گزارشی افشاگرانه درباره عملیات مخفی آمریکا علیه اعتبار واکسن‌های چینی

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی که جمعه 14 ژوئن برابر با 25 خرداد منتشر شد، افشا کرد که وزارت دفاع آمریکا طی اولین سال پس از آغاز پاندمی کرونا یک عملیات مخفیانه برای پخش اطلاعات کذب و ساختگی درباره واکسن کرونای شرکت «سینواک» چین با استفاده از حساب‌های کاربران جعلی در شبکه‌های اجتماعی به منظور بی اعتبار کردن واکسن چینی در میان نیازمندان و جلوگیری از نفوذ فزاینده چین در فیلیپین اجرا کرده است.

گزارشی افشاگرانه درباره عملیات مخفی آمریکا علیه اعتبار واکسن‌های چینی

سخنگوی شرکت سینواک نیز در واکنش به افشاگری خبرگزاری رویترز گفت که هدف این شرکت، ارائه واکسن برای از بین بردن بیماری‌ها و دستیابی به سلامت است و شایعه پراکنی به منظور بی اعتبار کردن واکسن های مورد نظر، عواقب بسیار جدی به همراه خواهد داشت.

بر اساس گزارش رویترز، این خبرگزاری حداقل 300 حساب جعلی تحت کنترل ارتش آمریکا در رسانه‌های اجتماعی شناسایی کرده که تقریبا همه آنها در تابستان سال 2020 ثبت شده و به طور دست جمعی پیام‌های با هشتگ «چین همان ویروس است» استفاده کردند که از میان آنها، یک حساب بیشتر به موضوع «واکسن چینی احتمالا سم موش باشد» می‌پرداخت. علاوه بر فیلیپین، اقدامات مشابه نیز در دیگر کشورها مخصوصا کشورهای «جنوب جهانی» از جمله آسیای مرکزی و خاورمیانه انجام شده است.

رویترز به نقل از سه مقام سابق ارتش آمریکا گزارش داد که این عملیات به منظور بی اعتبار کردن واکسن چینی به ابتکار سپهبد «جاناتان براگا» فرمانده وقت بخش عملیات ویژه ارتش آمریکا در اقیانوس آرام به اجرا گذاشته شده است. هدف این عملیات، برانگیختن تردید مردم کشورهای دریافت کننده واکسن‌های چینی درباره ایمنی و اثربخشی این واکسن‌ها و سایر کمک های دریافتی از چین در زمان پاندمی کرونا عنوان شده است.

گزارش‌های رسانه‌ها نشان می‌دهد که واکسن شرکت سینواک چین اولین نوع واکسن‌هایی است که مردم فیلیپین می‌توانستند در زمان اپیدمی کرونا به آن دسترسی پیدا کنند. در فوریه 2021، اولین محموله واکسن‌های کمکی به میزان 600 هزار دوز به مانیل، پایتخت فیلیپین رسید. «رودریگو دوترته» رئیس جمهور وقت فیلیپین و اعضای کابینه برای دریافت نخستین محموله واکسن کرونا که وارد فیلیپین شد، حتی مراسمی ویژه برگزار کردند. دوترته گفت که این گامی کلیدی در مبارزه فیلیپین با اپیدمی بوده و «واکسن‌های کمکی نیز نشان دهنده دوستی و اتحاد بین دو کشور است.»

رویترز به نقل از یک مقام ارشد نظامی آمریکا که در عملیات تبلیغاتی در آسیای جنوب شرقی دخیل است، گفت: «ما تدارکات لازم برای به اشتراک گذاشتن واکسن‌ها با کشورهای دیگر انجام نداده بودیم بدین ترتیب تنها کاری که می‌توانستیم انجام دهیم، بی‌اعتبار کردن واکسن‌های چینی بود».

برخی از حساب‌های تحت کنترل ارتش آمریکا به حمله به دوترته می‌پرداختند و گفتند که او حاضر است برای دریافت واکسن‌ها از حق حاکمیت، مواد معدنی و منافع اقتصادی فیلیپین صرف نظر کند.

خبرگزاری رویترز بر آن است که نفوذ فزاینده چین در فیلیپین دلیل مهمی بود که ارتش آمریکا عملیات بی اعتبار کردن واکسن‌های چینی را آغاز کرد.

«یوان یو وی» سخنگوی شرکت سینواک گفت، در طول تاریخ رویدادهای حمله اشتباه به واکسن‌ها صورت گرفته اما این حملات باعث فجایع بزرگ شده است.

او تاکید کرد، بی اعتبار کردن واکسن‌ها می‌تواند عواقب جدی مانند کاهش واکسیناسیون، شیوع بیماری و اپیدمی، ایجاد جو هراس و ناآرامی در جامعه و عدم اعتماد مردم به علم و سیستم بهداشت عمومی می‌شود.

این سخنگو گزارش مذکور رویترز را مورد تایید قرار داده و گفت سینواک به عنوان یک شرکت حرفه‌ای به دنبال ارائه واکسن‌هایی برای از بین بردن بیماری‌ها و کمک به حفظ سلامتی انسان‌هاست. وی خاطرنشان کرد: اپیدمی کرونا گذشته است اما جهان امروز هنوز صلح‌آمیز نیست. سینواک امیدوار است از طریق پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، به تحقق هدف انسان برای دسترسی به سلامت، صلح و رفاه کمک کند. ما معتقدیم که همه اصناف باید بر انجام کارها در زمینه خودشان متمرکز باشند که این نیز باید یک رویکرد درست باشد.

به گزارش رویترز، بسیاری شخصیت‌های فیلیپینی نیز پس از آگاه شدن از اقدامات مخفیانه مذکور ارتش آمریکا به شدت خشمگین شده‌اند.

«نینا کاستیلو گالاندا» یکی از اعضای سابق گروه مشاوره فنی ملی ایمن سازی وزارت بهداشت فیلیپین، از این برنامه آمریکا انتقاد کرده و گفت که در آن زمان فیلیپین توانایی تولید واکسن را نداشت و در این شرایط «ناامید کننده»، عملیات مذکور ارتش آمریکا با «پاشیدن نمک روی زخم» فرقی نمی‌کند. سخنگوی وزارت بهداشت فیلیپین نیز گفت که باید به این موضوع رسیدگی شود.

برخی از چهره‌های ارتش آمریکا نیز از این اقدام ارتش آمریکا ناراضی هستند. «گرگ ترورتون»، رئیس سابق شورای اطلاعات ملی آمریکا گفت که دولت ایالات متحده باید هرچه بیشتر مردم را تشویق می‌کرد تا واکسینه شوند و این اقدام ارتش آمریکا، «تجاوز به خط قرمز» بود.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها