گزینه‌های احتمالی وزارت صمت چه کسانی هستند؟

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی مشهد گفت: نمی‌توان گزینه‌های احتمالی وزارت صمت را مشخص کرد اما احتمالا از گزینه‌های باتجربه‌تر و قدیمی‌تر و از بدنه خود وزارت صمت مانند آقای افخمینام برده می‌شود.

گزینه‌های احتمالی وزارت صمت چه کسانی هستند؟

محمدعلی چمنیان در خصوص تاثیر نبود وزیر صمت بر وضعیت بازار، اظهار کرد: نبود وزیر صمت برای بیش از ۴ ماه، تاثیرات مخرب زیادی بر بازار گذاشته‌، کمااینکه در این مدت، یک سرپرست نیز در این وزارت عوض شده‌ است.

وی افزود: ما در موضوعاتی مانند مواد اولیه کارخانجات، واردات ماشین‌آلات، پیگیری مشکلات تولید، مصائب بازرگانی، مشکلاتی که برای صادرات به‌ وجود آمد و... به فردی نیاز داریم که بتواند مسئولیت این کار را بپذیرد، پیگیر باشد و از نیروهای وزارتخانه در قبال فعالیت‌هایشان پاسخ بخواهد.

وزارت صمت نیازمند فرمانده‌ای است که به روز تصمیم‌گیری کند
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی مشهد، خاطرنشان کرد: ما با وضعیت تحریم‌ها، کمبود ارز، کرونا و صادر نشدن نفت در شرایطی اضطراری قرار داریم و در بخشی مانند وزارت صمت، به فرمانده‌ای نیاز است تا به‌روز تصمیم‌گیری کند که نبود این فرد آسیب‌های جدی در حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور وارد کرده‌ است.

چمنیان در خصوص گزینه‌های احتمالی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: نمی‌توان به‌ صورت دقیق گزینه‌های احتمالی وزارت صمت را مشخص کرد اما احتمالا از گزینه‌های باتجربه‌تر و قدیمی‌تر و از بدنه خود وزارت صمت مانند آقای افخمی، معاون سابق وزیر صمت و مدیرعامل شهرک‌های صنعتی که پیش از این نیز مدتی مدیریت اداره کل صنایع خراسان را بر عهده داشتند، نام برده‌ شود. همچنین سرپرست فعلی که ریاست جمهوری در رفع امور اطمینان کاملی به وی دارد، می‌تواند در امر وزارت نیز به عنوان یکی از گزینه‌های خوب باشد.

بعید است استاندار خراسان رضوی بین گزینه‌های احتمالی وزارت صمت باشد

وی در خصوص استاندار خراسان رضوی به عنوان گزینه احتمالی وزارت، اضافه کرد: اینکه در نهایت انتخاب وزیر به چه چیزی منجر می‌شود را باید در آینده دید، زیرا در شرایط کنونی، قبول چنین مسئولیتی کار سختی‌ است. ممکن است از بیرون نظر به انتخاب افرادی وجود داشته‌ باشد اما ترجیح داده می‌شود تا فرد انتخابی از بدنه وزارت صمت یا حداقل افرادی که در قدیم در این کابینه فعالیت کرده‌اند، باشد. آقای رزم‌حسینی با توجه به اینکه در بیرون از بدنه وزارت صمت فعالیت می‌کنند، بعید به نظر می‌رسد که در بین گزینه‌ها قرار بگیرند و شاید در دوره قبل بیشتر موضوع انتخاب آقای رزم‌حسینی مطرح بود.

وی در واکنش به خبر منتشرشده مبنی بر ادعای بخش خصوصی برای انتخاب وزیر صمت تصریح کرد: این موضوع بیشتر برای تلنگر به دولت برای انتخاب سریع‌تر وزیر بود و قاعدتا در داخل بخش خصوصی، امکان این‌ کار با سازوکاری که در دولت حاکم داریم، وجود ندارد و بخش خصوصی خود این موضوع را می‌داند. در حال حاضر بخش خصوصی حتی برای حضور در بسیاری از جلسات تصمیم‌سازی یا تصمیم‌گیری دعوت نمی‌شود و در بسیاری از کارها بازی داده‌ نمی‌شود، بنابراین این موضوع که وزیری از داخل بخش خصوصی انتخاب شود، از سیاست‌ها و فضای حاکم در کشور و رفتار دولت به‌ دور است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به لزوم وجود فرد اصلی و فرمانده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بسیاری از مشکلات و مسائل به وزارت صمت که به عنوان یک ملجاء و پناهگاه برای صاحبان کسب‌وکار شناخته‌ شده، برده می‌شود اما متاسفانه تقریبا بسیاری از این مسائل بدون پاسخ باقی می‌ماند و افراد نمی‌دانند تکلیفشان در نبود وزیر چیست. ساختار وزارتخانه‌های کشور مانند بسیاری از بدنه‌های ساختاری دیگر وابستگی شدیدی به نفر و مدیر اصلی آن وزارتخانه دارد و بدون آن فرد تقریبا بقیه بدنه رهاشده تلقی‌ می‌شود.

چمنیان در خصوص عدم بهبود سریع شرایط پس از روی کار آمدن وزیر جدید، بیان کرد: برخی از شرایط بسیار سخت و پیچیده و مشکلات زیادی بر روی هم انباشته شده‌، اینکه انتظار داشته‌باشیم با روی کارآمدن وزیر این شرایط به سرعت تغییر یافته و مسائل تسهیل و حل شود، انتظار بزرگی‌ است.

اگر وزیر کارآمدی انتخاب شود، آغازی بر همفکری بیشتر بین بخش دولتی و خصوصی خواهد بود

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: اگر وزیر کارآمد و کاردانی انتخاب شود، می‌توان آن را آغازی بر همفکری، تبادل نظر، نشست و بررسی بیشتر و در نتیجه یافتن راهکارهای مشترک بین بخش خصوصی و دولتی برای برون‌رفت از بحران‌های فعلی دانست، همچنین می‌توان امیدوار بود که برای مثال تا یک سال آینده برخی از مسائل حل شود، بنابراین هرچه دیرتر وزیر مربوطه انتخاب شود و یا وزیر انتخابی با موضوعات مرتبط نباشد، حل مشکلات بیشتر به تعویق خواهد افتاد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها