سند ملی سبک پوشش اسلامی ایرانی ابلاغ شد + نسخه کامل سند ملی حجاب

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص سند ملی سبک پوشش اسلامی ایرانی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

سند ملی سبک پوشش اسلامی ایرانی ابلاغ شد + نسخه کامل سند ملی حجاب

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، سند ملی سبک پوشش اسلامی ایرانی در حالی ابلاغ شد که این مصوبه در هفت ماده و پنج تبصره بر اساس مصوبه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی و به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی در جلسه هشتم خرداد شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و محمد مخبر آن را در سوم تیرماه به دستگاه‌های مسئول در حوزه حجاب ابلاغ کرد.

وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقتصاد، صمت، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، صداوسیما، معاونت اجتماعی قوه قضائیه، مرکز ملی فضای مجازی، پلیس فتا، شورای اجتماعی کشور، اتاق اصناف، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، کمیسیون فرهنگی مجلس از جمله دستگاه‌هایی هستند که این مصوبه به آن‌ها ابلاغ شده است.

در مقدمه این سند ملی آمده است: سبک زندگی به عنوان نقطه عطف میان اندیشه تمدنی انقلاب اسلامی و عرصه تحقق و اجرای آن همان منطقه میانی حد فاصل باورهای فطری و اراده منتهی به رفتار مردم است که از نیازهای طبیعی و قوای فعاله بشری متأثر بوده و عدم فعلیت یافتن شایسته و جامع انقلاب اسلامی در منطقه اعتباریات زمینه را برای نشو و نمای سنت‌های غیر فطری فراهم می‌سازد و مانع از امتداد عقلانیت توحیدی در صحنه رفتار و عمل اجتماعی خواهد شد.

«تمدن غربی به دنبال توسعه علوم طبیعی و صنعت ظرفیت فناورانه خود را برای پاسخگویی بهتر به مجموعه نیازهای انسان معاصر آشکار ساخت پشتوانه فلسفی و معرفتی دین گریزانه این انقلاب صنعتی به توسعه فرهنگ مادی‌گرایانه در جغرافیای فرهنگی غرب انجامید که به دنبال آن با ورود محصولات فناوری و الگوهای غربی به جوامع غیر غربی، سبک زندگی و فرهنگ مصرف غربی به این جوامع سرایت یافت مسئله زمانی بارز می‌شود که سازوکار مولد یک فرهنگ در ساخت تمدنی و در پی آن ایجاد سبک‌هایی در پاسخ روزآمد به نیازها عینیت نیافته و جای خود را به ساز و کار انفعال در دوگانه طرد حداکثری سبک‌های موجود با پذیرش حداکثری آنها دهد که به دنبال خود در غیاب سبک بومی بهره‌گیری از پاسخ‌های فرهنگ رقیب را رقم خواهد زد.»

در این سند چنین آورده شده است: اقتضای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی پاسخگویی مبتکرانه و ممتاز آن به مجموعه نیازهای انسان و جامعه در حوزه سبک زندگی است که سبک پوشش و لباس از مهم‌ترین و برجسته‌ترین آن‌هاست، آنچنان که در انفعال و فقر سبک‌سازی پوشش و آرایش با ورود فرهنگ مدرن و تمدن غربی به جامعه سنتی ایران متحمل تطورات و تغییرات ملموسی شد.

از این رو است که زمینه‌سازی برای شکل‌گیری سبک پوشش و مد و لباس مبتنی بر ظرفیت‌های فرهنگ اسلامی ایرانی و تجلی آن در قالب جلوه‌های ملموس عینی و فناورانه نقشی کلیدی و محوری را در شکل‌گیری و بسط تمدن اسلامی ایرانی ایفا می‌کند.

این مقدمه می‌افزاید: مسئله سبک پوشش و بومی سازی آن به ویژه در سال‌های اخیر با پیشرفت و گسترش روز افزون جلوه‌های متنوع صنعت مد در جامعه ایران یکی از مناقشه برانگیزترین موضوعات مطرح در حکمرانی فرهنگی می‌باشد و به رغم پیشینه موجود به ویژه در حوزه ترویج حجاب سند مستقلی برای تبیین ابعاد سیاستی سبک پوشش فراهم نیامده است که با اتخاذ مقتضی تسهیلگر شکل‌گیری و تقویت سبک پوشش مبتنی بر هویت اصیل اسلامی ایرانی باشد.

بر این اساس سند پیشرو با درک اهمیت و ضرورت این مسئله به عنوان اولین سند راهبردی این حوزه در راستای تحقق اقدام ملی ۱۴ از راهبرد کلان پنج نقشه مهندسی فرهنگی کشور بر اساس مصوبه ستاد مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال ارائه چارچوب حکمرانی مناسب برای شکل‌گیری منظومه و چرخه بومی سبک پوشش اسلامی ایرانی و عینیت بخشی به آن در سطح ملی و فراملی است، به این صورت که بر اساس ترسیم اولویت‌های برآمده از مبانی اسلامی اسناد فرادستی به ویژه گام دوم انقلاب اسلامی و شناسایی شبکه مسائل محوری و انضمامی حوزه پوشش بدن و نیز توجه به خلاءهای سیاستی این حوزه تدوین و ارائه شده است.

 

فایل پیوست: دانلود
منبع: ایمنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • ناشناس
    2

    یه چادر که این همه توضیح نمیخواد!!!!!
    بنویس پوشش عربی در گرمای ۸۰ درجه باید این باشه؟؟؟؟؟؟،،،،،،
    توبمیری همه میگن چشم،،،،،،،،،

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      مردم به اختلاس ، دزدی ، رانت ، فساد ، زمینخواری و...مسولان و مدیران حکومت و خانواده شان اعتراض دارند ، اینها گیر داده اند به حجاب !

  • پدر
    3

    انتخابات تمام ............ پيش بسوي سند ملي ..... معيشت كشك ..... حجاب اولويت دولت جديد . اقليت 20 درصدي و چماق حجاب

  • ناشناس
    1

    سبك پوشش زنان در ١٤٠٠ سال پيش شبه جزيره عربستان را به عنوان پوشش زنان امروز ايران مى دانيد؟!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      24

      ندانسته دهان وا نکن سبک پوشش پیامبران بوده و آن زمان هم زنان لخت هم می گشتند منظور بی حجابی هم الان در نیامده ..ضمنا حجاب صد سال قبل اسپانیا خیلی کامل تر بوده .همچنانکه حدیث هزار سال قبل. را فرویدی می گه دیروز کشف کردم ..

  • ناشناس
    5

    انتخابات بعدي هم است ،قولها كه داده عمل نكند ،ديگه اولين وآخرين بارش است

  • محمد
    0

    لطفا سند روکامل مطالعه بفرمایید اگر چیزی متوجه شدید به ما هم بگویید یک متن انشایی نامفهوم سراسرکلی گویی و تکرار جملات و بیان یک سری فرضیه با کلاسه بندی بدون راهکار و زمینه های اجرایی و اعلام ترکیب یک کمیته ناهمگون بدون دستور کار مشخص ... فقط شامل ایده های بدون راهکار اجرایی و کلی گویی نا مشخص !!

  • علی
    1

    اقا دقت کنید دولت جدید که هنوز نیومده نوشته آقای مخبر طرح را تقدیم کرد .البته که دولت هم تغییر کنه این مسائل تغییر نخواهد کرد.

  • لبخند واقعی خدا زمانیکه مظلوم بحقش برسه
    0

    دلت بحال من جوان ۳۰ساله بسوزه که ۴میلیون حقوق بگیرم و نه مسکن و نه زن و نه بچه دارن‌ پولم هم بیشتر خرج خانوادس...توی این شرایط اقتصادی گیر بدین به حجاب...
    خدا مارو فراموش نکرده بلکه گنج های زمینش دست دزدان استخدامیه...ما که نمی تونیم مثله دیگران چاپلوسی کنیم تا کار رسمی بدنمون

  • نانا
    0

    متوجه نشدم میشه یکی ترجمه کنه

  • ناشناس
    16

    بیحجابی مال عصر جاهلیت ونیز انسانهای اولیه اس چیز جدیدی نیست با گسترش فرهنگ لباس اختراع شد اگه از نظر عده ای بیحجابی فرهنگه پس گاو والاغ وشتر وهمه حیوانات با فرهنگ تر از انسانند متاسفانه کشور ما فقط شعاری اسلامیه وگرنه کسی جرات نمیکرد بیحجاب بگرده جامعه را به گند بکشه بعدم زبونش دراز باشه واقعا حالتون از دین بیحجابا به هم نمیخوره احساس من از دیدن اینا اینه که جامعه شبیه مستراب شده وبیحجابا شبیه نجاست که بوی گندشون همه جارو برداشته

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      مستراح

    • پدر
      0

      دوست گرامي .... دقيقا چيزي كه ما و شما رو از هم متمايز ميكنه فقط حجاب نيست .... نوع ادبيات ما و شماست . جامعه رو به مستراح تشبيه كردي و حجاب اختياري رو به ... در صورتيكه افكار شما بوي گند مي دهد . حداقل در نظر دهي با ادب باش و به هم وطنان خودت احترام بگذار

  • ناشناس
    0

    آیا می دانید سندی که ملی نامیده می شود یعنی اینکه قبل از اعلام رسمی تمام آحاد ملت آن را باید تایید کرده باشند !

  • ناشناس
    1

    نظر من اینکه جنس مونث باید همانند پوشش خواهران افغانی در حکومت طالبان پوشش داشته باشند

  • حسن
    1

    بجای پرداختن به مشکلات عقب ماندگی کشور هرروز وقت و هزینه بیت المال را در سبک پوشش صرف می کنند و نهایتا هرروز حجاب کمتر از قبل میشود در دولت رییسی که همه هم وغم دولت وامام جمعه ها ودستکاها های دیگر با هزینه فراوان می خواستند حجاب را بهتر کنند روسری ها از سرها خانم حذف شد ولی در دوبچلتهای قبلی که زیاد فشار نیاوردند هیچ زن بدون روسری هم تبو د این نتیجه زیاد فشار آوردن به امور شخصی مردمداست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد