همه چیز درباره برش لیزر فلزات

یکی از فناوری‌هایی که در سال‌های گذشته موارد کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده است، استفاده از اشعه لیزر برای حکاکی یا برشکاری روی چوب، فلزات، کاغذ، پارچه و… است.

همه چیز درباره برش لیزر فلزات

استفاده از تکنولوژی اشعه لیزر به خصوص برای برشکاری فلزاتی مانند آهن و استیل کاربرد بسیار زیادی دارد. کیفیت برش لیزر فلزات نسبت به سایر روش‌های برشکاری بسیار بالاتر است و قطعاً به شما کمک خواهد کرد قطعات فلزی برش خورده با ظرافت بالا و دقیق‌تر در اختیار داشته باشید. برش لیزر آهن یا برش لیزر استیل به شکلی انجام می‌شود که هیچگونه براده یا پلیسه‌ای بر روی کار باقی نمی‌ماند و از آنجایی که روند برشکاری با دستگاه‌هایی پیشرفته انجام می‌شود که با استفاده از برنامه‌ریزی‌ کامپیوتری کار می‌کنند، میزان خطای انسانی در برش لیزر فلزات بسیار پایین‌تر خواهد بود. قطعات برش داده شده به این روش در صنایع مختلفی مانند شیمی، فیزیک، ارتباطات، فعالیت‌های پژوهشی، آزمایشگاه‌ها، علوم پزشکی، هوافضا، ساختمان سازی، صنایع نظامی و… کاربرد دارند. متخصصین شرکت شیت لیزر اطلاعات ضروری خود را در این زمینه با ما در میان خواهند گذاشت.

مزایای برش لیزر فلزات

استفاده از برش لیزر برای فلزات با ضخامت ۱۰ تا ۲۵ میلیمتر اجازه می‌دهد که قطعات فلزی مختلف را با دقت و کیفیت بسیار بالایی برش دهید و حتی طرح‌هایی زیبا و منحصر به فرد در آنها ایجاد کنید. دستگاه‌های مدرن برش لیزری که تکنولوژی ساخت بالایی دارند، می‌توانند حتی بدون حضور اپراتور روند برشکاری را طی کنند و در نهایت قطعه مورد نظر را تحویل شما دهند. برش لیزر استیل با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته برش لیزری کمک می‌کند تا بتوانیم قطعات زیبایی را برای قسمت‌های مختلف دکوراسیون فضای مورد نظر را در اختیار داشته باشیم.

ظرافت و دقت بالای دستگاه‌های لیزر برای برش کاری باعث می‌شود که ایجاد طرح‌های زیبا در قطعات کوچک استیل امکان پذیر باشد. زمانی که صحبت از برش لیزر آهن می‌شود، این مورد را باید مد نظر قرار دهید که بسیاری از مراحل زمانگیر برشکاری در روش‌های سنتی حذف شده و شما با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته می‌توانید روند برشکاری را به صورت دقیق و حرفه‌ای انجام دهید. نکته مهمی که در این بخش باید مد نظر قرار دهید این است که معمولاً سرعت برش لیزر فلزات بالاتر از سایر روش‌های معمول می‌باشد، اما این که روند کار برشکاری چقدر طول خواهد کشید بستگی به نوع فلز و ضخامت آن دارد. سایر مواردی که می‌توان به عنوان مزایای برش لیزری نام‌ برد عبارتند از:

● بعد از برشکاری به این روش شما هیچگونه جای سوختگی و یا ساییدگی روی سطح کار نخواهید دید.

● در برش لیزری فلزاتی مانند آهن و استیل، اشعه لیزر به شکل کانونی روی قطعه می‌تابد و همزمان با آن با استفاده از گازی مخصوص سطح قطعه شما خنک می‌شود. این موضوع کمک می‌کند که خواص فیزیکی و مکانیکی قطعات مورد نظرتان تا حد بسیار زیادی حفظ شود.

● در دستگاه‌های برش لیزری مدرن، طرح‌های دو بعدی با استفاده از نرم افزارهای مختلفی مانند اتوکد و... طراحی می‌شوند و می‌توان آنها را به عنوان الگوی کار یا نقشه بر روی دستگاه لیزر آپلود کرد. در نهایت می‌توانید آنها را روی قطعه خود پیاده سازی کنید و به طرح‌های مورد نظر خود دست پیدا کنید.

● سایر روش‌های برشکاری فلزات معمولاً با استفاده از دستگاه‌هایی انجام می‌شود که قطعه مورد نظر شما را تحت فشار می‌گذارد یا آن را در شرایطی قرار می‌دهد که بتواند ثابت بماند. اما زمانی که از روش برشکاری لیزری استفاده می‌کنید هیچ گونه له شدگی یا اثر ضربه دیدن را روی قطعه و به خصوص در قسمت لبه آن نخواهید دید.

● امکان استفاده از دستگاه‌های برش لیزری بر روی قطعات غیر فلزی نیز وجود دارد.

● در زمان به کارگیری این امکانات امنیت افراد استفاده کننده از دستگاه بسیار بالا خواهد بود. به خصوص وقتی از نظر امنیتی این وسایل را با سایر تجهیزات برشکاری فلزات مقایسه می‌کنید، بیشتر متوجه ایمن بودن روند کاری این دستگاه‌ها خواهید شد.

دستگاه برش لیزر فلزات

معمولاً دستگاه برش لیزر فلزات به شکلی است که از آن برای برشکاری فلزاتی کمتر از ۸ میلیمتر استفاده می‌کنند. این موضوع کمک می‌کند تا مصرف انرژی دستگاه و عمر آن به شکل قابل توجهی افزایش یابد. اما جالب است بدانید که از دستگاه‌های لیزر برای برش فولادهایی با ضخامت چند سانتی متر نیز می‌توان استفاده کرد. اما انجام این کار با توجه به مصرف برق بسیار بالا و هزینه‌های گزاف به هیچ عنوان مرسوم نیست.

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، کیفیت و دقت بخش‌های مختلف دستگاه‌های برش لیزری افزایش یافته است. به این دلیل این نکته را باید همیشه مدنظر قرار دهید که به عنوان مثال اگر قصد برش لیزر استیل را دارید و دقت و کیفیت برای شما اهمیت بالایی دارد، حتما باید سراغ دستگاه‌های سی ان سی (CNC) یا برش لیزری پیشرفته‌تری بروید. استفاده از این تجهیزات جدید کمک می‌کند که زمان برش لیزر آهن یا سایر فلزات مانند آلومینیوم، آلیاژهای مختلف و… به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. قبل از قرار دادن قطعه درون دستگاه برش لیزری باید حتما روند برشکاری آن را با دقت بالایی انجام دهید. بالا بودن میزان خطا در روند برشکاری باعث افزایش میزان خطا در برش لیزری و نتیجه نهایی خواهد شد.

این که دستگاه برش لیزری (CNC) توسط چه برندی یا کشوری تولید شده باشد، نیز در عمل تاثیر زیادی روی نتیجه کار خواهد داشت. به عنوان مثال بسیاری از افراد فعال در این عرصه عقیده دارند که انواع دستگاه‌های برش لیزری تولید شده توسط کشور آلمان دارای کیفیت بسیار بالایی هستند. انعطاف کاری این تجهیزات اجازه می‌دهد که شما قطعات با اشکال، کارایی، ابعاد و طرح‌های مختلف را با استفاده از دستگاه برشکاری لیزری برش دهید. نسل جدید دستگاه‌های برش لیزر فلزات توانایی کار روی قطعاتی با ضخامت‌های مختلف تا 20 میلیمتر را دارند. البته این که یک دستگاه لیزر فلزات مختلف را با چه ضخامتی برش می‌دهد تا حد زیادی به نوع فلز یا آلیاژ مورد نظرتان بستگی دارد. همچنین می‌توانید قطعاتی را با ابعاد 6 متر طول و 2 متر عرض در این دستگاه‌ها قرار دهید.

خنک کاری دستگاه برش لیزر فلزات مورد بسیار مهمی است که به هیچ عنوان نباید آن را فراموش کنید. در زمان برش لیزر استیل یا برش لیزر آهن و سایر فلزات این مورد را باید مد نظر قرار دهید که کنترل نکردن حرارت در طول انجام کار می‌تواند باعث افزایش دمای کلی قطعه و دستگاه شود. برای خنک سازی قطعات در این دستگاه‌ها از گاز مخصوصی استفاده می‌شود که وظیفه خنک کنندگی را بر عهده دارد. گاز مورد استفاده برای این کار از گاز‌های نیتروژن و اکسیژن می‌باشد. بهتر است بدانید که در این زمینه گاز هیدروژن می‌تواند تاثیرگذاری بسیار بهتری نسبت به گاز اکسیژن داشته باشد. به همین دلیل بسته به میزان حساسیت کار و نوع قطعه مورد نظر از گازهای اکسیژن یا هیدروژن استفاده می‌کنند.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها