۲۶ اسفند؛ سالروز حادثه تلخ سقوط اتوبوس نخبگان ریاضی به دره

۲۶ اسفند۱۳۷۶ اتوبوس حامل نخبگان ریاضی شرکت‌کننده در مسابقات ریاضی در راه بازگشت به تهران در جاده انديمشک-پل‌دختر به دره سقوط ‌كرد. مریم میرزاخانی یکی از بازماندگان این فاجعه بود.

۲۶ اسفند؛ سالروز حادثه تلخ سقوط اتوبوس نخبگان ریاضی به دره

سقوط اتوبوس حامل دانشجویان شریف در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۷۶ رخ داد که در پی آن دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که در مسیر بازگشت از بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شده بود، کشته شدند.

در این حادثه دانشجویان نخبهٔ ریاضی دانشگاه صنعتی شریف شامل رضا صادقی - برندهٔ مدال طلای المپیاد جهانی - آرمان بهرامیان، علیرضا سایه‌بان و علی حیدری، فرید کابلی، مجتبی مهرآبادی و مرتضی رضایی دانشجوی دانشگاه تهران که اغلب از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی ریاضی بودند، جان باختند.

علاوه بر این، دو عضو هیئت علمی، و دو راننده اتوبوس نیز کشته شدند.

در سال ۱۳۷۹ تندیسِ مکعب چهاربعدی به عنوان یادبود درگذشتگان در دانشکدهٔ ریاضی دانشگاه صنعتی شریف ساخته شد.

مریم میرزاخانی و رؤیا بهشتی زواره، نویسندگان کتاب نظریه اعداد انتشارات فاطمی که خاطرهٔ مشترک چندین نسل از دانش آموزان و دانشجویان است، از بازماندگان این سانحهٔ دلخراش بودند.

مریم میرزاخانی، اولین زن و اولین ایرانی برندهٔ مدال فیدلز نیز در ۲۴ تیر ۱۳۹۶ به دلیل سرطان درگذشت.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ایرانی
    0

    شاید از هر 100 نفر 2تا 7 نفر شاخص علمی 60تا 70 نفر گاه بیشتر حول وحوش بازده متوسط و مابقی از درمانده تا نسبتا نرمال هستند.جهان سوم جنگش با 2تا 3 نفر است.جهان پیشرفت در پی افزایش تعداد شاخصهاست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها