خواسته دموکرات‌های مجلس نمایندگان از اسپر و پامپئو

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه از وزیر امور خارجه و مارک اسپر، وزیر دفاع خواستند برای یک دادرسی در سیاست افغانستان شاهد بیاورند و تهدید کردند در صورت عدم همکاری وزارت‌خانه‌های آن‌ها، احضاریه صادر کنند.

خواسته دموکرات‌های مجلس نمایندگان از اسپر و پامپئو

دموکرات‌های کمیته فرعی امنیت ملی کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان اعلام کردند وزارت خارجه و پنتاگون به مدت یک سال است که به دعوت‌نامه‌های ارسال شاهد، بی‌اعتنا هستند یا اینکه آن‌ها را با تأخیر، ابهام و بهانه برای عدم فراهم آوردن شاهد پاسخ داده‌اند.

آن‌ها اعلام کردند که در صورتی که این دو وزارت‌خانه مشارکت خود را تا روز چهارشنبه تأیید نکنند، آن‌ها شاهدان را برای دادرسی روز ۹ سپتامبر (۱۹ شهریور)، احضار خواهند کرد.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان افزودند: کمیته فرعی امنیت ملی، گزینه دیگری جز گرفتن شهادت از طریق یک پروسه اجباری ندارد.

وزارت‌خانه‌های امور خارجه و دفاع آمریکا، واکنش فوری به این موضوع نشان ندادند.

آمریکا و طالبان در ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند) تفاهم‌نامه‌ "مبتنی بر شرایط" برای عقب‌نشینی تمام نیروهای آمریکا تا مه ۲۰۲۱ امضا کردند و سطح این نیروها تا ژوئن به ۸ هزار و ۶۰۰ نفر رسید. این تفاهم‌نامه همچنین خواستار مذاکرات صلح درون افغانی بود که به خاطر مشاجرات بین طالبان و کابل، به تأخیر افتاده است.

دموکرات‌ها یادآورد شدند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اخیراً گفته بود که قصد دارد تعداد نیروهای آمریکایی را تا ۳ نوامبر (۱۳ آبان) و روز انتخابات آمریکا، به ۴ هزار نفر کاهش دهد؛ و ابراز نگرانی کردند که این کاهش دارای انگیزه سیاسی است.

آن‌ها به گزارش‌های ارتش آمریکا و سازمان ملل ارجاع دادند که در آن‌ها گفته شده بود طالبان پیوندهای خود با القاعده را، چنان که در تفاهم‌نامه الزام شده بود، قطع نکرده است. آن‌ها همچنین اشاره کردند که "کنت مک‌کنزی"، ژنرال ارتش در ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد)، اعلام کرده که شرایط عقب‌نشینی کامل آمریکا محقق نشده است.

در همین حال، "باب منندز"، دموکرات ارشد در کمتیه روابط خارجی سنا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که از وزارت خارجه انتظار دارد به کنگره نسبت به حملات اخیر طالبان به نیروهای آمریکایی که باعث "نقض روشن" تفاهم‌نامه ۲۹ فوریه شده، اطلاع‌رسانی کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها