انتخابات ما و انتخابات آنها/ مقایسه روند رقابتهای انتخاباتی در ایران و آمریکا

برگزاری انتخابات در هر کشور می‌تواند نمادی از شرایط سیاسی باشد. در کشورهای دموکراتیکی که در آن انتخابات برگزار می‌شود، شرایط رقابت سیاسی ناگفته‌هایی از سیستم سیاسی در خود دارد.

انتخابات ما و انتخابات آنها/ مقایسه روند رقابتهای انتخاباتی در ایران و آمریکا

امسال به دلیل برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان، برگزاری انتخابات در ایران و آمریکا همزمان شد و به همین دلیل می‌توان به مقایسه جزئی تر دو انتخابات پرداخت.

آنچه فعلا و در نگاه اول به چشم می‌خورد، وضعیت امنیت انتخابات است. در ایران با وجود تهدیدات تروریستی و برگزاری زودهنگام، انتخابات در سلامت و امنیت کامل برگزار شد اما تاکنون در آمریکا یک نامزد ترور شده و با مرگ فرد تیرانداز، پشت پرده این ترور مبهم باقی مانده است.

به دنبال ترور دونالد ترامپ، دموکراتها و جمهوریخواهان انگشت اتهام را به سوی هم نشانه رفته‌اند و عملا هر دو حزب، یکدیگر را متهم به دست داشتن در ترور می کنند. امری که قابل قیاس با رفتار جریانات سیاسی در ایران نیست و تاکنون هیچ جناحی در کشورمان دیگری را متهم به ترور نکرده است.

به جز این، مناظره دونالد ترامپ و جو بایدن دو کاندیدای پیر انتخابات، با ادبیاتی سخیف و توام با توهین برگزار شد که باز هیچ شباهتی حتی با تندترین مناظره های انتخاباتی ایران نداشت. این جدال درحالیست که دو حزب اصلی آمریکا اساسا اجازه طرح نام نامزدهای بیرون از دو حزب را نمی دهند. اتفاقی که در ایران با نامزدی دیگر چهره ها اتفاق می افتد و عملا همه جریانات خود را حاضر در رقابت می‌دانند.

نکته مهم دیگر، در باب مقایسه نظام انتخاباتی دو کشور است که در ایران، ملاک رای مستقیم مردم بوده و در آمریکا، رای الکترال عملا نظر مردم را به حاشیه می برد و بارها شده آنچه نامزد برنده را انتخاب می کند، نه نظر مردم که آرای الکترال است.

به این ترتیب می‌توان گفت با همه تبلیغات منفی علیه انتخابات در ایران، روشن است که رقابتها در کشورمان در سطحی بالاتر انجام شده و چه از حیث امنیت، چه مشارکت حزبی و چه نحوه شمارش آرا، سیستم سیاسی در کشورمان دموکراتیک تر است.

شاید دلیل هجمه رسانه های غربی به انتخابات در ایران همین باشد که از الگو شدن نظام رقابتی ایران در کشورهای خود هراس دارند.

منبع: خبر ۲۴
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ناشناس
    0

    مقایسه گوشی آیفون با گوشی ایرانی. مقایسه هواپیماهای آمریکایی و ایرانی.

  • ناشناس
    0

    نزارید نداشته هامون یادمون بیوفته .

  • محمود
    0

    مقايسه ارزش انسان با انسانیت و پلیدی و پاکی است.

  • ناشناس
    0

    الحمد الله باالاخره اعتراف کردید اگر مثل ۸۸ باختید هم اینه میگید هرچند درجش نمی کنید ولی بدان حواسمان هست

  • J
    0

    لطفا اسم نویسنده این مقاله طنز رو اعلام کنید

  • ناشناس
    0

    در اونجا همه چیز رای مردمه در اینجا منویات یک نفر

  • ناشناس
    1

    مگر ما حزب داریم عموجان ؟؟!!

    هیچی معلوم نیست
    همه چی فله ای
    پزشکیانی و زاکانی و .....
    هیچکدومشون کوچکترین تفاوتی باهم ندارند یکی بیخودتر از دیگری

    به هزاران کلک ۳۰ ملیون رای جمع کردند!

    اینو با انتخابات پرشور و روشن حزبی امپراتوری امریکا مقایسه بکنی ؟؟؟!!!

  • ناشناس
    0

    ای کاش در مورد قدرت احزاب و فعالیت آنها قبل و بعد از انتخابات وقدرت ریاست جمهوری بعد از انتخابات هم حرف میزدید

  • پوتین
    1

    انتخابات، آنها
    مال ما که نتیجه ش از قبل معلومه

  • ناشناس
    1

    جهت یادآوری در انتخابات ما با حمله به صندوق رای دونفر کشته شدند به نظر شما آیا تروریستی نبوده؟انجا دوحزب قدر دارند و به دیگران هم فرصت نمیرسد قبول اما اینجا هم یا باید اصلاح طلب باشی یا اصولگرا دیگران کجای انتخابات قراردارند؟الگترال خیلی جالب نیست البته نمایندگان ایالات را مردم انتخاب میکنند اما اینجا هم رای مردم فقط میتواند به کسانی باشد که تعیین شده اند پس دموکراسی اینجا هم خدشه داراست

  • امیر
    1

    اصلا چه ربطی داره؟ اینجا هم همدیگه رو ترور کنند، ادبیات سخیف به کار ببرند اما وقتی رسیدند راس کار، به فکر مردم باشند. مهم خروجی کاره وگرنه این مقایسه مسخره ست.

  • ناشناس
    0

    الان غرب زده ها شروع به تخریب ایران و تشویق و بزرگ نمایی آمریکا میکنن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد