وزارت منابع آب عراق: 65 درصد از سهمابه خود را از دست داده‌ایم

وزارت منابع آب عراق از حجم بسیار بالای کاهش آب ورودی از ترکیه خبر داد.

وزارت منابع آب عراق: 65 درصد از سهمابه خود را از دست داده‌ایم

«خالد شمال»، گفت: پرونده آب پیچیده و دشوار است اما به صورت حرفه‌ای مدیریت می‌شود و از حمایت بالای نخست‌وزیر و رسانه‌ها برخورار است اما دو چالش مهم در این خصوص وجود ندارد؛ عراق از ترکیه، ایران و سوریه آب دریافت می‌کند و تغییرات آب و هوایی این کشورها را هم تحت تاثیر قرار داده است، عراق بیشترین خسارت را از این وضعیت متحمل شده و 65 درصد از سهمابه خود را از دست داده است.

شمال افزود: سدهای ترکیه مانع از ورود حجم زیادی آب به عراق شده و اکنون ما تنها 35 درصد از سهمابه معمول خود را دریافت می‌کنیم، عراق با ترکیه هیچگونه توافق الزام‌آوری برای تضمین حقوق منصفانه ندارد و مدیریت آب در کشور متاثر از پروژه‌های آبی کشورهای همسایه است.

وی درباره کمبود آب ذخیره‌شده در سد الموصل گفت: این سد یکی از مهم‌ترین تاسیسات امنیت آبی با ذخیره 11 میلیارد متر مکعب به شمار می‌رود اما اکنون با چالش مواجه است و حجم رهاسازی آب از عراق کمتر از 196 متر مکعب در ثانبه است در حالی که ما برای رفع نیازهای آبی خواهان رهاسازی 450 مترمکعب آب در ثانیه هستیم.

سخنگوی وزارت منابع آب اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده ما حرفه‌ای است و در گفت‌وگو با طرف ترکیه‌ای بر 4 محور تمرکز دارد؛ تقسیم خسارت کم‌آبی، تبادل منافع، تبادل اطلاعات و همکاری برای تدوین اصول کلی برای تعامل در مدیریت آب و خطرات آن به هنگام فصول خشکسالی.

وی در پایان تاکید کرد: عراق برای 4 سال متوالی در معرض بحران خشکسالی همراه با افزایش دمای هوا قرار گرفته است.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    به من هیچ ربطی نداره که آب داره عراق یا نه
    من خودمو تو این شرایط افتضاح اقتصادی تو این فقروفلاکت و بدبختی بتونم خودنو خانواده ام رو شکمشون رو با نون خالی سیر کنم هنر کرده ام
    به جای این گزارشات بهتره که خبرفوری از وصع جامعه حرف بزنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها