تمدید دو ساله حضور نظامیان ترکیه در لیبی

پارلمان ترکیه طرح ارائه شده از سوی دولت این کشور برای تمدید استقرار سربازان ترکیه‌ای در لیبی برای مدت ۲۴ ماه دیگر را تصویب کرد.

تمدید دو ساله حضور نظامیان ترکیه در لیبی

به موجب این طرح که روز جمعه گذشته تحویل پارلمان ترکیه شد، ماموریت سربازان این کشور در لیبی از دوم ژانویه آتی برای مدت دو سال دیگر تمدید خواهد شد.

در متن این مصوبه تصویب شده توسط پارلمان ترکیه آمده است: «آنچه که برای ترکیه اهمیت بالایی دارد تداوم آتش‌بس و فرآیند گفتگوی سیاسی در لیبی و برقراری صلح و ثبات در نتیجه این فرآیند است.»

در ادامه این متن نوشته شده است: «خطرات و تهدیدات برآمده از سمت لیبی علیه ترکیه و تمام منطقه همچنان پابرجا هستند. از سرگیری حملات علیه دولت مشروع لیبی بر منافع ترکیه، هم در حوزه مدیترانه و هم در شمال آفریقا تاثیر منفی خواهد گذاشت.»

دولت ترکیه همچنین به موجب این طرح تصریح داشت: «جلوگیری از اینکه درگیری‌ها از سرگرفته شوند، دارای اهمیت برای به نتیجه رسیدن مذاکرات سیاسی و نظامی برگزار شده تحت نظارت سازمان ملل است.»

لیبی پس از سقوط و کشته شدن معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ درگیر بی ثباتی و جنگ داخلی شده است.

ترکیه نیروهای خود را به موجب ماده ۹۲ قانون اساسی در دوم ژانویه ۲۰۲۰ به لیبی اعزام کرد.

لیبی در حال حاضر با یک بحران سیاسی فزاینده مواجه بوده و شاهد درگیری میان دو دولت است، یکی به ریاست فتحی پاشاغا (دولت وفاق ملی) که پارلمان لیبی در طبرق مارس ۲۰۲۲ به آن رای اعتماد داد و دومی دولت وحدت ملی به ریاست عبدالحمید الدبیبه (دولت وحدت ملی) که بر اساس توافق‌هایی سیاسی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد و تاکید دارد که قدرت را تنها از طریق انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی منتقل می‌کند.

ترکیه در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ بر اساس یادداشت تفاهم همکاری نظامی که رجب طیب اردوغان با فائز السراج، رئیس سابق دولت وفاق ملی لیبی امضا کرد، نیروهای نظامی خود را همراه با هزاران مزدور به پایگاه‌های نظامی در غرب لیبی اعزام کرد.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها