنامه‌ی یکسویه‌ای که با حضور علیرضا زاکانی و تماس تلفنی با سردار نظری پخش شده، آن را سقوط اخلاقی توصیف و اعلام کرده که «برخی سخنان کذب و خلاف واقع توسط آقای فرهاد نظری مبنی بر دستور اینجانب جهت ورود به کوی و برخورد با دانشجویان مطرح و تلاش شد تا اقدامات غیرموجه و فاجعه‌بار عوامل حادثه توجیه و بر آثار زیان‌بار تعرض به دانشجویان سرپوش گذاشته شود.»

طبق نوشته موسوی لاری به رئیس سازمان صدا و سیما، « برنامه‌هایی از این قبیل وجهه صدا و سیما را بیش از پیش ملکوک نموده و بر بلندی دیوار بی‌اعتمادی عامه مردم نسبت به این سازمان می‌افزاید. صدا و سیمای جمهوری اسلامی نباید تریبونی برای تحریف تاریخ، ترویج دروغ و نشر اکاذیب باشد.» از سویی، نظری در همین برنامه اعلام کرده که دوست دارد فرصتی پیدا شود تا در یک مناظره زنده و رودررو با مسئولان و عناصر آن زمان به گفت‌وگو بنشیند و چهره به چهره به عنوان دو برادر در کنار هم شروع به مرور تاریخ کنند تا برای آیندگان بماند. فرهاد نظری همچنین در اظهاراتش، از دریافت یک نامه دلجویی از سیدمحمد خاتمی خبر داده است. به گفته او، این نامه به صورت رسمی و از طریق محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اصلاحات به دست او رسیده است.

نظری در این برنامه تلویزیونی بخشی از نامه را به این شرح خواند: «من هم معتقدم جفایی در حق شما که به عنوان نماینده پلیس بودید صورت گرفته است. سابقه سردار نظری روشن و درخشان است و هیچ چیز نباید باعث مخدوش شدن این سابقه گردد. من هم معتقدم جفایی در حق ایشان و دیگران شده است.» در همین رابطه، محمدعلی ابطحی به اظهارات نظری واکنش نشان داده و در عین اینکه موضوع نگارش نامه سیدمحمد خاتمی به فرهاد نظری را تایید کرده، گفته است: «کاش آقای نظری آنچه را بارها درباره کوی دانشگاه به من یا دوستان دیگر گفته یا حتی نوشته است، همان‌ها را در این مصاحبه مطرح می‌کرد.» این اظهارنظر ابطحی و واکنش سایر مقامات سیاسی نشان می‌دهد ماجرای حمله به کوی دانشگاه تهران همچنان ابعاد گسترده‌ای دارد که فاش نشده است. شاید اگر طبق اعلام آمادگی طرفین، مناظره‌ای در این رابطه برگزار شود، بتوان تحلیل دقیق‌تری از چند و چون واقعه داشت.

*درخواست مناظره

اعلام آمادگی نظری برای مناظره بعد از چند ساعت با واکنش مصطفی تاجزاده مواجه شد و معاون سیاسی وقت وزیر کشور نیز اعلام کرد حاضر است در چنین مناظره‌ای مقابل نظری بنشیند. او در کانال شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر و صفحه اینستاگرامش برای حضور در این برنامه اعلام آمادگی کرد. نظری در حالی برای این مناظره اعلام آمادگی کرده است که حدود سه هفته پیش، مصطفی تاجزاده، خواستار برگزاری مناظره‌ای با او شده بود. تاجزاده در روز ۲۸ خرداد در جلسه مناظره با علیرضا زاکانی با اشاره به نقش فرهاد نظری در حوادث کوی دانشگاه گفته بود: «آقای نظری مسئول تیم انتظامی در غائله ۷۸ دو ادعا کرده است که با دستور مافوق وارد کوی شده. سوال من این است که آقای نظری با دستور چه کسی وارد کوی شد؟»

فرهاد نظری چه گفت؟

فرهاد نظری فرمانده پلیس تهران بزرگ در سال ۱۳۷۸ بود که در پی حمله به کوی دانشگاه تهران به همراه ۱۹ نفر از پرسنل پلیس بازداشت و در شعبه اول دادسرای نظامی تهران حاضر شد. هرچند نهایتا دادگاه اتهامات را وارد ندانست و تبرئه شد. هرچند او در همین رابطه کتابی تحت عنوان «برای تاریخ، درباره حوادث ۱۸ تیر ۱۳۷۸ در کوی دانشگاه» منتشر کرده است اما تا امروز هیچ گفت‌وگوی رسانه‌ای درباره آن حادثه انجام نداده بود. تا اینکه در بخشی از برنامه «جهان‌آرا» که از شبکه افق پخش می‌شود، به صورت تلفنی روی آنتن زنده تلویزیون آمد و به شرح جزئیاتی از آن واقعه پرداخت. او در ابتدای سخنان خود، وقایع کوی دانشگاه را «یک فتنه از پیش طراحی شده» توصیف کرده و گفته: «آن زمان در فضای دانشگاه پایگاه‌های سیاسی وابسته به اهداف و گروه‌هایی حضور داشتند که بخشی از آنها در خارج بودند و اکنون پایگاه‌های همان عناصر در آمریکا است و سایت‌ها، فضای مجازی و از جمله اینترنشنال را به راه انداختند؛ لذا ما با یک توطئه از پیش تعیین شده مواجه بودیم، آن هم با هدف‌گیری پایه و اساس نظام و ولایت.»

نظری در عین حال دولت وقت را پایه و اساس این جریان خطاب کرده و گفته که «دولت وقت با تمام قوا و همه عناصری که در دست داشت جریانی را تشکیل دادند که پایه و اهداف این جریان و دعوا خودشان بودند.»

از سویی به دلیل اعتراضات دانشجویان که «تغییر قانون مطبوعات» بود اشاره و اعلام کرده که سیدمحمد خاتمی باید در آن زمان پاسخگوی این دعوا می‌شد. به گفته او «رئیس‌جمهور وقت اطلاع داشت که نامه‌ای از طریق وزارت اطلاعات آن به سرپرستی وزیر وقت یعنی آقای یونسی به بیرون نشر کرده و به قانون تبدیل و در مجلس تصویب شده است. طرف دعوا هم باز وزارت ارشاد بوده بنابراین رئیس‌جمهور وقت باید پاسخگوی این دعوا در آن زمان می‌شد و در آنجا این مسئله را حل و فصل می‌کرد.»

او در ادامه اظهارات خود، به شرح وقایع و اقدامات پلیس در مواجهه با دانشجویان پرداخته و در این بین تاکید کرده که «وزارت کشور به دانشجویان مجوز نداد و از طرفی هم روز ۱۶ تیرماه به پلیس کتبا نامه می‌دهند که هر گونه اختلالی که در محل به وجود آمد مسئولیت آن به عهده پلیس است و باید برخورد شود.» سردار نظری که در آن زمان ۲۹ سال داشت، حالا می‌گوید ۲۰ سال است در حصر نانوشته و غیر‌قانونی به سر می‌برد در حالی که دادگاه او را تبرئه کرده است اما به گفته او «پلیس را به محکمه کشاندند که منافع جناحی و سیاسی خود را پیش ببرند.» به گفته او، «پلیس به اتهامی محاکمه شد که در قانون جرم نبود، نیست و نخواهد بود. حتی در مجلس درخواست کردند که ورود پلیس به کوی دانشگاه ممنوع شود، اما نمایندگان مجلس در دوره‌های پنجم و ششم با گرایش‌های فکری مختلف آن را رد کردند.»

منبع: سازندگی

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • م
    0

    با سلام در خط پایانی گفتید آقای نظری گفته مجلس با خط فکری مختلف ولی فکر کنم گفت با خط فکری خاص خودشان

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      بگو جوان مردم الکی کشتیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها