توخالی شدن «ارزش‌های مشترک» ناتو با نگرش تبعیض‌آمیز به اوکراین و غزه

نشست سران ناتو در واشنگتن رویکردی کاملا مغرضانه و تبعیض آمیز در قبال دو درگیری برجسته کنونی یعنی جنگ روسیه-اوکراین و جنگ غزه نشان داد به گونه‌ای که طی این رویداد فقط درگیری روسیه و اوکراین مورد بررسی قرار گرفت و از بحث درباره عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه اجتناب شد.

توخالی شدن «ارزش‌های مشترک» ناتو با نگرش تبعیض‌آمیز به اوکراین و غزه

این نگرش آن قدر آشکار بود که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا آن را زیر سئوال برده و صراحتاً آن را «معیار دوگانه» توصیف کردند.

همانطور که آنها اشاره کردند، در این نشست سران، ناتو جامع‌ترین طرح دفاعی منطقه‌ای از زمان جنگ سرد را به تصویب رساند و قول حمایت طولانی مدت بیشتری از اوکراین را داد. فشار ناتو بر روسیه آشکارا افزایش یافته اما در این نشست، از بحث درباره درگیری غزه چیزی به گوش نرسید.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ناتو بارها استراتژی خود را تعدیل کرده است، اما همیشه دوست داشته بر این نکته تاکید کند که اساس ناتو «ارز‌ش‌های مشترک مانند آزادی فردی، حقوق بشر، دموکراسی و قانون‌سالاری» است. اما اگر واقعا ارزش حقوق بشر و دیگر ارزش‌های ادعایی این سازمان نظامی رعایت می‌شد، فاجعه حقوق بشری در غزه می‌بایست در دستورکار نشست سران ناتو در واشنگتن قرار می‌گرفت.

آمریکا این بار میزبان نشست ناتو بود و مقامات واشنگتن نیز پیشتر در مناسبت‌های مختلف درباره درگیری در غزه ابراز «نگرانی» کرده بودند. اما «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی رسمی خود در نشست واشنگتن تنها درباره حمایت از اوکراین صحبت کرد و به بزرگنمایی بحث حمایت ایران و کره شمالی و سایر کشورها از روسیه پرداخت و درباره عملیات نظامی اسرائیل در غزه که منجر به فاجعه حقوق بشری شده است، صحبتی به میان نیاورد.

البته افشای اینگونه شعارهای ریاکارانه کار سختی نیست. اکنون، بیایید به موضوعاتی که اجلاس ناتو در واشنگتن واقعاً روی آنها تمرکز دارد نیز نگاهی بیاندازیم.

لازم به ذکر است که چندان سخت نیست که با انجام مقایسه فوق باطن «ارزش‌های مشترک» ناتو را برملا سازیم اما اکنون در این مجال به موضوعاتی که ناتو در نشست واشنگتن واقعا اهمیت داد، نگاهی می‌اندازیم.

ناتو در این نشست که محور آن درگیری روسیه-اوکراین اوکراین بود، ایران، چین و کره شمالی را هم به حمایت از روسیه متهم کرد. البته سخنگوی وزارت خارجه چین به آن واکنش نشان داده و گفت: بیش از 60 درصد از قطعات تسلیحاتی و اقلام دو منظوره وارداتی روسیه از آمریکا بوده؛ 95 درصد قطعات تجهیزات نظامی روسیه که توسط اوکراین منتهم شده، هم از کشورهای غربی است؛ 75 درصد قطعات سلاح‌های روسیه هم از شرکت های آمریکایی به دست آمده است. توضیحات آمریکا در این باره چیست؟

البته سخنگوی وزارت خارجه ایران هم به اتهام آمریکا درباره ارائه پهپادها به روسیه واکنش داده و آن را رد کرده و بی اساس خواند و دارای اهداف سیاسی توصیف کرد.

در نشست واشنگتن همچنین ناتو جامع‌ترین طرح دفاعی منطقه‌ای خود از زمان پایان جنگ سرد به تصویب رساند. طبق این طرح 4 هزار صفحه‌ای، ناتو مستقیما روسیه را هدف قرار داده و حضور نظامی در شرق را افزایش داده و 300 هزار سرباز خود را در حالت آماده باش قرار داده است.

علاوه بر تشدید تقابل با روسیه، ناتو در این نشست بار دیگر رهبران چهار کشور آسیا-اقیانوسیه یعنی ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند را برای شرکت در این اجلاس دعوت کرد و مجددا پیشنهاد تاسیس نمایندگی ناتو در توکیو را مطرح کرد که به دلیل مخالف برخی کشورها از جمله فرانسه، مورد پذیرش قرار نگرفت. اما اصرار ناتو بر گسترش به مناطق خارج از شمال آتلانتیک بسیار آشکار است.

با جمع‌بندی اطلاعات فوق می‌توان دریافت کرد که علی‌رغم آنکه ناتو چگونه استراتژی خود را تغییر می‌دهد، اما همچنان همان مجری نظریه جنگ سرد و همان سازمان نظامی جنگ طلب، با رویکرد تبعیض آمیز و به دنبال تقابل اردوگاهی خواهد بود. 

بنا بر این می‌توان گفت ناتو تحت رهبری آمریکا در آینده همچنان به ایجاد آشفتگی و ناآرامی در جهان ادامه خواهد داد.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    امریکا مادر فتنها وغرب معدن فساد لعنت خدا پرهمشون 🤲🤲🤲 جنایت کاره اخر الزمان 👹؟ خدایا کمگ مظلمان غزه ولبنان وسوریه وعراق ویمن 🤲🤲🤲✌✊

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد