10 گیاهان آپارتمانی که باعث شادابی و تمیزی هوا داخل منزل می‌شوند

وسایل و موادی که به‌صورت روزانه در خانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم سموم و آلودگی‌هایی از خود آزاد می‌کنند که برای سلامتی مضر هستند.

10 گیاهان آپارتمانی که باعث شادابی و تمیزی هوا داخل منزل می‌شوند

طبق مطالعات هوای پاک ناسا، گیاهان آپارتمانی تصفیه‌کننده هوا می‌توانند بخش اعظم سموم و آلودگی‌های محیط را از‌بین ببرند.

در واقع این گیاهان به عنوان سم‌زدا قابلیت آن‌ را دارند که گردوغبار، میکروب و آلودگی و حتی امواج الکترومغناطیسی مضر را جذب و هوا را تصفیه کنند. بنابراین خوب است این گیاهان مفید و زیبا را بشناسید و در خانه چند گلدان از آن‌ها را نگهداری کنید.

معرفی 10 گیاه آپارتمانی تصفیه‌کننده هوا

طبق مطالعاتی که توسط ناسا و دکتر بیل ولترتون Bill Wolterton انجام شده گیاهانی که در ادامه معرفی می‌کنیم، بهترین تصفیه‌کننده‌های هوا هستند که می‌توانند هوای خانه را تمیز کنند:

گیاه آپارتمانی نخل اریکا Areca palm plant

یکی از گیاهان آپارتمانی اکسیژن‌ساز و تصفیه‌کننده هوا که بومی استوایی هم هست نخل اریکا نام دارد. رشد و شادابی نخل اریکا به نور فیلتر شده، غیرمستقیم و روشن خورشید به همراه آبیاری دقیق و منظم وابسته است.

این گل آپارتمانی قابلیت بسیار فوق‌العاده‌ای در تصفیه هوای محیط دارد. ضمن این‌‌که زیبایی چشم‌نوازی هم به محیط زندگی یا کار اضافه می‌کند. نخل اریکا سمی نیست ولی می‌تواند مواد سمی همچون تری کلرواتیلن، زایلن و مونوکسید کربن را جذب کند و از‌بین ببرد.

گیاه آپارتمانی نخل اریکا - تصویر 1

گیاه سرخس بوستون Nephrolepis exaltata ‘Bostoniensis

گیاه سرخس بوستون را می‌توان به‌عنوان بهترین تصفیه‌کننده هوای داخل خانه انتخاب کرد. این گیاه فوق‌العاده می‌تواند سم فرمالدهید را تا حد بسیار زیادی از بین ببرد. فعالیت سرخس بوستون برای تصفیه هوا نسبت به سایر گیاهان بیشتر است.

به‌طوری که این گیاه می‌تواند یک اتاق کوچک را ظرف مدت یک ساعت کاملا تصفیه کند. سرخس بوستون قابلیت این را دارد که فلزات سنگینی همچون آرسنیک و جیوه را از بین ببرد. این گیاهان آپارتمانی همچنین مقاومت بسیار بالایی دارند و می‌توان آن‌‌ها را در هر جایی استفاده کرد.

گیاه آپارتمانی نخل اریکا - تصویر 10

گیاه زاموفیلیا Zamiifolia

زاموفیلیا یا زامیفیلیا یکی دیگر از گل‌های آپارتمانی است که می‌تواند سمومی مانند تولوئن، زایلن و بنزن را فیلتر کند. این گیاه با داشتن برگ‌های سبز تیره و براق مقاومت و انعطاف‌پذیری بالایی هم به شرایط آب‌وهوایی مختلف دارد. زاموفیلیا در کنار تصفیه‌کنندگی بالای هوا، برای محیط‌های با نور کم هم مناسب است.

گیاه آپارتمانی نخل اریکا - تصویر 2

گیاه تصفیه کننده اسپاتی فیلوم Spathiphyllum

گیاه اسپاتیفیلوم یا نیلوفر صلح محبوبیت بسیار بالایی به خاطر گل‌های سفید رنگش دارد. این گل در کنار زیبایی خارق‌العاده‌اش می‌تواند آلاینده‌هایی همچون بنزن، فرمالدهید و آمونیاک را فیلتر کند. این گیاه شرایط کم‌نوری را تحمل می‌کند، تصفیه‌کننده هوا است و به نگهداری کمتری نیاز دارد. گیاه اسپاتی فیلوم گزینه ایده‌آلی برای آن دسته از افرادی است که وقت زیادی برای نگهداری از گل‌وگیاه ندارند.

گیاه آپارتمانی نخل اریکا - تصویر 3

گیاه دراسنا مارجیناتا Dracaena

گیاه دراسنا مارجیناتا یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی تصفیه‌کننده هوا به شمار می‌رود. این گل زیبا با ساقه‌های باریک و بلند و برگ‌های روبانی و قوس‌دار شناخته می‌شود. گیاه دراسنا به فیلتر سموم مختلفی اعم از بنزن، زایلن و فرمالدهید کمک می‌کند.

10 گیاهان آپارتمانی که باعث شادابی و تمیزی هوا داخل منزل می_شوند - تصویر 4

بابا آدم یا آلوکازیا Alocasia

بابا آدم یا فیلگوش گیاهی با برگ‌های بسیار پهن است که قابلیت بالایی در اکسیژن‌سازی و تصفیه‌کنندگی هوا دارد. گیاه بابا آدم به رطوبت بالا و آبیاری منظم احتیاج دارد و در دسته گیاهان سازگار به نور کم قرار می‌گیرد. از این گیاه می‌توان برای محیط کار، فضاهای پر استرس، اتاق کودک، آرایشگاه‌ها و فضاهای کم‌نور استفاده کرد. اگر محیط نگهداری گیاه بابا آدم خشک است باید مکررا برگ‌های گیاه غبار پاشی شوند.

10 گیاهان آپارتمانی که باعث شادابی و تمیزی هوا داخل منزل می_شوند - تصویر 5

گیاه بامبو Bamboo

گیاه بامبو ما را به یاد کشور چین و خرس‌های پاندا می‌اندازد. این گیاهان آپارتمانی در کنار جنبه تزیینی خواص و قابلیت درمانی هم دارند. گیاه بامبو تا یک متر و نیم هم در فضای آپارتمان می‌تواند رشد و رطوبت محل زندگی را هم تامین ‌کند.

ساقه گیاه بامبو هوای خانه را از سمومی مانند مونوکسید کربن، کلروفورم و بنزن فیلتر و پاک می‌کند. به دلیل همین خاصیت می‌توان از این گیاه در اتاق کودکان نگهداری کرد. در فصول گرم و خشک سال، گیاه بامبو ضمن تامین رطوبت محل زندگی باعث پاک‌‌سازی و تصفیه شدن هوا هم می‌شود.

10 گیاهان آپارتمانی که باعث شادابی و تمیزی هوا داخل منزل می_شوند - تصویر 6

فیلودندرون قلبی Heart leaf philodendron

فیلودندرون در تحقیقات ناسا به‌عنوان یکی از گیاهان آپارتمانی فیلترکننده فرمالدهید شناخته می‌شود. در شرایطی که غلظت این آلاینده در محیط بالا باشد ین گیاه می‌تواند آن را از بین ببرد و هوا را پاکسازی کند.

سم فرمالدهید به طور معمول در مصالح ساختمانی موجود است‌. گیاه فیلودندرون با برگ‌های بزرگ و سبز براق کمک می‌کند که این سم از محیط پاک‌‌سازی شود. نگهداری از گیاه زیبای فیلوندرون قلبی ساده است. تنها کافیست که آن را در یک محیط پرنور قرار دهید و آن را به موقع کوددهی و سیراب کنید.

10 گیاهان آپارتمانی که باعث شادابی و تمیزی هوا داخل منزل می_شوند - تصویر 7

فیکوس روبوستا یا کائوچو Rubber Plant

دکتر بیل ولترتون Bill Wolterton یک محقق و شیمیدان ناسا است که تحقیقات زیادی روی تاثیر گیاهان بر تصفیه سموم هوا انجام داده است. طبق تحقیقات وی، فیکوس روبوستا با تاثیر فیلتر کردن هوا، به عنوان یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه‌کننده محیط شناخته می‌شود. این گیاه خارق‌العاده می‌تواند رطوبت هوا را بالا ببرد، پساب‌های بیولوژیکی را از بین ببرد، ترکیبات آلی فرار را جذب و میکروارگانیسم‌های هوا را مهار کند.

فیکوس روبوستا می‌تواند از طریق برگ‌ها سموم و آلاینده‌های محیط را جذب و تجزیه و هوای تمیز را به محیط اطراف آزاد کند.

10 گیاهان آپارتمانی که باعث شادابی و تمیزی هوا داخل منزل می_شوند - تصویر 8

گیاه کالاتیا Calathea

گیاه کالاتیا با برگ‌های طرح‌دار و حرکات برگ منحصربه‌فردش شناخته می‌شود. این گیاه زیبا و خاص دارای رنگ‌بندی‌های مختلف است و به عنوان یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه‌کننده هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه می‌تواند ترکیبات سمی زیادی را از هوا حذف و فیلتر کند. گیاه کالاتیا برای رشد به نور غیر مستقیم آفتاب احتیاج دارد. یک محیط گرم و نسبتا مرطوب با نور کم مکان ایده‌آلی برای رشد این گیاه است.

10 گیاهان آپارتمانی که باعث شادابی و تمیزی هوا داخل منزل می_شوند - تصویر 9

جمع‌بندی

با رشد افزایشی میزان آلاینده‌ها در جهان، نیاز به تصفیه کنند‌ه‌های محیط هم بیشتر شده است. و چه بهتر از تصفیه کننده‌های طبیعی که هم زیبایی می‌آفرینند هم هوا را فیلتر می‌کنند و هم همیشه در دسترسند! این تصفیه کننده‌های طبیعی همان گیاهان آپارتمانی هستند که وجود چند گلدان از آن‌ها در هر محیط و فضایی لازم و ضروری است. پس اگر به سلامت محل کار و زندگی و همچنین زیبایی آن‌ها اهمیت می‌دهید، همین الان به فکر خرید گل‌های آپارتمانی باشید.

https://filti.com/best-houseplants-for-clean-air-at-home/

https://www.hgtv.com/design/remodel/interior-remodel/10-best-plants-for-cleaning-indoor-air-pictures

https://www.cnet.com/home/kitchen-and-household/these-are-the-best-plants-for-low-light-low-maintenance-and-air-purification/

https://www.goodhousekeeping.com/home/gardening/a32552/houseplants-that-purify-air/

https://filterbuy.com/resources/health-and-wellness/air-purifying-plants/

https://www.co2meter.com/blogs/news/782922-nasa-compiles-list-of-best-plants-to-clean-indoor-air

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها