بررسی یک واقعه تاریخی در روابط ایران و غرب

یک انگلیسی توطئه غرب علیه ایران را افشا کرد/ داماد چرچیل چه نقشه‌ای برای تجزیه ایران کشید؟

دانکن سندز (دیپلمات انگلیسی و داماد وینستون چرچیل) معتقد بود برای تضعیف ایران باید روی مساله هویت و ناسیونالیسم ایرانی کار کرد و از سطح فشار اقتصادی بر ایران کاست.

یک انگلیسی توطئه غرب علیه ایران را افشا کرد/ داماد چرچیل چه نقشه‌ای برای تجزیه ایران کشید؟

به گزارش خبر فوری ، در سر دشمنان ما چه می‌گذرد؟ این پرسشی است که بسیاری از ما ایرانی‌ها آن را از خود می‌پرسیم. شاید بسیاری معتقد باشند این پرسش بیشتر توسط معتقدان به تئوری توطئه مطرح و یا پاسخ داده می‌شود اما به نظر می‌رسد که این مساله همواره قابل طرح بوده و علی رغم ظاهر رمزآلودش بارها توسط دشمنان پاسخ داده شده است.

یکی از این پاسخ‌ها چند دهه پیش و توسط داماد وینستون چرچیل (نخست وزیر وقت بریتانیا) داده شده است. دانکن سندز همسر دیانا چرچیل (دختر نخست وزیر بریتانیا) سالها نماینده پارلمان و وزیر وزارتخانه‌هایی از جمله دفاع، مستعمرات و مسکن بود. او بود که اعلام کرد عصر هواپیماهای شکاری و بمب‌افکن به پایان رسیده و باید روی موشک‌سازی تمرکز کرد و چون قدرت، از این پس ناشی از تسلیحات اتمی است، باید پا به پای آمریکا و شوروی بمب اتمی ساخت.

سندز یکی از اصلی‌ترین استراتژیست‌های انگلیسی بوده است. او در عین حال از حامیان اصلی تشکیل اتحادیه اروپا (البته اتحادیه اروپاییان غیراسلاو) بود. او معتقد بود از طریق این اتحادیه، اروپا در مقابل مسکو به قدرت رسیده و می‌تواند مانع از ورود اروپا به جنگ دیگری شود.

بسیاری از تزهای سندز در سال‌های بعد اجرایی شدند. از این رو، سندز را می‌توان یکی از اصلی‌ترین استراتژیست‌های غرب بعد از جنگ جهانی دوم دانست. از همین رو، شاید پرداختن به نظر او درباره ایران هم بتواند مفید بوده و هم رای و نقشه غرب را در مورد ایران فاش کند.

سندز درباره ایران چه گفت؟

در سال‌های 1330 و در اوج چالش حقوقی ایران عصر دکتر مصدق و بریتانیا بر سر ملی شدن صنعت نفت، انگلیس به شدت به دنبال تضعیف ایران بود. در روزی مانند امروز ( اواخر اردیبهشت 1331 و می 1952) دانکن سندز در پارلمان انگلیس سخنرانی کرد و نقشه مدّ نظر خود را برای ایران بیان نمود.

سندز معتقد بود انگلیس باید ناسیونالیسم (ملی گرایی) ایرانیان را هدف قرار بگیرد. از نظر او، ایرانی‌ها تازمانی که به یک هویت مشترک باور داشته باشند شکست نمی‌خورند. او معتقد بود، ایرانی‌ها با تقویت ملی گرایی خود به سمت باستان گرایی نیز پیش رفته و به دنبال احیاء امپراتوری باستانی ساسانیان نیز خواهند بود. ترس سندز به خصوص این بود که ممکن است ایران با شیعیان منطقه متحد شده و یک کل متحد قدرتمند را در مقابل غرب و نفوذش در خاورمیانه به وجود آورد.

سندز در همین راستا، معتقد بود که ایران باید میان دو کشور انگلیس و شوروی تقسیم شود و یا حداقل همانند دوران قاجار، شمال، محل نفوذ روس‌ها و جنوب محل نفوذ انگلیس و غرب شود. سندز معتقد بود با از بین رفتن این دوگانه، ایران یک کل واحد شده و با محوریت ملیت ایرانی، در حال قدرت و افزایش نفوذ خود است.

دیپلمات انگلیسی و داماد نخست وزیر انگلیس به خصوص معتقد بود که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران جواب نداده و انگلیس از این اقدام به جایی نمی‌رسد. او در سخنرانی خود در پارلمان انگلیس، این رابطه گفت: "محاصره اقتصادی ایران موثر واقع نخواهد شد. مروری بر تاریخ ایران نشان می دهد که چگونه ایرانیان یاد گرفته اند که در جریان سختی ها خودرا با هر وضعیت روز تطبیق و بدون خم آوردن به ابرو به زندگانی عادی ادامه دهند. آنان بدون صادرات و واردات هم می توانند دوام یابند؛ به همان گونه که در یک سال اخیر زندگانی عادی خودرا ادامه دادند و به گزارش روزنامه نگارانی که از ایران دیدار کرده اند سرزنده و مبارزطلب هم شده اند. بنابراین، به زانو در آمدن دولت ایران از راه محاصره اقتصادی و انزوای سیاسی، تصورّی بیهوده است."

ایده سندز هنوز هم طرفدار دارد

بررسی نظر سندز به خوبی نشان می‌دهد که برخی دشمنان غربی چه ایده ای را در ذهن دارند. هر چند برخی دشمنان مانند ترامپ و جمهوری خواهان تندرو به دنبال تحریم حداکثری ایران هستند، اما اگر ایده کلاسیک دانکن سندز را دنبال کنیم به این نتیجه می‌رسیم که جناح غالبا چپ و دموکرات معتقد به کاهش فشار در مقطعی از زمان‌ها و تلاش فرهنگی جهت از بین بردن هویت جمعی ما هستند. این ایده ای است که در مورد بسیاری از کشورهای دیگر منطقه نیز دنبال شد. نابودی هویت عراقی و تقسیم آن به سه بخش شیعه نشین، سنی نشین و کرد ایده ای بود که در اوج بحران عراق و حملات داعش توسط آمریکا ارائه شد که خوشبختانه با واکنش تند عراقی‌ها مواجه گردید. ممکن است در مورد ایران نیز چنین ایده ای دنبال شود. با وجود این، بررسی دقیق و علمی این موضوع احتیاج به مجال و مطالعه بیشتری دارد و در آینده باید بدان پرداخت.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • الن
    0

    چند نکته مهم در این گزارش نهفته است ، اولا اینکه در سال 1330 ایران در تقابل با انگلیس بوده و نه سر سپرده انگلیس ، دوم ارزش تلاش مصدق به خوبی اشکار می شود ، سوم فرهنگ ملی گرایی بر اساس اصول مصدق راه نجات است.دوستان ارزشی به کلمه ملی گرایی توجه داشته باشند.

  • برجامی
    0

    ایرانیان اگه پشت همدیگرو خالی نکنن هیچ کسی هیچ غلطی نمی تونه.

  • حسن
    0

    مگر زمان حکومت قاجار و پهلوی ایران از طرف انگلیس تحریم بود ؟ چرا برای اینکه یک چیزی رو که مطابق سلیقه خودتان هست و میخواهید به خورد مردم دهید از هر روش و منشی استفاده میکنید مردم ایران اگاه هستند

    نظرات شما -
    • حسین گلشن
      0

      این مال زمان مصدق و تحریم ایران توسط انگلیس برای ملی شدن نفت هست بدون مطالعه نظر هرگز

    • به جناب آگاه
      0

      بله عزیز جان ما در زمان مصدق تحریم بودیم اصلا بخاطر همین بود که مصدق از امریکایی ها کمک خواست تا تحریم انگلیس رو از بین ببره ولی امریکایی ها هم آخرش پشت انگلی دراومدن و کودتای ۲۸ مرداد شکل گرفت!

  • ناشناس
    0

    وایا طریقه حکمرانی فعلی کشور در همین راستا نیست ؟از هم پاشیدگی اتحاد مردم و اینکه هر کسی صبح از در خانه بیرون می اید دیگری را به چشم دشمن می نگرد.

  • محمود
    0

    ایده سندز باید این باشه چون جاسوس روسیه کثیف است تمام بدبختی ما از روسیه روباه صفت است ننگ بر روسیه زالو که ایران را به بدبختی کشانده تا خودش سود کنه مرگ مرگ مرگ بر روسیه کثافت

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      باهات خیلی خیلی موافقم.

  • عاشق عدل علی
    0

    این سخنان ذهن اتاق فکر ایران است که درتاریخ گشته ودامادچرچیل راپیدا کرده واز زبان او این جملات رابیان کرده، اگر انگلیس می خواست ایران رامثل عراق چن تیکه کند رضاشاه رابرسر کار نمی اورد،وکودتای ۲۸ مرداد رابه نفع محمدرضا انجام نمی داد بلکه درهمان موقع می توانست باشورش وبلوا کشوررا چند تکه کند،داماد چرچیل پیغمبر نبود که بگوید محاصره اقتصادی کاری ازپیش نمی برد ،صرف یک سال محاصره اقتصادی،.این سخنان ذهنیات اتاق فکر ایران است .استعمار پیر خیلی خوب می دانست که چکار کند وکرد،این شکل باتاریخ بازی کردن شاید بتواند اکثریت مردم راکه سوادتاریخی ندارند گول بزند ولی حقیقت رانمی توان پنهان کرد!!

  • ایران
    0

    اگر تمام هدف ایرانی ها منافع ملی باشد نه شخص و نظام و حزب. فقط وفقط برای ایران بجنگند دیگر استبداد و استثمار هویت خود را در این سرزمین ازدست خواهد داد وایران در مسیر ابر قدرت در جهان خواهد بود.

  • مرتضی
    0

    الان پرچم ترکیه و آذربایجلن در ورزشگاهها نشانگر موفقیت این بوده

  • آشنا
    0

    هنوز زود هست که شما از سیاست واقعی انگلستان سر در بیاورید . همیشه انگلستان سیاستهای تاریخ مصرف گذشته خود را برای ما رو میکند که دیگر از درجه اهمیتی برخودار نیستند و ما هم با کمال غرور و خود باوری کاذب به تجزیه و تحلیل این نخود سیاهها میرویم . بهتر نیست بجای بررسی و تجزیه تحلیل سیاستهای کشورهای دیگر به فکر خودمان باشیم

  • رمضانی
    0

    مردمی ترین حکومت قبل از انقلاب کشورمان یعنی دولت مصدق توسط آمریکا وانگلیس خبیث ساقط شده ولی عده ای در اوج نادانی تاریخی هنوز قبلشون لندن و واشنگتن است

  • دلسوز
    0

    پهلوی به خاطر حکومت تن به هرذلتی داد حتی به نفع دشمنان ایران در برابر مصدق جاسوسی هم می کرد مصدق از همه جا بی خبر از ترس روباه پیر به شغال خونخوار پناه برد سر بلندی ایران در اتحاد است تا ایران متحد است هیچ غلطی نمی توانند بکنند استکبار جهانی دوست دارد کشورهای مستقل تجزیه شوند تا لقمه قابل هضم باشند

  • دلسوز
    0

    اشتباه نکنید چون تیم تراکتورسازی در آذربایجان و ترکیه طرفدار دارد و پرجم را انها به ورزش گاه می آورند ما آذربایجانی ها الگویی چون ستار خان داریم که می گفت من دوست دارم هفت کشور زیر پرچم ایران باشد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها