کرونا در استان سمنان همچنان بر روی خط قرمز هشدار

استان سمنان چندماه است که در وضعیت هشدار قرار دارد و کم‌توجهی شهروندان در رعایت نکات بهداشتی می‌تواند عمق فاجعه را از اسفند گذشته نیز بیشتر کند.

کرونا در استان سمنان همچنان بر روی خط قرمز هشدار

شیوع کرونا به عنوان یک بیماری نوپدید اواخر دسامبر (آذر/دی)گذشته از چین آغاز شد و سمنان جزو اولین استان‌هایی بود که اسفند ۹۸ دوره اوج اول شیوع کرونا را تجربه کرد و در فروردین ماه موفق شد روند شیوع ویروس کرونا را با همکاری مردم و تلاش درمانگران به شکل نزولی تبدیل کند، اما از اواسط تیر ماه استان سمنان به دلیل کم‌توجهی و غفلت در رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی شاهد روند افزایشی شیوع بیماری و بستری بیماران بود.

اکنون نزدیک به ۲ ماه است که شیوع کرونا در استان سمنان شدت یافته و جایگاه استان از لحاظ شیوع این بیماری در جایگاه اوج خطر، هشدار و رنگ‌بندی قرمز در حال تغییر وضعیت است و براساس گفته کارشناسان این بیماری ریشه‌کن نخواهد شد مگر اینکه خودمان بخواهیم.

اکنون با فرا رسیدن آذر ماه نزدیک به یک‌سال می‌شود که شیوع کرونا جهان را درگیر خود کرده است و هنوز درمان آن در هاله‌ای از ابهام است، اما آنچه تمام متخصصان به رعایت نکات بهداشتی به عنوان راهکار پیشگیری از ابتلا به کرونا تاکید و اذعان دارند.

کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی و برگزاری اجتماعات را مهم ترین دلیل افزایشی شدن بیماری اعلام می‌کنند.

شهروندان با پرهیز از ترددهای غیر ضروری در اماکن شلوغ، استفاده از ماسک،ضدعفونی کردن دست‌ها بعد از تماس با سطوح آلوده، پرهیز از تماس دست آلوده با چشم و بینی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از سفرهای غیرضروری و حتی ضروری، پرهیز از برگزاری مجلس‌های دورهمی و مهمانی‌های خانوادگی نقشی مهم در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا دارد.

افزایش نظارت دستگاه‌های نظارتی بر اصناف برای بررسی رعایت صحیح نکات بهداشتی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا مکمل و تکمیل کننده رفتار شهروندان در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است.

به گزارش روز جمعه سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۴۶۴ هزار و ۵۹۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۸۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۶ هزار و ۵۶۷ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۱ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۵۵۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۴۳ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۶۴ هزار و ۵۹۶ نفر رسید.

براساس گفته‌های سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان سمنان در وضعیت هشدار قرار دارد.

کرونا در استان سمنان همچنان بر روی خط قرمز هشدار

فوت ۳۵۶ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در استان سمنان

جانشین رییس ستاد مقابله با کرونا استان سمنان گفت: ۳۵۶ نفر در استان سمنان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در ماه های گذشته جان باختند.

حبیب‌الله خجسته‌پور افزود: موج سوم کرونا در این استان آغاز شده و مقابله با آن نیازمند عزم همگانی و مشارکت مردم در رعایت توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری است.

وی بیان کرد : موج اول و دوم شیوع کرونا ویروس را در استان سمنان پشت سر گذاشتیم و اکنون شاهد شیوع موج سوم این ویروس در این دیار هستیم.

وی خاطر نشان کرد: براساس آمار در هر ۲ روز به طور متوسط ۳۰۰ نفر از هموطنان به دلیل شیوع کرونا ویروس جان خود را از دست می دهند که این آمار بسیار ناراحت کننده است.

جانشین رییس ستاد مقابله با کرونا استان سمنان ادامه داد: در استان اقدام‌های خوبی برای مقابله با کرونا ویروس انجام شد اما باتوجه به اینکه مردم استان تعاملات زیادی با استان‌های همجوار دارند، روند کنترل این ویروس با اندکی مشکل همراه است.

عزم همگانی لازمه عبور از موج سوم کرونا

جانشین رییس ستاد مقابله با کرونا استان سمنان گفت: برای مقابله با کرونا باید با عزمی همگانی گام برداشت و اقشار جامعه رعایت دستورالعمل های بهداشتی را با جدیت دنبال کنند.

وی ادامه داد: استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به طور ویژه در دستور کار مردم استان باشد و نظارت ها در بخش های مختلف برای انجام دستورالعمل های بهداشتی تشدید شود.

خجسته‌پور بیان کرد: مردم و مسئولان از رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در اماکن‌های عمومی و خصوصی در شیوع موج سوم کرونا در استان سمنان نگران هستند.

وی افزود: وضعیت شیوع کرونا در بسیاری از نقاط کشور اضطراری است و از اقشار مردم می‌خواهیم با جدیت دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

۲۶۲ فوتی کرونا در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم‌ پزشکی سمنان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: از زمان شیوع کرونا تاکنون ۲۶۲ نفر در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بر اثر این بیماری فوت کردند.

وی ادامه داد: سمنان، مهدیشهر، گرمسار، آرادان، سرخه و دامغان مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی استان سمنان هستند.

وی بیان کرد: تاکنون چهار هزار و ۷۳۲ بیمار مبتلا به کرونا در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان شناسایی شدند که از این تعداد یک هزار و ۸۱۱ نفر با تشخیص کرونا بستری و ۲ هزار و ۹۲۱ نفر سرپایی شناسایی شدند.

دانایی ابراز داشت: رعایت نکات بهداشتی مانند استفاده از ماسک، دستکش، پرهیز از ترددهای غیرضروری در مناطق شلوغ و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به منظور کنترل شیوع کرونا همچنان مورد توجه شهروندان باشد.

وی تصریح کرد: نسبت فوتی به ابتلای کرونا به نسبت جمعیت در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان کمتر از ۶ درصد و در حدود ۵.۴ درصد است.

وی یادآور شد: در زمان اوج شیوع کرونا گاهی تعداد افراد بستری در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان به ۱۴۸ نفر هم می‌رسید ولی اکنون ۱۴۰ نفر بستری هستند.

دانایی اضافه کرد: از سه روز گذشته شیوع کرونا در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان روند روبه کاهش را نشان می‌دهد و اگر شهروندان رعایت نکات بهداشتی را جدی نگیرند ممکن است شمار مبتلایان به کرونا افزایش یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان بر نظارت بر رعایت نکات بهداشتی در مراکز عرضه تاکید و خاطرنشان کرد: دستگاه‌های نظارتی نظارت بر رعایت نکات بهداشتی از سوی اصناف را افزایش دهند.

کرونا در استان سمنان همچنان بر روی خط قرمز هشدار

عزاداری اربعین فقط در فضای باز و با رعایت نکات بهداشتی

جانشین رییس ستاد مقابله با کرونا استان سمنان خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود مردم استان و عزاداران در دهه آخر ماه صفر و عزاداری اربعین حسینی همانند دهه اول ماه محرم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: در اربعین امسال مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی برگزار نمی‌شود و برنامه های عزاداری در فضای باز و با کمترین تعداد و زمان ممکن انجام شود.

خجسته پور اضافه کرد: باتوجه به شیوع کرونا انتظار آن است که مردم مراسم های عزاداری را از رسانه‌ها دنبال کنند و کمتر در اجتماعات حاضر شوند.

وی گفت: برپایی موکب در خیابان ها در اربعین امسال در استان سمنان ممنوع است و با دقت نظر باید عزاداران دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

جانشین رییس ستاد مقابله با کرونا استان سمنان گفت: حفظ سلامتی عزاداران باید به طور ویژه در دستور کار هیات های مذهبی باشد و در دهه اول ماه محرم هیات های مذهبی، مداحان و مجموعه عزاداران به خوبی دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کردند.

طرح دورکاری ادارات در استان سمنان بررسی می‌شود

استاندار سمنان گفت: براساس تصمیم ستاد ملی کرونا و واگذاری برخی اختیارات به ستاد استانی کرونا، طرح دورکاری در صورت روند افزایش شیوع کرونا در استان سمنان لحاظ می شود

علیرضا آشناگر ابراز داشت: نمی‌توان تعطیلی کامل در استان سمنان به دلیل شیوع کرونا داشت و از طرفی نمی‌توان بی تفاوت بود و باید تجهیزات درمان کرونا تقویت شود و استان سمنان در این زمینه وضعیت مطلوب دارد ولی در تصمیم‌گیری‌ها باید بازنگری شود.

وی ادامه داد: اگر روند شیوع کرونا ادامه داشته باشد، ممکن است لازم شود یک بیمارستان دیگر نیز برای درمان بیماران مبتلا به کرونا در سمنان اختصاص یابد و ضرورت دارد تامین اجتماعی استان سمنان نیز با دانشگاه علوم پزشکی استان در این زمینه همکاری کند.

وی ادامه داد: نزدیک به ۲ ماه است که استان سمنان در وضعیت قرمز و گاهی در وضعیت اوج خطر قرار دارد و باید رعایت نکات بهداشتی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی به منظور کنترل بیماری بیش از پیش مورد توجه آحاد جامعه قرار بگیرد.

نسبت مرگ و میر و ابتلای کرونا در استان سمنان حدود ۵.۵ درصد

استاندار سمنان اضافه کرد: مرگ و میر ناشی از کرونا به نسبت مبتلایان در استان حدود ۵.۵ درصد است که وضعیت رضایت بخش است و باید قدردان نیروهای بهداشت و درمان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: شیوع کرونا در استان سمنان به دلیل ترددها بالا است و اکنون شیوع کرونا در استان شیب کند به خود گرفته است و برای حفظ شرایط باید رعایت نکات بهداشتی جدی گرفته شود.

استاندار سمنان با بیان اینکه فصل آموزش و سرما آغاز شده و شیوع آنفلوآنزا نیز فصل پاییز است، ادامه داد: نظارت بر رعایت نکات بهداشتی در بخش‌های مختلف جامعه افزایش یابد.

آشناگر تاکید کرد: خیران در بخش بهداشت و درمان برای تامین تجهیزات به منظور درمان بیماران مبتلا به کرونا و شکست این ویروس منحوس کمک کنند.

استاندار سمنان گفت: مسوولان به مراکز نگهداری از سالمندان بیش از بیش توجه کنند و مراقب باشند به قشر سالمند و این مراکز سالمندی بی‌توجهی نشود چرا که بی توجهی توجیه‌پذیر نیست.

کرونا در استان سمنان همچنان بر روی خط قرمز هشدار

۸۰ درصد فوت شدگان کرونا در شاهرود و میامی بیماری مزمن داشتند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه تاکنون ۱۰۳ نفر براثر ابتلاء به بیماری کرونا در شاهرود جان خود را از دست دادند، گفت: بیش از ۸۰ درصد فوت‌شدگان بیماری مزمن زمینه‌ای داشتند.

رضا چمن ابراز داشت: نتیجه آزمایش کرونا یک هزار و ۷۸۷ نفر در شاهرود تا هشتم مهرماه مثبت ثبت‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه میزان نرخ مرگ‌ومیر در بین مبتلایان قطعی کمتر از شش درصد است، افزود: بیش از ۸۰ درصد از فوت‌شدگان بیماری مزمن زمینه‌ای داشتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: بیشترین فوتی کرونا مربوط به سالمندان به دلیل داشتن بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای است.

وی بیان کرد: در استان سمنان به دلیل بالا بودن نسبی میزان جمعیت سالمند، می‌توان انتظار نرخ مرگ‌ومیر بیشتری داشت و این در حالی است که تا به امروز این استان در شاخص‌های مختلف رتبه مطلوبی دارد.

وی تصریح کرد: هر یک بیمار مبتلا به کرونا چهار نفر را می‌تواند مبتلا کند و هر یک آن چهار نفر تعداد بیشتری را به ویروس کرونا آلوده می‌کنند واین شرایط وضعیت را خطرناک می‌کند و رعایت نکات بهداشتی لازمه جلوگیری از وقوع چنین وضعیتی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر شاهد سیر صعودی ابتلاء به بیماری در سطح کشور و همچنین استان سمنان هستیم، خاطرنشان کرد: در صورت عدم رعایت موارد و مسائل بهداشتی، متأسفانه آمار به شکل تصاعدی افزایش خواهد یافت.

کرونا با سرعتی بی‌وقفه سلامت انسان‌ها از طبقات اجتماعی مختلف و گروه‌های سنی متفاوت را نشانه گرفته است و شهروندان با رعایت نکات بهداشتی، مسوولان با نظارت بر رعایت نکات بهداشتی در بخش‌های مختلف مانند اصناف می‌توانند در شکست کرونا سهیم باشند و به مدافعان سلامت به عنوان جان بر کفان خط مقدم که مشغول مداوای بیماران مبتلا به کرونا هستند کمک کنند و از خستگی وصف‌ناپذیر و طولانی مدتشان بکاهند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها