یک کارشناس اقتصادی:

تورم موجب شده داراها ثروتمندتر و فقرا فقیرتر شوند/ تشدید شکاف طبقاتی باعث کاهش سرمایه اجتماعی خواهد شد

یک کارشناس اقتصادی درباره تبعات شکاف طبقاتی در ایران می گوید: شکاف طبقاتی بسترساز نارضایتی و اعتراضات و بی اعتمادی و افول سرمایه اجتماعی است.

تورم موجب شده داراها ثروتمندتر و فقرا فقیرتر شوند/ تشدید شکاف طبقاتی باعث کاهش سرمایه اجتماعی خواهد شد

وحید شقاقی شهری، عضو هیات‌ علمی دانشگاه خوارزمی درباره اینکه شکاف طبقاتی در ایران چگونه تعریف می‌شود و کدام ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن بیشترین تأثیر را بر جامعه دارند؟ اظهار داشت: یکی از شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت ها، سنجش میزان شکاف طبقاتی برپایه شاخص های معتبر و معین نظیر ضریب جینی و فاصله بین دهک های پردرآمد و کم درآمد است. متاسفانه طی دهه های اخیر افزایش شدید تورم از یک سو و عدم کارایی و اختلال در نظامات بازتوزیع ثروت نظیر نظام مالیاتی و بانکی و یارانه ای از طرف دیگر موجب شده شاهد تشدید شکاف طبقاتی در کشور باشیم بطوریکه در ابتدای دهه ۹۰ شاخص ضریب جینی حدود ۰.۳۷ بوده و طی این مدت به نزدیک ۰.۴ افزایش یافته و تورم موجب شده داراها ثروتمندتر و فقرا فقیرتر شوند و ساختارهای بازتوزیع ثروت مختل بوده و نتوانسته اند ماموریت خود را در بازتوزیع ثروت بین طبقه ثروتمند و فقیر درست انجام بدهند.

وی افزود: با این حال باید اذعان کرد هر چقدر شکاف طبقاتی تشدید شود ضمن افزایش فقر و ناامیدی، موجبات کاهش سرمایه اجتماعی را در پی خواهد داشت و تنزل سرمایه اجتماعی خود ضربه سنگینی بر پیکره اقتصاد وارد خواهد ساخت. البته تشدید شکاف طبقاتی ضمن تبعات مخرب بر اقتصاد کلان، اثرات منفی بر پدیده های خرد چون بر هم خوردن تعادل روانی جامعه، بی تفاوتی به محیط کاری، بی میلی و عدم دلسوزی و پرخاش گری در محیط کاری دارد.

وی تصریح کرد: لذا نظر به تبعات منفی کلان و خرد اقتصادی حاصل از شکاف طبقاتی، می توان نتیجه گرفت یکی از ریشه های ایجاد کننده نارضایتی و اعتراضات همین مساله است و مطالعات جهانی نیز همین موضوع را تایید دارند که شکاف طبقاتی بسترساز نارضایتی و اعتراضات و بی اعتمادی و افول سرمایه اجتماعی است.

هر چقدر شکاف طبقاتی تشدید شود ضمن افزایش فقر و ناامیدی، موجبات کاهش سرمایه اجتماعی را در پی خواهد داشت و تنزل سرمایه اجتماعی خود ضربه سنگینی بر پیکره اقتصاد وارد خواهد ساخت. البته تشدید شکاف طبقاتی ضمن تبعات مخرب بر اقتصاد کلان، اثرات منفی بر پدیده های خرد چون بر هم خوردن تعادل روانی جامعه، بی تفاوتی به محیط کاری، بی میلی و عدم دلسوزی و پرخاش گری در محیط کاری دارد.

شقاقی با بیان اینکه با توجه به اهمیت و ضرورت کاهش شکاف طبقاتی در کشور، چنانچه دولت قصد دارد در این خصوص بهبودی ایجاد کند باید تلاش کند ساختارهای بازتوزیع ثروت در اقتصاد را اصلاح کند اظهار داشت: اصلاحات نظام مالیاتی، بانکی و یارانه ای کلیدی است. گسترش عدالت مالیاتی و اجرای مالیات بر ثروت، اصلاح نظام بانکی درجهت تامین مالی خرد و گسترش قرض الحسنه، اصلاح نظام یارانه ای درجهت دهک های پایین درآمدی در کنار کنترل تورم ضروری است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر تورم تغییر روند داده و به روند ۴۰ درصد افزایش یافته و ساختارهای بازتوزیع ثروت هیچکدام اصلاح ساختار نشدند و در خدمت ثروتمندان قرار دارند بطوریکه عدالت مالیاتی رعایت نمی شود و نظام بانکی در خدمت طبقه برخوردار قرار دارد و یارانه کلان توزیعی در کشور نیز عمدتا به اقشار مرفه می باشد. همین مسائل علل تشدید شکاف طبقاتی است که باید با اتخاد تصمیمات سخت اصلاح گردند.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ناشناس
    1

    ای بابا . هنوز وقت هست ، زوده . شما چرت توونو بزنید .

  • ناشناس
    0

    بیوگرافی ورزشی کامل رییسی را منتشر کنید ببینم ایشون سررشته ای در کشتی ندارد اخه تمام فنون کشتی را روی ملت ایران پیاده کرده

  • ناشناس
    1

    ما متوسط رو به بالا بودیم الان ماهی 1 دفعه نمیتونیم یه دست کله پاچه بخوریم گریه داره واقعا!

  • ناشناس
    0

    شکاف گذشته سیاه چاله شده بین فقرا و ثروتمندان

  • پدر
    0

    در جامعه اي كه فاصله طبقاتي شكل بگيرد و اين فاصله روزانه بيشتر شود هر دو گروه آسيب خواهند ديد هم فقرا و هم ثرتمندان . زيرا فقر باعث خواهد شد كه ثروتمندان نيز نتوانند امنيت داشته باشند و توان خريد امنيت را هم نخواهند داشت قدرت تهاجمي فقر بسيار ويران گر است .

  • ناشناس
    0

    سلام درخواست کارت ملی دادم چون کارت ملی ام شکسته و فامیلم کارت ملی من را شکسته ثبت احوال میگه دوسال دیگر کارت ملی به من میدهند.تامین اجتماعی هم میگه 2ماه یکبار بیا خودت را نشان بده که بدانیم زنده ای . خدا لعنتشون کنه

  • بینام
    0

    تازه فهمیدی بعد از چهل و پنج سال خاک توسرتو واون کسی که به تو مدرک داده

  • محب دلها
    0

    تازه متوجه شدین 😆

  • ناشناس
    0

    هر شب که می‌خوابی بدون هیچ امیدی خسته تر از روز قبل صبح بیدار میشی این حس حتی در کودکان هم آشکار آشکار است و مسبب این احساس فقط سیاست حکومت است ایجاد اختلاف بین طبقه اشراف که خودشان هم در این طبقه هستن با مابقی ملت
    از زمان فرعون ها این حسها بوده اما در نهایت فرعون‌ها از بین رفتن

  • سید هادی
    0

    سلام.خدا قوت.

    تورم و شکاف طبقاتی از وجود این ارز خارجی دلار در دست مردم است.کهباعث رکود در بازار و گرانی اجناس تولید داخلی شده و قدرت خرید مردم را ضعیف کرده.
    دلار یا هر ارز خارجی که نباید در دست دلالان باشد.
    ارز خارجی باید توسط بانک یا صرافی ها به فروش برسد .برای کسانیکه سفر خارجی دارند.یا جهت واردات ماشین آلات یا مواد اولیه کارخانجات داخل کشور باید استفاده بشود.

  • ناشناس
    0

    تنها شعاری که مسئولین بهش عمل کردن این بود .فقیرباید ازبین برود

  • ناشناس
    0

    درسه سال گذشته همه چیز در ایران بیش از ده برابر شده فقط وفقط بورس بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده وهنوز هم ریزش دارد

  • منتقد
    0

    شکاف طبقاتی در ایران خیلی زیاد شد این برای حکومت ها خطر آفرین خواهد بود وقتی که یک شخصی که در اداره زندان ها کار می کنه از یک معلم چندین برابر حقوق می گیره نباید انتظاری از این جامع داشتم و از حکومت این جامعه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها