عضو حزب کارگزاران در گفت‌وگو با خبر فوری مطرح کرد؛

عطریانفر: اصلاح‌طلبان گلایه شخصی از روحانی ندارند/موضع روحانی همگرا با اصلاح‎طلبان است/اختلاف بین دولت و جریان اصلاحات طبیعی است

عضو حزب کارگزاران سازندگی نظر رییس دولت اصلاحات را ملاک تصمیمات اصلاح‎طلبان دانست و گفت: انتظار است دوستان و منقدان دولت در بیان اظهارات خود انصاف را رعایت کنند و دقت‎نظر بیشتری داشته باشند.

عطریانفر: اصلاح‌طلبان گلایه شخصی از روحانی ندارند/موضع روحانی همگرا با اصلاح‎طلبان است/اختلاف بین دولت و جریان اصلاحات طبیعی است

فاطمه علی‎اصغری- «اصلاح‎طلبان هیچ عقدی با نام ائتلاف با روحانی نبسته‎اند»، این جمله کوتاه سعید حجاریان در نقد دولت روحانی و عملکرد وی در مسند ریاست‎جمهوری از روز گذشته بازتاب بسیاری را در فضای سیاسی کشور در پی داشته است به گونه‌ای که بسیاری از چهره‎های سیاسی و تحلیلگران این اظهارات حجاریان را که یکی از تئوریسین‎های اصلاحات محسوب می‎شود فصل جدیدی در روابط میان اصلاح‌طلبان و اعتدالیون و دولت روحانی ارزیابی می‎کنند که ممکن است به جدایی هم منجر شود.

پروژه عبور از روحانی عملیاتی می شود؟ سازجدایی اعتدالیون با اصلاح طلبان کوک خواهد شد و ریشه مواضع انتقادی علیه دولت سوالاتی بود که محمدعطریانفر عضو شاخص حزب کارگزاران در گفت و گو با خبر فوری به آن ها پاسخ داده است؛

مشروح این گفت و گو را بخوانید؛

****

خبر فوری : دلخوری اصلاح‌طلبان از دولت روحانی این روزها علنی‌تر و بلندتر مطرح می شود مانند آنچه اقای حجاریان یا تاجیک عنوان کردند، آیا این گلایه‌ها ساز جدایی جریان اصلاحات از روحانی و عبور از او است؟ آیا این گلایه‌ها در شکل کلان‌تر می تواند جدایی اصلاح‌طلبان از طیف اعتدالیون را کلید بزند؟

عطریانفر: اظهارنظرهایی که چهره‎ها و شخصیت‎های جبهه دوم خرداد بعضا در رابطه با دولت مطرح می‎کنند نوعا اظهارنظرهای فردی است و این اظهارات در جای خودش محترم است و نمی‎توان کسی را از اظهارنظر شخصی بازداریم اما آنچه باید به عنوان سخن و موضع رسمی اصلاح‎طلبان تلقی شود اظهاراتی است که از ناحیه شخص آقای خاتمی به عنوان پرچمدار اصلاحات و یا از ناحیه شورای عالی اصلاح‎طلبان به عنوان عالی‎ترین مرجع اصلاحات در قالب بیانیه یا اظهارنظر رسمی بروز داده شود.

اصلاح‎طلبان گلایه‎ای از روحانی ندارند

در وضعیت فعلی ما هیچ‎کدام از این اظهارنظرهای شخصی را نمی‎توانیم به عنوان یک نظریه عام و فراگیر که از ناحیه نهاد رسمی اصلاحات صادر شده باشد تلقی کنیم.

از منظر بنده اصلاح‎طلبان هیچ گلایه شخصی از آقای روحانی ندارند و هیچ موضع‎گیری و فاصله گرفتن از باب حمایتی از دولت وجود ندارد.

موضعی که امروز جریان اصلاحات نسبت به دولت آقای روحانی دارد همچنان حمایتی است و در جاهایی که نقدی بر عملکرد دستگاه‎های زیربخش دولت ببیند آن را در قالب اظهارات و نظرات مطرح می‎کند و اگر توصیه‎ای داشته باشد برای بهبود کار به سمع و نظر مسئولان می‎رساند.

خبر فوری : به نظر شما در فضای اختلافی پیش‌آمده بین اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها چه جریانی برد خواهد کرد؟ اصولگرایان یا تندروها؟ فکر ‎کنید می‌کنید ریشه این اختلافات می‌تواند در سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از‌روحانی باشد یا روحانی نوع رابطه‌اش با اصلاح‌طلبان را تغییر داده است؟

عطریانفر: به طورطبیعی ما نمی‎توانیم جلوی اظهارنظر افراد را بگیریم اگرچه توصیه می‎کنیم اگرچه توصیه می‎کنیم درصورتی که قرار است نقد و توصیه‎ای مطرح شود با دلایل و شواهدی کافی باشد و در نقطه مقابل از دولتمردان و نزدیکان روحانی نیز انتظار می‎رود که در جهت اقناع و اصلاح کسانی که نقد دارند باید قدم بردارند.

دیدگاه و نظر روحانی نسبت به اصلاح‎طلبان تغییری نکرده است

اگر از منتقدان و کسانی که با دولت زاویه پیدا کردند درخواست کنیم که با رعایت انصاف و دقت‎نظر، نظر خود را بیان کنند و در طرف مقابل دولت، سخنگویان دولت و کسانی که از افراد نزدیک روحانی محسوب می‎شوند بتوانند به انتقادات منتقدان پاسخ دهند طبیعی است که در این میان فاصله‎ای ایجاد نخواهد شد تا اصولگرایان از آن سوء استفاده کنند.

از نظر بنده نوع نگاه و موضع روحانی با اصلاح‎طلبان همگرا است و نسبت به گذشته تغییری نکرده و اصلاح‎طلبان نیز همین نگاه و رویه را دارند اما بدون شک همکاری مستمر و طولانی مدت دولت و اصلاح‎طلبان در طی 5 سال اخیر با اختلافاتی همراه بوده است که این امر طبیعی است.

خبرفوری: فکرنمی‌کنید دور شدن اصلاح‌طلبان از اعتدالیون پاس گل جانانه در یک سال مانده به انتخابات مجلس باشد و سبب شود تا جریان اعتدالی به سمت اصولگرایان اعتدالی از جنس لاریجانی جبهه پیروان باهنر ناطق گرایش پیدا کنند و سبد رای اصلاح طلبان اینگونه سبک شود؟

عطریانفر: درباره این موضوع نظری ندارم.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها