ادعای جدید درباره ترور احمدی نژاد با اشعه ایکس

سفیر سابق ایران در ایتالیا گزارش های مربوط به طرح ترور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در رم را تایید کرده است.

ادعای جدید درباره ترور احمدی نژاد با اشعه ایکس

ابوالفضل ظهره وند، گفت: گزارش های مربوط به سوء قصد به جان رئیس جمهور در سفر به رم توهم توطئه نیست و صحت دارد. محمود احمدی نژاد ماه گذشته برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، فائو، به رم سفر کرده بود.

آقای ظهره وند که پس از بازگشت آقای احمدی نژاد به ایران، از محل ماموریت خود به تهران احضار شد، بدون اشاره به افراد یا گروهی، گفت قصد داشتند هنگام اقامت آقای احمدی نژاد در رم، با استفاده از تابش مقادیر بسیار زیاد اشعه ایکس، او را دچار مسمومیت کنند.

این در حالی است که پس از ابراز تردید روزنامه های غیردولتی ایران درباره سخنان رئیس جمهور درباره طرح ربودن و ترور او در عراق، طی دو روز گذشته چند تن از مقام بلندپایه ایرانی بر وجود چنین طرح هایی تاکید کرده اند.

به گفته ابوالفضل ظهره وند، اعضای هیات ایرانی یک روز پیش از ورود آقای احمدی نژاد به رم، در بازرسی اقامتگاه او متوجه مقدار زیاد اشعه ایکس شدند و پس از تعویض دستگاه بازرسی اشعه ایکس، هیچ تغییری در این مقدار رخ نداد.

آقای ظهره وند با اشاره به این که استاندارد تابش اشعه ایکس دستگاه های بازرسی در ایتالیا ۳۰۰ واحد است، گفت: " ابتدا به خرابی دستگاه مشکوک شدیم و به فرض اینکه دستگاه خراب است، دستگاه دیگری به محل آوردیم اما معلوم شد که مشکل از دستگاه نیست و ظاهرا اشعه از جایی کنترل می شد."

آقای ظهره وند در ادامه با اشاره به خطر جانی بالا رفتن میزان اشعه ایکس از ۱۵۰۰ واحد، گفت: "وقتی رئیس جمهوری وارد محل شد، میزان اشعه دستگاه بیشتر شد و به بالای ۱۰۰۰ رسید، به طوری که آثار ناشی از شدت اشعه در محیط داخل ساختمان کاملا احساس می شد."

در این حال، آقای ظهره وند توضیح نداد چرا به رغم احساس خطر برای تغییر اقامتگاه رئیس جمهور اقدام نشد.

او همچنین درباره واحد سنجش میزان اشعه ایکس موجود در اقامتگاه رئیس جمهور صحبت نکرد.

آقای ظهره وند همچنین ارائه توضیح بیشتردرباره جزئیات طرح مسموم کردن آقای احمدی نژاد و هویت عوامل آن را به زمان مقتضی موکول کرد.

خبر برنامه ریزی برای ترور محمود احمدی نژاد در رم، نخستین بار به وسیله یکی از مشاوران او عنوان شده بود.

روزنامه اعتماد ملی هفته گذشته به نقل از علی ذبیحی نوشته بود به خطر افتادن "منافع نامشروع" بسیاری از قدرت های خارجی و محافل داخلی علت برنامه ریزی برای قتل اوست.

آقای ذبیحی گفته بود: "از این رو برخی به فکر برکناری یا ترور رئیس‌جمهور افتادند که افشای توطئه ربودن رئیس‌جمهور در سفر به عراق و توطئه ترور ایشان در اجلا‌س فائو از آن جمله است که هر دو نیز به خواست خداوند در نطفه خفه شد."

مصطفی نجار، وزیر دفاع و غلامحسین محسنی اژه ای هم پس از گسترش انتقادها از طرح ادعای ترور رئیس جمهور در عراق به وسیله روزنامه های غیردولتی ایران، این خبر را تائید کرده بودند.

انتقاد از 'سخنگویان داخلی آمریکا'

محمود احمدی نژاد روز ۱۹ ژوئن گفته بود در جریان سفر سه ماه و نیم پیش او به عراق، "دشمنان" طرح ربودن او را داشته اند. سفر رسمی وی دوم و سوم مارس گذشته صورت گرفت و مشکلی امنیتی طی این سفر گزارش نشد.

رئیس جمهور ایران که اظهارات او درباره طرح ربودنش در جریان سفر اخیر به عراق با تردید مخالفان روبرو شد، هفته گذشته از فاش کردن جزئیات آن "توطئه" خودداری کرده و به خاطر انتقادها از او در این زمینه به شدت به مطبوعات تاخته است.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به خبرنگارانی که خواستار توضیح او درباره آن خبر بودند گفته بود: "اجازه دهید به وقتش داستان را عنوان می کنم، ولی باید به تبعات آن نگاه کنیم."

وی افزود: "بالاخره بنده مطلبی را مطرح کردم که طرف اصلی که دولت آمریکا بود و نمی توانست هیچ پاسخی در این خصوص دهد، وارد چرای آن نمی شوم چون چرای آن روشن است. آمریکا نمی توانست این مساله را تکذیب کند و تکذیب هم نکرد."

اما به گزارش خبرگزاری رویترز ارتش آمریکا روز ۲۴ ژوئن - یک روز پیش از این سخنان آقای احمدی نژاد - اعلام کرد از هیچ تهدیدی علیه جان رئیس جمهور ایران در جریان سفر ماه مارس به عراق خبر ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان، ایسنا، آقای احمدی نژاد در جمع خبرنگاران با انتقاد از بعضی روزنامه ها گفت: "در داخل گویی عده ای سخنگوی دولت آمریکا هستند و در این زمینه شروع به داستان سرایی و مقاله نویسی کردند و شروع کردند به شواهد آوردن و آن را تکذیب کردن."

وی خطاب به کسانی که ادعای وی را "تکذیب کرده اند" گفت: "شما چه کاره اید این وسط؟ مگر به شما آسیبی رسیده است که دفاع می کنید؟"

منتقدان رئیس جمهور در میان اصلاح طلبان گفته اند که چرا دولت درباره ادعای ترور، شکایت رسمی ارسال نکرده است.

از جمله روزنامه کارگزاران اظهارات آقای احمدی نژاد درباره طرح ربودنش را "عجیب" توصیف کرد.

برنامه بازدید آقای احمدی نژاد از شهرهای نجف و کربلا در جریان سفر عراق لغو شده بود. دفتر رئیس جمهور در آن زمان گفت که علت لغو آن بازدید نگرانی های امنیتی بوده است.

ولی نصر، نویسنده و محقق ایرانی مسائل شیعه در آمریکا، اخیرا در مقاله ای در واشنگتن پست نوشت که آیت الله علی سیستانی بلندپایه ترین مرجع شیعیان عراق که مقر او در شهر نجف است، در آن سفر حتی از گفتگو با آقای احمدی نژاد خودداری کرد.

IMG_20230827_181337_386

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها