گزارش اشپیگل از غرق شدن قایق پناهجویان در سواحل یونان/ تعداد قربانیان را به طور قابل توجهی بالاتر است

اشپیگل آلمان نوشت: گزارش داخلی سفارت "تعداد قربانیان را به طور قابل توجهی بالاتر" می داند.

گزارش اشپیگل از غرق شدن قایق پناهجویان در سواحل یونان/ تعداد قربانیان را به طور قابل توجهی بالاتر است

بر اساس یک گزارش داخلی که نمایندگی آلمان در آتن به برلین ارسال کرده و در دسترس اشپیگل قرار گرفته، سفارت آلمان در آتن نگران است غرق شدن یک قایق پناهجویان در سواحل یونان یکی از بدترین حوادث دریایی تاریخ در دریای مدیترانه باشد. در این گزارش که توسط سفیر آلمان در یونان نوشته شده، آمده است: از آنجایی که برخی منابع از 700 سرنشین در این کشتی خبر داده اند، "با توجه به وضعیت فعلی، تعداد قربانیان باید به طور قابل توجهی بیشتر باشد." به گفته محافل امنیتی، بیم آن می رود که حداقل صد کودک در انبار کشتی گیر افتاده باشند. همچنین، عملیات نجات تقریبا غیرممکن است: قایق در نقطه‌ای غرق شده که دریای مدیترانه 5000 متر عمق دارد.

از علت حادثه اطلاعات موثقی در دست نیست. وقتی قایق غرق شد، دریا آرام بود، بنابراین اعتقاد بر این است که واژگونی بسیار ناگهانی و در نتیجه حرکت سریع افراد در کشتی بوده است. محل حادثه در حدود 87 کیلومتری جنوب غربی شهر پیلوس و در آب های بین المللی است، که در این منطقه یونان امکان و صلاحیت اجرای عملیات نجات دریایی را دارد.

بر اساس گزارش سفارت، این کشتی چند روز قبل از طبرق در لیبی حرکت کرده بود و می خواست به ایتالیا برود. ارزیابی سفارت از رفتار گارد ساحلی یونان می تواند از نظر سیاسی حساس باشد: با توجه به اطلاعات فعلی، هیچ اتهامی علیه گارد ساحلی وجود ندارد و آنها چندین بار پیشنهاد کمک کرده بودند. کشتی پناهجویان هر گونه پیشنهاد کمک را رد کرده و گفته بود می خواهد به ایتالیا برود.

طبق گزارشی در روزنامه یونانی Kathimerini، در واقع گارد ساحلی ساعاتی قبل از غرق شدن کشتی، برای یدک‌کشی آن تلاش کرد. بر این اساس گفته می شود گارد ساحلی از طریق بلندگو به مسافران اطلاع داده بود که کشتی بیش از حد سنگین بوده و به ایتالیا نمی رسد. سپس آنها به کشتی نزدیک شدند. اما با مخالفت قایق پناهجویان روبرو شدند: ظاهرا برخی از مسافران نمی خواستند به یونان برده شوند. آنها طناب متصل به کشتی گارد ساحلی را برداشته و به سفر خود ادامه دادند.

بر اساس اطلاعات رسمی، تاکنون 104 نفر نجات یافته اند که به گفته خبرگزاری فرانسه، همگی مرد هستند. بر اساس گزارش های بازماندگان، زنان و کودکان در بخش داخلی کشتی بودند. بر اساس گزارش سفارت، بازماندگان عمدتا از سوریه، پاکستان و مصر هستند. گارد ساحلی یونان 9 بازمانده را دستگیر کرد که گفته می شود قاچاقچی هستند و در میان بازماندگان مخفی شده بودند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها