بغض کارگردان سینما در نشست فیلمش/ تراژدیهایمان به کمدی بدل شده است
نشست فیلم سینمایی «کمدی انسانی» به کارگردانی محمدهادی کریمی اولین جلسه پرسش و پاسخ نهمین روز جشنواره بود که در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «کمدی انسانی» ساخته محمدهادی کریمی با حضور کارگردان، بابک اردلان صدابردار، علی نصیرینیا طراح صحنه و لباس، بهزاد عبدی آهنگساز، علیرضا شجاعنوری، آرمان درویش، بهاره کیانافشار، هستی مهدویفر و ایلیا نصراللهی از بازیگران فیلم برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدهادی کریمی ضمن تشکر از همکاری عوامل این فیلم گفت: «بضاعت سینمای بخش خصوصی در ایران خیلی خوب نیست، اما در «کمدی انسانی» صداقتی که در لحن فیلم وجود دارد، در میان همه عوامل مشترک بود. وجود عشق و انگیزهای که برای ساخت فیلم داشتم، نتیجه داد و در کنار مجموعهای از بزرگان آنچیزی را که ماهها روی کاغذ بود در قاب سینما دیدیم.»
کریمی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره لحن شاعرانه فیلم اظهار داشت: «از ابتدا تصمیم بر این لحن نبود در خلال کار به این شکل رسیدیم. اما ما از چیزی حرف میزدیم که خیلیها با موضوعات فیلم همذات پنداری کنند، وقتی میخواهم از چیزهای تلخ صحبت کنم، به نظرم راهی جز این نداشتیم که شاعرانه بگوییم. البته باز هم بگویم از پیش تعیین شده نبود.»
کارگردان «برف روی شیروانی داغ» در پاسخ به پرسش دیگری درباره کاراکترهای فیلم که نام ندارند، توضیح داد: «نیازی نیست بازیگرها اسم داشته باشند، چون آنها نمادین نیستند، اما مسائلی که در فیلم بیان میشود، بنیادین است و نشان دادیم که خشونت چطور در جامعه بازتولید میشود. من میخواستم انسان را درگیر خشونت کنم، نه اینکه درگیر آقای فلانی شود. این اسم نگذاشتن تعمدی بود که بیننده بیشتر همذات پنداری کند، چون از مشکلات انسان حرف میزدم.»
کریمی همچنین افزود: «متاسفانه در شرایطی هستیم که تراژدیهایمان به کمدی بدل شده و وقتی تعدادی کودک از بین میرود و جایی که باید مسئول پاسخگو باشد، میگوید پول من را جایی که بمب میسازد میدهد، در حقیقت قاضی همدست جنایتکار شده است. همهچیز کمدی شده و وقتی هر روز تلویزیون را روشن میکنی و بمبگذاریها و خشونت بیپایان در دنیا را میبینید، معلوم است که شرایط و اتفاقات وارد جنبه کمدی میشود. در فیلم به هرحال تماشاگر لبخند میزند و حتی در صحنههای مدرسه، ممکن است قهقهه هم بزند، اما هرچه پیش میرود به زهرخند یا تلخند تبدیل میشود و حتی ممکن است چشمها را گریان کند.»
کریمی که تدوین فیلم را نیز خودش انجام داده است، در ادامه بیان داشت: «من بر اساس چیزی که نوشته بودم و دکوپاژی که داشتم تدوین را انجام دادم و حالا حدود ۶ دقیقه راش استفاده نشده دارم، همه چیزی که برای روایت قصه لازم بود را گفتم و غیر از این اگر بود قصه الکن میماند. من با دوستان حرفهای تدوینگر کار کردهام، اما اینبار به دلیل اینکه زمان کم بود و میخواستیم فیلم را به جشنواره برسانیم، خود من این کار را انجام دادم.
کریمی در ادامه با تاکید بر بیوگرافیک بودن «کمدی انسانی» تصریح کرد: «برای نقش کودک دنبال کسی بودم که به خوبی از پس نقش بربیاید و باید شباهتی هم به آقای درویش میداشت، ایلیا در نمایش «فهرست» رضا ثروتی سه ساعت روی صحنه بود و او را انتخاب کردیم. طبیعی است که آدمها بزرگ میشوند و ما باید روایت این جریان را به تصویر میکشیدیم. اما ۴۰-۵۰ سال قبل چیزهایی مانند دست چپ بودن یا عینک داشتن در مدرسه مورد تمسخر قرار میگرفت و ما هم آن دوران را برای روایت انتخاب کردیم.»
کریمی در پاسخ به این سوال که چقدر به اکران عمومی فیلم فکر میکند، نیز گفت: «در بخشی که فیلم مهم است ما تلاش خودمان را کردیم با اینکه خود من در حاشیه خاصی فیلمسازی را انجام میدهم. اما بخشی از فروش به سالنهای خوب و آماده برمیگردد که تبلیغات خوبی هم داشته باشند. یعنی تبلیغ خوب در رسانه موثر برای افرادی که ممکن است از این فضا خوششان بیاید، میتواند در فروش تاثیر زیادی داشته باشد. با اینحال این روزها جنگ سانس اتفاق افتاده است، وقتی سانسهای خوب به فیلمی تعلق میگیرد، قطعا آن هم فروش خوبی خواهد داشت.»
در ادامه این نشست نصیرینیا که طراحی صحنه و لباس را بر عهده داشته است، درباره طراحی در ۶۰ سال قبل گفت: «سینمایی که در بخش خصوصی است، از کلیه بخشها روی آن فشار است، من سعی کردم بیشتر قصه را روایت کنم تا اینکه بخواهم درگیر عناصر تاریخی شوم.»
علیرضا شجاعنوری بازیگر این فیلم نیز در ادامه درباره تجربه همکاری اش با کریمی و حضوز در این فیلم گفت: «همهچیز با یک تلفن شروع شد که آقای کریمی با من تماس گرفتند و خبر از ساخت فیلم دادند و من قبول کردم، امروز هم که فیلم را دیدم خوشحال شدم در آن حضور داشتم.»
بهزاد عبدی آهنگساز این فیلم که از اواسط جلسه به جمع حاضرین پیوست، گفت: «جغرافیا در این فیلم مهم نبود و نگاه فراجغرافیایی داشتیم، آن هم برای فیلمی که تقریبا ۷۰ دقیقه موسیقی داشت. این کار هم مانند تمام کارهای دیگر در ارکستر اوکراین ضبط کردم چون معتقدم باید ساز زده شود.»
ایلیا نصراللهی بازیگر کودک فیلم نیز درباره نحوه انتخابش برای بازی در این فیلم گفت: «برای این فیلم دنبال یک بچه چشم رنگی برای نقش میگشتند و آقای آرمان درویش من را دیده بودند و به اقای کریمی معرفی کردند که قرار شد در فیلم بازی کنم. من پیش از این هم تجربه بازی در تئاتر را داشتم.»
منبع: خبرآنلاین
10