طرز تهیه خورش فسنجان با کوفته قلقلی

خورش فسنجان یکی از غذاهای اصیل ما ایرانی‌ها است که طرفداران و خاص خودش را دارد که گاهی با افزودن رب انار بیشتر ترش میل می‌کنند و گاهی افراد شیرین و ملس می‌پسندند که شکر بیشتری می‌خواهد.

طرز تهیه خورش فسنجان با کوفته قلقلی

مواد لازم:

پیاز: 2 عدد

گوشت چرخ کرده: 250 گرم

مغز گردو: 400 گرم

سیب: یک عدد

هویج: 2 عدد

رب انار: 2 قاشق غذاخوری

شکر سفید: 3 قاشق غذاخوری

آب: به مقدار لازم

نمک و فلفل: به مقدار لازم

زعفران: 1/4 قاشق چایخوری

آب جوش: نصف استکان

طرز تهیه:

ابتدا باید مغز گردو را پوره کنیم برای این کار می توانید از آسیاب کن برقی استفاده کنید و یا مغز گردو ها را در داخل نایلون زیپ لاکی ریخته و با گوشت کوب کوبیده تا پوره شود سپس مغز گردو پوره شده را در داخل قابلمه مناسبی ریخته و چهار فنجان آب اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت با شعله زیاد می گذاریم تا به جوش آید سپس حرارت را ملایم کرده و درب قابلمه را می گذاریم.

حال در ادامه هویج ها را بعد از پوست گرفتن و شستن در داخل قابلمه دیگری خرد می کنیم و هم چنین پیاز را پوست گرفته و از وسط نصف کرده و اضافه می کنیم و در آخر سیب را نیز بعد از شستن در کنار سایر مواد خرد کرده و دو فنجان آب اضافه می کنیم و روی حرارت با شعله متوسط می گذاریم تا پخته و نرم شوند.

حال در ادامه وقتی که مواد خوب پخته شدند باید پوره کنیم هم می توانید بعد از خنک شدن بدون آب آن ها را در داخل غذا ساز و یا مخلوط کن بریزید تا پوره شود و هم می توانید همه را یکی پس از دیگری در داخل ظرفی با قسمت ریز رنده کنید و هم بزنید تا مخلوط شده و مانند تصویر زیر ترکیب یک دستی بدست آید.

حال پوره شده مواد را به گردوی در حال پخت اضافه می کنیم و مواد را خوب هم زده و زیر و رو می کنیم سپس رب انار و شکر را نیز اضافه کرده و مجدداً مواد را هم می زنیم تا شکر کاملاً حل شده و رب انار نیز با سایر مواد مخلوطی کاملا ترکیب شود بعد درب قابلمه را گذاشته با همان شعله ملایم می گذاریم تا مواد بجوشند.

سپس در ادامه پیاز دوم را پوست گرفته و تمیز شسته بعد در داخل ظرف مناسبی با قسمت ریز رنده می کنیم و زعفران را با استفاده از هاونگ سنگی ساییده و به همراه گوشت چرخ کرده و مقداری نمک و فلفل اضافه کرده و مواد را خوب هم زده و زیر و رو می کنیم باید کاملا مواد ترکیب شوند در صورت لزوم با دستان تمیز کمی وز دهید.

بعد با دستان تمیز مواد را به شکل توپ های کوچکی درست می کنیم و در داخل تابه نچسبی مرتب و با فاصله می چینیم و روغن زیتون را اضافه کرده و تابه را روی حرارت با شعله متوسط قرار می دهیم تا کوفته ها به مدت 10 دقیقه کمی سرخ و برشته شوند در این حین کوفته ها را زیر و رو کرده و می چرخانیم تا همه طرف آن ها سرخ شوند.

در آخر کوفته قلقلی های سرخ شده را به خورش فسنجان در حال پخت اضافه می کنیم و می گذاریم 60 دقیقه دیگر نیز خورش فسنجان قل بزند تا جا بیفتد.

شما در این زمان کمی از خورش را بچشید و مزه کنید با توجه به ذائقه شخصی خود اگر شیرین دوست دارید کمی شکر اضافه کنید و اگر ترش می پسندید کمی رب انار بیفزایید.

حال بعد از زمان مقرر خورش فسنجان با کوفته قلقلی ما آماده شده و حسابی روغن انداخته مقداری در ظرف سرو ریخته و همراه پلو مورد نظر در کنار خانواده محترم به عنوان وعده غذایی عالی و خوشمزه میل کنید و لذت ببرید.

نکته:

خورش فسنجان را هم می توانید با گوشت قرمز درست کنید که در این صورت زمان زیادی می برد تا گوشت مغز پخت شود و هم چنین با گوشت مرغ و یا بوقلمون هم می توانید تهیه کنید که در این صورت مدت زمان کمتری را می برد چون گوشت مرغ زودتر پخته می شود.

منبع: مامی فود

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها