۹ نکته درباره فتح افغانستان / برندگان و بازندگان بازی طالبان کیستند؟

گروه طالبان تنها در چند روز توانستند کنترل تقریبا همه مناطق افغانستان را در دست بگیرند. اما برندگان و بازندگان این تحولات کیستند؟

۹ نکته درباره فتح افغانستان / برندگان و بازندگان بازی طالبان کیستند؟

فتح کابل از سوی افغانستان برای کسانی که تحولات این کشور را دنبال می‌کردند، چندان عجیب نبود. مذاکرات دونالد ترامپ با طالبان، راه را برای پیروزی این گروه باز کرد و حالا با سقوط دولت اشرف غنی، آینده این کشور با اما و اگرهایی روبروست.

بازیگران مختلفی در این تحولات نقش‌آفرین بوده‌اند. برخی از آنها برنده و برخی دیگر بازنده‌اند. بازیگرانی که در دو دهه اخیر، درگیر مهندسی حکمرانی بوده‌اند و حالا نتیجه همه این تلاشها بازگشت طالبان پس از ۲۰سال به کابل بوده است.

۱. آمریکا مهمترین بازیگر تحولات افغانستان است که سالهاست به این نتیجه رسیده که حضورش در باتلاق افغانستان بی نتیجه بوده و به‌دنبال راهی برای فرار از این کشور بوده است. واشنگتن که می‌ترسید خروجش از افغانستان بدون هرگونه مذاکره با دولت جایگزین می‌تواند تبعات سیاسی برای این کشور داشته باشد، سعی کرد پیش از خروج، با طالبان به عنوان تنها آلترناتیو دولت مستقر مذاکره کند. نتیجه این مذاکره، توافق دوحه بود که حالا تمام بندهای آن به دقت اجرا می‌شود و بنابراین توافق طالبان و آمریکا را می‌توان نوعی کودتای آمریکایی توصیف کرد که تسهیل‌کننده فرار نظامیان آمریکا و ترک پایگاه‌هایی است که هدف خوبی برای ایران در صورت رویارویی احتمالی بودند.

۲. قطر و ترکیه از حامیان اصلی طالبان هستند. این دو کشور حامی جریان اخوان‌المسلمین هستند. جریانی که رقیب جریانات شیعی و تکفیری به شمار آمده و بخشی از طالبان به این جریان فکری - سیاسی نزدیک هستند. در سال ۲۰۰۱ که عملیات القاعده، برج‌های دوقلوی نیویورک را نابود کرد، طالبان به جریانات تکفیری عربستانی نزدیک‌تر بود اما حالا این جریان از ریاض فاصله گرفته و به سمت جریانات اخوانی رفته و در دوحه دفتر سیاسی برای مذاکره راه انداخته است و در استانبول با همسایگان گفتگو می‌کند.

۳. پاکستان از حامیان قدیمی طالبان بوده و اساسا طالب‌ها برآمده از مکتب دیوبندی در این کشور هستند. اطلاعات ارتش پاکستان حامی اصلی، نمی‌خواهد همسایه شمالی‌اش به رقیبی برای آن تبدیل شود و بنابراین با حمایت از دولتی دست‌نشانده، می‌خواهد در رویارویی با هندوستان، خیالی آسوده از افغانستان داشته باشد.

۴. چین هم بازیگر مهمی در این عرصه است. این کشور می‌خواهد در یک استراتژی بلندمدت، جاده ابریشم را احیا کند. احیای این جاده، ثبات می‌خواهد اما نه ثباتی که آمریکا آن را ایجاد کرده باشد. به جز آمریکا، طالبان تنها گروهی است که شاید به ثبات افغانستان کمک کند. طالبان همچنین همراه با دشمن چین یعنی هند، نیست و همین، می‌تواند شرایط را به سود پکن تغییر دهد.

۵. ایران از مخالفان جدی طالبان بود که دو دهه قبل در پی شهادت دیپلمات‌هایش تا آستانه جنگ با آنها پیش رفت و گفته شد به آمریکا کمک کرد تا به‌سادگی طالبان را حذف کند اما حالا ایران با اطمینان از روی کار آمدن جناحی معتدل‌تر در طالبان، مذاکره با آنها را بر دشمنی ترجیح می‌دهد. ایران می‌داند که بی ثباتی در کشور همسایه، صدها هزار مهاجر را به ایران می‌فرستد و این چیزی نیست که ایران بخواهد. بنابراین تهران از طالبان می‌خواهد با کمک دیگر نیروهای سیاسی، صلحی که دولت غنی نتوانست به آن برسد را به ارمغان بیاورد.

۶. عربستان از معادلات طالبان حذف شده است. قطر که در گذشته روابط تیره‌ای با عربستان داشت، ابتکارعمل در تحولات افغانستان را در دست دارد و ریاض دیگر القاعده را برای نفوذ بر طالبان در دست ندارد. طالبان ۲۰سال پیش قربانی شیطنت‌های ریاض شد و از قدرت دست کشید و بعید است دیگر این اشتباه را تکرار کند.

۷. اروپا هم به‌سان آمریکا می‌خواهد با کمک طالبان از جهنمی که در افغانستان به راه افتاده فرار کند. ناتو در افغانستان هزینه داد و دستاوردی نداشت. در آخرین انتخابات در افغانستان تعداد اندکی در فرآیند دموکراسی غربی مشارکت کردند. بنابراین دستاورد غربی ها "تقریبا هیچ" بود.

۸. روسها خاطره خوشی از افغانستان ندارند. ارتش سرخ شوروی سالها در افغانستان بود و درست مانند آمریکا با بی آبرویی این کشور را ترک کرد و جنگ داخلی در این کشور به راه انداخت. روسها که در فرآیند صلح افغانستان دخیل بودند، مخالف طالبان نیستند و طالب‌ها را به آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند.

۹. اما از میان بازیگران سیاسی دخیل در مسائل افغانستان، بزرگ‌ترین بازنده این تحولات مردم افغانستان هستند. مردمی که امیدوار به پیشرفت بودند و حالا بار دیگر اسیر افراط‌گرایی شده‌اند. اگر طالبان حاضر به تقسیم قدرت شود، شاید رفته رفته اوضاع کشور به سامان شود اما اگر چنین نشود، تحولات جدید تنها به رشد آوارگان افغان و توقف توسعه این کشور کمک خواهد کرد.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 54
  • جمعه
    0

    افغانستان دیگر کارش تمام شد فاتحه

  • بسیجی جوان
    0

    قدم بر دیدگان مردم افغانستان گذاشتید ای پیام آوران اسلام و عدالت امارت اسلامی باید جمهوری اسلامی را الگو کند و در بدو ورود، بسیج (مدرسه عشق) ملی افغانستان را با ایجاد پایگاه در هر کوی و برزن تاسیس کند تا با استعانت از خدا و رهنمون های رهبر فرزانه بتوانید محکم و استوار بمانید. سلام بر امارت اسلامی درود بر جمهوری اسلامی

    نظرات شما -
    • پیشگو
      0

      کال...

    • کلنگ
      0

      بعد اون همه ساندیس از کجا بیاریم به بسیجی های افغان بدیم . به بسیجی های خودمون نمی رسه بعضی اوقات آب زرشک میدن بهشون بجای ساندیس .

  • احمد
    0

    ایران بازنده است یا برنده

    نظرات شما -
    • تورج
      0

      نظام حاکم در ایران فقط یه بازیگره در سناریویی که از قبل تنظیم شده . جمهوری اسلامی در اجرای آن همکاری و در جاهایی سکوت کرد . به رسمیت شناختن تروریست ها با توجیه اینکه آنها فرق کرده اند !!!!!!!!!!!!!!!!!!! شامل نقش جمهوری اسلامی میشه . یه جورایی سود کرد با رفتن اشرف غنی و از طرفی نگران قدرت گرفتن طالبان است . در هر صورت گردانندگان خاورمیانه اینطور تصمیم گرفتند . نظام ایران بازیگر بود . طالبان با دمپایی هم بازیگران آمریکای پست فطرت هستند . اونهایی که فکر می کنند آمریکا ( سرمایه داران حزب دموکرات آمریکا و متحدانشان در انگلیس و اروپا ) از منطقه رفته اند بسیارناآگاه " سطحی نگر و ساده اندیش هستند . بهتره حقیقت رو ببینیم و بپذیریم .

  • علی طهرانی
    0

    تحت هر شرایطی وجود طالبان یعنی عقب ماندگی و پسرفت دنیا و نه فقط افغانستان پا گرفتن یک گروهک شبه تکفیری هیچ خاصیتی برای منطقه و ایران نخواهد داشت اینها قدرت بگیرند خدا را هم بندگی نمیکنند و عقده های این بیست سال در حاشیه ماندن را در خواهند اورد برای افتتاح هم که با دختران دوازده ساله شروع کردند . احتمالا استراتژی مسئولین ایران هم فقط خروج امریکا از همسایگی بوده به هر قیمتی حتی حضور طالبان در مرزهای ایران

  • ایرانی
    0

    اگر خوب دقت کنید درمیان اینهمه جنگ درخاورمیانه که آمریکا نقش اول را ایفا میکند از سوریه وعراق وافغانستان جز هزینه دشمن تراشی درقبال فروش چند میلیارد اسلحه نه سودی برای آمریکا داشت نه برای منطقه فقط برنده اصلی تمام این گذر زمان که حتی یک سنت هم هزینه نکرد چین بود .دلیل آن واضح است نابودی زیرساخت وامنیتی این کشورها وازبین رفتن تولیدات داخلی وعدم امکان تاسیس کارخانه جات باعث ایجاد مشتری برای کالاهای ارزان قیمت چین گردید یعنی آمریکا درست کاری را انجام داد که به نفع چین بود.حال آمریکا دیده درچند دهه جنگ که بیشتر به تحریک اسراییل وکارتلهای اسلحه ساز ونفتی پا به منطقه گذاشت درازای اینهمه مخارج وتلفات وبدنامی اگر ضرر نکرده ولی منفعتش درمقابل چین بسیار ناچیز بوده ودرخواب غفلت بسر برده وبرنده اصلی چین بوده است .لذا آمریکا چون یک کشورسرمایه داریست وازطرفی با متحدانی سروکار دارد که اغلب مثل اروپا وژاپن پیروپرهزینه ویا مثل عربستان تنبل وخوش گذران قادر به کسب نیروی کار ارزان نیست ونمیتواند کالایی با کارگر 6000 دلاری خودی درمقابل کارگر پانصد دلاری چین رقابت کند.پس تنها راه مقابله باچین سرمایه گذاری در توسعه همین کشورهای خاورمیانه برای کسب نیروی کار آنهاست تا هم صنایع خودرا وارد این کشورها کند هم به کارگر ارزان دست یابد وهم از مشتریان چین بکاهد.از طرفی بالورفتن دانش ساخت پهباد وموشک ،دیگر کمتر کشوری به فکر خرید اسلحه های گران قیمت مثل جنگنده ها وتوپ وتانک میرود وکم کم بازار این نوع سلاحها روبه افول خواهد رفت.بنابراین به نظر میرسد ادامه این سیاست جنگطلبانه باعث فرسودگی آمریکا وافزایش قدرت چین شده وبهتراست هرچه زودتر منطقه را ازلحاظ نظامی ترک ودرعوض با اعمال سیاست استعماری به جای استکباری وارد منطقه شود.

    نظرات شما -
    • 110
      0

      مخالفان آمریکا تعابیر متضادی از وضعیت افغانستان دارند . گروهی می گویند آمریکا منابع و معادن افغانستان را غارت کرد !!! گروهی می گویند آمریکا هیچ سودی در افغانستان نداشت !!!! در هر صورت در سایر موضوعات نیز بنا به منفعت و دیدگاه خود نظر می دهند . 42 ساله از آمریکا بد می گویند نتیجه اش شده فلاکت مردم و آمریکا روز به روز قوی تر میشه .

  • ایرانی
    0

    ایران بازنده اصلی است . انها دشمن شیعیان هستند. سرو سامان بگیرند دمار از روزگار جمهوری اسلامی در می اورند . سران ایران را از کرده خود پشیمان خواهند کرد ...

  • ایرانی
    0

    بازنده مردم ایران هستند که شاهد مهاجرت میلیونها افغانی به کشور بی در و پیکرشان خواهند بود و بیکاری و جنایت به واسطه حضور این مهاجران افزایش خواهد یافت و با توجه به قانون تابعیت به زودی در کشور خودشان در اقلیت خواهند بود.

    نظرات شما -
    • 110
      0

      بیماری های فراوانی توسط آنان به ایران آورده می شود . ترکیه از قبل خبر داشت که در مرز دیوار کشی کرد . این سناریو از قبل طراحی شده بود الآن اجرا شد . آمریکا و پاکستان و چین برندگان این وضعیت هستند . البته جمهوری اسلامی ایران هم از دست غنی راحت شد .

  • ایران زمین
    0

    قطعا راهبرد ایران در خصوص افغانستان که حمایت از طالبان بوده در آینده بسیار نزدیک باعث تقویت تندروها وحتما به زیان ملت ایران و افغانستان و منطقه خواهد بود. تصمیم ایران اشتباه راهبردی بزرگ و نابخشودنی است.

    نظرات شما -
    • به ایران زمین
      0

      قطعا تو یا منافقی یا خیلی ساده لوح !! ایران کجا از طالبان حمایت کرد اینم بی بی سی تو مغزتون کرده ،حمایت رو اونی کرد که الان کارمند صدای آمریکا می خواد ریس حکومت بشه

    • به به ایران زمین
      0

      پس گروه طالبان در جلسه با سپاه در تهران چی کار میکردند؟ تبادلات علمی بود یا مذهبی؟؟؟!!!!!!!!!!!

  • غیر قابل نشر
    0

    ودر تمام تغییر وتحولات سیاسی .انچه که برای سیاستمداران اهمیت نداشته است مردم بوده وهستند.

  • یلسرفاضلی
    0

    در واقع حضور طالبان یعنی سیاست کثیف کشورهای همسایه افغانستان و امریکا به نفع خود ودرعوض بیچاره کردن و آواره گی هزاران افغان بدبخت،،،،،یعنی ظلم کردن به یک ملت مظلوم و فقیر بخاطر سواستفاده از آنها ،ننگ بر شماها که خود را نظام اسلامی میدانید و‌چنین معامله ننگینی را کردید

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      ایران نقشی نداشته و اقداماتش واکنشی بوده است. طالبان در نتیجه چراغ سبز آمریکا و حمایت همه جانبه پاکستان به قدرت رسیدند. ایران این همه به افغانستان خدمت کرد و پذیرای میلیونها مهاجر بود و کمکهای بسیاری به افغانستان کرد ولی اشرف غنی نه تنها قدردان نبود بلکه حتی آب را به روی ایران بست و حالا هم فرار کرد. کشورهای اروپایی از پذیرش هزار افغانی خودداری می کنند ولی ایران با شرایط سخت و تحریم پنج میلیون مهاجر افغانی را پذیرفته. به جای متهم کردن ایران خودتان به فکر کشورتان باشید.نمی شود همه به کشورهای دیگر مهاجرت کنید و بعد از عشق و علاقه به کشورتان دم بزنید.

    • ناشناس
      0

      حرفای ایرانی درسته. یادتون نیست همین چند وقت پیش مردم افغانستان بخاطر غرق شدن چند افغانی در مرز ایران چه الم شنگه ای راه انداخته بودن نمک خوردن و نمک دون می شکستن. همه نمک به حرام اند، گیریم که جریان به خصوصی قصد به هم زدن روابط دو کشور و ایجاد نا امنی داشت، دلیل نمیشه بریزن خیابان ها و مقابل سفارت ما و علیه ما شعار بدن، یادشون نبود و نیست و نخواهد بود که چطر حمایت ایران همواره بالای سر آواره های بی شمارشون هست در حالی که خودمون کم بد بختی نداریم. قدر نشناس اند والسلام

  • علی
    0

    هیچوقت رشد، ثبات و پیشرفت کشورهای جهان سوم و چهارم برا آمریکا و غرب قابل تحمل نبوده

    نظرات شما -
    • در ذیل
      0

      اونا مقصر هستند ولی خب این همه کمک مالی کردن یسری سیاستمدار دزد که فقط فکر جیبشون بودن پولا و سرمایه های افغانستانو به تاراج بردن مگر نه غربیها به ژاپن و کره و جاهای دیگه هم کمک کرده بودن اما اونا خواستن پیشرفت کنند ولی اینا نخواستن بایدم با توجه به اینن وضع طالبان اینجوری احیا بشه

  • ناشناس
    0

    نوشته خوبی بود جز نکته آخری. آنکه بالای منبر است را کسی می تواند پایین بیاورد که خودش آن بالا برده است. در یک جامعه استبدادزده تاریخی، خوب یا بد بدون اقتدار نه ثبات و امنیت است و نه اصلاحی صورت خواهد گرفت.

  • ناشناس
    0

    خبر انلاین: طبیعی است که با حاکم شدن طالبان قربانی اصلی خانم‌های تحصیل کرده، نویسندگان، خبرنگاران، جوانان آزاد اندیش و با سوادی هستند که برای ساختن وطنشان از فضای ایجاد شده بعد از طالبان، امیدوارانه تلاش کردند! برای تو که نگران امروز و فردای ایران هستی. هیچ شناختی از جامعه استبدادزده تاریخی ایران نداری. خوب به تصاویر انگار خوابیم کابوس می بینیم به روایت تصویر و فرار از فرودگاه کابل توجه کنید. کابوس نیست واقعیت دردناکی است که جسارت دیدن آن سخت است.

  • رمضانی
    0

    تقریبا یک دهه است نقش آمریکا به عنوان بازیگری مهم در بحرانهای خاورمیانه به تدریج کمرنگ می شود ابتدا سوریه را دو دستی تقدیم روسیه و ایران کرد . با رها کردن همپیمانان سعودی واماراتی در باتلاق یمن عملا برگ برنده به نفع ایران رقم خورده . در عراق ایران و گروههای طرفدارش دست برتر رادارند آمریکا از امنیت کارکنان سفارتش در مانده شده.در لبنان با کنار کشیدن نقش محوری را به فرانسه واگذار کرده تا لبنان هم دو دستی تقدیم ایران نشود . درافغانستان هم که ارتش سازمان یافته آمریکاییش چگونه کشور را کادوپیچ تحویل طالبان داد ؛ به نظر دیرزمانی است که ابرقدرتی آمریکا رو به قبله شده وازافول هم گذشته

  • جلال عامری
    0

    در فتنه های همچون شتر دوساله باش نه شیری برای دوشیدن دارد ونه پشتی برای سواری دادن. امام علی علیه السلام _______^_^__________ ضمن اینکه بر خلاف عراق و سوریه دولت بشدت غربگرای اشرف غنی بجای کمک‌از ایران دست به دامن ناتو و امریکا شد. ایران هم به صورت غیر قانونی نمی تونست نیرو به افعانستان اعزام کنه.که اگه میکرد در دام امریکا و غرب می افتاد متهم به فلان و بهمان می شد ضمن اینکه توجیحی برای فتنه شیعه کشی در افغانستان برای دشمنان تشیع می شد. ایران بهترین کار ممکن کرد با تدبیر حکیمانه رهبری. ___________________ حالا اصلاح طلبان ایران که مخالف حضور رسمی و قانونی نظامی ایران در سوریه و عراق بودند و ایران را متهم به مدافعان اسد میکردندو حالا در چرخش ۱۸۰درجه ای خواهان ورود غیر قانونی ایران به افغانستان هستند خب اگر واقعا به حرفشون اعتقاد دارن چرا خودشون تو دفتراشون زیر باد اسپیلیت نشستن و میخوان انقلابیها را بفرستند تو باتلاق افغانستان،؟! خب اگه واقعا مردجنگ اند ارتشی از ضعیر و کبیر اصلاح طلبان جمع کنند برن با طالبیان بجنگند‌..‌.

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      حرف حساب...با اختلاف بهترین کامنت همین بود

  • درست بنویس
    0

    فتح؟ در خوابید نویسندگان خبرفوری

  • ل
    0

    خدایا کسانی که باعث آوارگی مردم افغانستان ونا امن شدن مرزهای ایران شده اند هرچه زودتر مرگ خودشان وفرزندانشان را برسان ونسلشان را از روی زمین برکن وعذاب دنیا وآخرت را نصیبشان گردان وآنها را با اچداد طالبان محشور گردان ، بازنده مردم ایران که مشکلات خودشان کم بود آواره شدن مردم افغانستان هم اضافه شد خدا لعنت کند مسببین این فاجعه انسانی را ، کار مرز بانان کشور دشوار شد ، برنده کشورهای مرتجع عرب وغربیها

  • شهرام.ر
    0

    این بازی ! برنده ای نداره و بازنده اصلی «انسانیت» است . دیروز نوبت مردم ایران بود و امروز نوبت مردم افغانستان و فردا ؟؟ انسانیت از بین رفته و شبیه درنده هایی هستیم که در جنگلی به وسعت کره زمین ، مطابق با قانون تنازع بقا !!! در حال مردن (نه زندگی) هستیم .

  • امیر
    0

    طالبان در آینده مشکل بزرگی برای ایران خواهد بود. به عبارت دیگر ، همان کاری که ایران با حوثی های یمن انجام میده و تجهیز و تحریکشون میکنه واسه جنگ با عربستان ، همان سناریو در شکل دیگر برای ایران نیز در حال انجامه توسط آمریکا و اسرائیل و عربستان به وسیله طالبان...

    نظرات شما -
    • علیرضا
      0

      زیاد زور نزن طالبان نیروی نیابتی ایران است و ااین کار را با سرنگون کردن هواپیمای حامل تئوریسینهای ترور امریکا ثابت کرد

    • به امیر
      0

      فک کنم اونی که به یمن حمله کرده عربستانه! یمنی اا که توی خاک خودشونن عربستانی ها توی خاک یمنی ها چه غلطی میکنن؟

  • من
    0

    اروپا و آمریکا اگر به فکر دموکراسی بودند آن در کشورهای سلطان نشین عرب پیاده می کردند !!!

  • سیدعلی رفوزه ای
    0

    مرگ بر طالبان، چه کابل ، چه تهران!!!!

    نظرات شما -
    • علیرضا
      0

      مرگ بر امریکا چه امریکا چه ایران،راستی ملباردها دلار پول افغانستان که امریکا خرج اموزش ارتش افغانستان کرد چه شد؟

    • کوروش
      0

      مرگ بر اسراییل چه تلاویو چه تهران

    • شاه کش
      0

      مرگ بر منافق،چه البانی چه تهران

  • 110
    0

    برندگان : آمریکا - چین - پاکستان - ایران طالبان با دمپایی اومد که فقط اشرف غنی را بیرون کنند . آمریکا طالبان را بجای نیروهای خودش در افغانستان گمارد . این خیمه شب بازی ها و جنگ زرگری برای گمراه کردن عام است . چین در پاکستان سرمایه گذاری هنگفتی کرده و افغانستان برای او مهمه پاکستان سود سرشاری در این معامله نصیب اش شد . با رفتن غنی دست ایران در افغانستان باز شد . به سفارش آمریکا ایران طالبان را به رسمیت شناخت . تا چند وقت دیگه یه دولت دست نشانده آمریکا روی کار میاد و همه چی تموم میشه . آمریکا فقط سربازها رو خارج کرد اما همچنان با قدرت در منطقه حضور داره . مردم ایران و افغانستان تاوان توافقات پشت پرده را داده و می دهند . چه کسی باور می کنه طالبان با دمپایی و کلاش ارتش افغانستان را که تجهیزات پیشرفته داشت شکست بدهد ؟ !!! در واقع اصلا جنگی اتفاق نیوفتاد درها باز بود برای تروریست ها چون کدخدای دهکده جهانی اینطور خواسته بود .

  • پیشگو
    0

    همیشه کسانی که فدای سیاست حاکمان شده و آسیب می بینند مردم عادی هستند. چه افغانستان باشه چه ایران

  • داریوش
    0

    خبرنگارانرا طالبان نکشت،بلکه به دست سپاه صحابه شهید شدند،طالبان بارها اعلام کروه قبل از اینکه ما به کنسولگری ایران برسیم خبرنگاران به شهادت رسیده بودند

  • دلدار
    0

    ایران را درزمین سوریه و لبنان و عراق بازی دادند . تاکتیک و برنامه حساب شده شیطان از شرق بود تا گلی از میان پاهای دروازبان وارد دروازه بزرگتر از تنگه هرمز کند.آمریکا ظاهرا از افغانستان رفت ولی باطنا دشمن تاریخی حکومت ایران را در افغانستان با علم و آگاهی کامل به کاخ آورد.حال عمق استراتژیک دفاعی حکومت ایران کجاست ؟

  • ت
    0

    لشکر فاطمیون غیب شده؟؟؟چرا از مردم افغانستان دفاع نکرد؟؟فقط دفاع از اسد واجب بود؟؟؟

    نظرات شما -
    • ث
      0

      مردم افغانستان خودشون از طالبان حمایت کردن برای همینکه بدون درگیری طالبان افغانستان رو فتح کرد حالا چرا فاطمیون باید برن از این مردم که خودشون مشتاق طالبانن دفاع کنن؟فقط برن تا آدم بده بشن و بهونه بدن دست طالبان برای شیعه کشی؟اونم زمانی که طالبان موافقت کرده و کل مناطق شیعه رو به فرمانده علیپور داد؟شما هم اگر خیلی نگرانی خودت پاشو برو به بقیه چیکار داری؟مگه توی عراق و سوریه اونا به شما گفتن بیا برو؟

    • حسین
      0

      به ت داعشی؛لسکر فاطمیون هر جا صحبت فرزندان حضرت فاطمه باشه پا در رکابند،شما برو لب نرز هر وقت طالبان خواست به ایران حمله کنه جلوشو بگیر

    • به حسین ساندیسی
      0

      طالبان تو تهران با روساتون چند ماه پیش جلسه داشت! مطمعنن آلزایمر نداری بیخودی پای ائمه رو وسط نکش که خودتی!!

  • علی
    0

    طالبان بر افغانستان حکومت خواهد کرد و مردم افغانستان از حکومت طالبان امنیت ، نان و اب و خانه و شغل طلب خواهند نمود ، اگر حکومت طالبان نتواند نیازهای مردم را براورد کند رفته رفته از احترام و ابهت طالبان کاسته خواهد شد و حتی طرفداران طالبان دیگر از انان و حکومتشان دفاع نخواهند نمود و خودبخود پس از 4 یا 5 سال مشروعیتشان را از دست داده و برای همیشه از صحنه خواهند رفت ، این تحلیل من تا وقتی درست خواهد بود که دو اتفاق مهم نیفتد: امریکا به طالبان در تامین اب و نان مردم افغانستان کمک نکند ، دوم: ایران براحتی امکان حضور مردم افغانستان برای مهاجرت غیر قانونی به ایران ندهد .

  • Gh
    0

    پس کجاست ارتش افغانستان که با ملیاردها دلار پول افغانستان توسط امریکا اموزش دیدند

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      ارتش به سمت طالبان و کمونیستها چرخید مثل 43 سال پیش ما!!!!!!!!!!!!

  • تنها
    0

    قشنگ معلوم دادی گوگل ترجمه کرده چه اصراری دارید بگید مقاله نویس دارید

  • ساچو
    0

    فتح یک کشور به وسعت و جغرافیای سخت و نژادهای مختلف و........در مدت حدودا ده روز بسیار عجیب به نظر میرسه.اما یک چیز خیلی عیان است وآن آماده گی قسمت های شرقی این کشور برای برپائی چنین حکومتی!!!!!!! ودر عوض ایالتهای غربی آن( هرات) مخالف طالب به نظر میرسد.لذا ترس آن میرودتمامییت ارضی این کشور همسایه به خطر بیافتد.وافغانستان به چند قسمت تقسیم شود که این مهم برای همسایگان بسیار خطر آفرین است.آری خطر آفرین

  • یکی از مردم
    0

    کمونیسها تنها برنده این جنگ و کشتار هستند برید خبرها رو بخونید چین و روسیه آشکارا از طالبان حمایت کردند و برنامه برای گرفتن کل خاورمیانه دارند که بین خودوشون دوتا تقسیم کنن...خواهید دید

  • البر
    0

    همه بازنده هستند با این گروه تروریستی

  • سید هرندی
    0

    برندگان طالبان و همدستان آنها بازندگان ملت بدبخت ایران که باید جور میلیون ها آواره و ولگرد افغانی را تحمل کنند.

  • علی
    0

    سلام فقط اونی که نوشت دهکده جهانی دمت گرم اصل تاکتیک ازسالهاقبل نوشته میشه ووفعلا این دخمه های مخوف شیطان پرستی سواراوضاع جهانی وتاجایی ووقتی که انسانیت انسان درکل جهان به نقطه مطلوب خدانرسه هیچ تغییری حاصل نمیشود.....دنیادارمکافاته

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها