چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه 1403

امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ از موضوع بررسی اعتراضات طلافروشان تا برخورد با ماموران متخلف فراجا

از موضوع بررسی اعتراضات طلافروشان تا برخورد با ماموران متخلف فراجا، اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) 26 اردیبهشت ماه 1403 هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ از موضوع بررسی اعتراضات طلافروشان تا برخورد با ماموران متخلف فراجا

توضیحات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره میزان آلودگی رود ارس

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به برخی اخبار نسبت به میزان آلودگی رود ارس و مضرات آن، با بیان اینکه رود ارس را کاملا پایش می‌کنیم، تاکید کرد: آن آلودگی‌هایی که مطرح هست به هیچ عنوان واقعیت ندارد.

 علی سلاجقه در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره آلودگی های مطرح در رود ارس، گفت: موضوع رود ارس چندین سال است که مطرح است  و در این خصوص بنده خود مسئولیت داشتم و ضمن آنکه مسئولیت اصلی در این مورد به سازمان محیط زیست سپرده شده است.

وی‌ادامه داد: در خصوص رود ارس جلسه بسیار خوبی در کشور ارمنستان در این خصوص برگزار شد و وضعیت بسیار خوب بود که متاسفانه طرف مقابل مسائلی را مطرح کشیده است و ما از طرف وزارت خارجه پیگیر آن هستیم و ان شاءالله  آن مشکلات را مرتفع خواهیم کرد.

سلاجقه تاکید کرد: رود ارس را کاملا پایش می‌کنیم و آن آلودگی‌هایی که مطرح هست به هیچ عنوان واقعیت ندارد. البته آلودگی‌هایی دارد، ولی آنگونه ضررهایی که مطرح می‌شود را ندارد.

اوجی خبر داد: آمادگی وزارت نفت برای بهره‌برداری از دو طرح ملی

وزیر نفت از آمادگی به بهره‌برداری رسیدن خط لوله فرآورده نفتی از تبریز، خوی تا ارومیه به طول ۲۲۲ کیلومتر خبر داد.

 جواد اوجی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خط لوله فرآورده نفتی از تبریز، خوی تا ارومیه به طول ۲۲۲ کیلومتر آماده بهره‌برداری است. از این طریق، بنزین، نفت گاز و نفت کوره را به راحتی انتقال می‌دهیم و مانع تردد تانکرهای نفتکش در این مسیر خواهیم بود. این طرح بالغ بر هزار میلیارد تومان بار مالی داشته است.

وی افزود: همچنین در کیفی‌سازی پالایشگاه تبریز، تبدیل فرآورده‌های نفت گاز یا گازوئیل به «یورو پنج» آماده بهره‌برداری است. روزانه ۵ میلیون لیتر تولید نفت گاز یورو پنج را خواهیم داشت که به بهبود محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا کمک می‌کند.

وزیر نفت یادآور شد: این سومین پالایشگاهی است که کیفی‌سازی آن در دولت سیزدهم به ثمر رسیده است. همچنین واحد بازیافت گوگرد در پالایشگاه تبریز نیز آماده بهره‌برداری است. ما سه پروژه در استان آذربایجان شرقی داریم که یکی همان خط لوله نفتی است. تا پایان امسال هزار کیلومتر خط لوله‌های فرآورده‌های نفتی را احداث و بهره‌برداری می‌کنیم که به کاهش ترافیک و تصادفات در جاده‌ها هم کمک می‌کند.

اوجی در پاسخ به پرسشی علت تحویل نشدن کارت سوخت برخی مالکان خودرو، تاکید کرد: قانون تکلیف کرده است که هموطنان باید عملیات سوخت‌گیری در جایگاه‌ها را از ۹۰ تا ۹۵ درصد با کارت سوخت شخصی خود انجام دهند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تجهیز پمپ‌های بنزین در سه استان جنوبی (کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان) به سامانه قاچاق سوخت، اظهار کرد: سامانه‌ای تنظیم شده و به شکل آزمایشی آغاز به کار خواهد کرد.

اسلامی: نیمی از موارد باقی مانده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل و فصل شد

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه حدود نیمی از موارد باقی مانده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل و فصل شد، گفت: دو مکان باقی مانده هم در فرآیند حل و فصل قرار دارد. طبق برنامه توافق شده، معاونان دو طرف در حال تعامل و گفت‌وگو هستند (بیشتر بخوانید).

 

زارع‌پور :هر هفته تعهدات اپراتورها در سرعت و پوشش اینترنت را پیگیری می‌کنیم

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات از افزایش ۹۰ درصدی ظرفیت ارتباطی کشور از ابتدای دولت سیزدهم تا حال حاضر خبر داد.

 عیسی زارع پور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در جریان افزایش تعرفه‌ها در سال گذشته، تعهداتی از اپراتورها گرفتیم مبنی بر اینکه کیفیت ارتباطات افزایش داده شود که این تعهدات شامل افزایش ۳۰ درصدی سرعت اینترنت همراه تا پایان خرداد و افزایش آن به میزان ۵۰ درصد تا پایان سال و افزایش پوشش نسل چهارم و افزایش پوشش نسل پنجم و رسیدن به ۱۰ درصد بود. این موارد به شکل جدی پیگیری می‌شود و سازمان تنظیم مقررات در این باره متعهد به پایش شد. همچنین سایت اطلاع رسانی طراحی کردیم که هر دو هفته یک بار تعهداتی که اپراتورهای سپردند را پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: قراردادهایی برای خرید تجهیزات تولید داخل با شرکت های دانش بنیان امضاء شده است.

وزیر ارتباطات همچنین خاطرنشان کرد: تمام پروژهایی که روز سه شنبه با حضور رییس جمهور افتتاح شد، در افزایش سرعت و پوشش اینترنت موثر است.از ابتدای دولت ۹۰ درصد به ظرفیت شبکه ارتباطی مادر در کشور افزوده شده است.

وی اضافه کرد: با تصویب هیات وزیران تمام دستگاه ها مکلف شدند حداقل نیمی درصد از اعتبارشان به جز فصل دستمزد را صرف امن سازی سامانه ها و زیرساخت های ارتباطی خود کنند.

خاندوزی:با دستور ویژه رییس‌جمهور مشکل طلافروشان حل شد

وزیر اقتصاد گفت: در پی دستور ویژه رییس‌جمهور مواردی از آیین‌نامه‌های قاچاق کالا که برای صنف طلافروشان مشکلاتی را به وجود آورده بود با رعایت مفاد کلی قانون، حذف شدند.

 احسان خاندوزی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، گفت: آیین‌نامه چگونگی رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان که به پیشنهاد بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح و اصلاح شده بود، امروز در دولت تصویب شد.

وی ادامه داد: به این ترتیب علاوه بر استمرار پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان از شیوه‌های امتیاز صادراتی نیز در سالجاری استفاده می‌شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: طبق مصوبه امروز مقرر شد کمیته رفع تعهدات ارزی با تسهیل ویژه‌ای به گرفتاری‌های صادرکنندگان کوچک و خرد از جمله صادرکنندگان صنایع دستی توجه کند تا هم صادرات کشور به صورت رسمی، شفاف و قانونمند تشویق شود و هم رفع تعهدات برای این دسته از صادرکنندگان کمترین مشکل را به وجود آورد.

خاندوزی با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاران خارجی در این اصلاحیه، گفت: در آیین‌نامه اصلاحی یک ماده اضافه شد که براساس آن سرمایه‌گذاران خارجی بتوانند در مسیر تسعیر سرمایه‌گذای‌شان از امکانات آیین‌نامه استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح دستاوردهای سفرش به عربستان، گفت: از سر گرفتن روابط سیاسی و دیپلماتیک با عربستان در سال ۱۴۰۲ انجام شد، اما برقراری روابط اقتصادی و تجاری دو کشور زمان‌بر بود که اولین هیات تجاری عربستان در اکسپوی ۲۰۲۴ تهران شرکت کرد و بنده نیز در مذاکره با طرف سعودی ۵ پیشنهاد از جمله افزایش سطح تبادلات تجاری بین دو کشور، تسهیل رفت و آمد تجار ایرانی و سعودی به کشورهای یکدیگر و سرمایه‌گذاری شرکت‌های دو کشور در کشور مقابل را مطرح کردم که مورد موافقت طرف سعودی قرار گرفت.

وزیر اقتصاد ادامه داد: مسوولان ایرانی و سعودی توافقات ریاض را پیگیری خواهند کرد و گزارش پیشرفت کار را هر ۶ ماه به دو طرف خواهند داد.

خاندوزی با اشاره به حاشیه توافق مالیاتی سازمان امور مالیاتی و تجار صنعت طلا، گفت: اعضای صنف طلا و جواهر معتقدند یکی از آیین‌نامه‌های قاچاق کالا ذیل سامانه جامع تجارت برای هم‌صنفی‌هایشان مشکلات را به وجود آورده است که با دستور ویژه رییس‌جمهور، وزارت صمت اطلاعیه‌ای منتشر کرد. مواردی از آیین‌نامه مذکور که برای طلافروشان مشکلاتی را به وجود آورده بود با رعایت مفاد کلی قانون، حذف شد.

وی با اشاره به تسری اعتراضات صنف طلا و جواهر به سایر صنوف از جمله صنف آرایشی بهداشتی،‌ گفت: طبق قوانین مبارزه با قاچار و ارزش افزوده کلیه اصناف موظف به الکترونیکی شدن و کنار گذاشتن روش‌های سنتی، دستی، کاغذی و سلیقه‌محور در حوزه مالیاتی هستند، به دلیل سهم بالای کالای قاچار در برخی صنوف، این دسته از اصناف باید خودشان را با قانون تطبیق دهند.

ضرغامی:رفع یکی از موانع برای صادرات صنایع دستی

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی از رفع یکی از موانع پیش روی صادرکنندگان صنایع دستی خبر داد . گفت که به دولت پیشنهاد داده بودیم که فعالان صنایع دستی بتوانند آزادانه هر میزان که خواستند صنایع دستی را از کشور خارج کنند و ارز آن را وارد کشور کنند.

 عزت الله ضرغامی در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز هیئت دولت مصوبه بسیار خوبی در خصوص صنایع دستی داشتیم که خبر خوب و خوشی برای همه مردم ایران است  و در نتیجه آن یکی از موانع صنایع دستی که  موانع صادراتی آن است برطرف می شود.

وی افزود: ما پیشنهادی را به دولت مطرح کرده بودیم که فعالان صنایع دستی بتوانند آزادانه هر میزان که خواستند صنایع دستی را از کشور خارج و ارز آن را وارد کشور کنند.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که این ارز در اختیار خود صادرکنندگان باشد و به سامانه‌های دیگری نرود که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد همکاری خوبی با ما داشتند و امروز بندی به تصویب رسید که ارز حاصل از بازگشت صادرات صنایع دستی با نظر وزارت میراث فرهنگی، کد صفر دریافت می کنند؛ نه پیمان سپاری ارزی خواهند داشت، نه مجبور می شوند ارز را وارد سامانه نیما کنند. با این کار عرصه خوبی برای صادرات صنایع دستی فراهم می‌شود. تبصره‌ای وجود دارد در مورد دو سه صنایع دستی که مواد اولیه آنها ارزشمند است؛ یعنی نقره یا مس در آن به کار رفته است و استثنایی برای آن در نظر گرفته‌ایم. با آنچه که امروز در دولت تصویب شد، به رونق صادرات صنایع دستی کمک می‌کند.

بذرپاش:آخرین‌ خبرها از انعقاد قرارداد تجهیز و بهره برداری ۱۰ ساله فاز اول بندر شهیدبهشتی چابهار با هند

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انعقاد قرارداد تجهیز و بهره برداری ۱۰ ساله فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار با شرکت هندی آن را در افزایش انگیزه سرمایه گذاری طرفین موثر خواند.

مهرداد بذرپاش در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بعد از رشد ۵۸ درصدی ترانزیت جاده ای در ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل، تا ۲۶ اردیبهشت امسال رشد تراتزیت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد است. امیدوارم امسال رکور دیگری در ترانزیت کشور رقم بزنیم.

وی ادامه داد: قرارداد تجهیز و بهره برداری ۱۰ ساله فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار با شرکت هندی منعقد شد که انگیزه برای سرمایه گذاری طرفین را افزایش داد.

وی ادامه داد: ارزش این قرارداد برای فاز اول راهبردی به ۱۲۰ میلیون دلار و ۲۵۰ میلیون هم تامین مالی انجام شد و در مجموع به ۳۷۰ میلیون دلار رسید.

بذرپاش در ادامه با اشاره به اینکه قانون ساماندهی بازار اجاره، مسکن و زمین از مجلس شورای اسلامی به دولت ارسال و روز گذشته توسط رئیس جمهور به وزارت راه و سایر دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد، گفت: برای اولین بار است که قانونی برای مدیریت اجاره خواهیم داشت و دولت با مصوبه شورای عالی استان ها می‌تواند سقف اجاره تعیین کند. اگر در استانی تورم بیش از ۳۰ درصد باشد، شورای مسکن استان می تواند از ۵۰ درصد تورم تا حداکثر ۱۰۰ درصد آن میزان تورم نسبت به قراردادن سقف اجاره اقدام کند. تاکنون چنین قانونی وجود نداشت، فقط در زمان کرونا، سقف ۲۵ درصد وجود داشت که الان قانون هم نداشت. جزئیات این قانون به اطلاع مردم رسانده می شود. تیم قانون بسیار خوب است و باید از مجلس تشکر کرد که دست دولت را برای مداخله بیشتر باز می کند. در این قانون ساماندهی سکوهای مجازی و نظام مند کردن مداخله گران در بازار مسکن و اجاره انجام شده است.

 نیروی انتظامی با پتویی ایشان را پوشانده و طبق ضوابط عمل کرده است، اما آنچه منعکس شده، ظاهراً جور دیگری بوده است

توضیحات وزیر کشور درباره برخورد با ماموران متخلف فراجا

وزیر کشور درباره برخورد با ماموران متخلف فراجا توضیحاتی ارائه کرد.

 احمد وحیدی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی درباره برخورد با ماموران متخلف فراجا و علت اطلاع‌رسانی نکردن در این زمینه و ایجاد شائبه‌هایی در اذهان مردم، تصریح کرد: طبیعی است در هر کاری هر مأموری اگر تخلف کند با او برخورد می‌شود، اما آنچه که شنیدم در فضای مجازی درباره یک مورد خاص پخش شده و در آن مورد خاص آنچه توسط فراجا انجام شده این بوده که به خانمی تذکر حجاب داده شده، اما در برابر اجرای قانون و رعایت حجاب، مقاومت و در واقع خود را برهنه کرده است.

وحیدی ادامه داد: نیروی انتظامی با پتویی ایشان را پوشانده و طبق ضوابط عمل کرده است، اما آنچه منعکس شده، ظاهراً جور دیگری بوده است. باید از تقطیع و انحراف موضوعات جلوگیری کرد تا کاری که فراجا براساس موازین قانونی به آن عمل کرده، جور دیگری مطرح و حاشیه‌سازی انجام نشود.

وی تأکید کرد: ایستادگی برابر قانون یا جلوگیری از اجرای آن، غلط و تقبیح‌شده‌ است. اگر موردی پیدا شود که مأموری واقعاً اشتباهی داشته باشد، بیش و پیش از همه خود فراجا با او برخورد خواهد کرد.

وزیر کشور همچنین درباره برگزاری انتخابات و آمار مشارکت، گفت: در خصوص انتخابات اطلاعات لازم از سوی سخنگوی ستاد انتخابات اعلام شده است. هرچند برخی تلاش کردند با انتخاب گزینشی یک مطلب، کار بزرگ مردم را زیر سئوال ببرند؛ مطرح شده بود که مردم حماسه آفریدند اما عده‌ای سعی کردند این مطلب را به مرحله دوم انتخابات ربط دهند که اظهارنظرهای متفاوتی از سوی برخی افراد به همراه داشت.

وحیدی افزود: آنچه مطرح شد درباره کل انتخابات بود که از سوی مردم به بهترین نحو انجام و در بالاترین سطح امنیت و سلامت و با رقابت خیلی خوب و مشارکتی ارزشمند، محقق شد. اینکه افرادی سعی می‌کنند این امر را کم نشان دهند یا اینکه تلاش می‌کنند واژه «حماسه» را به دور دوم انتخابات ربط دهند تا حرف خود را محقق کنند کار واقعاً اشتباهی است.

وزیر کشور ادامه داد: این افراد اگر انصافی دارند درباره اهمیت برگزاری انتخابات در بهترین سطح سلامت و امنیت و ابتکاراتی که در آن انجام شد، صحبت کنند. باید کسانی که صحبت می‌کنند سعی کنند منصفانه صحبت کنند، نه اینکه مطلبی را آنطور که دوست دارند تغییر جهت دهند تا حرف خود را محقق کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای نرخ‌های جدید جرایم رانندگی، اظهار کرد: کار رسیدگی به این امر در دولت تمام شده است.

بهادری جهرمی :نگاه دولت ضدفساد بوده است

سخنگوی دولت با اشاره به فساد «چای دبش» تاکید کر که روش دولت این است که اولین برخوردکننده با فساد در هر سطحی باشد.

 علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره مصوبات جدید دولت گفت: در جلسه امروز هیات وزیران، مصوبه حمایتی در جهت حمایت از نهضت ملی مسکن به تصویب رسید و تامین فولاد و سیمان برای ساخت و ساز برای مسکن حمایتی تضمین شد. وزارت نیرو و صمت مکلف شدند نیازهای لازم برای تامین فولاد و سیمان را تامین کنند. بورس کالا مکلف شد فولاد و سیمان را با نرخ های حمایتی و مناسب تر برای تامین مسکن حمایتی در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد تا کنترل بسیاری خوبی بر مصالح ساختمانی مسکن حمایتی انجام شود.

وی ادامه داد: دولت مصوبه ای هم برای حمایت از شرکت های دانش بنیان، صنایع دستی و کسب و کارهای خرد و متوسط که در حوزه صادرات فعال هستند، داشت. بر این اساس بانک مرکزی مجاز شد که رفع تعهد ارزی حاصل از صادرات این سه مجموعه را براساس نرخ توافقی، بپذیرند تا سود بیشتری از صادرات داشته باشند. تسهیلات دیگری هم برای آنها پیش بینی شد.

بهادری جهرمی همچنین گفت: مصوبه دیگر در راستای تقویت زیرساخت های امنیتی و شبکه و سامانه دولتی است و همه سامانه‌های دولتی مکلف شده‌اند که نیم درصد از هزینه‌های خود را صرف تقویت زیرساخت‌ها و امنیت شبکه‌های خود کنند.

وی در خصوص مراحل کشف و معرفی فساد «چای دبش» در دولت  نیز اظهار کرد: میزگردهایی در صداوسیما در این خصوص این پرونده برگزار شد و رئیس قوه قضائیه هم توضیح دادند. از شهریور ۱۴۰۱ نهادهای نظارتی درون قوه مجریه با گزارش های داخلی، برخی فسادها و تخلفات مربوط به پرونده موسوم به چای دبش را دریافت کرده و از همان لحظه با همکاری با وزارت اطلاعات و وزرای وقت صمت و وزیر جهاد کشاورزی،  اقدامات لازم برای شناسایی اموال، برای جلوگیری از خارج کردن برخی اموال و افراد  و شناسایی شرکت های صوری انجام شد و این اقدامات تا حوالی اسفند منجر به تشکیل پرونده شد. روش دولت این است که اولین برخوردکننده با فساد در هر سطحی باشد. در اسفند توسط نهاد نظارتی دولت، پرونده تقدیم قوه قضائیه و قرارهای لازم صادر شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه تا الان ده ها گزارش و گردش کار انجام شده است، گفت: این پرونده دو جنبه دارد؛ یک جنبه اموالی است که از بیت المال تفویت شده در عدم رفع تعهد ارزی  و یک جنبه درباره تخلف افراد است و دولت معتقد است به هر دو جنبه باید به دقت رسیدگی شود. افکار عمومی دنبال این است که منابع از کشور خارج نشود و برگردد. نظر دولت این است که در کوتاه مدت همه خسارت ها جبران شود.

وی اضافه کرد: مطابق گزارش های وزارت اطلاعات ، مجموع اموال شناسایی شده در این پرونده، پیش بینی می‌شود که جبران حقوق تفویت شده را داشته باشد. املاک و تجهیزات کارگاهی، مواد اولیه و محصولات از شرکت های مختلف شناسایی شده است و پیشنهاد ما این است که این بخش در اولویت رسیدگی واقع شود. و جنبه تخلفات احتمالی افراد هم رسیدگی شود.

وی اضافه کرد: دولت در گزارش دادن این تخلف و جرم پیشگام بوده و با سرعت تمام همکاری لازم را دارد، زیرا نگاه دولت ضدفساد بوده است. در اینجا برخی پرونده ها با هم خلط می شود، برخی پرونده ها که اسم افراد هم آمده جنبه تصمیمات مدیریتی دارد و در حوزه نهاده های اساسی بوده است که منجر به صدور رای جرم شده است و حوزه تخلفات فردی بوده و جنبه تفویت اموال عمومی ندارد. البته نظر دستگاه های نظارتی درون و خارج دولت و بسیاری از حقوقدانان این است که جرمی اتفاق نیفتاده است و تخلف بوده است و امیدواریم در مرجع قضایی احقاق حقوق انجام شود،  دولت با جدیت حتما پیشگاه شناسایی با هر فسادی خواهد بود.

وزیر کار:برنامه دولت برای حفظ نرخ بیکاری یک درصدی

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: نرخ بیکاری 7-8 استان کشور زیر یک درصد است.

به گزارش ایسنا، سید صولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: نرخ بیکاری 7-8 استان کشور زیر یک درصد است.

وی افزود: این اتفاق یک رکورد تاریخی است و شرط کافی برای حفظ کردن این رکود، ادامه همین روندی است که در دولت اتخاذ شده است.

مرتضوی فعال کردن بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و تقویت طرح‌های توسعه‌ای آنها در کنار فعال کردن بنگاه‌های بزرگ راکد و تعطیل را موجب حفظ نرخ بیکاری در سطح یک درصد دانست.

آمار و ارقام زاکانی از قیمت تمام شده اتوبوس‌های چینی

شهردار تهران گفت: شهرداری تهران به ازای هر دستگاه اتوبوس، ون و تاکسی برقی چینی ۲۵۰ هزار یورو پرداخت می‌کند.

علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: عملیات عمرانی مسیر نعل‌اسبی شکل خط ۹ متروی تهران حد فاصل پارک چیتگر تا منطقه دولت‌آباد از امروز شروع شد.

وی ادامه داد: عملیات عمرانی خطوط ۸ و ۱۰ مترو نیز در سال ۱۴۰۲ شروع شد و به زودی عملیات عمرانی چهارمین خط مترو نیز شروع می‌شود.

به گفته شهردار تهران هزینه احداث هر کیلومتر خط مترو سه هزار میلیارد تومان است.

زاکانی طول خط ۹ را ۴۰ کیلومتر و هزینه احداث آن را بیش از ۱۲۰ همت اعلام کرد.

وی زمان بهره‌برداری از خطوط ۴گانه جدید متروی تهران را ۴ تا ۵ سال از زمان شروع عملیات اجرایی برآورد کرد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان با اشاره به قرارداد واردات اتوبوس، ون و تاکسی‌های برقی شهرداری تهران با خودروسازان چینی، گفت: شرکت ساختمانی طرف قرارداد شهرداری برای خرید از چین، شرکتی است که تامین مالی پروژه را انجام می‌دهد و به واردات خودرو کاری ندارد. این اقدام مشابه کاری است که برای تامین مالی خطوط یک تا سه متروی تهران اتفاق افتاد. در مقطع احداث این خطوط یک شرکت نظامی چینی منابع مالی این سه خط را تامین کرد.

زاکانی علت امنیتی و محرمانه بودن قرارداد شهرداری تهران با طرف چینی را اینگونه توضیح داد: محرمانه به معنای محرمانی از جنبه طرف خارجی است. در دولت هم اعلام شد برای آسیب نخوردن قرارداد با چین، دستگاه‌های مسوول که در جریان جزییات هستند مسئله را مدیریت کنند.

وی هزینه تولید خودروهای چینی قرارداد شهرداری را بسیار ارزان‌تر از شرکت‌های ایرانی دانست و ادامه داد: بخش‌های اصلی خودروهای خریداری شده از چین تماما خارجی است. این تجهیزات به ایران منتقل شده و بر روی شاسی خودرو که به همراه برخی قطعات در داخل ایران تولید می‌شود، سوار می‌شود.

شهردار تهران ادامه داد: قرارداد شهرداری تهران با طرف چینی ارزان‌تر و کم‌ زمان‌برتر است ضمن اینکه سه سال هم برای باز گرداندن اصل و سود پول طرف چینی فرصت داریم.

زاکانی با رد حضور مافیا در قرارداد شهرداری، گفت: اصلا نمی‌دانم مافیا هست یا نیست، اما به شما توضیح می‌دهم قبل از سفر بنده به چین پیشنهادات و نامه‌های رسمی خودروسازان داخلی به شهرداری تهران حکایت از قیمت ۳۱۶ تا ۳۴۷ هزار یوروی هر دستگاه اتوبوس، ون و تاکسی برقی داخلی داشت.

وی ادامه داد: مبلغی که در وزارت کشور توافق و صورتجلسه شد ۳۲۳ هزار یورو بود اما قیمت قرارداد ما با طرف چینی که آپشن‌های مشابه یا بیشتر از خودروسازان داخلی دارد، به ازای هر دستگاه ۲۲۰ هزار یورو که با احتساب سایر هزینه‌ها به ۲۵۰ هزار یورو می‌رسد.

شهردار تهران افزود: در این قرارداد به ازای هر دستگاه اتوبوس ۹۷ هزار یورو صرفه‌جویی شده است.

زاکانی یادآور شد: شهرداری تهران ۳۲۷۵ اتوبوس با پرداخت ۲۳۶ میلیارد تومان از شرکت‌های خودروساز داخلی خریداری کرد اما ۵۰۰ اتوبوس به ما تحویل ندادند و کل اتوبوس و مینی‌بوس تحویلی به شهرداری به ۲۷۵۵ عدد کاهش یافت که ۵۰۰ عدد آن مینی‌بوس است. این تعداد از اتوبوس و مینی‌بوس‌ها به تدریج تا اوائل سال بعد وارد ناوگان شهرداری تهران می‌شود.

وی گفت: شهرداری از شرکت‌های خودروسازی که یا قیمت بالایی می‌گفتند یا کیفیت پایینی ارائه می‌دادند، خرید نکرد. قرارداد شهرداری تهران برای جبران کسری‌ها و جلو انداختن ۲ ساله تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تهران است.

 

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • ناشناس
    1

    طبق معمول حرف مفت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مفتِ اینام گرونه

    • ناشناس
      0

      مثل هفته های قبل فقط عر عر کردند

  • ناشناس
    0

    دروغ دروغ ددروغ

  • ناشناس
    0

    خلاصه سخنان وزرای دولت محترم
    تمام کشور های جهان در حال نابودی و فروپاشی هستند و فقط ایران در حال پیشرفت می باشد.

  • ناشناس
    0

    دورغگویان جمع هستند

  • ناشناس
    0

    چنین روزگار ایران ندیده به خواب
    بر این حیله با خصم پیمان کنند
    سیاهی سر خاک ایران کنند
    نشاید گذشتن از این ماجرا
    به خون شست باید مرین سنگ را
    به ساندیسیان درسی بیاموزیم
    چو درسی که کاوه به ضحاک داد
    که دیگر از این بدسگالان ز مادر مزاد

  • نوری
    9

    درباره تخلف مامورفراجا .بایدگفت مامور تخلف نکرد خانمی که درمقابل تذکرمامور لخت شود درمقابل قانون ایستاده وانهایی که های هوی راه انداخته صرفا درمقابل نظام با دشمنان خارجی هماهنگ هستند.

  • حسن ستار
    0

    جماعت مفتخورودروغگوودزد

  • بازنشستگان
    1

    در موضوع حقوق و معیشت بازنشستگان لشکری و کشوری و تامین اجتماعی و فرهنگی و مخابرات و کارگری هر روز تو خیابون داد می زنند سفر ما خالی گوش شنوایی مسوولان ناکارآمدی نظام ندارند صدا و سیما و روزنامه نگاران از جمله روزنامه کیهان خودشون به‌ خواب زدند

  • ف
    1

    اسرائیل اطفال کش مهم است هنوز کفن اطفال خشک نشده اینا جلسه به صرف صبحانه گذاشتن

  • ناشناس
    2

    این وزیر کار که میگه نرخ بیکاری کم شد کو والله همه جوانهای تحصیل کرده که بیکارند ..من خودم دو جوان در منزل دارم بیکار هستند.کجا کارهست اقای وزیر کار پس یکی از دوجوان من رو هم بزار سر کار البته همسایه مونم سه تا بیکار داره

  • پرویزایران پرست
    0

    میبخشیدحیاط دولت کجاست بچه هارو بفرستیم انجا ی کمی بازی کنن

  • احمد
    0

    همه رو بیخیال فقط وزیر ارتباطات گوگوری عشق است. خدایی یه مقام بدون مسیولیت است.

  • ناشناس
    0

    گورپدراتان اول اخرتان

  • ناشناس
    0

    واقعا مظلوم تر از ماموران فراجا نیست .
    ماموران فراجا مثل مرغی می مانند که هم در مراسم شادی وهم در مراسم عزا قربانی می شوند . امان از این عدالت ....زمین خواران هنوز مقدسند

  • عدالت
    0

    روزی که این جماعت به پایان راه برسن چه خواهد شد کشتی همین الانشم چند ساله که در گل لنگر انداخته ترامپ اینبار بیاد چه اتفاقی خواهد افتاد باید نشست و دید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها