تایید نهایی احکام صادر از سوی دیوان عالی کشور در پرونده متهمان شهادت شهید عجمیان

خبرگزاری قوه قضائیه نوشت: در نهایت، پس از رسیدگی و صدور احکام مجدد، آرای صادره در دیوان عالی کشور قطعیت یافت و بدین ترتیب «حمید قره حسنلو» به ۱۵سال حبس نفی بلد؛ «رضا آریا»، «حسین محمدی» و «مهدی محمدی» هر کدام به ۱۰ سال حبس نفی بلد محکوم شدند.

تایید نهایی احکام صادر از سوی دیوان عالی کشور در پرونده متهمان شهادت شهید عجمیان

متهمان «محمد امین اخلاقی ساوجبلاغی»، «امین مهدی شکراللهی» و «فرزانه قره حسنلو» هر کدام به پنج سال حبس نفی بلدو «علی معظمی گودرزی» به ۳ سال حبس نفی بلد محکوم شدند.

حکم صادره در خصوص متهم «آرین فرزام‌نیا» نیز با توجه به ادعای متعاقب بستگان او مبنی بر ابتلای وی به بیماری افسردگی، برای معرفی به پزشکی قانونی از سوی دیوان عالی کشور نقض و پرونده جهت بررسی و صدور حکم مجدد به شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز اعاده شد.

بدین ترتیب احکام صادره در دادگاه انقلاب اسلامی استان البرز در مورد همه محکومان پرونده شهادت شهید عجمیان به جز «آرین فرزام‌نیا»، توسط دیوان عالی کشور تایید و قطعی شد.

اتهام متهمان این پرونده که رسیدگی و منتهی به صدور حکم محکومیت قطعی شد، «قتل عمد» نبوده بلکه حسب مورد «افساد فی‌الارض» و «محاربه» بوده است. 

اتهام افساد فی‌الارض در این پرونده منطبق با ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی و به جهت ارتکاب جرایم متعدد از جمله جرایم علیه امنیت کشور، اخلال در نظم عمومی، شرکت در تجمع غیرقانونی و انسداد بزرگراه و ممانعت از عبور و مرور، حمله به مامورین در حین انجام وظیفه، تخریب اموال عمومی و خصوصی، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور و جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که موجب اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور و منتهی به شهادت بسیجی غیرمسلح و حافظ امنیت به متهمان تفهیم و پس از رسیدگی، برخی از متهمان به اعدام که از مجازات قانونی اتهام مذکور است، محکوم شدند.

هیچ‌یک از متهمان فقط به صرف دخالت در ضرب‌وجرح و یا جنایت نسبت به شهید به اعدام محکوم نشده بلکه به جهت مجموع اقدامات آن‌ها که دادگاه آن را از مصادیق «افساد فی‌الارض» تشخیص داده به اعدام محکوم شدند ضمن اینکه متهمانی که حسب تشخیص دادگاه عمل آن‌ها با این عنوان مطابقت نداشت با تطبیق عمل با عنوان محاربه به مجازات «نفی بلد» محکوم شدند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • شهرام.ر
    2

    چرا باید دو نفر اعدام و ۱۳ نفر به حبس های طولانی محکوم شوند؟ چرا مجازات « افساد فی العرض» ، شامل مسوولانی که لواط میکنند نمی شود؟؟؟ چرا قانون کشور ، وجهه عمومی بودن را از دست داده است؟ مملکت رو به ویرانه تبدیل کرده اید از وجودتون خجالت بکشید.

  • ناشناس
    2

    درود بر شرفشان که یک سگ سقط کردند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      ننگ به تو و امثال تو. سگ خودتی از خدا بی خبر

  • جلال عامری
    2

    باباش ماشبن نگرفت؟؟

    نظرات شما -
    • 4

      اونی که ماشین گرفت فوتبالیست ها و کشتی گیران بودن نه این پدر داغدیده . فهمیدی مجسمه حمافت

    • جلال عامری
      0

      خب به فوتبالیست ها و کشتی گیرا نمیداید.روسای شما دادند دیگه.والا ماشین دست من‌نیست دست ریس جمهور و وزارت صمت هست.خخخخخخ.من اگه بودم که به فقرا یکی یه دونه میدادم تا چشت در بیاد

  • ناشناس
    6

    نحو شهادتش ببین ببین یک همانندیک شیر دربین 100 کفتار بود سهم ارث پدرت خورده بوده که توهین میکنی

  • ناشناس
    0

    واقعیت این است که اتفاقهای تلخی که رخ دادصرفنظرازاین که اسیب دیده ازکدام قشروباچه عقیده ای بودنشان دهنده گوشه ای ازنارصایتی وخشم پنهان درجامعه بودکه به دلیل سالهاخفقان وتبعیض ونارضایتی ازشرایط موجودبودواین که همیشه ظاهرارام وموجه یک جامعه نشانه رضایتمندی شهروندان نیست وممکن است درلحطه به وجودامده این حوادث تلخ وغم انگیزرخ بدهد

  • علی متوسلیان
    0

    چه عجب فهمیدن اسم سیدرواز روش برداشتندبگذریم آشیخ فاسدان وافراد اختلاسگرکه بیت المال مردم رو حق الناس میکنندوهم شامل افسادفی الارض هم میشند تو قانون تبعیض اساسی کشور یه شامل ترفیه به پست بالاتر وتشویقی میشوند اینم توضیح بده آشیخمون دیگه تمام مفسدین وفاسدان ورانت خوران بفهمندکه قانون برا همه یکسان اعمال میشه نه از روی احساسات و غیض وانتقام فکر نکند کم الکیه...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها