جهش ۲ برابری تولید ماهی در اصفهان با برنامه‌های علمی

صنعت پرورش ماهی خوراکی در استان اصفهان در مقایسه با آغاز فعالیت دولت در سال ۹۲، ۱۰۹ درصد افزایش یافته است که ادامه این روند با اتخاذ برنامه‌ریزی علمی دربخش خصوصی بیش از پیش محقق می‌شود.

جهش ۲ برابری تولید ماهی در اصفهان با برنامه‌های علمی

ارزش بالای غذایی آبزیان به خصوص ماهی سبب شده همواره بعنوان غذایی مهم و بسیار با ارزش در سراسر جهان محسوب ‌شود، بسیاری از کارشناسان امور تغذیه همواره مصرف این ماده غذایی را برای سلامتی بدن به خصوص قلب و عروق مفید می‌دانند.
صید و مصرف ماهی در ایران نیز به دلیل دسترسی آسان کشورمان به آب‌های آزاد در مناطق شمالی و جنوبی کشور و پرورش ماهی در مناطق غیر ساحل دریاها رواج داشته و آبزی‌پروری در طول دهه های اخیر در کشورمان از رشد و شتاب مناسبی برخوردار بوده است.

انواع ماهی و آبزیان در سال‌های اخیر افزایش قابل قبولی پیدا کرده به طوری که اکنون ایران در تولید میگو به طوری تقریبی در رتبه دهم دنیا، در صید از اقیانوس هند رتبه دوم دنیا و رتبه اول کشورهای منطقه را دارد، کشورمان در تولید ماهی قزل آلا رتبه اول دنیا، در تولید ماهی کپور رتبه پنجم، در تولید خاویار رتبه دوم و در تولید گوشت ماهی های خاویاری رتبه سوم دنیا را به خود اختصاص داده است.

میزان تولید آبزیان در ایران اوایل انقلاب حدود ۳۲ هزار تن بود که سه هزار تن آن پرورشی و ۲۹ هزار تن صید آزاد بود اما پارسال میزان تولید آبزیان در ایران از یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن فراتر رفت که حدود ۵۲۵ هزار تن آن ماهی پرورشی بود، بر اساس پیش بینی ها امسال میزان تولید آبزیان در ایران به یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن می‌رسد و سال ۱۴۰۰ از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن عبور می‌کند.

اصفهان با برنامه‌های علمی" href="https://static0.khabarfoori.com/servev2/MjFkMTUxo5zl/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg" data-fancybox="gallery"> جهش ۲ برابری تولید ماهی در اصفهان با برنامه‌های علمی

با ارزیابی استان‌های مختلف کشور باید گفت که وجود انواع آب‌های شیرین و لب شور در استان اصفهان، شرایط مناسبی را برای پرورش انواع مختلف آبزیان فراهم و وجود مناطق چندگانه گرم، سرد و معتدل در این منطقه برای توسعه صنعت تولید آبزیان وضعیت خوبی را مهیا کرده است.

بر مبنای آمار و ارقام موجود بخش شیلات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان قبولی در هفت سال فعالیت دولت تدبیر و در تولید انواع آبزیان خوراکی در منطقه با رشد افزون بر ۱۰۹ درصدی روبه‌رو بوده‌ایم به این شرح که در سال ۹۲ و در ابتدای فعالیت دولت چهار هزار و ۸۸۶ تن انواع آبزیان خوراکی در استان به دست آمد و این رقم در سال گذشته به ۱۰ هزار و ۲۲۰ تن افزایش پیدا کرد.

پرورش ماهیان سردآبی در استان اصفهان با افزایش ۱۷۶ درصدی روبه‌رو بود به این ترتیب که در سال ۹۲ سه هزار و ۵۵ تن از این نوع ماهی در استان پرورش داده شد و این میزان در سال گذشته به هشت هزار ۴۳۴ تن افزایش پیدا کرد.
بررسی آمار و ارقام مربوط به تولید ماهیان گرم‌آبی در استان اصفهان نشان می‌دهد که سال گذشته بیش از یک هزار تن انواع نوع ماهی پرورش داده شد که در مقایسه با گذشته بیشتر بوده است.

برنامه‌ریزی عامل افزایش تولیدات آبزیان در اصفهان

به گفته مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تولید ماهیان خوراکی در استان در چند سال اخیر رشد یافت که این جز تلاش و برنامه‌ریزی و همت مضاعف بخش خصوصی و تولیدکنندگان نبوده است.

جهش ۲ برابری تولید ماهی در اصفهان با برنامه‌های علمی

محمدرضا عباسی اظهارداشت: هشت گونه ماهی خوراکی بیشتر بر محوریت قزل‌آلا و کپور در استان پرورش داده می‌شود و این خطه در استفاده از استخرهای ۲ منظوره برای پرورش ماهی رده اول کشوری را به خود اختصاص داده است و در زمینه تولید در سایر روش‌ها رتبه دهم را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه ارتقای تولید ماهیان خوراکی در استان اصفهان تابع چندین شاخص بوده است، خاطرنشان کرد: برای مثال افزایش دوره‌های آموزشی برای آبزی‌پروران، انجام بازدیدهای علمی، مکانیزاسیون و افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری در پرورش ماهی سبب ارتقای این صنعت طی سال‌های گذشته شده است.

فعالیت ۱۲۰۰ واحد پرورش ماهی در اصفهان

وی اضافه کرد: در استان یک هزار و ۲۰۰ واحد پرورش و تولید ماهی خوراکی وجود دارد، این صنعت اشتغال برای ۲ هزار نفر را فراهم کرده است و شهرستان‌های اصفهان سمیرم و فریدونشهر به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم تولید ماهیان خوراکی در استان را در اختیار دارند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: پرورش ماهی در تمامی شهرستان‌های منطقه حتی در مناطق بیابانی و کویری فعال است البته ناگفته نماند که پرورش ماهی در حدود ۳۰ درصد از سه هزار استخرهای کشاورزی استان انجام می‌شود که می‌توان با برنامه‌ریزی و حمایت بیشتر اکثر استخرهای کشاورزی استان را به پرورش ماهی اختصاص داد که در راستای بهره وری آب و افزایش درآمد نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.

عباسی ادامه داد: در سال‌های گذشته به خصوص در سال ۹۸ به موضوع بازار محوری و توسعه صادرات توجه ویژه شد و سعی کردیم با برخی صادرکنندگان و شرکت‌های فعال در این زمینه همکاری‌ها افزایش یابد.

جهش ۲ برابری تولید ماهی در اصفهان با برنامه‌های علمی

برداشتن گام بهتر برای تولیدکنندگان در سال جهش تولید

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که در سال جهش تولید قرار داریم باید با بسترسازی مناسب برای فعالیت بهتر تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران گام برداشت و این امر مستلزم همکاری بیشتر بانک ها جهت ارائه تسهیلات است به ویژه اینکه در سال جاری با گرانی نهاده‌ها و به خصوص خوراک ماهی زمینه تولید و درآمد زایی تا حد زیادی سخت شده و شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید - ۱۹ سبب فروش کمتر تولیدات شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه شیلات استان اصفهان همگام با سیاست‌های کلان وزارتخانه، گسترش آبزی پروری را دنبال می‌کند گفت: ارتقای فرهنگ مصرف آبزیان را در دستور کار قرار گرفته است.

عباسی با بیان اینکه در راستای صادرات ماهیان خوراکی به طور تقریبی در ابتدای قرار داریم تصریح کرد: تولید کنندگان به ویژه در زمینه کیفی سازی محصولات و پرورش ماهی با کیفیت باید کوشا باشند زیرا بهبود کیفیت است که جذب بازارهای جدید را رقم می‌زند.

وی با اشاره به اهمیت بهره‌وری آب و مصرف بهینه در مایه‌ حیات بخصوص در استان اصفهان اظهارداشت: برای اینکه بتوانیم از استخرهای ذخیره آب کشاورزی بیشتر برای تولید ماهی بهره مند شویم نیاز است که خود کشاورزان و سرمایه‌گذاران توسعه این صنعت مصرف بهینه آب و افزایش بهره‌وری و راندمان آن را رقم خواهد زد و سود بیشتری را نصیب تولیدکنندگان و کشاورزان خواهد کرد.

جهش ۲ برابری تولید ماهی در اصفهان با برنامه‌های علمی

در همین ارتباط مدیرعامل یک مجتمع تولیدی پرورش ماهی و محصولات دامی خاطرنشان کرد: حذف دلالان و واسطه‌گران درخواست اصلی ما از مسئولان است زیرا این افراد بیشترین ضربه را به صنعت می‌زنند و راه توسعه و گسترش آن را تا حد زیادی می‌بندند.
امیررضا موسی خانی اظهارداشت: از سوی دیگر تشکیل یک تشکل و سازمان صنفی غیردولتی برای افزایش همکاری‌ها و زمینه سازی برای تولیدی بیشتر و بسترسازی برای افزایش صادرات نقش شایانی برای توسعه صنعت پرروش ماهی ایفا می‌کند و از سوی دیگر به تسهیل در ارتباط مستقیم تولیدکنندگان با صادر کنندگان منجر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از منابع آبی موجود در زمین‌های کشاورزی یا واحدهای دامی می تواند به بهترین نحو برای پرورش ماهی هم اختصاص پیدا کند تصریح کرد: در استان اصفهان در مناطق مختلف این قابلیت وجود دارد و می‌توان با برنامه ریزی مناسب به این مهم دست یافت.

این تولید کننده بخش خصوصی گفت: در سال جاری با افزایش قیمت نهاده ها کار برای ما تا حد زیادی سخت شد اما با این حال در صورتی که حمایت‌های لازم صورت پذیرد می‌توان پرورش ماهی در بیش از گذشته گسترش داد و زمینه صدور آن به خارج را ترتیب داد.

در استان افزون بر پنج میلیون نفری اصفهان بیش از ۹ هزار واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارد.

این استان ۲۴ شهرستان دارد و یکی از قطب های صنعتی و گردشگری و کشاورزی کشور محسوب می شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها