مدیر جهاد کشاورزی سربیشه:

باتوجه به نوع ملخ، مبارزات در سطح باغات انجام می‌گیرد

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: باتوجه به خشکسالی امکان وجود ملخ‌های گوناگون در سطح باغات وجود دارد که مبارزه با هرکدام متفاوت بوده و نیازمند دانش کارشناسان است.

باتوجه به نوع ملخ، مبارزات در سطح باغات انجام می‌گیرد

مریم جوادی بایگی اظهار کرد: مهم ترین ملخ‌های بومی شامل ملخ مراکشی، ملخ ایتالیایی و ملخ شکم بادمجانی هستند.

وی با بیان اینکه ملخ مراکشی و روی پیش گرده آن، علامتی شبیه به " X "وجود دارد، تصریح کرد: این ملخ دارای کپسول تخم بوده و کپسول تخم را به شکل اُریب در دسته‌های 40-18 تایی در ردیف‌های 4-3 تایی در خاک می‌گذارد، این حشره کپسول تخم را معمولاً در نواحی تپه‌ها با خاک‌های فشرده و عاری از پوشش گیاهی قرار می‌دهد.

جوادی بایگی ادامه داد: طول دوران پورگی 40-35 روز و طول دوران حشره کامل 60-20 روز است و پوره‌ها بیشتر از برگ‌های گرامینه تغذیه می‌کنند ولی در سن پنجم علاقه به تغذیه از غلات دارند.

وی افزود: ملخ ایتالیایی غالبا روی بال‌های آن لکه‌های کوچک خاکستری یا قهوه‌ای وجود دارد؛ سطح پشت سینه اول هموار و دارای سه خط برجسته طولی بوده که یکی از آن‌ها در وسط و دو تای دیگر در طرفین قرار دارد، کپسول تخم آن استوانه‌ای خمیده و هر یک محتوی ۲۵-۳۰ عدد تخم است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه بیان کرد: یکی از آفات مهم گیاهان صیفی، غلات، علوفه و پنبه بوده و اگر به صورت دسته‌ای باشند می‌توانند خسارت اقتصادی ایجاد کنند.

جوادی بایگی ادامه داد: ملخ شکم بادمجانی زمانی که پوره‌ها بین سنین ۳ تا ۵ هستند، ملخ‌های بالغ قبل از تخم ریزی، ملخ‌ها در زیستگاه اصلی قبل از مهاجرت، در نزدیکی میزبان، تراکم جمعیت به حد زیان برسد؛ تراکم پوره در متر مربع بیش از ۱۳ باشد یا تعداد ملخ بالدار بیش از ۲۵ باشد مبارزه شروع می‌شود.

وی با اشاره به روش‌های مبارزه و کنترل، اظهار کرد: شناسایی و اطلاع رسانی کانون‌های ملخ بومی شخم زدن در پاییز با گاوآهن برگردان دار و پنجه غازی و از طریق به زراعی طعمه پاشی با مشاهده تراکم متوسط ملخ در مراتع و حاشیه مزارع قبل از تشکیل دستجات و تخم‌ریزی، طعمه پاشی شامل مخلوط کردن آفتکش با یک ماده مانند کنجاله ذرت یا سبوس گندم و پخش کردن در بین دسته‌های پوره است که البته این روش و روش مکانیکی نیاز به نیروی کار زیادی دارد.

جوادی بایگی یادآور شد: در این روش باید احتیاط شود تا دام‌ها از این طعمه‌ها تغذیه نکنند؛ در تراکم بالا سمپاشی با سموم مورد تایید کارشناسان انجام شود.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها