چرا جام اروپا مشتاق انتخاب اسپانسرهای چینی به عنوان شرکای جهانی است؟

جام ملت‌های اروپا 2024» (یا یورو 2024 که از این پس جام اروپا می‌نامیم) با تب و تاب کامل در جریان است و چشم‌های طرفداران سراسر جهان بر آلمان خیره شده است. فعالیت‌های اسپانسری چنین رویدادهای ورزشی برجسته بین‌المللی پنجره‌ای مهم برای رصد توسعه اقتصادی جهان محسوب می‌شوند.

چرا جام اروپا مشتاق انتخاب اسپانسرهای چینی به عنوان شرکای جهانی است؟

این دوره از جام ملت‌های اروپا به عنوان نخستین رویداد فوتبالی بین‌المللی برتر در دوره پساکرونا، دارای 13 اسپانسر اصلی در سطح «شریک جهانی» است که پنج عدد از آنها از چین هستند. چین برای دو دوره متوالی به بزرگترین کشور منبع اسپانسرهای مالی جام ملت‌های اروپا تبدیل شده است.

در این دوره از رقابت‌ها پنج اسپانسر چینی از صنایع لوازم خانگی، خودروهای برقی، گوشی‌های هوشمند، تجارت الکترونیک فرامرزی، فناوری پرداخت و دیگر صنایع هستند که حوزه‌های پیشتاز صنایع نوظهور جهانی به حساب می‌آیند و هر کدام از یک مزیت منحصربفرد در جهان برخوردار هستند. در میان اینها، BYD یکی از شرکت‌های پیشتاز تولیدی و توسعه و تحقیقاتی خودروهای برقی در سطح جهان، خودروهای رسمی یورو 2024 را ارائه کرده؛ vivo برند گوشی رسمی است؛ Hisense از فناوری نمایشگر کمک داور ویدیویی (VAR) پشتیبانی می‌کند.

اگر به تاریخچه اسپانسرهای رویدادهای بین‌المللی مهم نگاهی بیاندازید، نکات جالب فراوانی را در خواهید یافت. برای مثال، مدت‌های مدید برندهای اروپایی و آمریکایی مثل «کوکاکولا»، «مک‌دونالدز» و «مسترکارت» که بیشتر از همه برای مخاطبان جهانی آشنا هستند، تقریبا همیشه در فهرست اسپانسرها مشاهده می‌شدند.

نخستین مرتبه‌ای که یک برند چینی به یک اسپانسر قدرتمند یک رویداد ورزشی مهم بین‌المللی تبدیل شد، سال 2016 بود و این برند Hisense بود که در بالا به آن اشاره شد. Hisense در آن زمان اسپانسر چندرسانه‌ای، لوازم خانگی و تجهیزات مخابراتی بود. لوگوی آن روی بلیت‌ها، تبلیغات محل برگزاری و برندهای رسمی پس زمینه نمایش داده شد و همچنین تلویزیون‌های 4K و گوشی‌های هوشمند 4G را برای آن رویداد تامین کرده بود.

امسال Hisense برای سومین بار در جام ملت‌های اروپا حضور یافته و برای پنجمین مرتبه اسپانسر این رویداد فوتبالی برتر جهان شده است. این برند چینی دیگر فقط به تبلیغ و تامین تلویزیون‌های رقابت‌ها نمی‌پردازد بلکه از فناوری نمایشگرهای این رویداد هم پشتیبانی می‌کند.

این نخستین بار در تاریخ جام ملت‌های اروپاست که حق انحصاری نمایشگر کمک داور ویدئویی باز شده است. این فناوری می‌تواند به داوران برای قضاوت میدانی دقیق‌تر مواردی چون پنالتی‌ها، کارت‌های زرد و قرمز و غیره کمک کند.

تغییر اسپانسرهای سامانه پرداخت نیز نشان‌دهنده موج پیشرفت در فناوری مالی جهانی است. MasterCard و VISA سال‌ها اسپانسرهای پرداخت رویدادهای بزرگ جهانی بودند اما در سال 2018، Alipay یکی از شرکت‌های تابعه «China’s Ant Group»‌، ورق را برگرداند چرا که نوآوری‌های فراوانی را در حوزه پرداخت جهانی ایجاد کرده و از نفوذ بازار گسترده‌ای داراست. Alipay در نوامبر آن سال به یک توافق مشارکت جهانی با جام ملت‌های اروپا دست یافت و برای هشت سال متوالی اسپانسر این رقابت‌ها شد.

پشت حضور مکرر شرکت‌های چینی در رویدادهای برتر بین‌المللی طی سال‌های اخیر، در واقع یک روند طولانی و دشوار قرار دارد. اسپانسری جام ملت‌های اروپا را به عنوان یک مثال در نظر بگیرید. دهه‌ها طول کشید تا پیشرفتی از «صفر» به «یک» صورت گیرد. چین در سال 1978 سیاست اصلاحات و گشایش را به اجرا در آورد و درهای بازار خود را به روی جهان گشود. شرکت‌های داخلی و بین‌المللی در عرصه مشابه در چین به رقابت پرداخته‌اند، بازاری عظیم با جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر. شرکت‌های داخلی چینی در عین ارائه محصولات گسترده و با کیفیت بالا به مصرف‌کنندگان چینی، به سرعت «خارجی شدن» خود هم افزوده‌اند.

این فرایند از زمانی که چین در سال 2012 وارد دوره‌ای جدید از اصلاحات و گشایش عمیق و جامع شد، به شکلی چشمگیر تسریع یافته است. شرکت‌های برجسته چینی در بسیاری از صنایع طی دهه گذشته مراکز تحقیق و توسعه (R&D) و کارخانه‌های خارجی را برای کمک به اشتغال داخلی و پیشرفت فناوری، راه‌اندازی کرده‌اند.

آنها دورهای متعددی از چرخه‌های اقتصادی را در بازار بین‌المللی تجربه کرده و با نوآوری مداوم محصول و ارتقاء صنعتی، محصولات و خدماتی هوشمندتر، سبزتر و کیفی‌تر در اختیار مصرف‌کنندگان جهانی قرار داده و با ذهنیتی بازتر در رقابت بازار جهانی شرکت کرده‌اند.

رویدادهای در مقیاس بزرگ بین‌المللی مانند جام ملت‌های اروپا «آغوش» خود را برای شرکت‌های چینی باز کرده‌اند که قطعا فقط به دلیل قدرت مالی آنها نیست بلکه بخاطر راهبرد اصلاحات اقتصادی نوآوری‌محور و به رسمیت شناختن سطح فناوری جهانی جدیدی است که به ارمغان آورده‌اند.

همانگونه که یک اقتصاددان بین‌المللی اشاره کرده، اسپانسرهای چنین رویدادها یا فعالیت‌هایی با نفوذ جهانی باید همچنین روند توسعه اقتصاد جهان را نشان دهند و از نفوذ جهانی برخوردار باشند.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها