خلاصه‌ای از مدیتیشن و مراقبه

مدیتیشن و کاربردهای متنوع آن امروزه از موضوعات چالشی و پرحاشیه به‌ شمار ميی‌آید. گروهی از قطعیت تاثیر آن می‌گویند و عده‌ای باور ضعیف‌تری نسبت به اثرات آن دارند.

خلاصه‌ای از مدیتیشن و مراقبه

باوری که درباره مدیتیشن، همگانی است و توجه زیادی را به خود جلب می‌کند، فواید انجام این کار است. موردی که نظر بسیاری را به سوی این پدیده جلب نموده است.

در این مطلب می‌خوانیم:

مدیتیشن، از آغاز تا اکنون! هدف از این کار چیست و انواع آن چگونه انجام می‌شود؟

همراه با ما این متن را مطالعه کنید.

خلاصه‌ای از مدیتیشن و مراقبه

با تاریخچه مدیتیشن آشنا شویم!

این واژه که با اسامی ذهن‌آگاهی، مراقبه یا توجه‌آگاهی نیز شناخته می‌شود، ریشه در دوران باستان و مذهب بودایی دارد. بسیاری این شیوه را برای افزایش توجه و تمرکز در اعصار گوناگون به‌کار گرفته‌اند. سابقه تاریخی تمرینات این مکتب ذهنی به ۲۵۰۰ سال پیش و نزد روان‌شناسان بودایی می‌رسد.

اما آنچه امروزه از این نوع مراقبه می‌دانیم، نه‌تنها از روی تجربه که به دریافت‌ها علمی دانشمندان و روان‌شناسان می‌رسد. به‌طور کلی منظور از مدیتیشن جمع‌آوری قوای ذهنی و تمرکز بر روی کاری است که انجام می‌دهیم.

خلاصه‌ای از مدیتیشن و مراقبه

هدف از مدیتیشن چیست؟

در چند دهه اخیر گرایش به مراقبه یا ذن بین مردم دنیا بسیار زیاد شده است. ریشه این تمایل را می‌توان به عوامل بیرونی برهم‌زننده تمرکز نسبت داد.

در جوامع پرهیاهو، مدرن و صنعتی امروزی، وجود هیجان و تنوع فراوان در محیط زندگی فرصت آرامش را از افراد گرفته و خستگی ذهنی را جایگزین آن نموده است.

استفاده از روش‌ها و ابزارهای گوناگون برای به‌دست‌آوردن این آرامش از دست رفته به اشکال و اسامی مختلف انجام می‌شود.

نمونه‌ای از این تمرینات همان چیزی است که پیش از این حواس‌جمعی نامیده می‌شد و امروزه در قالب تمرین‌های ذهنی متمرکز و با نام مراقبه و به‌منظور تمرکز در قوای ذهنی انجام می‌شود.

اهداف گوناگونی برای این کار متصور است. برخی آن را در قالب عبادت و گروهی به شکل نوعی ورزش فکری به انجام می‌رسانند. اما در هر شکل انجام این کار افراد را به‌لحاظ کنترل انرژی‌های درونی توانا می‌کند.

در ادامه به انواع مدیتیشن و روش انجام آن می‌پردازیم.

خلاصه‌ای از مدیتیشن و مراقبه

روش‌های انجام مراقبه!

روش‌های گوناگون برای انجام این کار وجود دارد. تاجایی که می‌توان حتی تنفس آرام، شمرده و عمیق را نیز در این مجموعه جا داد. اما به‌طور کلی ۲ روش متمرکز و ذهن‌آگاه برای این کار برشمرده می‌شود:

در روش اول تمام ذهنیت فرد بر روی یک موضوع متمرکز می‌شود. فرقی ندارد این مورد یک واژه باشد یا انجام کاری یا حتی تنفس و سایر موارد، در هر حال، ذهن در لحظه اکنون و تنها روی یک مورد خاص متمرکز می‌شود.

روش دوم یا ذهن‌آگاهی با کاهش استرس، افسردگی و مشکلات روحی را هدف قرار داده و از بین می‌برد. بهترین شیوه‌های انجام این کار در مواردی مانند تمرکز در زمان حال، تمرینات تنفس، تمرکز در حال پیاده‌روی یا نشسته و پذیرش نفس هستند.

خلاصه‌ای از مدیتیشن و مراقبه

از مدیتیشن در خواب چه می‌دانیم؟

در حالی‌که بسیاری از مردم دنیا از بی‌خوابی و مشکلات ناشی از آن رنج می‌برند، مراقبه روشی سالم و بدون عوارض است که خواب آرام را به چشمان شما بازمی‌گرداند.

در این پروسه بدن و ذهن شما با افزایش آرامش از امواج ۴ گانه عبور کرده و فرد به آرامش می‌رسد. مزیتی که نخستین پیامد آن خواب راحت و عمیق است. رهاورد چنین خوابی افزایش نشاط، توان و کارایی بهتر در روز بعد خواهد بود.

کلام پایانی

زندگی پرهیاهو و سراسر استرس انسان همواره در معرض نیروها و مسائل گوناگونی قرار دارد که ذهن و جسم را تحت فشار قرار می‌دهند. مدیتیشن یک تاکتیک موفق و عملی برای گریز از آسیب این موارد است که طی هزاران سال تجربه شده است.

با وجود تفاوت‌های فراوان موجود در انجام این کار، اما اصلی‌ترین هدف از آن رسیدن به آرامش و قوای ذهنی بالاتر و البته متمرکز است.

به این منظور انواع تمرینات و روش‌های رسیدن به ذن در نقاط گوناگون دنیا طرفداران فراوانی را به خود جلب نموده است.

منبع: مجله موفقیت

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها