گفتگو اختصاصی خبرفوری با محمدعلی ابطحی

مجمع روحانیون پیشنهادی برای کابینه نداده است / خدا به آقای ظریف طول عمر بدهد اما ایشان از 26سالگی مدیر است / پدرم عضو انجمن حجتیه نبود

محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز و از چهره های برجسته اصلاح طلب در گفتگوی اختصاصی با خبرفوری، به سوالاتی درباره حال و روز اصلاح طلبان و کابینه آینده روحانی و فعالیت های سیاسی خانوادگی اش پاسخ گفت.

مجمع روحانیون پیشنهادی برای کابینه نداده است / خدا به آقای ظریف طول عمر بدهد اما ایشان از 26سالگی مدیر است / پدرم عضو انجمن حجتیه نبود

فاطمه علی‌اصغری / خبرنگار سیاسی خبر فوری

دفتر کارش کوچک است اما چشم انداز خوبی دارد. در یک مجموعه مسکونی- اداری در نزدیکی میدان ونک، حجت الاسلام محمدعلی ابطحی میزبان ما می‌شود. همانطور که در عکس‌ها و فیلم‌های صفحات مجازی و سایر مصاحبه هایش دیده‌اید، او یک روحانی خونگرم است و بسیار علاقمند به فضاهای مجازی. در آن حد که به پوشش زنده مصاحبه از طریق اینستاگرام خبر فوری قناعت نکرده و خودش گوشی به دست می گیرد و برای مخاطبان صفحه خودش هم مصاحبه را زنده پخش می کند.

ابطحی همزمان با سوال و جواب‌ها، نظرات مطرح شده در اینستاگرام را هم می‌خواند و حتی گاهی به آن ها هم پاسخ می‌داد. سرزنده سخن می‎گفت تا آنجا که حرف از سال 88 شد. کمی مکث کرد، سپس صدایش را بغض گرفت و گفت به سفارش مشاورش بهتر است درباره آن اتفاق‌ها حرفی نزند. البته تاکید داشت که مردم خودشان فهمیدند ماجرا چه بوده و بعد از آزاد شدنش کسی از او انتقاد نکرده است.

با این روحانی مشهدی، از پدرش که در این شهر پرآوازه بود هم پرسیدیم؛ روایتی که کمتر گفته می شود. محمدعلی ابطحی هم چندان مایل نبود که گذشته را واکاوی کند اما ناگفته هایی را بازگو کرد. او می گفت پدرش ارتباطی با انجمین حجتیه نداشته و عرفان خاصی را دنبال می‎کرده است. اموال ضبط شده پدر نیز هیچگاه به دستش برنگشته است.

ابطحی مجمع روحانیون مبارز را یک تشکل سیاسی فعال ارزیابی می‏کند و معتقد است که این تشکل علی‎رغم دیگر تشکل‎های سیاسی فعال است و هردوهفته یکبار جلسه دارد ولی آنچه وی را اذیت می‏کرد ماجرای ممنوع‎التصویری رئیس تشکل متبوعش بود که بارها به آن اشاره کرده و تاکید داشت که هنوز کسی کاری برای آن نکرده است.

مشروح گفت‌وگوی خبر فوری با حجت الاسلام محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز را در ادامه می‌خوانید:

***

خبرفوری: درباره توهین و انتقاداتی که به رئیس‎جمهور وارد می‎شود باتوجه به اینکه شخص خودتان نیز بعد از سال 88 سابقه توهین و حمله خیابانی را داشتید نظرتان چیست؟معتقدید درباره اینگونه برخوردها چه باید کرد؟

ابطحی: بنده براین باورم که مسئله توهین به رئیس‎جمهور بعد از انتخابات یک کاری عادی است چرا که توانی که یک گروه خاص برای رای نیاوردن روحانی و پیروزی طرف مقابل به کار گرفته بودند هدر رفت طبیعی است که این طیف بسیار ناراحت باشند. فشاری که در حال حاضر روی دولت وجود دارد بسیار بالاست و منشا این امر این است که باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که آیا باتوجه به اینکه به صورت ایدئولوژیک رای مردم قابل قبول است و رای آنها تعیین کننده حکومت است چرا هنوز با توجه به انتخاب روحانی هنوز بخش‌هایی نمی‎توانند آن را قبول کنند. توهین‎هایی که به رئیس‎جمهور در شرایط فعلی بعد از فضای شدید و تند انتخاباتی صورت می‎گیرد کمی قابل تحمل است.

خبرفوری: فکر می‎کنید با پیگیری‎های حقوقی می‏توان با اینگونه توهین‎ها برخورد کرد؟

ابطحی: فکر نمی‎کنم که پیگیری حقوقی خیلی جواب بدهد ولی توصیه می‎کنم که مرتبا اطلاع حقوقی به بخش‎های قضایی داده شود البته خیلی فکر نمی‎کنم نتیجه‎ای داشته باشد.

خبرفوری: ماجرای پیگیری شکایتی که در جریان حمله‎ به شما در شهرری صورت گرفت به کجا رسید؟

ابطحی: در سال 88 زمانی که تازه از زندان بیرون آمدم و حواسم پرت بود و نمی‎دانستم که اوضاع چطور است در مراسمی در شهر ری حضور پیدا کردم افرادی به ماشینم حمله کردند و ابتدا شیشه عقب و سپس شیشه جلو را شکستند بعد فردی با هیکل درشت آینه ماشینم که در آن زمان تویوتا بود با لگدهای متعدد شکست و بنده این ماجرا را پیگیری کردم ولی یک جواب کوتاه هم نگرفتم.

خبرفوری: چرا شما مثل آقای مطهری که پیگیر پرونده توهینی که علیه‎اش صورت گرفت نیستید؟

ابطحی: شما به عنوان یک خبرنگار پیگیری کنید، بنده نامه‎ای را در این رابطه نوشتم و حاضرم کپی آن را به شما بدهم. نامه‎ای را به قوه‎قضائیه نوشتم و ارسال کردم ولی دستگاه قضایی تابه امروز به من جوابی نداده است. شاید هم دوررادور سلام رساندند.

خبرفوری: جنابعالی عضو مجمع روحانیون مبارز هستید و به خوبی می‎دانید که این مجمع نسبت به قبل فعالیت چشمگیری ندارد آیا قرار نیست مجمع روحانیون مبارز همایش و یا کنگره‎ای داشته باشد؟

ابطحی: مجمع روحانیون مبارز تنها مجموعه حزبی است که شاید بتوان گفت با اشاره امام خمینی راه افتاد و بعد با حمایت امام به راه خود ادامه داد و اعضای بیت امام در آن حضور داشتند. بنده از ابتدای در شورای مرکزی مجمع روحانیون و هیئت موسس بودم اما بعد از 88 اتفاقاتی افتاد که ظاهرا قرار نیست تمام شود و مهم‎ترین موضوعی که می‎توان در این راستا به آن اشاره کرد این است که رئیس مجمع ما ممنوع‎التصویر است و ما نمی‎توانیم بدون رئیس‎مان کنگره تشکیل دهیم و یا کنگره تشکیل دهیم ولی اسمی از خاتمی برده نشود. بنده براین باورم که نسبت به تشکل‏های سیاسی دیگر مجمع روحانیون مبارز فعال‎تر است چرا که هر دوهفته یکبار به صورت مرتب و مداوم جلسه دارد اما به طور مشخص نمی‎دانم که چرا ماجرای 88 با وجود گذشت 8 سال هنوز به پایان نمی‎رسد و چرا درباره حصرها و ممنوع التصویری اقدامی صورت نمی‎گیرد؟ در دو دوره ریاست‎جمهوری نگاه متفاوتی در کشور حاکم شده است ولی کسی به فکر این نیست که مشکلاتی چون ممنوع‌‎التصویری حل شود چرا که اگر این موضوع حل شود مجمع روحانیون به عنوان یکی از تشکل‎های سیاسی کشور بدون شک فعال‌تر خواهد شد ولی این مجمع درحال حاضر نسبت به خودش فعال‎ است ولی طبیعتا سایت این مجموعه فیلتر است و بیانیه‏های آن را هیچ سایتی منتشر نمی‎کند و اسم رئیس‎اش را کسی نمی‎نویسد و این موارد هم دست ما نیست.

خبرفوری: از طرف آقای روحانی برای گسترش فعالیت مجمع روحانیون مبارز اقدامی صورت ندادید؟

ابطحی: مجمع روحانیون مبارز یک نامه حقوقی مفصلی را درباره رفع ممنوع التصویری آقای خاتمی به روحانی نوشتند و وی هم نامه را به قوه‎قضائیه ارجاع داد و درخواست کرده بود که این ماجرا به چه دلیل است اما عملا اتفاقی نیفتد و هیچ جوابی هم به آقای روحانی ندادند. بنده هم در جلسه گذشته مجمع روحانیون مبارز از انصاری معاون حقوقی رئیس‎جمهور که عضو مجمع هم است سوال کردم که روند پیگیری این ماجرا به چه شکلی دنبال می‏شود پاسخی دریافت نکردم از این رو هنوز هم برای ما روشن نیست که چه ارگانی مصوبه ممنوع‎التصویری رئیس دولت اصلاحات را داده است چرا که همه در شرایط فعلی این موضوع را به پای هم می‌اندازند و شرایط نیز تغییری نکرده است.

نسبت به تشکل‏های سیاسی دیگر مجمع روحانیون مبارز فعال‎تر است چرا که هر دوهفته یکبار به صورت مرتب و مداوم جلسه دارد

خبرفوری: مجمع روحانیون مبارز به عنوان یکی از تشکل‎های اصلاح‎طلب قدیمی آیا نامه‎ای را به روحانی برای معرفی افراد مدنظر خود برای حضور در کابینه آینده نوشته و ارسال کرده است؟

ابطحی: ما نامه‎ای را به رئیس‌جمهور پیرامون معرفی وزرا به رئیس‎جمهور ارسال نکردیم چرا که مجمع روحانیون مبارز بیشتر یک مجمع روحانی و ایدئولوژیک است و در مسائل سیاسی و موردی کمتر دخالت می‎کند ولی ظاهرا جلساتی بین اصلاح‎طلبان و بین خاتمی و روحانی برگزار شده است و در این نشستها بحث‎هایی درباره کابینه آینده صورت گرفته است ولی نهایتا روحانی باید تصمیم بگیرد.

خبرفوری: در جریان جلسه بین رئیس دولت اصلاحات و روحانی هستید؟ چه موضوعاتی در نشست بین آنها مطرح شده است؟

ابطحی: بنده می‎دانیم که بعد از انتخابات با یکدیگر ملاقات داشتم ولی در جریان جزئیات نیستم. طبیعتا درباره کابینه هم با یکدیگر صحبت کردند.

خبرفوری: شما خودتان پیشنهادی به روحانی برای تغییرات در کابینه دارید؟

ابطحی: بنده پیشنهادی را درباره جوان‎گرایی به آقای روحانی ارائه دادم که امیدوارم عملی شود. در اوایل انقلاب بنده در رده مدیران دسته دوم یعنی مدیران زیر سی سال قرار داشتیم به گونه‎ای که بنده مدیررادیو ایران بودم اما مدیران دسته اول کشور مثل آیت‎الله هاشمی، آیت‎الله خامنه‎ای و احمدآقا خمینی زیر 50سال بودند و در رده مدیران دسته اول قرار داشتند اما هرچه سن مدیران انقلاب سن‎شان بالا رفت سن مدیران جوان نیز افزایش پیدا کرد به گونه‎ای که در شرایط فعلی می‎گویند اعضای جدید شورای شهر تهران جوانان حضور دارند درحالیکه یک نفر تنها زیر 40 سال است. بنده براین باورم که سن مدیران ما که در مسند کار هستند بالارفته است و این باعث شده است که نسل دهه 50 و تا حدودی 60 در بخش مدیریت کشور شریک نشده‎اند و همیشه بچه بوده و یا سن آنها در مقطع جوانی در حد مدیریتی نبوده است از این رو سهم آنها در عرصه مدیریتی کشور کمرنگ بوده است اما مدیران در دهه 70 و 80 به دلیل بالارفتن سن‎شان بدون شک جایگاه خود را متزلزل می‎دانند از این رو حرف بنده به آقای روحانی این است که کسانی که به سن بازنشستگی رسیدند دیگر در کابینه خود حتی در حد وزیرو معاون وزیر به کار نگیرد چون بنده معتقدم فردی که 30 سال برای مملکتش زحمت کشیده است دیگر بس است که اینقدر زحمت بکشد و باید اجازه دهد بقیه فعالیت کنند از این رو پیشنهاد مشخص بنده به روحانی این است که هرفردی که به سن بازنشستگی رسیده است در دولت به کار نگیرد. بنده 23 ساله بودم که مدیر رادیو بودم و از عملکردم هم راضی بودند در حالی که بچه‎های سی ساله الان اطلاعات و سواد بیشتری دارند اما از آنها استفاده نمی‎شود. در اوایل انقلاب نیروهای باسواد کم بودند به‎گونه‎ای که تنها مهندس و فرد باسواد ما مهندس موسوی بود به خاطر همین وقتی وی نخست‎وزیر شد اگر کسی نام مهندس را صدا می‎زد تنها اسمی که برای ما تداعی می‎شد مهندس موسوی بود درحالی که در شرایط امروز نصف کافه‎های تهران را بچه‎های دکترو مهندس اداره می‎کنند.

خبرفوری: با توجه به اینکه شما معتقدید بازنشستگان باید از کابینه کنار بروند بسیاری از وزرا مثل آقای ظریف که اعتبار کابینه محسوب می‎شود باید کناربکشد نظرتان دراین باره چیست؟

ابطحی: حتما باید عزرائیل سراغ افراد بیاد؟ من برای ظریف آرزوی طول عمر دارم ولی همین آقای ظریف هم در 26 سالگی یکی از مدیران بزرگ بوده است از این رو بچه‎های هم سن وی در مقطع فعلی می‎توانند در عرصه مدیریتی باشند ولی اعتماد به نفس ندارند و از آنها گرفته شده است.

خبرفوری: بعد از سال 88 چه فعالیتی دارید؟ آیا فعالیت‎های اقتصادی خاصی دارید؟ در حال حاضر منبع درآمدتان از کجا تامین می‎شود؟

ابطحی: اگر فعالیت اقتصادی خاصی را که مدنظر شما است داشتم الان شرایط فعلی را نداشتم. در جریان دستگیری سال 88 یکی پشت سرم قرار گرفته بود و گفت تمام لیست اموالت را بنویس و من نوشتم و دوباره یاداشتی نوشت که هر چیززی غیر از این لیست اموال برای شما، همسر و فرزندانت محرز شود به دولت تعلق پیدا خواهد کرد. بعد فردی که پشت سرم بود گفت لیست اموالی که نوشتید از هزینه اسب یک نفر که نمی‎خواهم اسم ببرم، کمتر است. من بازنشسته صداوسیما هستم، حقوق بازنشستگی می‎گیرم و دخترهایم هم عروس شدند و ما هم به روال عادی زندگی می‎کنیم. یک موسسه به نام گفت وگوی ادیان دارم که بین‎المللی است و در سازمان ملل هم ثبت شده است ولی عملا به دلیل عدم وجود امکانات و رفت و آمدهایی که نیاز است و ماهم گذرنامه نداریم کارخاصی انجام نمی‏دهد.

خبرفوری: چرا گذرنامه ندارید؟

ابطحی: نمی‎دانم.

خبرفوری: ممنوع الخروج هستید؟

ابطحی: نه، ممنوع الخروج نیستم گذرنامه ندارم،می‎توانم برم گذرنامه بگیرم ولی به من نمی‎دهند. انشاالله بدهند.

خبرفوری: گفتید در موسسه گفتگوی ادیان فعال هستید خانواده شما در مشهد با یک انجمن خاص یعنی حجتیه شناخته می‎شوند. خودتان در این انجمن عضویت داشتید؟ چه ارتباطی با این انجمن داشتید و چه نظری درباره آن دارید؟

ابطحی: من از نوجوانی با مرحوم هاشمی‎نژاد که دایی بنده بودند و آیت‎الله خامنه‎ای و واعظ طبسی رفت و آمد داشتم. در ارتباطات خانوادگی ضمن حفظ حرمت اعضای خانواده به خصوص پدرم که خیلی چیزها از ایشان یاد گرفتم معمولا در حوزهای فرهنگی اندیشه خاص خودم را داشتم و بیشتر به حوزه‎های روشنفکری دینی علاقه داشتم و در شرایط فعلی به جای اینکه اثبات کنم عضو انجمن حجتیه نبودم همین که اثبات کنم که حداقل دین را قبول دارم کافی است چون همه اتهامات را به ما می‏زنند. منظورم این است که اتهاماتی که به بنده در فضایی دینی و سیاسی مثل اینکه لائیک هستم و نباید به تئاتر بروم در شرایط فعلی بیشتر درباره بنده مطرح است. من اساسا هیچ وقت ارتباطی با انجمن حجتیه نداشتم و نه در جلساتشان شرکت کردم و کسی را از آنها را نمی‎شناختم از این رو ترجیح می‎دهم در این راستا اظهارنظر کنم.

خبرفوری: در هر صورت آیا پدر شما با انجمن حجتیه ارتباط داشتند؟

ابطحی: پدر من عضو انجمن حجتیه نبودند و یک مکتب عرفانی خاصی برای خودشان داشتند.

خبرفوری: مکتب عرفانی پدرتان اسم خاصی داشت؟

ابطحی: اطلاعی خاصی نداشتم از اینکه اسمی داشت یا خیر، چون من از اوایل انقلاب در تهران بودم خیلی با آن انجمن آشنا نبودم البته بعدها هم خیلی با وی برخورد شد به خصوص در زمان احمدی‎نژاد که خیلی اسم امام زمان را می‎آورد و کسی جرات نداشت با وی طرف شود.

خبرفوری: پدر شما موسس مسجد صاحب الزمان بودند و جلسات انجمن حجتیه در این مسجد در مشهد برگزار می‎شد پدر شما در جریان این جلسات بودند؟

ابطحی: من نگفتم که پدرم با این انجمن در ارتباط بوده یا نبوده است اما من از اوایل انقلاب در وادی مباحث عرفانی و انجمن حجتیه هیچ وقت نرفتم و بلد هم نیستم درباره این موضوع حرف بزنم.

حتما باید عزرائیل سراغ افراد بیاد؟ من برای ظریف آرزوی طول عمر دارم ولی همین آقای ظریف هم در 26 سالگی یکی از مدیران بزرگ بوده است از این رو بچه‎های هم سن وی در مقطع فعلی می‎توانند در عرصه مدیریتی باشند ولی اعتماد به نفس ندارند و از آنها گرفته شده است

خبرفوری: شهید هاشمی‏ نژاد، مرحوم واعظ طبسی و حضرت آیت‏الله خامنه‎ای ارتباط نزدیکی باهم داشتند و از طرفی دایی و پدر شما ارتباط خوبی باهم داشتند آیا پدرشما با مقام معظم رهبری رابطه داشتند؟

ابطحی: این افراد هم سن وسال هم بودند و در حوزه مشهد همدیگر را می‌شناختند ولی اختلاف نظرهایی هم با هم داشتند که به رویارویی‎هایی مختلفی منجر شد اما دایی بنده و آیت‎الله خامنه‎ای و واعظ طبسی و مرحوم مهامی در مجموعه روحانیون انقلابی بودند که جز هواداران امام خمینی محسوب می شدند، ولی مجموعه بزرگ دیگری از روحانیون هم در آن مقطع در مشهد حضور داشتند که جز طرفداران امام خمینی نبودند و جز روحانیون سنتی بودند که پدرمن جز آن دسته بودند.

خبرفوری: بعد از انتخابات 88 انتقادات بسیاری از سوی طیف اصلاح‎طلبان مطرح شد و دایره فعالیت شما تنها به حضور در فضای مجازی محدود شد.اگر بازهم به سال 88 بازگردید حیات سیاسی شما به همین شیوه فعلی ادامه خواهد داشت؟

ابطحی: بعد از سال 88 به طورکلی جبهه اصلاحات زیرسوال قرار گرفت و مجموعه افراد این طیف و حتی رئیس ما آقای خاتمی فعالیت خاصی نداشتند و من باز در فضای مجازی حضور داشتم و یادداشت و مطلب می‏نوشتم، من معتقدم از شدت این فشار باید کاسته شود هرچند باید بگویم فعالیتی هم به ما پیشنهاد نشده و فقط در حال حاضر در فضای مجازی مشغول به فعالیت هستم.

خبرفوری: از طرف آقای روحانی پیشنهادی را برای حضور در دولت نداشتید؟

خبرفوری: پیشنهادی نشده و دنبالش هم نبودم البته بنده به اصل بازنشستگی هم اعتقاد راسخ دارم. البته در شرایط فعلی خیلی دل و جرات کار دادن به فعالین سال 88 وجود ندارد و مخالفت با آنها زیاد است از این رو بنده هم پیگیر این ماجرا نبودم.

خبرفوری: فکر می‎کنید روحانی هم دل و جرات ندارند که به شما کاری پیشنهاد بدهند؟

ابطحی: نمیدانم باید از خودش بپرسید ولی می‏دانم که نمی‎شود؛ چون قبل از آن دوست داشتم ممنوع التصویری خاتمی برداشته شود چون بنده به شخصه هویت فکری، فرهنگی و شخصی خودم را از آقای خاتمی دارم.

دو کتاب نوشته ام به نام‏های « نشانه ها شب‎ها حرف می‎زنند» که راجع به خانواده‎ای است که اتفاقاتی برایشان در سال 88 رخ می‏دهد و دومین کتابی که نوشته‎ام نیز به نام « ممد حسن» است که هنوز تحویل وزارت ارشاد نشده و به وضعیت روحانیت قبل از انقلاب بار می‏گردد و امیدوارم که مجوز بگیرد

خبرفوری: بعد از 88 دایره دوستانتان تغییر نکرد؟

ابطحی: نه، من اساسا مشکلی ندیدیم و روابط‎ بنده امروز با دوستانم و آقای خاتمی گرم‎تر از گذشته است و هنوز هم هست و انتقادی ندیدم چرا که کسی را ندیدم که نداند اتفاقات سال 88 چه بوده است از این رو دلیلی برای انتقاد وجود نداشت و دوستان با آغوش گرم از من استقبال کردند و من هم با آغوش گرم از آنها استقبال کردم چون بیشتر از آنها اذیت شدم.

خبرفوری: دوست ندارید از فضای 88 چیزی بگویید؟

ابطحی: نه دوست ندارم، دکتر مشاور می‎رفتم چند سال به خاطر همین دوست ندارم حرف بزنم و هروقت خاطرات آن زمان را به یاد می‎آورم حالم بد می‎شود.

خبرفوری: چقدر با شخص روحانی ارتباط دارید؟

ابطحی: به طور مشخص با شخص روحانی ارتباط نداریم نظراتی داشته باشیم به وی می‎گوییم.

خبرفوری: چرا از روحانی برای حضور در مجمع روحانیون مبارز دعوت نمی‏کنید؟

ابطحی: مجمع روحانیون مبارز به صورت جزئی خیلی در ارتباط نیست و تنها به صورت کلی نظرات خود را بیان می‎کند و کسی از طرف مجمع تقاضای کسب سمت و پستی نیست از این رو نظرات خود را به صورت کلی مطرح می‎کنند.

خبرفوری: از طرف مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز که معاون حقوقی رئیس‎جمهور هم است مطالبات خود را به روحانی منتقل می‎کنید؟

ابطحی: برقراری ارتباط از طرف ما با روحانی کار سختی نیست و ما به راحتی می‏توانیم با وی ارتباط داشته باشیم.

خبرفوری: اموال پدر شما سه بار ضبط شده است پیگیری را برای دریافت این اموال انجام دادید یا به شما پس دادند؟

ابطحی : خیلی هم تلاش کردیم ولی جوابی نگرفتیم.

خبرفوری: صحبت پایانی دارید بفرمایید؟

ابطحی: از سایت و کانال خبرفوری بابت این فرصتی که ایجاد کردم ممنون هستم. خود بنده از علاقمندان فضای مجازی هستم و سال 82 یک وبلاگ درست کردم زمانی که در مسند معاونت ریاست‎جمهوری بودم و هر روز تا 25 خرداد 88 در آن مطلب گذاشتم و در حال حاضر از زندگیم راضی هستم. فیلم می‎بینم و کتاب می‏خوانم. دو کتاب نوشته ام به نام‏های « نشانه ها شب‎ها حرف می‎زنند» که راجع به خانواده‎ای است که اتفاقاتی برایشان در سال 88 رخ می‏دهد و دومین کتابی که نوشته‎ام نیز به نام « ممد حسن» است که هنوز تحویل وزارت ارشاد نشده و به وضعیت روحانیت قبل از انقلاب بار می‏گردد و امیدوارم که مجوز بگیرد. من خیلی علاقمند به نوشتن هستم از این رو با علاقه فراوان این کار را دوست دارم و قالب کاری بنده هم معمولا با روحانیت گره خورده است و اگر یک یکبار دیگر هم متولد شوم بازهم روحانیت را انتخاب می‏کنم.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • محسن
    0

    مصاحبه خیلی خوبی بود. اما به نظرم ابطحی محافظه کارانه جواب داده

  • شیوا
    0

    عالی بود

  • صدر
    0

    بعد از انتخابات 88 توهین که سهله 8 ماه مملکت را به آتیش کشیدند ولی جیک این حضرات و بزرگانشان نه تنها در نیومد بلکه خودشان آتیش را شعله ور میکردند . حالا با 2 تا شعار آشفته شده و فریاد وا جمهوریتا سر میدن. الحق که الفتنه اشد من الکفر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها