انتخاب باتری موتور برقی خشک یا باتری لیتیوم پلیمری بهتر است؟

چالش های محیط زیستی برای ما هر روز جدی تر شده و مقابله با آن در همه جهان در اولویت قرار گرفته است.

انتخاب باتری موتور برقی خشک یا باتری لیتیوم پلیمری بهتر است؟

یکی از مواردی که همیشه در ردیف اول مقالبه با محیط زیست قرار دارد استفاده از سوخت های فسیلی است که باید با انرژی های پاک مثل برق جایگزین بشود.

انتخاب باتری موتور برقی خشک یا باتری لیتیوم پلیمری موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته ایم و امیدواریم این مقاله به روند انتخاب شما در این زمینه کمک شایانی داشته باشد.

روند کارکرد موتور های برقی به چه شکل است
موتور های برقی همانند سایر موتور سیکلت ها میزانی از انرژی الکتریکی را دریافت کرده و آن را به انرژی حرکتی تبدیل می کنند. از همین رو یک طرف این معادله تمامی مواردی که درگیر می شوند مثل موتور، سیستم های هوشمند و چرخ ها و در طرف دیگر باتری موتور قرار دارد.

این موتور ها دیگر باک بنزین و اگزوز یا موتور با سیستم تعلیق ندارند چون انرژی های پاک الکترسیته ای استفاده شده در آنها نه نیاز به سوختن دارد و نه نیاز به خروجی دود. از هیمن رو دست طراحان در این زمینه بسیار باز بوده تا تمام تمرکز خود را روی اجزای تشکلی دهنده موتور خرج کنند.

اجزای تشکیل دهنده ی موتور برقی
1. موارد مصرفی موتور برقی:
همه وسایل نقلیه موارد مصرفی خاصی دارند. که مهم ترین آنها باتری متور برقی به شمار می رود. موارد دیگر مصرفی مثل باتری، لنت و ... که در موتور مورد استفاده قرار میگیرند بدون بودن باتری به هیچ دردی نمیخورند.

2. موتور اصلی در موتور برقی:
تبدیل انرژی الکترونیکی به انرژی حرکتی که مهم ترین ویژگی موتور های برقی است با استفاده از این قطعه صورت میگیرد و به نوعی مهم ترین قطعه مکانیکی در موتور برقی به شمار می رود. از همین رو استفاده از موتور های بهینه با کارایی بالاتر و مصرف بهینه تر در اولویت خرید شما قرار میگیرد و توجه به آن لازم است. قیمت باتری موتور برقی نیز به موارد بسیار زیادی بستگی دارد که یکی از آنها نوع آن است.

3. کابل کشی و سایر سیستم های موتور:
در هر موتوری به جز موتور و منبع تغذیه از موارد دیگری مثل رینگ، زین، سیستم ترمز و ... نیز استفاده می کند. در موتور های برقی به حای استفاده از شلنگ های جابجایی سوخت از کایل کشی استفاده می شود و ایمنی و کیفیت این کابل ها به اندازه کیفیت موتور و سایر موارد اهمیت دارد.
از همین رو در انتخاب جنس کابل و نحوه ی کابل کشی که به اندازه جنس کابل ها و خرید باتری مهم هستند دقت کنید.

انواع باتری برای موتور برقی
باتری ها برای موتور برقی به دو نوع خشک (سیلید اسید) و باتری های لیتیوم پلیمری تقسیم می شوند.

باتری های لیتیوم پلیمری:

یکی دیگر از انواع باطری لیتیوم شارژی، لیتیوم پلیمر است. با بررسی ساختار شیمیایی این نوع باطری ها مشاهده می شود که در آنها از الکترولیت پلیمر جامد (SPE) مانند اکسید پلی‌اتیلن (PEO)، پلی آکریلونایتریل (PAN)، پلی متیل متاکریلات (PMMA) یا پلی وینیلیدین فلوراید (PVdF) استفاده‌شده‌است.

ولتاژ این نوع باطری ها در عموم موارد 3.7 ولت می باشد، گرچه در برخی نمونه ها ولتاژ 2.8 الی 4.2 نیز مشاهد می شود.

باطری های لیتیوم پلیمر علیرغم داشتن جثه ای کوچک این قابلیت را دارند که که دو تا سه برابر باطری نیکل کادمیوم و باطری نیکل متال هیدرید انرژی از خود آزاد نمایند.

باطری های لیتیوم پلیمر همانند باطری های لیتیوم آیون مشکلاتی دارند که از جمله آنها می توان گفت که شارژ بیش‌ازحد، تخلیه بیش‌ازحد، دمای بالا، اتصال کوتاه شدن، ضربه و نفوذ می‌تواند باعث خرابی‌اساسی شامل پاره شدن کیسه حاوی سلول‌ها، نشت الکترولیت و آتش‌سوزی شود.

این باطری ها سطوح بالای میزان شارژ یا شارژ بیش‌ازحد به علت تبخیر جزئی منبسط می‌شوند. این امر می‌تواند موجب جدا شدن ورقه‌ها و در نتیجه تماس نامناسب بین لایه‌های سلول شده و قابلیت اطمینان و چرخه عمر سلول را کاهش دهد. این مشکل در باطری های لیتیوم پلیمر قابل مشاهده است و این سلول‌ها به دلیل عدم وجود قاب مستحکم منبسط می‌شوند.

ویژگی‌های باتری لیتیوم پلیمر
یکی از بهترین کاربردها برای باتری لیتیوم پلیمر، استفاده از‌ این باتری‌ها برای کارکردهای طولانی مدت و استفاده روزمره طولانی است. از‌ این باتری‌ها در الکترونیک embedded استفاده می شود. باتری‌های لیتیوم پلیمر را می‌ توان به هر شکل و حجم دلخواهی و برای کاربرد های سیار نیز ساخت.‌ این باتری‌های قابل شارژ، شارژرهای مخصوص دارند و شارژ کردن آنها نیازمند توجه و دقت زیادی است. نرخ تخلیه ولتاژ درونی‌ این باتری بسیار کم است و ولتاژ مصرفی پایینی دارند اما قیمت مناسبی دارند و گران نیستند. باتری‌های لیتیوم پلیمر علاوه بر ‌ایمن بودن وزن کمتری هم دارند و سبک هستند.

امکان جریان دهی بالا و دیگر ویژگی‌های ذکر شده باعث رونق بسیار زیاد‌ این باتری در حوزه باتری‌های لپ‌تاپ ، گوشی ، دستگاه‌های پزشکی قابل حمل، وسایل کنترل از راه دور نظیر هواپیماهای مدل ، ماشین‌های کنترلی مدل RC ، کوادکوپترهای شارژی - هلی شات ها و ربات های پرنده و … شده است. در ربات‌های پرنده مانند پهپادها و دیگر ربات‌ها به علت‌ اینکه نیاز به جریان لحظه‌ای زیادی می‌باشد باتری از چند سلول تشکیل شده است، چراکه در لحظه بلند شدن پهباد بتواند کل جریان مورد نیاز برای موتورها را تامین کند.

باتری لیتیوم پلیمر بسیار مستعد به آتش گرفتن در اثر واکنش با اکسیژن و آسیب فیزیکی است. ازاین‌رو بدون شک از ماژول شارژر استفاده کنید. همچنین سیکل شارژ را رعایت کنید. یعنی اگر چندین سلول باتری برای مصرفی خاص دارید، دقت کنید که تمامی سلول‌ها در یک سیکل منظم شارژ کامل و تخلیه کامل شوند. عمر باتری‌های لیتیوم پلیمری ۳۰۰ تا ۵۰۰ چرخه شارژ کامل بدون از دست دادن ظرفیت است.

باتری خشک یا سیلید اسید برای موتور سیکلت شارژی
A. استفاده از این نوع باتری با توجه به این موضوع که کارایی کمتری به نسبت باتری های لیتیوم پلیمری دارد هم عقلانی است.

B. دلیل اول این موضوع توانایی تولید باتری های خشک در ایران است و نیاز به واردات آن نداریم.

C. دلیل دوم هزینه های بسیار پایین تر باتری های سیلید اسید به نسبت لیتیوم پلیمر است.

D. دلیل سوم امنیت بسیار بالتر شما هنگاه استفاده از این نوع باتری به روی موتور برقی خودتان است.

E. دلیل اخر هم طول عمر بالاتر باتری های خشکل (سیلید اسید) از باتری های لیتیوم پلیمری است.

برترین موتو سیکلت های برقی در سال 2021
انتخاب برترین ها همیشه نیاز به مواردی مثل دسترسی به تمامی برند ها و توان تست همه آنها از همه نظر دارد و از همین رو سایت های بزرگ و پر مخاطب همیشه دست به این کار می زنند. در مقاله

It's the best electric motorbikes coming soon in 2021 در وبسایت اخبار موتور سواری، برترین موتور سیکلت های برقی جهان معرفی شده اند و امیدواریم با مطالعه آن معنای بهترین را درک کنید.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها