«مهار ایران» کلید حل تنش در خاورمیانه نیست؛ آمریکا اسرائیل را مهار کند

در حالی که اسرائیل بارها جلسات کابینه جنگ را به تعویق انداخته، آمریکا قصد دارد تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران اعمال کند.

«مهار ایران» کلید حل تنش در خاورمیانه نیست؛ آمریکا اسرائیل را مهار کند

تحلیلگران بر این باورند که تحریم‌های بیشتر مانع از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه نمی‌شود، بلکه ممکن است ایران را وادار به اتخاذ تصمیم‌های تندتر کند. آمریکا باید مسئولیت خود را بپذیرد و با استفاده از نفوذ خود بر اسرائیل، تل‌آویو را از تشدید مناقشه منصرف کند.

این در حالیست که ماشین تبلیغاتی آمریکا سخت در تلاش است تا مسئولیت تشدید اوضاع در خاورمیانه را به چین نسبت دهد.

وب‌سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان» دوشنبه مقاله‌ای را منتشر کرد و در آن نوشت: افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل «تردید نسبت به نفوذ چین بر ایران و تمایل پکن برای تبدیل سرمایه‌ سیاسی خود به قدرت نفوذ، ایجاد کرده است». در این مقاله آمده است: «مهار تهران» ممکن است کار دشوارتری برای چین باشد، زیرا به دلیل فقدان «نیروی وادارنده واقعی در منطقه»، چین توانایی تاثیرگذاری بر ایران با استفاده از اهرم‌های اقتصادی خود را ندارد.

این نوع جمله‌بندی به طور ناآگاهانه یک پیش‌فرض را به خوانندگان تحمیل کرده مبنی بر اینکه چین به‌دنبال «نیروی وادارنده» در خاورمیانه به منظور تاثیرگذاری بر کشورهای منطقه مانند ایران است. اما آیا واقعاً چنین است؟

قطعا واقعیت در تضاد با این تحریف است. در واقع، «تسلیحاتی سازی روابط تجاری» (موضوع مقاله فوق) یعنی اعمال فشار سیاسی با استفاده از مزایای اقتصادی، دقیقا جزو تاکتیک‌های غالب واشنگتن برای تحمیل خواسته‌های خود بر دیگران است.

واضح است سی‌ان‌ان رفتار آمریکا را به چین نسبت داده در حالیکه چین روابط اقتصادی را ابزاری ژئوپلیتیک نمی‌داند چه رسد به آنکه از آن برای مهار سایر کشورها استفاده کند.

سی‌ان‌ان و دیگر ابزارهای تبلیغاتی آمریکا باید بفهمند که کلید حل تنش‌ها در خاورمیانه به اصطلاح «مهار ایران توسط چین» نیست و بلکه بهتر است بدانند مسئولیت آن همچنان بر عهده آمریکا و اسرائیل است.

درگیری بین ایران و اسرائیل از حمله هوایی اسرائیل به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق سرچشمه گرفته و اقدامی ناقض کنوانسیون 1961 وین در خصوص روابط دیپلماتیک محسوب می‌شود. ایران 12 روز بعد از آن تلافی کرد و زودتر هم به برخی کشورهای مربوطه اطلاع داده بود. با این حال، سی‌ان‌ان طوری که از آن چشم‌پوشی کرد که گویا آن اتفاق نیفتاده است.

درگیری بین ایران و اسرائیل جزو اثرات سررریز طرفداری آشکار آمریکا از اسرائیل در مساله فلسطین بوده و مسئولیت پایان دادن به آن نیز طبیعتا همچنان بر عهده آمریکاست، نه چین.

اما متاسفانه ایالات متحده هنوز به رفتار تقابلی خود ادامه داده و حتی بدتر نیز عمل کرده است. مثلا آمریکا در حمایت از اسرائیل قصد دارد تحریم‌هایی علیه شرکت‌ها و افراد مرتبط با برنامه موشکی و نهادهایی ایران، اعلام کرد.  

با این تفاصیل باید گفت نقش منفی آمریکا در حل مساله همچنان ادامه دارد.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    جنگ پا اسرائیل وامریکا باید شروع شود ؟وجنگ اخر الزمان است 🤲🤲🤲🤲🤲✌✌✌✌✌

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها