نماینده مجلس: کارگران جایی در تصمیم‌گیری کشور ندارند/ برای کارگری که ۷ میلیون حقوق می‌گیرد و ۴ میلیون اجاره خانه می‌دهد، چه می‌ماند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان در چند سال گذشته، به یک سوم نزول پیدا کرده است. برخی کارشناسان معتقدند این روند در سال ۱۴۰۳ هم ادامه داشته باشد.

نماینده مجلس: کارگران جایی در تصمیم‌گیری کشور ندارند/ برای کارگری که ۷ میلیون حقوق می‌گیرد و ۴ میلیون اجاره خانه می‌دهد، چه می‌ماند؟

حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره همین مسئله گفتگویی کرده است که در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

*‌ زحمتکش‌ترین قشر در کشور، جامعه کارگری است و چرخ اقتصاد کشور دست آنهاست ولی متاسفانه جوری که باید در سطح کشور دیده شوند با آن‌ها برخورد نمی‌شود.  تولیدکنندگان یا همان کارفرمایان به جای اینکه هزینه‌های تولید را از جا‌های دیگر کم کنند، از دستمزد کارگران کم می‌کنند. یعنی آن‌ها باید مواد اولیه و هزینه‌های تولید در سایر قسمت‌ها را کاهش دهند تا کالا به صرفه‌تر شود نه اینکه بخواهند از حق کارگر بزنند. 

*‌ اصلا باید پرسید متولی کارگران در این مملکت کیست؟ آیا سازمان تامین اجتماعی را کارگران تشکیل داده‌اند یا نه؟ حال، چند نفر از کارگران عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی یا شرکت‌های زیرمجموعه آن هستند؟ چند نفر از آن‌ها یا بچه‌هایشان در این سیستم پر پول مدیرعامل شدند؟ چند نفر از آنها در بانک رفاه کارگران جزو افراد تصمیم‌گیر هستند؟

*‌ کارگران صندوقی دارند که تضمین‌کننده آینده آن‌هاست و بانکی دارند که باید به این‌ها تسهیلات بدهد، ولی خود کارگران هیچ نقشی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بانک و سازمان و صندوق‌های خودشان ندارند. کارگران یکی از ارکان اصلی تولید کشور هستند، ولی باز هم هیچ جایی در مباحث تصمیم‌گیری کشور ندارند و به عنوان ابزار کار دیده می‌شوند. عجیب است که وقتی پای حقوق و دستمزد به میان می‌آید کسی نیست که مایحتاج کارگر را درنظر بگیرد که آیا مسکن دارند یا خیر یا مثلاً بیمه آن‌ها پرداخت می‌شود یا نه؟ آیا سازمان بیمه تامین اجتماعی حاضر است مسائل کارگران را شفاف‌سازی کند و هر سال اعلام کند که مثلاً فلان مقدار بیمه پرداخت شده است؟

*‌ در تعیین دستمزد کارگران چه کسانی باید دخیل باشند؟ مثلثی داریم که یک طرف کافرما یا تولیدکننده است و یک طرف دولت و یک طرف کارگر است. کارگر چه نقشی در این مثلث تصمیم‌گیری دارد؟ آیا واقعاً زندگی و درآمد یک کارگر ارزیابی می‌شود که ببینیم چقدر با تورم همخوانی دارد یا نه؟ دولت در این مثلث، بیشتر به سمت افزایش تولید و کارفرما است. در این میان، عامل اصلی تولید کارگر است، ولی او را درنظر نمی‌گیرند. 

*‌ روز به روز شرکت‌ها با کمبود کارگر مواجه می‌شوند. برای کارگری که هفت میلیون تومان حقوق می‌گیرد و یک میلیون تومان پول سرویس و حداقل چهار میلیون تومان اجاره خانه می‌دهد، چه می‌ماند؟ اگر کارگر زندگی‌اش تامین شود و حداقل ماهی ۲۰ میلیون تومان به بالا حقوق بگیرد، خیلی احتمالش کم است که شرکت و کارش را رها کند و برود با تاکسی‌های اینترنتی کار کند. خیلی از کارگر‌ها و حتی کارمندان، درآمد و هزینه‌هایشان با هم همخوانی ندارد و برای همین، به دنبال شغل‌های کاذب می‌روند. 

*‌ تولید در حال خوابیدن است و متاسفانه از طرفی کارفرمایان و تولیدکنندگان ما به جای اینکه قیمت تمام‌شده را از جای دیگری کم کنند از کارگر کم می‌کنند. یعنی تولیدکننده سود همه چیز را حساب می‌کند و بعد به کارگر می‌گوید بیشتر از این نمی‌توانم به تو حقوق بدهم. تا زمانی که نمایندگان کارگران در کانال‌های تصمیم‌گیری نباشند، لوایح بودجه هر سال می‌آید و می‌رود و این قشر زحمتکش است که باید طعم فقر را بیش از پیش بچشد.

*‌ سازمان تامین اجتماعی مال کارگران است، ولی اجازه نمی‌دهند که خودشان در این تصمیمات دخیل باشند. یک عده‌ای را هم در کانون‌های بازنشستگی قرار داده‌اند که آن‌ها نیز از منافع سازمان دفاع می‌کنند تا منافع کارگر. باید کرامت و شخصیت کارگر و خانواده‌اش حفظ شود که این در راستای تامین منافع مادی کارگر است. این روزها، کمیسیون تلفیق در حال بررسی بودجه است، ولی در بودجه سالیانه برای کارگر چیزی لحاظ نمی‌شود. شورای حقوق و دستمزد کشور است که باید ورود کند و حقوق کارگران را در آن‌جا تعیین و تکلیف کند.

منبع: رویداد 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • ناشناس
    4

    اجاره ۴ میلیونی کجاست ؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کهریزک و پرنده دور از مترو هست

  • ناشناس
    2

    از رهبر ورئیس جمهور بپرسید که فکرشان فقط غزه ولبنان است نه مردم ایران

  • ناشناس
    2

    تنها چیزی که میماند شرمندگی وسرافکندگی پیش فرزند وخانواده وبی اعصابی ونگرانی تا اخر ماه

  • ناشناس
    0

    کسی که تا 10 نسل آینده اش با پول بیت المال تامین هستش چه میفهمه شب گرسنه خوابیدن و شرمنده زن و بچه بودن یعنی چه
    هر روز هم که خبر جدیدی از کثافت کاری آقایون بیرون میاد

  • ناشناس
    1

    جناب لطفی کمی صبور ی کن چیزی به انتخابات نمانده اونوقت نسخه هایت را بپیچید
    همه ی شما نماینده ها که همه چیز را می دانید چرا وقتی اینقدر مثل هم فکر میکنید چرا طی چها ر سال نمایندگی تان کاری نمیکنید دم دمهای آخر همه لب به سخن می گشایید و اظهار فضل می کنید؟

  • ناشناس
    1

    اصلا برای مسئولین مهم نیست که کارمند و کارگر چطور زندگی می کنند..... چای دبش رو بچسب

  • ناشناس
    2

    کارگر اگه ناراضیه اعتراض کنه کسی که چیزی نمیگه حتما راضیه!!
    اینهمه کارگر تو کشورهای مختلف تا کسی بخواد ازشون بخوره فوری حقشونو میگیرن
    هرچیزی هنر میخواد و درک

  • ناشناس
    1

    آقای نماینده الان که دو ماه مونده به انتخابات چرا حرف می زنی این چند سال کجا بودی .‌ مجلسی که برای مردم نباشد . همان بهتر که نباشد .

  • ایمان
    3

    از مظلومیت کارگر ایرانی حق حرف زدن ندارید...
    فقط به مردم مظلوم غزه بپردازید

  • محمد
    2

    باز موعد انتخابات شده نمایندگان یاد مردم و کارگر و کارمند افتادند بابا شما تا دوروز پیش دنبال ماشینهای شاسی بلند. بودید بس کنید اینقدر فریب توی هیچ کجای دنیا سابقه ندارد

  • عفف
    1

    مگه معلم ها چقدر می گیرند

  • بیطرف
    0

    آقا نماینده الان نزدیک انتخابات است یادت افتاده مشکل کارگران تا الان کجا بودی

  • صالح
    0

    چقدر هالو و ساده اند هیچ چی از کشور نمی‌دونند انگار خیلی ها شون از خارج انتخاب شدند راه حل ساده است
    خوب تحریمه رو از داخل باطل کن چهل ساله تحریم از داخل کشور است و تحریم مسلمان توسط مسلمان حکم محارب داره.مگر اینک حاکم داخل کشور نباشند و ما تا حالا نفهمیدیم

  • نصیری
    0

    تحریم جنگ و محاصره اقتصادی است فقط باید از خارج از کشور باشد نه از داخل کافیه بفهمند چه وضعیه چهل مردم عادی تحریمند و صاحبان میلیونها املاک و اموال تیلیاردر زندگی عالی نمیشه غلطه از اون طرف هم قیام عاشورا و غیره مردم چه کنند

  • ناشناس
    0

    تو اگر واقعا نماینده بودی باید با دیدن این وضعیت، استعفا میدادی، برو حیله گر، برو ریاکار ...همه تون مثل هم هستین...

    نظرات شما -
    • نایب
      0

      پیشنهادات چیه برای برای خاتمه وضع .اگه دوست و دشمن بدرد مردم میخوره.اگه واقعا میخوای مشکلات مردم حل کنی روی باطل شدن تحریمها از داخل کشور کار کن همه جا بنویس وپخش کن بقیه اش کشک و حرف الکیه خودت میدونی که دوره پهلوی پفیوز هم همین وضع برای مستضعف بود.اگه قرارباشه دست استعمار آمریکا و غرب باشه قبل و بعد ۵۷ هیچ فرق زیادی نمیکنه

  • محمد
    0

    باز انتخابات شد و فصل وعده های سر خرمن و بزک نمیر های مسئولین

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    مردم ایران و کارگران و معلمان و بازنشستگان تامین اجتماعی و.... برای نظام و دولت و مجلس منسوبش اصلا مهم نیستند.... فقط غزه و فلسطین و لبنان و یمن و سوریه و.... مسلمانان و مردم فقط اروپا و آمریکا و... چون مسلمانان میانمار و چین و روسیه و چچن و بلوک شرق مهم نیستند و هر بلائی سرشان بیاد برای حکومت ایران مهم نیست و ائمه جمعه و صدا و سیما چیزی نمیگن !!... لعنت بر این سیاست تان

  • ناشناس
    0

    تازه فهمیدی،سالهاست که وضع به همین منواله،تو تازه فهمیدی!🙄

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها