درز اطلاعات محرمانه درباره روابط آمریکا و عربستان سعودی

روزنامه «واشنگتن پست» آمریکا اطلاعاتی را تحت عنوان محرمانه درخصوص روابط آمریکا و عربستان منتشر کرد. اطلاعاتی که در اسناد «دیسکورد» به بیرون درز کرده بود.

درز اطلاعات محرمانه درباره روابط آمریکا و عربستان سعودی

اخبار الخلیج بحرین نوشت: طبق این اطلاعات بعد از تصمیم «اوپک پلاس» مبنی بر کاهش تولید نفت و تهدید دولت بایدن مبنی بر اتخاذ اقدامات انتقامی در قبال عربستان به علت این تصمیم‌گیری شاهزاده محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان موضعی‌گیری شدید و سرسختانه‌ای اتخاذ کرده است.

طبق نوشته این روزنامه، شاهزاده محمد بن سلمان به وارد آوردن درد و رنج اقتصادی بزرگی به آمریکا درصورت اتخاذ هرگونه اقدامی انتقامی در قبال عربستان تهدید کرده بود. بلکه فراتر او تهدید کرده بود تغییری مهمی در رابطه با آمریکا به وجود خواهد آورد و بعد از آن با آمریکا تعامل نخواهد کرد.

واقعیت این است که روند کلی روابط عربستان-آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس به طول کلی با آمریکا در سال‌های اخیر چندان مملو از اسرار نیست.

بر کسی پوشیده نیست که روابط عربستان و آمریکا در سال‌های اخیر شاهد بحران شدیدی بوده است که همه از ابعاد و علل آن صرف نظر اظهارات رسمی مسئولان دو کشور خبر دارند.

مهم این است که بحران در روابط میان آمریکا و عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به طور کلی با تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت آغاز نشد بلکه چندین سال و حتی قبل از روی کار آمدن دولت بایدن آغاز شده است.

همچنین آنچه مهم است این می باشد که آمریکا عامل این بحران در روابط است نه عربستان سعودی یا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس.

آمریکا این کار را زمانی انجام داد که بارها اعلام کرد که در آستانه خروج از منطقه و اعطای اهمیت استراتژیک به منطقه آسیا است و در نتیجه به طور مستقیم و غیرمستقیم تأیید کرد که مسائل منطقه دیگر مانند گذشته چندان مورد توجه این کشور نیست.

اقدامات عملی معینی مانند خارج کردن نیرو و سامانه پاتریوت و شیوه مشخصی از رابطه با ایران در چارچوب این رویکرد جدید اعلام شده آمریکا قرار گرفت.

آمریکا دریافته است که مواضع و سیاست‌هایش در قبال عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس نمی‌تواند به همین صورت ادامه یابد و چار‌ه‌ای جز تلاش برای بازگرداندن روابط به وضعیت قبلی وجود ندارد.

تازه‌ترین این تلاش‌ها سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به عربستان و گفتگوهای طولانی او با شاهزاده محمد بن سلمان و وزرای خارجه سازمان شورای همکاری است.

اگرچه بیانیه‌های رسمی این سفر خوش‌بینانه به نظر می‌رسد و از تداوم شراکت راهبردی و مواردی از این دست صحبت می‌کند؛ اما واقعیت این است که بحران [در روابط دو کشور] همچنان وجود دارد و مسائلی هست که باید حل و فصل شود.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رابی
    0

    می گویند یک ماهی بسیار کوچک را داخل یک استخر بزرگ انداختند و به یک آمریکایی و یک انگلیسی گفتند هر کسی که ماهی را زودتر بگیرد برنده است.آمریکاییه سریع پرید توی استخر که ماهی را بگیرد و شخص انگلیسی شروع به خالی کردن آب استخر با قاشق کرد.
    منظور این بود که سیاست آمریکایی ها اغلب عجولانه و ممکن است بدون برنامه ریزی قبلی باشد.اما انگلیسی ها از قبل فکر همه چیز را می کنند و سیاستشان بر اساس منطق و حیله است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها