جنگ، اقیانوس‌ها را در بر‌می‌گیرد/ از جهانی‌شدن تا آشوب دریایی

پس از دهه‌ها آرامش، طوفانی روی اقیانوس‌ها در سراسر جهان در حال ایجاد است.

جنگ، اقیانوس‌ها را در بر‌می‌گیرد/ از جهانی‌شدن تا آشوب دریایی

در دریای سرخ، حوثی‌ها ده‌ها حمله با پهپادها و موشک‌ها به کشتی‌ها انجام داده‌اند و فعالیت کانتینری را در کانال سوئز تا ۹۰ درصد کاهش داده‌اند.

دریای سیاه پر از مین و کشتی های جنگی، نیز فلج شده است. در سال جاری اوکراین امیدوار است که نیروی دریایی روسیه را از کریمه، پایگاه این کشور از زمان کاترین کبیر، بیرون کند. 

دریاهای بالتیک و شمال با یک جنگ سایه خرابکاری خط لوله و کابل روبرو هستند. و آسیا شاهد بزرگترین افزایش قدرت دریایی از زمان جنگ جهانی دوم است، چرا که چین تلاش می کند تایوان را وادار به اتحاد کند و آمریکا نیز به دنبال جلوگیری از تهاجم چین است. پس از انتخابات این هفته تایوان، تنش ها در آنجا ممکن است افزایش یابد. 

این رویدادها تصادفی نیستند، بلکه نشانه‌ای از یک تغییر عمیق در اقیانوس‌های سیاره زمین هستند. اقتصاد بین‌الملل هنوز هم جهانی شده است. حدود 80 درصد حجم تجارت و 50 درصد از نظر ارزش با ناوگانی متشکل از 105000 کشتی کانتینری، تانکر و کشتی باری بصورت شبانه روز انجام می شود که معیشت مردم به آنها وابسته است.

اما، رقابت ابرقدرت ها و زوال قواعد و هنجارهای جهانی به این معنی است که تنش های ژئوپلیتیکی در حال عمیق تر شدن است. پیامد اجتناب ناپذیر و نادیده گرفته شده این است که اقیانوس ها برای اولین بار پس از جنگ سرد، کانون اصلی مورد مناقشه هستند.

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها