از خود مدام می‌پرسم چگونه خواهم مُرد؟

تعدادی از محله‌ها در خان یونس بر اثر بمباران ارتش اسرائیل حتی قبل از آغاز آخرین مرحله حمله زمینی اسرائیل به ویرانه تبدیل شده اند و با سوخت کمی که در دسترس است.

از خود مدام می‌پرسم چگونه خواهم مُرد؟

برای "الماظه عوده" افکارش در خان یونس، دومین شهر محاصره غزه حول محور چگونگی مرگ احتمالی اش می‌چرخد. عوده در چادری در محوطه مدرسه سازمان ملل که اکنون به سرپناه تبدیل شده زندگی می‌کند. چهار روز پس از حمله نیرو‌های دفاعی اسرائیل به آن شهر جنوبی احساسات خود را توصیف کرد. او در رسانه‌های اجتماعی با انتشار پستی بیان کرد:"من به طور مداوم از خود می‌پرسم که چگونه خواهم مُرد"؟ آیا ممکن است ترکش به سرم اصابت کند و بلافاصله بمیرم؟ چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟ در حال حاضر هزار سناریو در ذهن من وجود دارد. بمباران شدیدی در نزدیکی اینجا در حال رخ دادن است. درگیری‌ها هرگز متوقف نمی‌شوند. ما احساس سرما می‌کنیم. گرسنه هستیم. ما ترسیده ایم و دچار استرس هستیم. ما خسته هستیم. اطراف ما را با گلوله تانک بمباران کردند و تمام ترکش‌ها روی ما افتاد".

در روز‌هایی که آتش بس برای گروگان‌ها نقض شد و ارتش اسرائیل مرحله سوم حمله خود را آغاز کرد، جنگ، خان یونس و شهر‌های اطراف آن را فرا گرفت. روز دوشنبه یک لشکر اسرائیلی از شرق و شمال آن شهر را محاصره کرد و سپس وارد آنجا شد در حالی که ده‌ها هزار نفر در جنوب به سمت رفح آواره شده اند. کسانی که در خان یونس به دام افتاده اند شرایط ناامیدکننده‌ای را در شهری توصیف کرده‌اند که زمانی محل زندگی ۴۰۰۰۰۰ نفر بود. با توجه به این که تعدادی از محله‌ها بر اثر بمباران ارتش اسرائیل حتی قبل از آغاز آخرین مرحله حمله زمینی توسط ارتش اسرائیل به ویرانه تبدیل شده اند و با سوخت کمی که در دسترس است برخی از ساکنان از گاری‌های وصل شده به الاغ برای عبور از ویرانه‌ها استفاده می‌کنند.

"نورس ابولیبده" یکی از ساکنان پناهگاه که شش بار آواره شده اشاره می‌کند که با قطع کمک‌های خارجی مردم در پناهگاه‌های تحت کنترل سازمان ملل در خان یونس بر سر غذا با هم می‌جنگند. او گفت:"جنگ گرسنگی آغاز شده است. این بدترین جنگ است". خشونت این حمله برای کسانی که از ناحیه شمال غزه گریخته اند بسیار آشنا بوده، زیرا ارتش اسرائیل به اصطلاح "کمربند‌های آتش" یا همان رگبار‌های شدید مواد منفجره قوی که علیه مناطق شهری استفاده می‌شود را پیش از ورود تانک ها، نیرو‌های پیاده نظام و نیرو‌های ویژه عملیاتی کرده است. ویدئوی منتشر شده توسط ارتش نشان می‌دهد که کماندو‌ها و سربازان در میان صدا‌های شلیک گلوله در شهر در حال حرکت هستند و پشت یک حفره خاکی موضع می‌گیرند در حالی که دیگران داخل یک خانه از پنجره به سمت بیرون شلیک می‌کنند. اهمیت خان یونس برای اسرائیل در بیانیه‌هایی که هفته گذشته توسط بلندپایه‌ترین فرماندهان و سیاستمداران ارتش اسرائیل از جمله "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل ارائه شد مورد توجه قرار گرفته است.

خان یونس و شهر‌های اطراف آن مکان‌هایی مانند بنی سهیله و عباسان الکبیره که از شرق در مجاورت حومه شهر هستند که در آن روستا‌های کوچکی تا حصار غزه و کیبوتص‌های اسرائیلی نشین واقع شده اند در محدوده شهری بسیار وسیع تری قرار دارند. ردپایی از شهر غزه در غرب دریا و منطقه دیگری از حاشیه روستایی است که غیرنظامیان فلسطینی توسط ارتش اسرائیل برای فرار از آنجا ترغیب شده اند.

حتی پیش از جنگ‌هایی که از سال ۲۰۰۸ میلادی غزه را درگیر ساخت خان یونس به عنوان سنگر حمایت سیاسی از حماس در نظر گرفته می‌شد. مقام‌های اسرائیلی تاکید داشتند که مرکز اصلی فرماندهی حماس در غزه در زیر بیمارستان دارالشفاء در خان یونس واقع شده است.

اسرائیلی‌ها شبکه مشابهی از تونل‌های حماس در خان یونس را در شمال توصیف می‌کنند که برخی از آن‌ها تا رفح در منتهی الیه جنوب که هم مرز با مصر است امتداد یافته اند. گفته می‌شود ۱۳۸ اسیر باقی مانده که در جریان حمله حماس در تاریخ ۷ اکتبر از جنوب اسرائیل به گروگان گرفته شدند در خان یونس نگهداری می‌شوند. علیرغم آن که ارتش اسرائیل در هفته گذشته از چگونگی پیشروی تانک هایش تا خانه سنوار خبر داد این ادعایی اساسا بی معنی است، زیرا سنوار در جای دیگری پنهان شده است.

نتانیاهو با تکرار شایعات بی اساس قبلی مبنی بر این که سنوار در ابتدای جنگ در یک پناهگاه محبوس شده بود مدعی شد که رهبر حماس را رصد کرده اند. نتانیاهو گفت: "اکنون آنان خانه سنوار را احاطه کرده اند. بنابراین، خانه او قلعه او نیست و او می‌تواند فرار کند. ما در نهایت به او خواهیم رسید مسئله تنها بر سر زمان است".

با این وجود؛ سایر مقام‌های اسرائیلی ارزیابی دیگری دارند. "دانیل هاگری" سخنگوی ارتش اسرائل چند روز پس از جنگ گفته بود:"سنوار روی زمین نیست. او زیر زمین است. کار ما این است که او را پیدا کرده و از بین ببریم".

اسرائیل در ۱۵ سال گذشته برای یافتن و از بین بردن رهبران حماس از جمله "محمد ضیف" فرمانده گردان‌های قسام تلاش کرده است. علیرغم آنکه اسرائیل در گذشته دو شخصیت بلندپایه حماس شیخ احمد یاسین و عبدالعزیز الرنتیسی را در سال ۲۰۰۴ میلادی ترور کرد، از آن زمان به این سو رخدادی صورت نگرفته که نشان دهد حماس اقدامات احتیاطی را برای حفاظت از رهبران خود تشدید کرده است. در واقع، حتی مشخص نیست رهبران حماس اصلا در خان یونس حضور داشته باشند.

"آموس هارل" ستون نویس اسرائیلی در تازه‌ترین یادداشت خود در روزنامه "هاارتص" واقعا مشخص نیست که ترور سنوار یا ضیف چه تاثیری بر حماس خواهد داشت. تجزیه و تحلیل درباره حماس توسط موسسه مطالعات جنگ اندیشکده مستقر در واشنگتن نشان می‌دهد که آن سازمان نظامی به طور خاص برای زنده ماندن حتی پس از ترور چهره‌های کلیدی در سطوح رهبری خود طراحی شده است. رهبران حماس ساختار گردان‌های القسام را برای زنده ماندن از دست عملیات نظامی اسرائیل با ساختن یک سازمان نظامی مقاوم با رده‌های یگان و سلسله مراتب فرماندهی صحیح در صورت مواجهه با از دست دادن رهبران یا انهدام عناصر یگان‌ها تشکیل دادند.

فرماندهان زیردستان خود را در سراسر زنجیره فرماندهی آماده می‌کنند تا در صورت کشته شدن یا ناتوانی یک فرمانده وظایف فرماندهی را انجام دهند. بنابراین، کشتار‌ها حماس را نابود نمی‌کنند. حماس به احتمال زیاد صفی از فرماندهان نظامی باتجربه را در اختیار خواهد داشت که اکثر آنان برای بازسازی سازمان و آموزش رهبران جدید در سطح تاکتیکی آماده خواهند بود.

در محیط‌های شهری متراکم مانند خان یونس و هم چنین در مناطق شمالی شجاعیه و جبالیه با گزارش مداوم کشته شدگان جنگی اسرائیل رسیده است؛ زیرا نیرو‌های اسرائیل در آن منطقه خانه به خانه وارد شده اند تا به گفته خود با چهار گردان حماس در داخل شهر بجنگند. در طرف فلسطینی تلفات سنگین کماکان ادامه دارد و تنها در ۲۴ ساعت گذشته بیمارستان اصلی ناصر جسد ۶۲ نفر و ۹۹ زخمی دیگر را تحویل گرفته است.

اسرائیل گزارش داده که در خان یونس برای اولین بار مبارزان زن حماس از جمله زنانی را شناسایی کرده اند که به عنوان دیده بان عمل می‌کردند ادعایی که قابل تایید نیست. براساس گزارش‌ها علیرغم اصرار علنی برخی از مقام‌های آمریکایی مبنی بر اینکه هیچ جدول زمانی‌ای برای پایان درگیری اسرائیل در غزه وجود ندارد در پشت صحنه اختلافات واقعی در مورد جدول زمانی برای توقف وجود دارد.

علیرغم آن که مقام‌های اسرائیلی بر این باورند که به منظور پایان دادن به جنگ در مقیاس بزرگ تا پایان ژانویه به زمان نیاز دارند ایالات متحده برای پایان دادن به درگیری‌های سنگین تا پایان دسامبر تلاش می‌کند.

"جان فاینر" معاون مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری امریکا یک روز پیش از وتوی درخواست‌های آتش بس جدید در شورای امنیت سازمان ملل در روز جمعه در یک مجمع امنیتی گفته بود:"ما مهلت قطعی به اسرائیل نداده ایم این واقعا نقش ما نیست. با این وجود، ما نفوذ داریم حتی اگر کنترل نهایی بر آن چه در غزه در حال رخ دادن است را نداشته باشیم". با این وجود، به نظر می‌رسد معنای این وضعیت برای کسانی که هنوز در خان یونس هستند تحمل درگیری‌های بیش‌تر است. "طه عبدالرحمن" یکی از ساکنان خان یونس صبح شنبه گفت:"دیشب شبی بود که تیراندازی و گلوله باران شدید بود. مثل هر شب".

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها