خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم/ با کمال تاسف مردم طبیعی‌ترین خواستهای خود را برآورده نمی‌بینند/ راه نجات، استقرار مردم سالاری توسعه گراست/ درصد کسانی که رأی ندادند و نیز آراء باطله از انتخابات قبلی بیشتر بود

امروز علاوه بر ناخشنودی و اعتراض نخبگان و بخصوص جوانان که به انحاء مختلف ابراز می شود. با توجه به آمار و اطلاعات رسمی باید گفت امر مشترک میان اکثریت بالای ملت نارضایتی از وضع موجود و سامان و سازمان راهبردن جامعه است که روز بروز امید به آینده نیز کمتر می شود.

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم/ با کمال تاسف مردم طبیعی‌ترین خواستهای خود را برآورده نمی‌بینند/ راه نجات، استقرار مردم سالاری توسعه گراست/ درصد کسانی که رأی ندادند و نیز آراء باطله از انتخابات قبلی بیشتر بود

سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران روز گذشته در جمع مشاوران خود به تبیین وضعیت کشور، انتخابات و راه برون شد از بحران های پیش رو و بازگشت امید به جامعه پرداخت. وی در این نشست اظهار داشت: علاوه بر ناخشنودی و اعتراض نخبگان و بخصوص جوانان که به انحاء مختلف ابراز می شود، با توجه به آمار و اطلاعات رسمی باید گفت اکثریت ملت از وضع موجود و سامان و سازمان راهبردن جامعه نارضایتی دارند و همین امید به آینده را کمتر می کند. 

رئیس جمهوری اسبق ایران مطلوب ترین راه برای رهایی از این وضع را مصالحه ملی و استقرار مردم‌سالاری توسعه‌گرا دانست و گفت در یک نظام مردم سالار انتخابات بسیار مهم است، در صورتی که "حدّ نصاب ضابطه و معیارهایی که انتخابات را انتخابات می کند“ رعایت شود. این بار تصمیم گرفتم که اگر نمی توانم کاری برای مردم بکنم همراه و همنوا با خیل ناراضیانی باشم که در عمق وجودشان بر این باورند که اگر راه نجاتی باشد راه اصلاح امور است.

متن کامل اظهارات سیدمحمد خاتمی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

چند روز پیش از برگزاری انتخابات گفتم که همه از مردم سخن می گویند و افزودم فعلا وقتی می گوییم مردم مراد همان بالای پنجاه درصدی است که در دو انتخابات قبلی شرکت نکردند و نیز چند میلیون نفری که با رأی اعتراضی و باصطلاح باطله خود ناخشنودیشان را نشان دادند و در انتخابات آخری هم دیدیم که درصد کسانی که رأی ندادند و نیز آراء باطله از انتخابات قبلی بیشتر بود.

این به آن معنا نیست که آنان که در انتخابات شرکت کردند مردم نیستند. مردم همه اقشار و بخش های مختلف رنگین کمان دل انگیزی اند که ملت ایران نام دارد و مورد احترام عمیق من است. همگی شهروندان ذی‌حق‌اند که فقر و فساد و تبعیض را نمی پسندند و همه به فکر اعتلای ایران و بهبود وضع جامعه اند. فعلاً سخن بر سر کسانی است که بنحوی نارضایتی خود را ابراز داشته اند و می دارند.

امروز علاوه بر ناخشنودی و اعتراض نخبگان و بخصوص جوانان که به انحاء مختلف ابراز می شود. با توجه به آمار و اطلاعات رسمی باید گفت امر مشترک میان اکثریت بالای ملت نارضایتی از وضع موجود و سامان و سازمان راهبردن جامعه است که روز بروز امید به آینده نیز کمتر می شود.

این عده زیاد چه می خواهند؟ به نظر من می خواهند زندگی کنند، از وضع بد اقتصادی و معیشت تنگ نجات یابند، از فساد گسترده ناراحتند، می خواهند به آینده بهتر خود و فرزندان خود امیدوار باشند، خود را در عرصه بین‌المللی محترم ببینند، کشور و مرز و بوم مشترک زندگی اشان یعنی ایران عزیز سربلند و پیشرفته باشد، از امنیت داخلی و امنیت در برابر تجاوز و توطئه بیرونی برخوردار باشند و همه کسانی که در این کشور با هر آئین و قومیت و گرایش و سلیقه ای زندگی می کنند به عنوان شهروند از حقوق برابر و حرمت واقعی برخوردار باشند و با کمال تاسف این طبیعی ترین خواستهای طبیعی خود را برآورده نمی بینند.

در چنین وضعی براندازان نرم و سخت می کوشند از این نارضایتی در راستای ادعاهای واهی خود سوء استفاده کنند در حالیکه بر این باورم اکثریت قاطع ناراضیان (و بسیاری از کسانی که در انتخابات شرکت کردند) ناراضی اند، اما بهم خوردن امنیت و ثبات کشور را نمی خواهند. غالب مردم اصلاح کم هزینه و پرفایده امور را طالبند، لذا نظر"براندازی نه ممکن است نه مطلوب" از جمله در همین جا معنی پیدا می کند.

مطلوب ترین راه برای رهائی از این وضع یک مصالحه ملی است که در سایه آن اولاً جامعه نشاط خود را بازیابد و زمینه مشارکت فعال مردم را فراهم آورد. ثانیاً راه براندازی مسدود گردد و از خود براندازی نیز که برای حاکمیت و مردم زیانهای فراوانی دارد، خودداری شود. ثالثاً از دامنه پیشرفت بحرانهائی که روز بروز بیشتر می شود، کاسته گردد. این یعنی مصالحه ملی برای اصلاح ساختار، رویکرد و رفتار بخصوص از جانب نظام حکمرانی.

گفته ام و باز هم می گویم که راه نجات، استقرار مردم سالاری توسعه گراست و با توجه به واقعیت های تاریخی و اجتماعی کشور و اعتقاد بخش مهمی از مردم، "جمهوری اسلامی" که دست آورد مهم انقلاب است می توانست و می تواند پاسخگوی بسیاری از خواست های تاریخی ملت و آرزوهای دیرینه او باشد و انسجام و امنیت ملی و پیشرفت کشور و مصالح و منافع ملی را تامین کند.

امّا کدام جمهوری اسلامی؟ جمهوریت مردم سالار بهمان معنی که در دنیا هست و اسلامیّت (در عرصه حیات اجتماعی) که نه تنها با پایه های اصلی جمهوریت مردم سالار سازگار باشد بلکه آن را تقویت و خواستنی تر کند. موضوعی اساسی که کم و بیش بطور مبسوط تر در این باره سخن گفته ام. در یک نظام مردم سالار، انتخابات بسیار مهم است در صورتی که "حدّ نصاب ضابطه و معیارهائی که انتخابات را انتخابات می کند"رعایت شود.

این بنده کوچک خدا همیشه بر انتخابات و اهمیت آن تاکید داشته است و دارد و راه خیر خواهانه اصلاح وضع نگران کننده کشور را اثربخش کردن نهاد انتخابات می داند. من آنچه را که برای بهبود وضع و در جهت منافع ملت و کشور و حتی حکومت بنظرم می آمده است تاکنون گفته ام و پیشنهاد کرده ام امّا متاسفانه به آن اعتنایی نشده است.

این بار تصمیم گرفتم که اگر نمی توانم کاری برای مردم بکنم همراه و همنوا با خیل ناراضیانی باشم که در عمق وجودشان بر این باورند که اگر راه نجاتی باشد راه اصلاح امور است. آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم. بدون اینکه با انتخابات معنا دار به عنوان منشأ تقویت قدرت و حاکمیت ملت و امنیت ملی و ترمیم اعتماد همگانی، مخالف باشم و بدون اینکه با رأی دادن مردم مخالفت کنم، رأی ندادن را در شرایط نامطلوب کنونی وجه دیگری از رأی دادن در وضعیت حتی نسبتاً مطلوب انتخابات می دانم، به این امید که با رأی ندادن در این شرایط اعتماد آسیب دیده مردم از حکومت و جریانهای سیاسی از جمله اصلاح طلبی (که دامنه اش گسترده تر از دائره اصلاح طلبان رسمی است) تا حدی ترمیم شود. نیاز حیاتی امروز کشور بازگرداندن سرمایه اجتماعی و حرکت به سوی نوعی مصالحه میان حاکمیت و مردم برای نجات کشور از تهدیدها و بحران ها و برداشتن گامهای جدی برای ورود به وضعی است که در آن ثبات و امنیت پایدار و پیشرفت همه جانبه کشور و آزادی و رفاه و بهبودی معیشت همه طبقات مردم و عزّت ملی و بین المللی ایران عزیز تامین شود.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 82
  • نجيب ايراني
    24

    يا حق
    برو داداش خودتي !!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      نجیب ایرانی!؟ ببین الان دوره عصر حجر نیست که به خودتان دم وصل میکنید

    • ناشناس
      5

      این سید بزرگوار مثل اینکه مثل مرحوم هاشمی هوس شنا کردن در استخر فرح را نموده است.

  • ناشناس
    11

    درود بر خاتمی ،صداقت ودرستی وبا افتخار اعتراض مدنی همراه با مردم فهیم ایران

  • ناشناس
    4

    در کنار مردم باش تا رستگار شوی...دو کلمه حرف حساب

  • ناشناس
    50

    درود بر سید اصلاحات ، سایه ات مستدام سید جان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      58

      ۸۸ را چه کار کنیم
      ثروت‌های به جیب زده را چه؟
      بزرگترین جنایت پهلوی که هرگز دیده نشده تخلیه فرهنگی ملت ایران بوده؛؛؛
      دومین فرد تخلیه کننده این آدمی است که همیشه چادرش روی شونه هاشه

    • ناشناس
      58

      برو بابا. سید اصلاحات. گند زدید با این سیدتان.

    • ناشناس
      8

      12:57 تاریخ به میل شما تحریف نميشه و با جاهل جهالت نميشه کشور رو اداره و پیشرفته کرد

    • عباسی
      7

      همشون یک قماشندوبس

  • نادری
    29

    درود بر سید ملت ایران

  • ناشناس
    27

    جناب خاتمی تنها کسی هست که ذره‌ای برای من اعتبار داره، خیلی جالبه باقی افراد غیر از امتیاز منفی بینهایت، هیچ نظر دیگه‌ای راجبشون ندارم.
    اطلاع داشته باشید که منفی بینهایت عدد نیست بلکه سطح نفرت نامحدود رو بنمایش میزاره هههههه

    نظرات شما -
    • تلخ و حق !!!!!!
      24

      جناب ناشناس
      همین سوگلی دردانه که در نزد شما صاحب اعتبار است رای نداد چون می خواست راستگویی کند و دروغ نگوید و همین کاندایداهای اصلاح طلب حاضر در انتخابات را دره دروغگویی و مضحکه انداخت وپشتشان را خالی کرد . یعنی سرو ته اصلاح طلبی چیزی جزاین نیست و نخواهد بود
      این طور نیست ؟؟

    • ناشناس
      3

      جناب تلخ و حق که حق نیستی سروته شما ساندیس خورها چیه ؟؟؟

  • ناشناس
    29

    بهترین رئیس جمهور تاریخ جمهوری اسلامی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      مردم نشان دادند آنها هم نظارت استصوابی دارند و هر آنچه شورای نگهبان تایید کند مورد تایید آنها نیست . اساس کشور برمردم است ولا غیر

    • فقرا
      0

      درود بر فقرا نه بر اربابانتان

  • حائری
    113

    مفلوک اگر نظام نبود شما در سینه قبرستان دفن شده بودید براندازهای وحشی حتی به شماهم رحم نخواهند کرد.

    نظرات شما -
    • ب حایری
      10

      مفلوک تویی ملعون دو عالم بهترین باسوادترین با خدا آرین لایقترین رییس‌جمهور تاریخ ایران فقط سید محمد خاتمی و لاغری

    • Slam
      6

      سید واقعی شما هستی میر واقعی شما هستی خیر خواه ملت شما هستی درود بر شما و عیسی مسیح....نادانان مسیح را به صلیب کشیدند

    • دیمبلی دیمبو
      5

      استارت اختلاس و سبک چاله میدان در دوره ممموتی بود ۸۰۰میلیارد دلار ضرب در ۶۱هزارتومن وای وای چیطور شد جیغ بنفش تار سوتی خراب شد

  • ناشناس
    21

    درود خدا بر پاک ترین دولت بر دلسوز ترین. ریس جمهور بر سید محمد خاتمی راستگو وامین

    نظرات شما -
    • عاورین
      3

      انسانی که نمیترسه یکبار میمیره
      اما انسانی که میترسه
      روزی چند بار میمیره
      خوبه
      خوشم اومد که نمیترسی و با جرات دلیلت رو میگی
      اما مردم چیز دیگری میخان و حقشونه که زندگیشون حداقل مثل مالزی ها باشه
      اون قبلنها حتی از کره جنوبی هم جلوتر بودیم
      اما الانه رسیدیم به دلار 60 هزار تومنی
      مملکت هم دست مردم نیست و حق نظر دادن و اعتراض کردن هم که نیست

  • ناشناس
    12

    احسنت بسیار حرفهایش دلسوزانه وخردگرایانه بود،ودر نقش یک مصلح اجتماعی برای نظام ومملکت صحبتهای گوشزد نموده ،امیدوارم کسانی که دلشان برای این مملکت ومردم وآینده آن میسوزد فکر چاره ای برای خروج از این بن بست ودور تسلسل باطل که هم کشور وهم مردم دارن روزانه هزینه میدن بکنند

    نظرات شما -
    • یا حق
      99

      بله، ایشان در کنار ربع پهلوی، مسیح پولی نژاد، عبدالله مهتدی و سایر جنایتکاران بیرونی، مصلحی بودند که جهت تحریمهای بیشتر مردم، انتخابات ملی ار تحریم کردند ولی تو دهنی خوردند! یادتان باشد میانگین مشارکت در انتخابات پارلمانی آمریکا حدود 35% است....... امیدواریم خداوند یا شما را هدایت نماید یا با اینان محشور نماید.

    • ناشناس
      2

      جواب یاحق،اصللحات یک تفکره یک اعتقاد عمیق به درستکاری و راستگویی و پاکدستی است و خاتمی پرچمدار آن و اما اصولگرا یک کپی رایت به تما معنا هستند که ویزی از مغز طرفداراش تراوش نمیشه و تعقلی نیست که خیرخواهی به دنبالش باشه اینهم نتیجه اش. دو دوره افتاد دستتون مملکتو ویران کردید.ربع پهلوی کجا بود اصلاحات نه فرزن شاه رو قبول داره نه تفکر شما را

  • بهرام
    3

    بزرگترین مشکل این کشور وجود نهادهای موازی در قدرت است که عملاً قدرت تصمیم‌گیری و اجرایی کشور را بنا به منافع خودشان و همفکرانشان با مشکل مواجه می کنند
    هزینه لج بازی و ائدولوژی بی ثمر عدم توسعه کشور ،فرار نخبگان،فقر مطلق، و انزوای جهانی بوده است .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      موازی نیست یک نهاد که اونم یک نفر دستور میده فرامین را ابلاغ میکنن هزار رحمت به حکومت های دیکتاتوری

  • مردم
    7

    ممنونم ازت.

  • ناشناس
    15

    اگر یک شخص وطن پرست و مومن و متعهد واقعی به کشور و مردم باشد. ایشان جناب خاتمی هستند. خدا حفظشان کند......

  • رضا
    73

    صدرحمت به سنگ پای .....طلبکار هم هستید فاتحه مملکت را در دوران بی تدبیر ی وناامیدی خواندید حالا که گند کاری های طیف شمارا دارند از بین می برند طلبکارید شما بهتره سکوت کنید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      طبق امار درست بهترین وضعیت معیشتی در زمان اقای خاتمی بود و بابالاترین درصد رای ریس جمهور شدن.تندروها ی ساندیس خور همچون تو سوختید که ایشان باند سعید امامی را رو کرد و هم ملت و هم جهان ایشان را قبول داشتن.حالا بپر برو سریع ساندیستو بخور تا بیشتر نسوختی

    • سیاوش
      2

      فاتحه رو دکترتون خونده فقر سواد و بینش همینه می تونی به آمار ارئه شده رجوع کنی تا وضعیت کشور در دوران مختلفو ببینی البته دکتر حاج آقا حجت الاسلام رئیسی تو همین دوسال چند برابر دیگران گل زده البته به خودمون

  • الف
    25

    اما جرات اعلام قبل از انتخابات را نداشتی و توصیه آشکار به مردم نداشتی. چرا؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      فضول یابی بوده

  • چ
    0

    از شما ممنونیم ، ولی اینقدر فیلم عجیب و غریب از سفسطه بازی این آقایون دیدیم که از رای ندادن خاتمی هم می ترسیم.

  • ناشناس
    6

    درود برسید بزرگ محمد خاتمی
    خدا بهت عزت بده
    پایان شب سیا سپید است

  • ناشناس
    4

    امیدوار کردن مردم به آینده ای روشن که قولش رو سال ها پیش داده بودین بزرگترین دروغی بود که به ملت گفتید

  • محبوبه
    16

    جناب خاتمی شما که عمر مفید خودتان را در این کشور گذرانده ای حقوق گرفتی هشت سال رییس جمهور بودی با اون اوضاع که هنوز رد پاهای شما. واطرافیانتون پاک نشده بچه ها ی عزیز که مهاجرت کرده‌اند آخر عمری حرص چی رو میخوری؟

  • ن .ت
    2

    برایم خیلی عجیب است که مسئولان رده بالای نظام چرا هرگز در این امر تعمق نمی کنندکه چه شد که 98%رای مردم در شروع انقلاب در حال حاضر تک رقمی شده است وجرا حداقل برای حفظ خودشان هم که شده تدبیری نمی اندیشند.

  • ناشناس
    3

    تندرو ها چرا فکر میکنید هر چه شما بگین درسته
    چرا هر چیو با هر چی مقایسه میکنید
    مگه شعار کشور استقلال ازادی نیست
    هر کسی پس میتونه هر گونه انقاد و اعتراضی کنه و کاملا وارده و چرا نفی میکنید
    شما یه روز اگه از سفره انقلاب دورت کنن چه معلوم تروریست نشی الان نون خورشونی اینو میگی چون نونت تو همینه
    همه میخان این شرایط اصلاح شه
    کسی نمیخاد این حکومت برانداز شه شما کاملا توهم زدین
    این فساد، رشوه، فقرو...
    با این همه منابع چرا باید دست و پا بزنیم تو دنیا
    با این مردم خوب سرزمینم

  • ناشناس
    3

    امیدوارم ملتو دوباره بازی ندن و خاتمی حربه ای باشه برای ریاست جمهوری آینده

  • ناشناس
    5

    درود به شرفت مرد بزرگ

  • مهلا
    30

    در نبودتان ما رای دادیم امیدوارم مورد پسندتون باشد اگر نیست به پررویی خودتون ببخشید.

  • ناشناس
    7

    آقای خاتمی عشق تمام جوانان دهه پنجاه و شست همیشه زنده باشید و خاری در چشم نامردمان نامرد که با نام مردم از مال مردم کام می گیرند

  • ناشناس
    7

    درود بر رییس مردمی ترین دولت ایران ،سید جان دوره ی ریاست شما تمام ملت ایران عزت و احترامی داشتند.
    مستدام و پایدار بمانید.
    مرگ بر استبداد

  • ناشناس
    3

    باز اینقدر مرد هستی خودت بگویی من رأی ندادم مثل بعضی ها نیستید که بگویید سابقه رأی دادن داشته ولی عکس ‌وآرشیو درجابه جایی کم شده

  • عزراییل
    23

    آقای خاتمی اگر نمی گفتی هم معلوم بود که رای ندادی. ،،،تو که هشت سال رییس جمهور بودی چقدر از کی. کینه داری که رای ندادی. ،اگر تو و حسن ،،رهبر باشید هم رای نمیدی؟ ،مرد باش حالا راستش بگو،؟؟؟؟شما روحانی کروبی ووو بنی صدر شیفته قدرت هستید ،تازمانی که قدرت دست شما باشه خوبه وقتی نباشه بد است ،ما میدونیم چی میخایی ،ان شا الله درخواب هم نمی بینید

    نظرات شما -
    • سعید ترک
      14

      آقای خاتمی درمانده ترین سیاستمدار ایرانی است .
      آقای خاتمی چوب اشتباهاتتشان را می خورند . زمانیکه نقاب داشتند از فیلتر شورای نگهبان عبور می کردید و حرف های قشنگ قشنگ می زدند ولی زمانی که قدرت انقلاب این چهره شما را فاش کرد به فنا رفتید .

    • ناشناس
      0

      همون مثل اسمتی

  • حامد
    23

    برو بابا ببین منافقین و ضد انقلاب چطور ازت تعریف می کنند
    هنوز متوجه نشد گل به خودی زدی

  • ایران نژاد
    7

    دورت بگردم سید بزرگوار که حرف دل هشتاد میلیون ایرانی را گفتی اونایی هم که رای دادن به امید افرادی مثل شما رای دادن که کشور ازاین بدتر نشه

  • ناشناس
    31

    خائن وطن فروش !

  • علی
    13

    برو بابا . همه شماها سر و ته یک کرباسید

  • ناشناس
    1

    متاسفانه تندروها همیشه چه زمان پیامبر وچه زمان امام علی وسایر ائمه اطهار همیشه با تندروی‌ها وکج اندیشی باعث دوری مردم از دین و دیانت شده اند وبذر نفرت پراکنی در بین مردم پراکنده اند وچند دستگی ایجاد نموده اند درحالی که زمان خاتمی بسیار رابطه حسنه ایران با کشورهای همسایه وسایر جهان داشت و چنانچه بعضی از همین تندروی‌های کنونی که آن زمان هم زیاد بود ازجمله حمله به کوی دانشگاه وقتل دگر اندیشان نگذاشتن جامعه آرامش لازم برای توسعه پیدا کند ومردم اثر پیشرفت ببیند

  • ناشناس
    26

    بیچاره تو خودت چه هستی تا رای دادن یا ندادنت جه باشه؟؟!!😁😁

  • ناشناس
    12

    رای ندادن شما فتنه ای دیگر است حواست باشد شما دشمنان ایران اسلامی را سر افراز کردید.

  • محمود
    0

    در واقع همه این مسائل جنگ زرگری است و هیچکس به فکر مردم نیست و وضعیت معشیتی مردم روز به روز خراب و بدتر میشود گرانی - بدبختی و فلاکت مردم دیگر عیان شده و بر هیچکس پوشیده نیست و این نمایش های انتخاباتی و . . . . دردی از مردم دوا نمی کند .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      لطفا چرند نگو و حرف مفت نزن. دکتر خاتمی به فکر مردم است و جانش را برای مردم‌ فدا میکند

  • کامل
    4

    تنها نقطه سفید این ۴۵سال شخص با شخصیت و نجیبی چون سید محمد خاتمی است ....آن چنان پادکست که هنوز حسادت بسیاری را برمی انگیزد ....
    از این که صادقانه با مردم سخن می گویی سپاسگزاریم....

  • ناشناس
    10

    خاتمی حتی اعتقاد به وحدت و یکپارچگی کشور نداره

  • نگار
    3

    خدایی خاتمی از همه بهتر بود دورانش.دلار در هشت سال ریاست جمهوریش 2.7 برابر شد حدودا حتی به سه برابر هم نرسید . دوره رییسی سه سال نشده دوبرابرم بیشتر شد .

  • سید احسان
    2

    سلام.
    حضرت علی (ع) در آخرین وصایا از اصلاح ذات البین نام برد.
    خدا شما را یاری نماید .همواره دارای مش اصلاح ذات البین بوده و هستی.
    خدا قوت.

  • مرگ بر دروغگو
    15

    خیانتی که قشر اصلاح طلب و در رأس آن ها خاتمی در تثبیت تحریم های ظالمانه به این کشور وارد کرد در تاریخ بی نظیر است.
    زاییده تفکر خاتمی فقط و فقط برای کشور هزینه داشته و مثل سنگ در مسیر رودخانه زلال انقلاب بوده از جمله:
    1- حادثه کوی دانشگاه
    2-انتخابات 88 که خاتمی با سکوتش در مقابل خیانت "دروغ تقلب"
    موسوی، برای کشور هزینه تحریمها استارت زد.
    3- حمایت و سکوت مرموزانه در مقابل وقایع اغتشاشگران سال 98 و بخصوص اغتشاشگران1401 و عدم مرزبندی با اغتشاشگران
    4- نامه زدن اصلاح طلبان به سران پلید کشورهای غربی برای تحریم های اقتصادی بیشتر بر مردم ایران
    و هزاران خیانت ریز و درشت دیگر.
    خاتمی در انتخابات سال 1388 که 84 درصد مردم شرکت کردند
    به همراه دیگر کپک زده های همفکرش مثل کروبی و موسوی با دروغ تقلب هزینه هنگفتی را به این کشور تحمیل کردند . از دید آنان انتخابات زمانی معنی دارد که قشر دین ستیز اصلاح طلب انتخاب شود و مردم از دید آنها اغتشاشگرانند .
    بی شک با عدالت خداوند در دنیای آخرت خاتمی و همفکرانش به خاطر خیانت به خون شهداء و ملت نجیب و انقلابی مجازات خواهند شد انشااله.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      احسنت

  • ناشناس
    10

    صدقه سر این کشور و ملت ایران رئیس جمهور شدی . راست می گویی آمار اموال و دارایی خود و خانواده اتان قبل و بعد از انقلاب را به مردم اعلام نمایید انقلاب اسلامی قائم به اشخاص نیست اگر امروز نا رضایتی وجود دارد ناشی از عملکرد امثال شماست..

  • ناشناس
    0

    خیلی از اونهایی که رای دادند فقط بخاطر رضایت خودشون وخانوادشون بود ومردم بیچاره براشون مهم نبودند

  • مدنی
    1

    درود خداوند مهربان بر سید محمد خاتمی امید ملت

  • ناشناس
    12

    خداابرویت راببردبرهمزننده وحدتی فتنه گری آت عمرعاص گونه است طفلان غزه و گرسنگی انهادرتواثرنکردکه دنبال قدرت دنیایی

  • ناشناس
    2

    اونایی که درود میفرستن, یعنی هنوز به اصلاحات امید دارین؟؟

  • ناشناس
    6

    بله دست شما درد نکنه جناب اقای خاتمی؟؟ این حرف ها شما دلیل بسیار روشنی داره آنهم نداشتن کیاست جامعه نگر سیاسیون ما که شماها باشید؟؟؟؟؟؟؟ بله همین همگی به آن مبتلا هستیم؟ آخه آدم حسابی مشکل اصلی ما در این جامعه نداشتن اعتقاد به کار درست است وقتی همگی با تقلب تا به دانشگاه می رسیم بعد میاییم می شویم مدیر و .... پس این نشان از رشد اجتماعی با سابقه فرهنگ 2500 ساله؟؟؟ ما کی آزاد بودیم حرف بزنیم کی صاحب تشخیص کلام شدیم کی حزب داشته ایم و کی کی های دیگر؟؟؟ رسیدیم به این زمانه؟؟ بزرگان ما شدن شماها و امثال جناب آقای رفسنجانی و اولادهایشان تا حالا که واقعا جای گله برای همگی مون داره؟؟؟ آخه صندوق رای مگر چندسال عمر داره که این همه آدم دهن باز می کنند و..... شما فکر میکنید درهمان آمریکا؟؟ در همان آمریکا هم الان مونده فقط ترامپ و بایدن؟؟؟ چرا این همه جفا به این کشور مظلوم و ما مردمی که داریم به سیاست و انتخابات آشنا می شویم. من خودم رای دادم به احترام صندوق و عمر دار شدن صندوق که شاید به مرور برسیم به روزی که باید به صندوق حساب درست کاری درست برنامه ریزی و دلسوزی جامع و مومن واقعی بودن...جواب پس بدیم؟؟؟.ما مردم به کار درست معتقد شویم و برسیم به روزی، اعتقاد اسلام حقیقی را داشته باشیم نه بدون وضو بریم صف اول نماز....

    جناب آقای خاتمی اتفاقا من در دوران شما به شما رای نداده بودم چون از زمان شما داشتن ویدیئو سخت جرم شناخته شده بود؟؟؟ چون گمان داشتم با شما به این روزا میرسیم.... ترا بخدا روحانی محترم دست از سر ما بردارید ترا بخدا اگر نمی توانید خیری برسانید ترا بخدا شر شر شر شر نرسانید؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • رزمنده دفاع مقدس
    2

    درود خدا برسید محمد خاتمی تنها رئیس جمهور محبوب دلها احسنتم خوب وبجا فرمودید اونیکه حرف دل شما را میفهمه که فهمیده اونی که نمیفهمه هرگز نمیفهمه .مثل یاسین به گوش....خواندنه

  • ناشناس
    11

    مشکل کنونی حاصل کار نکردن دولت اصلاحات در زمان خاتمی و زمان روحانی است و در شرایط فعلی به خدا قسم اگر مملکت دوام آورده در سایه چند سال کار شبانه روز احمدی نژاد است. حالا رئیسی میراث هشت سال خواب روحانی را ارث برده و متأسفانه بدنه اداره ها و سازمان‌ها تنبل و مخالف نظام هستند و از روی قصد موجب نارضایتی می شوند. خلاصه‌ برای نجات از وضع موجود از نیروهای ومدیران انقلابی باید استفاده کرد و حتی دست به دامان نیروی خارجی شد مثل مشکل مسکن که چینی ها میخوان حل کنند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      زمان احمدی نژاد بود ک اکثر پروژه ها خوابیدند و تحریم ها را ب ایران سرازیر کرد و سیل جوانان بیکار و ناامید را در پی داشت. و بعد از اون کشور دیگه کمر راست نکرد . البته احمدی نژاد عملکردش از رئیسی حیلی بهتر بود حداقل یکاری انجام میداد و منش و راهش مشخص بود

    • ناشناس
      0

      شما ساندیسیون عادت دارید دست پیش بگیرید پس نیافتید وگرنه آمار توی همین سایت در مورد همشون اعلام شده یه سرچ ساده هم میتونی ببینی ولی وقتی خودت نمیخوای اون یه چیز دیگه است

  • ناشناس
    0

    تکرار الاکلنگ گذشته

  • آریا
    4

    درود بر دکتر خاتمی ، بزرگ مرد ایران

  • فرناز
    3

    تنها زمانی طعم پیشرفت و زندگی را چشیدم که دکتر خاتمی رئیس جمهور بود ،یادش بخیر چقدر کشور در مسیر توسعه بود و کسب و کارم پر رونق بر عکس بعدش که با خاک یکسان شدیم
    آقای خاتمی با رای ندادن بهترین کار را کرد و قطعا در دل مردم عزیز تر خواهند بود که هستند

  • ناشناس
    9

    نفاق یعنی همین چیزی بگویی و کاری دیگر بکنی همانگونه که در فتنه سبز انجام دادید

  • ناشناس
    8

    ازعامل دشمن هیچ کاری بعید نیست

  • فرهنگی
    3

    درد این آقایون افراطی اینه که فکر می‌کنند هر چه آنا بگن درسته
    بابا به پیر به پیغمبر همه آمارها ، از بانک مرکزی گرفته تا بانک جهانی ، همه و همه میگن آن ۸ سالی که این آقا رئیس بود یکی از طلایی ترین دورانهای ایران بوده ، تازه با همه آن بحران‌هایی که هر ۹ روز یکبار از داخل براش درست میکردن

  • ناشناس
    0

    والبته این مائیم که سالها ناآگاهانه رای دادیم!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها