ریاست شورای عالی اصلاح‌طلبان در ابهام/عبدالله نوری، بهزاد نبوی یا ...

وضعیت و شرایط احزاب و تشکل‌ها در روزهای کرونایی آنقدر بلاتکلیف است که امید به تصمیم‌گیری سریع برای این موضوع کمرنگ باشد؛ چه آنکه جلسات شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برگزار نمی‌شود.

ریاست شورای عالی اصلاح‌طلبان در ابهام/عبدالله نوری، بهزاد نبوی یا ...

«بهزاد نبوی» یا «عبدالله نوری»؛ دو گزینه‌ای که نامشان این روزها بر سر زبان برخی اصلاح‌طلبان است تا شاید یا جایگزین محمدرضا عارف، رییس مستعفی شوند و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را مدیریت کنند یا در تشکیلات و با شرایطی دیگر حلقه وصل همه اصلاح‌طلبان به یکدیگر شوند. البته اسامی چون محسن هاشمی یا مجید انصاری نیز میان گزینه‌های مطرح به چشم می‌خورد. جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران یکی از کنشگران اصلاح‌طلب است که روز گذشته در گفت‌وگو با ایلنا، نبوی و نوری را ۲ گزینه با «پتانسیل‌های بالا» توصیف کرده که از توانایی «ایفای نقش محوری و ایجاد اجماع در میان جبهه اصلاحات» برخوردارند. البته همان طور که امام نیز تاکید کرده این تنها یک پیشنهاد است و حضور آنها مشروط به این است که خودشان بپذیرند. چرا که به‌گفته او، هر دوی این شخصیت‌ها همواره برای نقش‌آفرینی جدی در عرصه سیاسی در سال‌های اخیر عذر و بهانه داشته‌اند. عبدالله نوری که مدت‌هاست عطای سیاست را به لقایش بخشیده و حتی خبری از گعده‌های ماهانه نزدیکانش با او شنیده نمی‌شود. فارغ از این حضور و نام عبدالله نوری معمولا حساسیت‌های امنیتی را برمی‌انگیزد. همچنین بهزاد نبوی ۷۸ ساله نیز احتمالا به ‌دلیل کهولت سن از پذیرش این مسوولیت سر باز بزند.

به هر روی به نظر می‌رسد کلیت ساختار شعسا آنچنان با نقد و نظرهایی مواجه است که مساله ریاست بر آن و جایگزینی عارف، مساله‌ای حاشیه‌ای به نظر برسد. کما اینکه آذر منصوری، قائم‌مقام حزب اتحاد ملت نیز جایگزینی عارف را فرعی می‌داند و این پرسش را مطرح کرده که در حال حاضر «مهم است بدانیم به‌ جای شورای فعلی چه ساختارهای جایگزینی مناسب‌تر است و این ساختار جدید قرار است چگونه و به کدام مشکل سیاست‌ورزی ما کمک کند؟» با این حال وضعیت و شرایط احزاب و تشکل‌ها در روزهای کرونایی آنقدر بلاتکلیف است که امید به تصمیم‌گیری سریع برای این موضوع کمرنگ باشد؛ چه آنکه جلسات شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برگزار نمی‌شود و بحث و بررسی‌ها به یک گروه تلگرامی محدود شده است.

انتخابات کرونا‌زده

با وجود اختلال در فعالیت شعسا، سرنوشت انتخابات ۱۴۰۰ برای جریان اصلاحات نیز در ابهام است؛ چرا که به‌گفته او، عملا فعالیت احزاب و برگزاری تجمع‌ها نیز به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ محدود شده است. پروانه مافی، عضو حزب کارگزاران سازندگی در همین مورد گفته ۵ ماه است که فعالیت احزاب تعطیل شده و بر همین اساس معتقد است که کرونا بر انتخابات ریاست‌جمهوری تاثیرگذار خواهد بود. او که دیروز با ایسنا به گفت‌وگو نشسته، خوشبینانه معتقد است اگر احتمال کشف واکسن کرونا تا شهریورماه وجود داشته ‌باشد، «از مهرماه تا زمان انتخابات، فرصت کافی برای فعالیت‌های سیاسی و حزبی وجود دارد اما اگر این واکسن کشف نشود، کرونا بر انتخابات تاثیر خواهد گذاشت و حتی شاید موجب کاهش مشارکت در انتخابات شود.» جلال جلالی‌زاده از اعضای حزب اتحاد ملت نیز با مافی هم‌نظر و معتقد است که کرونا بر انتخابات ۱۴۰۰ تاثیرگذار خواهد بود و اگر شرایط به همین منوال ادامه داشته ‌باشد، احتمالا با فضای سرد انتخاباتی مواجه خواهیم بود. جلالی‌زاده نیز اذعان کرده که از یک‌سو عملا فعالیت‌های سیاسی و حزبی متوقف شده و امکان تبادل آرا و نظرات در احزاب و گعده‌ها وجود ندارد و ازسوی دیگر مردم چنان با مشکلات معیشتی و اقتصادی دست به گریبانند که وقت و حوصله پرداختن به مسائل سیاسی را ندارند. این کنشگر اصلاح‌طلب با استناد به این ۲ گزاره معتقد است که احتمالا فضای انتخاباتی سال ۱۴۰۰ فضای سردی باشد.

منبع: روزنامه اعتماد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها