حرکت جهادی استان کرمان در راستای سلامت محصولات کشاورزی

همایش سلامت محصولات کشاورزی در استان کرمان برگزار شد

همایش سلامت محصولات کشاورزی در استان کرمان توسط اتاق بازرگانی ، صنایع ،معادن و کشاورزی کرمان روز هفدهم‌تیرماه برگزار شد.

همایش سلامت محصولات کشاورزی در استان کرمان برگزار شد

به گزارش خبرفوری؛ امروز مهمترین رکن امنیت ملی هر کشوری وابسته به امنیت غذایی است. برقراری و پایداری امنیت غذا و تغذیه، وابسته به در دسترس بودن غذای سالم و ایمن برای کاهش سوء تغذیه و ریشه کنی گرسنگی در جهان است. بیشترین سهم تامین امنیت غذایی کشور با وزارت جهاد کشاورزی است. تامین و افزایش کمیت تولیدات کشاورزی به عنوان پایه سبد غذایی جامعه و تضمین کیفیت و سلامت آن سهم بسزایی را در افزایش امنیت غذایی جامعه ایفا می‌کند.

برای تامین امنیت غذایی نیازمند توسعه کشاورزی پایدار هستیم. در کنار تولید، حفظ محیط زیست و استفاده پایدار از منابع و نهاده‌های تولید از ضروریات اجتناب‌ناپذیر توسعه پایدار است. این عوامل نه تنها کمّیّت محصولات کشاورزی را افزایش می دهد، بلکه کیفیت و مغذّی بودن را از مزرعه تا سفره ارتقا می‌دهد.

با تولید محصولات گواهی شده؛ کیفیت، سلامت و بهداشتی بودن تولیدات کشاورزی، پیش از تولید، حین تولید و پس از آن با سیاست گذاری و نظارت کارشناسان  و همکاری بهره‌برداران در حال انجام است تا مصرف کنندگان داخلی و مصرف کنندگان مقاصد صادراتی از تنوع پروتئین گیاهی و حیوانی سالم و با کیفیت بهره‌مند شوند.

گفتنی است؛ کشاورزی ارگانیک به عنوان یکی از مهم ترین سیستم های کشاورزی جایگزین ، برای تولید مواد غذایی سالم و امنیت غذایی پایدار بدون هرگونه مواد شیمیایی می باشد . با دادن آگاهی های لازم به کشاورزان و تشویق آنان به استفاده از سیستم های نوین کشاورزی از جمله کشت محصولات سالم همچنین با بازاریابی و مدیریت مناسب ، برنامه مدون برای کشت محصول و بهره وری آب و خاک زمینه افزایش تولید محصولات پایدار و از بین بردن اثرات مواد شیمیایی مصرف شده ، موجب تضمین سلامت و امنیت غذایی پایدار می شود .

 نبود جایگزین های طبیعی برای برخی از مواد شیمیایی مانند سم ها و علفکش ها به عنوان یکی از عوامل محدود کننده کشت های ارگانیک در دنیا مطرح می باشد. پرداختن به کشاورزی ارگانیک به خاطر کم کردن مشکلات آلودگی زیست محیطی ، ارتقاء سلامت جامعه ، ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری و امکان افزایش صادرات غیر نفتی و پایداری محیط زیست ، در دراز مدت ضامن سلامت و امنیت غذایی پایدار میباشد .

در همایش سلامت محصولات کشاورزی تأکید اصلی بر شناخت بازار هدف است. اگر کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته بازار هدف ماست، محصولات سالم ارگانیک ملاک عمل است. کشورهای توسعه‌یافته نیز به سمت کاهش میزان سموم رفتند و با استانداردهایی محصولات کشاورزی وارداتی را از نظر میزان باقیمانده سموم رصد کرده و برگشت می‌زنند.

اما در این‌همایش ؛  رییس اتاق کرمان گفت: امیدواریم با همکاری بخش های مختلف و به ویژه مردم و کشاورزان، نهضت افزایش سلامت محصولات کشاورزی در استان ایجاد تا به حفظ و بهبود شرایط رقابتی محصولات کشاورزی و همچنین سلامت مردم کمک شود.

سیدمهدی طبیب زاده در همایش سلامت محصولات کشاورزی در استان کرمان افزود: این همایش با حضور کشاورزان برگزار شده تا اطلاع پیدا کنند چه خطراتی محصولات کشاورزی به ویژه پسته را تهدید می‌کند، چه سمی استفاده کنند و چه آموزش‌هایی را در این زمینه فرابگیرند. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پسته از ظرفیت‌های بزرگ اقتصاد استان است و سهم موثری در GDP و اشتغال استان و صادرات کشور دارد، تلاش برای حل مسائل این حوزه برای اتاق کرمان اهمیت ویژه‌ای دارد.

طبیب زاده تصریح کرد: اتاق کرمان همواره یکی از پایه‌های جلسات مهم کشور در حوزه پسته بوده و همواره در نشست‌های مختلف با حضور رئیس جمهور، وزرا و رئیس بانک مرکزی سعی شده از پسته به عنوان موثرترین عامل اقتصادی استان دفاع شود که امیدواریم در این زمینه موفق عمل کرده باشیم.

 رئیس اتاق کرمان بیان کرد: وجود نهادهای قوی در این بخش از جمله انجمن ملی پسته ایران، اتحادیه خشکبار و... و همراهی همیشگی آن ها نیز بسیار موثر بوده که امیدواریم با هم افزایی بیشتر بتوان سهم موثری در رفع مسائل این حوزه داشته باشیم.

طبیب زاده، موضوع دیگر در رابطه با پسته را آینده این محصول عنوان و اظهار کرد: مسائلی در رابطه با تولید، بهره‌وری، بازگشت ارز حاصل از صادرات و سلامت محصول وجود دارد که برای حفظ آینده پسته باید برای رفع این چالش ها کمک کنیم.

محصول سالم، قدرت رقابت صادرکنندگان در بازارهای هدف را افزایش می دهد

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان، با بیان اینکه بحث تولید محصولات سلامت کشاورزی چند سالی است در دستور کار قرار گرفته شده و نسبت به آن فرهنگ سازی شده است، گفت: برای افزایش تولید محصولات سالم در استان، نیاز به تعامل بیشتر صادرکنندگان و تولیدکنندگان و تشکل های کشاورزی وجود دارد که اتاق بر اساس رسالت خود این همایش را برگزار کرد.

سیدمحمدرضا ترابی موسوی تصریح کرد: هدف این است که کشاورز و تولیدکننده از مشکلات صادرکنندگان این محصولات اطلاع داشته باشد، زیرا گاهی تولیدکنندگان مطرح می کنند که سال هاست محصولات خود را با واسطه به دست صادرکننده می رسانند و شناختی از صادرکنندگان ندارند.

وی ادامه داد: با گسترش سلامت محصولات کشاورزی بحث کشاورزی قراردادی نیز می تواند در این جایگاه قدرت بیشتری داشته و قابل اجرا باشد. ترابی موسوی تصریح کرد: با توجه به اینکه بحث باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی در دنیا بسیار پررنگ شده، درخواست خریداران و واردکنندگان محصولات کشاورزی به کشورهای هدف، دریافت محصولات بدون باقی مانده سموم است.

وی بیان کرد: باید موارد لازم در خصوص عدم کیفیت لازم محصولات کشاورزی، مشکلات ایجاد شده برای صادرکننده در کشور هدف و تبعات مالی و کاری آن، به تولیدکننده منتقل و از سوی دیگر نیز مشکلات کشاورزان مطرح شود و جهاد کشاورزی برای حل مشکل باقی مانده سموم مانند استفاده از انواع سموم و میزان مصرف آنها به کمک کشاورزان بیاید. 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان تحقق این مسئله مهم را نیازمند فرهنگ سازی دانست و عنوان کرد: تولید محصول سالم و با کیفیت قدرت رقابت صادرکننده در بازارهای هدف را افزایش می دهد و تولیدکننده نیز می تواند با قیمت بهتری محصول خود را به فروش برساند.

 در ادامه این نشست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان، با بیان اینکه نسبت به کشاورزی به عنوان یکی از ظرفیت‌های غنی در استان کرمان غفلت شده و قطعاً کشاورزی می‌تواند یکی از ارکان‌ مهم کمک به توسعه استان در کنار معدن باشد، گفت: البته ما تا رسیدن به بهشت کشاورزی فاصله زیادی داریم. 

امیر حسن زاده، افزود: در کشاورزی تکمیل زنجیره ارزش برای رسیدن به پایداری بسیار مهم است که این زنجیره ارزش در دو بخش باید به آن پرداخته شود که در بخش اول تولید، کاشت، داشت، برداشت، صادرات، آموزش‌ها و... و در بخش دوم زنجیره ارزش مربوط به دستگاه‌های اداری از جمله گمرک، استاندارد، استانداری، شرکت برق و ... است.

وی ادامه داد: در همین رابطه به شرکت برق اعلام کردیم 20 روز پیش رو ، بازه زمانی بسیار مهمی برای محصول پسته استان است و نسبت به مدیریت مصرف و جلوگیری از برق چاه های کشاورزی تدابیر لازم اندیشیده شود.

حسن زاده تصریح کرد: سال گذشته در نشست شورای عالی پسته استان با حضور وزیر جهاد کشاورزی، با توجه به فعالیت بیش از 20 استان کشور در محصول پسته، درخواست اداره تخصصی و ساختار لازم در این رابطه مطرح شد که البته تاکنون در این زمینه تصمیم گیری نشده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان به پیگیری برای حل مسائل فعالان اقتصادی استان به ویژه در نشست های شورای گفت و گو اشاره کرد و گفت: چندین سال است که شورای گفت و گو کرمان رتبه اول کشور را داراست و حدود 70 درصد مصوبات این شورا در سطح ملی هستند زیرا استان کرمان بسیار بزرگ و دارای ظرفیت های فراوانی است.

همچنین  رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در این مراسم به مسائل مربوط به پسته ایران اشاره کرد و گفت: زمانی نام ایران را با فرش، پسته و زعفران می‌شناختند، سرنوشت فرش بر کسی پوشیده نیست و اکنون نیز با توجه به هشدارهایی که در مورد برگشت پسته به علت باقی‌مانده سموم و کوچک‌شدن سایز به علت کم‌آبی داده شده، سرنوشت پسته نیز در خطر است. 

محمدرضا فرشچیان ادامه داد: برخلاف آمریکا که صادرکننده پسته، همان تولیدکننده است، در ایران این دو بخش از یکدیگر جداست و با مشکل خرده‌مالکی کشاورزی نیز درگیر است.

وی با بیان اینکه دیدگاه و رویه صادرکنندگان و تولیدکنندگان با یکدیگر متفاوت است، اظهار کرد: کشورهای توسعه‌یافته به سمت تولید محصولات ارگانیک رفته اند، پرداختن به بحث سلامت و افزایش طول عمر در کشورهای پیشرفته و درحال‌توسعه متفاوت است.

 فرشچیان افزود: در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ میلادی میزان سموم و آفت‌کش‌ها به نصف مقدار فعلی می‌رسد، در حالی که این مهم از مسائلی است که در ایران به علت جدا بودن تولیدکنندگان از صادرکنندگان به آن توجهی نشده است.

وی سه چالش را پیش روی صادرکنندگان عنوان کرد و گفت: اول آنکه کشاورزان زمانی که بازار تشنه کالاست، محصول را به بازار عرضه نمی‌کنند و و در انبارها بلوکه می‌کنند، در بازه‌های خاص مثل عید چینی‌ها و کریسمس که به علت بلوکه محصول در ایران، زمانی محصول به این بازارها می‌رسد که بازار کشورهای مقصد توسط رقبا اشباع شده است. 

فرشچیان بیان کرد: مشکل دوم تولیدنشدن محصول با استانداردهای بین‌المللی برای محصولی است که ۹۰ درصد آن صادراتی است و چالش سوم نیز انتظارات تورمی کشاورزان است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار، بیان کرد: انتظارات تورمی در سال‌های گذشته این مسئله را به کشاورز دیکته کرده که کالای بد در انتهای محصول، قیمت مناسبتری نسبت به کالای خوب در ابتدای عرضه دارد که این باورها و عادت های غلط، انگیزه‌ای برای بهبود کیفیت محصول در کشاورز ایجاد نمی کند.

 وی با تأکید بر اینکه ترویج در وزارت جهاد جز بخش‌های منسوخ شده است، افزود: برای اینکه پسته به سرنوشت فرش دچار نشود، بایستی تعاملات صادرکنندگان با کشاورزان ایجاد و آموزش‌ها و ترویج‌هایی دررابطه‌با میزان و زمان مصرف سموم به کشاورزان ارائه شود.

در بخش دیگری از این همایش پنل تخصصی با موضوع سلامت محصول پسته با حضور نمایندگانی از باغداران، انجمن ملی پسته ایران، اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران، سازمان جهاد کشاورزی استان و صادرکنندگان، برگزار شد. همچنین تفاهم نامه همکاری بین جهادکشاورزی استان و اتاق کرمان در راستای سلامت محصولات کشاورزی به امضا رسید.

photo_2024-07-08_15-58-55

photo_2024-07-08_15-59-04

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد