جهشی شیرین با طعم عسل سلسله

شهرستان سلسله به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب یکی از مستعدترین مناطق لرستان در تولید عسل محسوب می‌شود.

جهشی شیرین با طعم عسل سلسله

فصل بهار که می رسد جای جای کوهپایه های این شهرستان پر از کندوهای زنبور عسلی می شود که از گلهای خوش عطر و بوی طبیعت دل انگیز این خطه سرسبز تغذیه می شوند و محصولی سالم و ارگانیک تولید و به دست مصرف کنندگان می رسانند.

به جرات می توان گفت که اغلب روستاییان سلسله به دلیل به آب و هوای مناسبی که این شهرستان در پرورش زنبور و تولید عسل دارد به این حرفه اشتغال دارند اما به دلیل نبود صنایع بسته بندی و تکمیلی، آنگونه که باید به سودهایی در حد و اندازه دردسرها و زحمات آن دست نمی یابند و اغلب عسل تولیدی آنها توسط واسطه ها خریداری و به نام استانهای دیگر به فروش می رسد در حالی که توجه و حمایت های لازم در این بخش می تواند عسل مرغوب این شهرستان را با برندی به نام خود، در کشور مطرح نماید.

بیمه زنبورداران حامی تولیدکننده نیست

یک تولید کننده عسل در شهرستان سلسله با اشاره به دارا بودن ۲۰۰ کندوی عسل در منطقه خرگوشناب در این باره اظهار داشت: سالانه بیش از یک تن از این کندوها عسل برداشت می کنم.
محمدعلی جوانمرد با اشاره به نبود مرکزی مناسب برای فروش عسل تولیدی زنبورداران شهرستان، خاطرنشان کرد: متاسفانه خدمات دامپزشکی مناسبی نیز در شهرستان به زنبورداران ارائه نمی شود و اکثر آن ها داروی مناسب برای زنبورها ارائه نمی دهند.

وی با انتقاد از نحوه ارایه بیمه زنبورداران نیز گفت: متاسفانه این بیمه تنها یک نام را یدک می کشد و چندماهه است و دقیقا در فصلی که زنبورها با تلفات مواجه می شوند بیمه از زیر بار پرداخت خسارت شانه خالی می کند که ضروری است این مشکل بهره برداران پیگیری و برطرف شود.

این تولیدکننده عسل با اشاره به قیمت متفاوت عسل در شهرستان، عنوان کرد: بسته به مرغوبیت و طبیعی بودن عسل به قیمت های متفاوتی هم عرضه می شود اما معمولا یک عسل باکیفیت از قیمت های ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.

وی با اشاره به خدمات تعاونی زنبورداران شهرستان، افزود: امسال این تعاونی در حمایت از بهره برداران چند بار اقدام به عرضه شکر با نرخ مناسب به بهره برداران کرد اما این خدمات به تنهایی کافی نیست و تولیدکنندگان عسل نیازمند حمایت های بیشتری هستند.

بیمه تامین اجتماعی زنبورداران عملی شود

یک تولید کننده برتر عسل در شهرستان سلسله که عسل مرغوب تولیدی وی به شهرتی جهانی رسید با اشاره به دارا بودن بیش از ۳۰۰ کندوی عسل در منطقه پرسک شهرستان سلسله، گفت: سالانه بیش از سه تن از این کندوها عسل برداشت می شود.
عادل حاجی با اشاره به برداشت بیش از ۱۲ کیلو ژل رویال از کندوهای خود در سال جاری، عنوان کرد: متاسفانه برعم خواص معجزه آسایی که ژل رویال دارد هنوز آنگونه که باید مردم از خواص بی نظیر آن اطلاعی ندارند.
وی با اشاره به عدم ارائه تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان برای رونق صنعت زنبورداری و افزایش تولید و خدمات نامناسب شرکت های بیمه ای به زنبورداران، تصریح کرد: متاسفانه هنگام خسارت خدمات مناسبی ارائه نمی دهند و در پیچ و خم های اداری زنبورداران را از بیمه کردن کندوهای خود ناامید می کنند و سر آخر مبلغ ناچیزی به زنبوردار زیان دیده پرداخت می کنند.
این تولیدکننده برتر عسل در شهرستان سلسله، با اشاره به بیمه تامین اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات زنبورداران، گفت: متاسفانه وعده بیمه تامین اجتماعی زنبورداران نیز هنوز عملی نشده و در این زمینه نیاز به حمایت داریم.
حاجی با بیان اینکه صنعت زنبورداری حتی برای کشاورزان و باغداران هم مفید است، عنوان کرد: در کشورهای اروپایی به زنبورداران اجازه می دهند که کندوهایشان را در زمین های کشاورزی و باغهایشان مستقر کنند اما در کشور ما هنوز این فرهنگ جا نیفتاده است و زنبوردار باید برای این کار اجاره بها بپردازد که در اکثر اوقات با نارضایتی افراد نیز به همراه است.
وی با انتقاد از نبود صنایع فرآوری و بسته بندی در شهرستان سلسله، خاطرنشان کرد: با توجه به مزیت هایی که شهرستان سلسله در تولید عسل مرغوب دارد یقینا با ایجاد صنایع مرتبط می توان به توسعه و رونق این صنعت به صرفه در شهرستان امیدوار بود.

۳۹ هزار و ۸۵۳ کندوی عسل در سلسله وجود دارد

مسئول امور دام جهاد کشاورزی شهرستان سلسله نیز در این باره افزود: تعداد کندوهای شهرستان برابر آخرین سرشماری، ۳۹ هزار و ۸۵۳ فروند برآورد شده است.
بهمن حسنوند با اشاره به تولید ژل رویال که خاصیت درمانی دارد، عنوان کرد: ژل رویال دارای خواص دارویی و درمانی بی نظیری است که بسیاری از افراد جامعه از آن اطلاعی ندارند و همین امر ضرورت اطلاع رسانی را از سوی رسانه ها بیشتر می کند.
وی با اشاره به نبود صنایع فرآوری و بسته بندی مورد نیاز این بخش در شهرستان سلسله، عنوان کرد: همانگونه که در رسانه ها نیز اطلاع رسانی شد عسل منطقه پرسک شهرستان سلسله توانست رتبه سوم جهان را کسب کند اما متاسفانه عسل بی نظیر و با کیفیت شهرستان فاقد برندی به نام سلسله است و در بازارهای فروش به نام استان های دیگر به بازار عرضه می گردد.
سلسله رتبه سوم تولید عسل لرستان را دارد

رییس جهاد کشاورزی سلسله با اشاره به برداشت عسل از ۴۴۰ زنبورستان این شهرستان، افزود: متوسط تولید برای هر کندو بیش از ۱۱ کیلوگرم است و هرساله بیش از ۳۸۱ تن عسل در این شهرستان برداشت می شود.

مسعود غلامی با اشاره به مرغوبیت عسل تولیدی سلسله عنوان کرد: عسل منطقه پرسک این شهرستان توانست رتبه سوم جهان را به لحاظ کیفیت کسب کند.

غلامی تصریح کرد: تعداد کندوهای سلسله برابر آخرین سرشماری، ۳۹ هزار و ۸۵۳ فروند برآورد می شود و این شهرستان رتبه سوم تولید عسل لرستان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به درآمد ۳۰ میلیارد تومانی عسل برای بهره برداران شهرستان گفت: برندسازی و ایجاد صنایع تکمیلی مرتبط موجب معرفی این محصول در بازارهای منطقه می شود بنابراین از بهره برداران درخواست می شود با حمایت های دولتی در این زمینه اقدام کنند.

غلامی با بیان اینکه قطعا شهرستان سلسله ظرفیتهای بسیار زیاد دیگری را برای پرورش زنبور عسل دارد، افزود: امید است در سالهای آینده با برنامه ریزی و حمایتهای بیشتر، تعداد زنبور داران بیشتر شده و تولید عسل با کیفیت و خوش طعم و بی نظیر در این شهرستان افزایش یابد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها