ترکیه دومین توزیع‌کننده سریال در دنیا

در شرایطی که سریال‌های خانگی ایران در کش و قوس انتقال نظارت از وزارت ارشاد به صداوسیما هستند، ترکیه به دومین توزیع‌کننده بزرگ سریال در دنیا پس از آمریکا تبدیل شد.

ترکیه دومین توزیع‌کننده سریال در دنیا

بر اساس اطلاعات وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، اکنون بیش از ۱۵۰ سریال ترکیه‌ای به بیش از ۱۰۰ کشور جهان صادر و پخش شده است. هر کدام از این سریال‌ها نقش نماینده‌ای را دارند که می‌تواند عده‌ای را برای سفر به ترکیه، حتی مکان‌های کمتر شناخته‌شده ترغیب کند.

ترکیه اکنون بزرگترین توزیع‌کننده سریال‌های تلویزیونی در جهان پس از آمریکا است و قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۱ میلیارد دلار از این بازار درآمد کسب کند.

بر اساس گزارشی که در گاردین منتشر شد، بیشتر تعداد سریال‌ ترکیه‌ای را در جهان کشور شیلی خریداری کرده است. در همین آمریکای جنوبی آرژانتین و مکزیک هم از بزرگترین مشتریان سریال‌های ترکیه‌ای هستند. از دیگر مشتریان پر و پا قرص سریال‌های ترکیه‌ای می‌توان به چین، روسیه، کره و ژاپن اشاره کرد.

این سریال‌ها در کنار سود مالی بالا همانطور که در ماجرای گردشگری مشخص شد، قدرت نرم زیادی هم برای ترکیه به ارمغان آوردند. همین موضوع باعث هراس دولت‌هایی شد که خود را مقابل ترکیه می‌دیدند. برای نمونه از سال ۲۰۱۵ محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تمام تلاشش خود را به کار بست تا جلوی پخش سریال‌های ترکیه‌ای را در شبکه‌های عربستانی بگیرد. بن سلمان ترکیه را متهم می‌کند که دنبال احیای خلافت عثمانی در منطقه است

این محبوبیت به حدی رسیده است که ورایتی درباره‌اش نوشت: «به نظر تنها راهی که برای متوقف کردن سریال‌های ترکیه‌ای باقی مانده است، قطع پخش آن‌ها در شبکه‌ها است هر چند که این کار هم احتمالا دیگر جواب نمی‌دهد.»

منبع: سینما دیلی

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    همش چرت وپرت ترویج خیانت زن وشوهر به هم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها