مروری بر زندگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ قسمت پنجم؛

سعید جلیلی؛ دانشجوی علم الهدی و مرید مصباح/ جمله معروف احمدی نژاد درباره نتیجه عملکرد او چه بود؟

سعید جلیلی نامش در میان اصولگراهاست اما هیچگاه با آنها ائتلاف نکرده. او هشت سال است که دولتی در سایه تشکیل داده است.

سعید جلیلی؛ دانشجوی علم الهدی و مرید مصباح/ جمله معروف احمدی نژاد درباره نتیجه عملکرد او چه بود؟

مریم محمدپور: نامش تداعی‌گر شورای عالی امنیت ملی است. به عنوان دیپلمات شناخته می‌شود و زیست اولیه‌اش در وزرات خارجه بوده. سعید جلیلی برای دومین بار هوای ریاست‌جمهوری در سر دارد و این بار هم چون سال 92 به نظر نمی‌رسد بخواهد در این زمینه کوتاه بیاید.

پدر همسر یک کاندیدا و استاد راهنمای دیگری

برای خدمت در نظام تربیت شده، این تعبیری است که معمولا برای دانش‌آموخته‌های دانشگاه امام صادق به کار می‌برند. سعید جلیلی در آنجا مدرک دکترای معارف اسلامی علوم سیاسی گرفته و جالب است که پدر خانم یک کاندیدای دیگر، استاد راهنمای جلیلی بوده است. جلیلی مرحله دکتری خود را با پایان‌نامه‌ای با موضوع "بنیاد اندیشه سیاسی اسلام در قرآن" و با راهنمایی "سیداحمد علم الهدی" به پایان برده است. او در دانشگاه امام صادق، دیپلماسی پیامبر تدریس می‌کند.

او دوران تحصیل دانش‌آموزی خود را در مشهد گذرانده البته بارها درس و مشق را رها کرده و به جبهه رفته و همانجا در عملیات کربلای 5 زخمی شد که به دلیل نبود امکانات پزشکی مناسب، پای راست خود را از دست داده است.

جلیلی استاد دیگری هم داشته، محمدهادی عبدخدایی از اساتید فلسفه و نماینده مشهد در مجالس اول، دوم و چهارم و هم‌اکنون عضو مجلس خبرگان رهبری، استاد راهنمای جلیلی در سال 69 بوده است. عبدخدایی برادری به نام محمد مهدی دارد که در نوجوانی فاطمی، وزیرخارجه مصدق را ترور کرده و البته این ترور نافرجام بوده است.

یک مشهدی با ریشه بیرجندی و اردبیلی

محمدحسن پدر سعید جلیلی، مدیر و معلم مقطع دبستان ناحیه یک مشهد بوده است. پدر جلیلی اهل بیرجند و دانش آموخته زبان فرانسه بود و مادرش آذری و اهل اردبیل است. همسر آقا سعید، پزشک عمومی است و فاطمه سجادی نام دارد، آنها یک فرزند به نام سجاد دارند که دانشجوی رشته برق است. خانواده جلیلی به جز سعید، یک چهره دیگر نیز دارد. وحید جلیلی برادر کوچکتر بیشتر در عرصه فرهنگی فعال است اما به لحاظ مشی فکری بسیار شبیه به برادرش سعید است.

سمت و ثروت

سعید جلیلی از سال 68 و با ورود به وزارت خارجه وارد عرصه کاری شده. او در 26سالگی به ریاست اداره بازرسی این وزارتخانه رسید و تا سال 75 در ریاست این اداره باقی ماند. در سال 76 در دولت خاتمی، معاون اداره اول آمریکا شد. پس از کنار رفتن از این سمت، مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری گردید تا اینکه در دولت محمود احمدی‌نژاد به وزارت خارجه بازگشت و به‌عنوان معاون اروپا و آمریکا به فعالیت پرداخت و در این مدت، به‌همراه علی لاریجانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، در برخی مذاکرات با خاویر سولانا حضور داشت.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از سال 84، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از سال 86، نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی از سال 87، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال 92 و عضو شورای راهبردی روابط خارجی از سال 93 سمت‌هایی است که جلیلی تجربه کرده است. با این حال ثروتش را چنین اعلام کرده است: "خانه‌ام ۱۲۵ متر است اما الان در خانه سازمانی اسکان داریم چون بزرگ‌تر است. خودروی من پراید است". او درباره رفت و آمدهایش نیز چنین توضیح داده: "معمولاً در مشهد از وسیله نقلیه عمومی و در تهران بیشتر از خودرو شخصی خودم استفاده می‌کنم".

جلیلی گفته که بیمه درمانی کارمندی دارد، در بورس سرمایه‌گذاری نکرده اما در خردسالی برای پسرش یک میلیون تومان سهام گرفته که نمی‌داند امروز چقدر ارزش دارد.

جلیلی و مصباح

جبهه پایداری، وابسته به جناح اصولگرایی است که پس از وقایع انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و خانه‌نشینی یازده روزه محمود احمدی‌نژاد و مطرح شدن جریان انحرافی در مردادماه سال 90 رسماً اعلام موجودیت کرد. این جبهه مرید مرحوم مصباح یزدی بود و در چند دوره انتخابات به عنوان وحدت‌شکن جریان اصولگرایی شناخته شد. در انتخابات 92 همین اتفاق افتاد. در حالی که اصولگرایان کهنه‌کار انتظار داشتند جلیلی و ولایتی به نفع قالیباف انصراف دهند، جبهه پایداری کاندیدای خود را سعید جلیلی معرفی کرد و تا لحظه آخر هم دست از حمایت خود برنداشت. حمایت از جلیلی یکی از دلایل شکست اصلی‌ترین گزینه جناح راست یعنی محمدباقر قالیباف معرفی شد. اعضا و حامیان جبهه پایداری را اصولگرایان تندرو نیز می‌خوانند.

در حال حاضر اما که اولین دوره بدون مصباح یزدی است، جبهه پایداری دست از حمایت از کاندیدای قدیمی خود برداشته و پشت سر رئیسی قرار گرفته است، حتی اگر برخی اعضای پایداری همچون نوباوه در ستاد جلیلی حضور داشته باشند.

مرد قطعنامه خیز

سعید جلیلی از سال 86 تا 92 دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبر معظم انقلاب در این شورا، و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود. در دوران مسئولیت او سه قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران (سال‌های 86 تا 89) تصویب شد. در آن زمان، مشی احمدی‌نژاد و جلیلی به هم نزدیک بود. رئیس جمهور وقت در سال 87 در واکنش به تحریم‌های بین المللی گفته بود: "آنقدر قطعنامه بدهند تا قطعنامه‌دانشان پاره شود". جلیلی امروز هم مخالف سرسخت مشی ظریف در مذاکرات هسته ای است.

دولت در سایه سعید جلیلی

درست است که هشت سال پیش جلیلی از رسیدن به پاستور بازماند، اما دست از تلاش برای تشکیل دولت برنداشت. او دولت در سایه تشکیل داد. دولت در سایه برگرفته از روش و سیستم سیاسی کشورهای پادشاهی بریتانیا (بریتانیا، کانادا، استرالیا و …) است به این صورت که احزاب مخالف با تشکیل یک دولت سایه، وزرا و مسئولان دولت احتمالی خود را منصوب می‌کنند تا ضمن زیر نظر قرار دادن عملکرد حزب حاکم، همواره برای به دست گرفتن قدرت آمده باشد.

ایده این دولت در ایران را زمانی محسن رضایی مطرح کرد. بعدها از زیان باهنر نیز شنیده شد. برخی نیز سپاه را دولت در سایه می‌نامیدند. اما جلیلی مدعی است ایده را به عمل تبدیل کرده است و می‌گوید در این هشت سال، با حضور کارشناسان همه مسائل را رصد کرده است. البته برخلاف ایده اصلی دولت در سایه، مشخص نیست وزرای دولت در سایه جلیلی چه کسانی هستند یا بودند.

بیشتر بخوانید:

سرلشکر زاکانی؛ "افشاگر" و "دادگاه برو" اما همیشه تبرئه، حتی بعد از حکم حبس !

آقا محسن؛ محافظی که بعدها چریک و حالا کت و شلواری شده/ «تام جی اندرسون» پسر رضایی بود؟

مهرعلیزاده؛ اصلاح‌طلبی با یک کامیون سِمَت/ از فرماندهی سپاه تا معاونت بهزاد نبوی

امیرحسین قاضی زاده هاشمی؛ نامی که از پسرعموی وزیر به کاندیدای ریاست جمهوری تبدیل شد

عبدالناصر؛ اقتصاددانی با سابقه "اصلاح" پیام‌های امام/ پسر همتی در کدام سریال‌ها بازی کرده است؟

ابراهیم رئیسی و حضور در رقابتی دو سر برد/ مردی ساکت با سمت‌ها و حاشیه‌های زیاد/ داستان تابستان 67 چه بود؟

منبع: خبر فوری

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 65
  • ابراهیم حامدی
    0

    از علم هدی و مصباح چید دیدیم که حالا ثمرش میخواد بشه جلیلی .جملات علم هدی بوی گندش میزنه بیرون

    نظرات شما -
    • م
      0

      لطفا کتاب های مرحوم مصباح را مطالعه کنید. آن مرحوم به واقع جای خالی شهید مطهری را با اندیشه های نو و آثار علمی فراوان پر کرده بود.

    • احمد
      0

      اول صد بار بنویس علم الهدی بعد نظر بده.

  • سامان
    0

    آقای جلیلی بهترین گزینه برای معاون اول بودن برای آقای رییسی هست. و باید از این فرد انقلابی که شخصیت قابل احترامی برای مردم ایران دارد استفاده شود‌. نطق پایانی از جلیلی در خصوص کسب ثروت و قدرت برای ریاست جمهوری در مناظره بسیار زیبا بود.

  • ولی الله
    0

    ای خاااااک

  • ایرانی
    0

    در مناظرهها به نظر میرسد جلیلی شخصیتیست که بسیار فکر میکند ، آینده نگر و وتئورسین قابل توجهیست اوکه در سیاست خارجی بیشتر تبحر دارد بهتر است سه نکته مهم را خوب ارزیابی کند 1- مسئله برجام : برجام مسیری پر دست انداز واماواگرهای بسیار وپر از راهزن مانند تندروهای آمریکا ،منتفعان تحریم داخلی ،اسراییل ،عربستان ، فرانسه لاشخورو ترامپیسم آینده است .اگر هم احیا شود دست خودرا بسته ایم وپیشرفت هسته ای کشورهای دیگر عامل وابستگی ما درآینده خواهد شد.ولی موضوعات بسیاری دیگر وجود دارد که درآن آمریکا مشکل دارد نه ما وآمریکا میتواند روی ایران حساب کند مثل مسئله چین وافغانستان .بدیهیست دشمن ورقیب شماره یک آمریکا چین است وهمکاری نزدیک ایران وچین میتواند یک سوپر شارژ برای اقتصاد چین وایران شود که آمریکا به شدت از آن در هراس است .پس سیاست خارجه به جای برجام روی این نکته کار کند تا از دو غول اقتصادی بهره وامتیاز بگیرد. 2- ایجاد جنگ نرم با حکومت آمریکا : منشا آمریکا از لحاظ ارضی متعلق به سرخپوستان واز لحاظ نفوس متعلق به مهاجران سراسر دنیاست بعضی از ملل مثل آفریقاییها با کارگری بعضی با ارسال نخبه وانتقال دانش وبرخی با اموال خود این آمریکا را ساختند وجایی شد که نیمی از نخبگان وجسوران سایر ملل درآن جمع شدند وااگر نژاد تک تک آنها را بررسی کنید متعلق به سراسر دنیا میباشند پس این آمریکاست که متعلق به سراسر دنیاست نه دنیا متعلق به آمریکا.اگر روی مفهوم وجودی آمریکا کار شود واندیشمندان روی این موضوع کار کنند دیگر انگیزه سلطه جویی کم کم تبدیل به کمک به سایر ملل وبه عدالت خواهد شد کاری که در جنگ جهانی دوم کرد ولی به تدریج منحرف وراه سلطه جویی را پیش گرفت وجنگهای بیشماری از ویتنام وعراق ولیبی وافغانستان با میلیونها کشته وآوارگی برجایگذاشت واز طرفی دیگر مجبور به شستن گناهان دیگر متحدان خود مثل اسراییل وعربستان دریمن ،فرانسه درآفریقا شده است وحتی در سلطه طلبی هم رو به شکست است چون با مشغول کردن خود در جنگهای بیهوده از چین غافل ماند وجبهه متحد متضاد خود را درحال سازماندهی میبیند واینک فهمیده که چقدر هزینه هنگفت ، کشتار وبی آبرویی را متحمل شده وآن وجهه خوب پایان کننده جنگ جهانی را ازدست داده. 3- مسئله اسراییل است .آمریکا در قرنی که تسخیر فضا نام گرفته از کشوری حمایت میکند که با افکار قرون وسطایی ونژاد پرستانه سعی در کشور گشایی دارد وبسیاری از جنگها وفتنه های خاورمیانه را به منطقه وبا هزینه آمریکا به راه انداخته وباعث شد که از رقیب خود یعنی چین عقب افتد .از طرفی انگلستان که نجات خود را از فرانسه در دوقرن پیش مدیون اموال صهیونیستها میدانست برای رهایی از این قوم پول پرست وطمعکار وفاسد وعده سرزمین موعود داد وحفاظتش را باسیاست به گردن آمریکا انداخت وبه نوعی شرشان را کم کرد.لذا آمریکا را بایست به این توطئه انگلیس ، آگاه کردتا دست از حمایتش بردارد ویقین یابد عاقبت حکومت آپارتاید نابودیست.

    نظرات شما -
    • علی رضایی
      0

      در مناظرهها به نظر میرسد جلیلی شخصیتیست که بسیار فکر میکند ولی فکرش به جایی نمی رسد. یعنی نمی فهمد که نمی شود با تهاتر نفت فروخت و کشور اداره کرد. چرا؟ برای اینکه وقتی به هند نفت فروختی، باید از هند فلفل و ادویه بگیری، ادویه رو ببری بدی آلمان، ازش تکنولوژی بگیری. با آلمان بگی از این به بعد به جای دلار و یورو من با شما براساس واحد فلفل معامله می کنم. واحدهاش هم به ترتیب عبارتند از: گرم فلفل، سیر فلفل، کیلو فلفل، من فلفل، خروار فلفل، تن فلفل و ..... بعد باد در دولت سایه ایشان (البته اون موقع از سایه میاد تو آفتاب) اختلاس ها رو بر مبنای هزار تن فلفل تو روزنامه ها بخووونیم. مثلا فلان معاون ایشان 8 هزار تن فلفل برداشت و رفت به کانادا خ خ خ خ خ

  • خدایا بفریاد برس
    0

    با این همه مطالبی که از گذشته جلیلی گفتید من به این نتیجه رسیدم که مانع اصلی گرانیهای گذشته وحال وتحت فشارقرار گرفتن مردم بیچاره درافرادی مثل ایشان بوده که دولت سایه آنان اجازه حتی یک قدم درجهت مصالح مردم ندادند والان بنام مردم درصدد هستند عملا وارد میدانی شوند که مردمش باید تحمل وصبر وبردباری بخرج دهند این دوکلمه استراتژی این افراد است وبعنوان الگوی رفتارهای سیاسی آنان درآینده است . بنابراین مردم عزیز دل به باز شدن گره های اقتصادی نبندید اما منتظر افزایش گره های کور اقتصادی دیگری باشید .من کنار کشیده ام والسلام

    نظرات شما -
    • mma
      0

      حداقل کنار کشیدی اطلاعات درست بده نه چرندیات ، اصلا میدونی دولت سایه چیه یا همین طوری از رو معده میگی اصلاح طلب؟

    • کاظمی
      0

      خدا به فریادت برسه با این اراجیف.

    • یکی از مردم
      0

      دقیقا حق باشماست جیره خورهای ساندیسی دم انتخابات از تو لونه هاشون ریختن بیرون برای جیره ساندیس بیشتر

    • خدایا بفریاد برس
      0

      محض اطلاع این آقایان-- من قبل از اینکه اطلاعات خودم را از این متن مختصر گرفته باشم ایشان را کاملا می شناسم . ایراد بزرگی که به او گرفتند وسالها ی سال دراینجا وآنجا جلسه برگزار میکرد و نماینده ایران درخصوص هسته ایی بود اما متاسفانه حتی یکقدم پیشرفت درمذاکرات نداشت ودرعین حال مردم را معطل نگاه داشته بودند درحالی که الان از منتقدینی محسوب میشوند که ایراد میگیرد چرا مردم را معطل نگهداشته اند . ایشان از نیروهای انقلاب هستند اما مواضع او برای ملت ایران موضعهایی نیست که مردم خوشبین رفتارهای سیاسی او باشند . اگر درمسند قدرت قرار گرفت بتدریج برای مردم روشنتر خواهد شد . بنابراین اطلاعات کاملا درست است واز روی معده نیست . اراجیف هم نیست ایکاش میشد فضایی شکل داد تا من بگویم مجموعه عواملی که دست بدست هم داد تا مردم زندگی بسیار بسیار سختی را این روزها تجربه کنند از کجا سرچشمه میگیرد . بله درست فهمیدید سرچشمه گل آلود است هرکس وارد پاستور شود نباید آب را گل بکنند ودرصدد باشند عامل گل آلود کردن آب را پیدا کنند والا ما هیچ تغییری درزندگی مردم نخواهیم دید

    • mma
      0

      ساندیس خور دوستان مفسد غرب پرستت هستن که به این کشور رخنه کرده و نفس کشیدن را بر ما سخت کرده اند.

    • خدایا بفریاد برس
      0

      احمدی نژاد حرف خوبی میزد میگفت عده ایی دربدنه حاکمیت هستند که حقوق میگیرند برای زمانیکه مردم اعتراض بحقی داشتند آنها را با زدن وکوبیدن اموال مردم درکوچه وخیابان وانمود میکنند که ارازل واوباش اقدام به تخریب اموال عمومی میکنند وانحراف را استارت میزنند .درحالیکه نیروهای امنیتی نقش مهم این سناریوها را بازی میکردند .اجازه وحق اعتراض را از مردم میگیرند . وشما mmیکی از اوباشانی هستید که حق هرگونه انتقادی را از مردم میگیرید

    • رضا
      0

      نفس کشیدن را برای شما سخت کردند!!!کافیه چندقدم وارد خیابان محل زندگی خود شوید واز مردم بپرسید که زندگی را چگونه میگذرانید ؟ درامد زندگی بعنوان سرپرست خانواده پاسخگوی مخارج هست یا خیر ؟ چند فرزند بیکار درمنزل دارید؟بنظر شما ایراد اصلی درکشور که اینهمه فشار اجباری را درزندگی باید تحمل کنند از کجا سرچشمه میگیرد؟ هرپاسخی دادند پی خواهید برد که چه کسانی نفس کشیدن را برای مردم تنگ کردند . آدرس غلط بمردم ندهید بی انصافا

    • به mma
      0

      دولت سایه یعنی اینکه بخاطر حزب بازی و جناح بازی چوب لای چرخ دولت بذاری حتی بقیمت اینکه مردم له شوند

    • mma
      0

      خخخخخ یعنی دارم کیف میکنم و افسوس میخورم از بی اطلاعیتون در مورد دولت سایه ، به ضایع شدن ادامه بدید ، در ضمن روحانی که زمین و زمان رو مقصر میدونه چرا حرف از دولت سایه نزده دوستان ماله کش؟؟!! نشر لطفا.

  • عباسی
    0

    یا خدا . خودت به فریادمون برس . نفس های آخر هم بکشیم و تمام

  • به ایرانی
    0

    خیلی تحلیل جالبی بود !!! وقتی بانک های چین روسیه هم نمی خواهند به خاطر تحریم ها با ما مراوده مالی داشته باشند این چه صحبتی است که شما می کنید ؟!!

  • رئیسی
    0

    علم الهدی خودش چی هست که دانشجوش چی باشه واقعا خنده داره خخخخخ

  • داریوش
    0

    خبر فوری هر چقدر هم تخریب کنی از عزت و پاکی این مرد بزرگ و جاتباز دفاع مقدس کم نمیشه.به هر حال ۸ سال ایشان را باید راس امور ببینی پس زیاد زور نزن که یک وقت خرابکاری میکنی

    نظرات شما -
    • نیما
      0

      خبر فوری نقش ستون پنجم دشمن را ایفا می‌کند

  • غفاری
    0

    دکتر جلیلی جزو چهره های است بیشتر از سمت و پست هایی که داشته مورد هجمه و تخریب ایذایی قرار گرفته ...... اینکه بعضی ها می گویند دولت سایه ایشون مانع کار کردن !!!!!!!!! دولت مستقر شده خیلی حرفه .... خیلی ..... یعنی ایشون در ایران دارای قدرت ماورایی است که توانسته جلوی دولت اشرافی و باکلاس روحانی قدعلم کنه و کذا کذا !!!! ....... ولی ایشان یک استراتژیک و برنامه ریز در حد عالی است و به درد کارهای اجرایی کوتاه مدت و بلند مدت می آید ..

  • ماس موسی
    0

    رای هم اگر بدهیم کسی چون همتی رای میدهیم نه کسی با رانت خودش را بالا کشیده

    نظرات شما -
    • م
      0

      همتی کپی برابر اصل روحانی.آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود.

  • صابر
    0

    دولت در سایه ایشان به این معناست که عملکرد دولت را رصد و نظاره کنیم و عملکرد خوب آن را تایید و تشویق کنیم، در هنگام ضعف عملکرد به کمک دولت بیاییم و در زمان عملکرد بد، راه درست را به دولت نشان دهیم. جلیلی فردی ساده زیست، پاکدست، مومن، کوشا، توانمند و آینده نگر است. ایشان در 8 سال گذشته به آسیب شناسی عملکردها پرداخته، نقاط قوت و ضعف کشور را شناخته و برای آن برنامه ریزی کرده. ایشان اهل اندیشه، مطالعه و تحقیقات علمی است. کاش چشم و دل مردم متوجه ایشان شود تا الگوی مدیریت، اقتصاد اسلامی و... را در عرصه حکمرانی اسلامی در کشور به نمایش بگذارد.

  • معاون
    0

    معاون اول رییسی تئوریسین دمت گرم

  • حسام
    0

    جلیلی نزد علم الهدا که حداکثر تا کلاس ششم درس خو انده دکتری گرفته . حالا مردم ایران باید با این نامزد ریاست جمهوری بحال خو دشون گریه کنند و یا بخندند

    نظرات شما -
    • mma
      0

      تو واقعا استدلال و تفکرت در همین حده؟؟؟ اصلا تحقیق کردی که این چرندیات رو میگی؟؟؟؟ بزار هر چرندیاتی رو قبول نکنی اصلاح طلب.

    • کاوه
      0

      کسانی که عین آب خوردن تهمت می‌زنند اگر به قیامت اعتقاد دارند باید پاسخگو باشند.

    • یکی از مردم
      0

      خیلی با حال گفتی کلی خندیدم به این عربهای جیره خور ایران

    • علی
      0

      فقط تخریب. حرف منطقی بلد نیستید؟؟

  • ناشناس
    0

    دانشجوی علم الهدی؟؟؟؟ نابودش کردید ..

  • وحید
    0

    سلام آقای جلیلی گفته بودی رای نیاوری دولت سایه تشکیل می‌دهی چنین چیزی با شخصیتی که از خود نشان دادی در تضاد است چه کسی به شما چنین قدرت و اجازه‌ای داده ور نیتی داشته باشی و هر چه حسن نیت داشته باشی چنین فعالیتی در هر نظام وحکومت ایجاد استحکاک منفیمیکند یعنی کارشکنی و اخلال امور دولتی ومردمییک نظام باید به دنبال اتحاد باشد برای تسهیلد ر امور مردم وکشوراگر مردی قدرت را کنار بگزار.

    نظرات شما -
    • م .ت
      0

      قبل از اظهار نظر یک کم تمرین املا کن.

    • mma
      0

      برو در مورد دولت سایه بخون تا بفهمی چیه نه اینکه حرف های یه مشت بی سواد رو دیکته کنی.

  • ایرانی
    0

    بدبخت ترین ملت دنیا هستیم که بی سواد ترین افراد بر ما حکومت می کنند . همه مدارک انها سهمیه ای یا حوزوی است که فقط به درد منبری ها می خورد نه اداره کشور .هزاران دریغ که ایران ما به دست چه کسانی اتاده است ... خشت اول چون نهد معمار کج ...رای دادن به اینها جفا به دمکراسی است.

    نظرات شما -
    • م
      0

      بدبخت ترین افراد کسانی هستند که آخرت خودرا فدای دنیای دیگران می‌کنند.ای به اصطلاح ایرانی.

    • به م
      0

      بدبخت تویی که از پول مردم ایران میخوری و به ایرانی توهین میکنی برو مملکت خودت رای بده کار کن از مال خودتون بخور نه مال مردم ایران!!!

    • mma
      0

      کارنامه همین افراد که چیز دیگری میگوید آقای به اصطلاح ایرانی و حامی روحانی

    • علی
      0

      کجای برنامه هاشون مشکل داره؟؟ حرف منطقی بزن. چرا بی دلیل تخریب میکنی؟

  • رضا سان
    0

    چه گوارا میگفت اگر نمیتوانی کاری کنی برو تا خیانتی نکنی حالا داستان جلیلی جالبه آقا برادر ایشان لیاقت اداره یک فرهنگسرا را ندارد چرا اندیشه ایشان به طرز عجیبی در دهه اول انقلاب استپ کرده والسلام

  • هما
    0

    خبر فوری رسماً به نمایندگی از سازمان منافقین دنبال تخریب است .

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      چقدر تابلو خودتون خرابیهارو قبول دارید که شرح واقعیات در مورد یه نفر رو میگید تخریب!!!!!!!!!!!!!

    • کاربر ناشناس
      0

      نامزدپوششی درروزچهارشنبه۲۶خردادبه سود آخوندرییسی کناره گیری می کند.

    • در جواب کاربر ناشناس
      0

      نه که مهرعلیزادتون به نفع همتی کنار نکشید؟؟!!!

    • ناشناس
      0

      منافقین هم مثل جهنم شده برا شماها .هر جا منطق کم میارید که عمدتا" هم کم میارید سریع انگ منافق والبانی نشین میزنید .از اول هم با همین رویه رشد کردید .

    • mma
      0

      مهرعلیزاده که پوششی از کار درومد خخخخخ

    • mma
      0

      بمیرم براتون نه شماها به ما ساندیس خور و کاسب تحریم نمیگید

  • دن کیشوت
    0

    دانشجوی علم الهدی و مرید مصباح،هووووممممم ، خدا به خیر کند

    نظرات شما -
    • علی
      0

      از تیترش معلومه احتمالا با جهت گیری نوشته شده

  • علی
    0

    خیلی دوسش دارم ولی به رئیسی رای میدم

  • علی رستمی
    0

    متن با کمال بی انصافی و جهت گیری و وقاحت نوشته شده بود. حواستون باشه آخرتی هم هست

  • محمد
    0

    فقط رگیسهنه باهم رای بدیم تا ان شاءالله با رای بالا بیان من عاش رءیسی هستم

  • شهروند
    0

    سلام، دولت سایه چطور مشکل اصلی و سد راه ازدواج جوانان را در 8سال ندید؟ کشور بطرف کهنسالی پیش می‌رود، فرزند آوری خیلی کم شده،،، لطفأ قوانین بد مهریه را اصلاح نمایید تاباعث دور شدن جوانان از ازدواج نشود و تشکیل خانواده و فرزند آوری انجام شود، جوانان امروز از ترس مهریه و عواقب وحشتناک بعد از آن تن به ازدواج نمی‌دهند، لذا خواهشمندم دستورات شرعی و اخلاقی و قرآنی را در خصوص مهریه های سنگین و غیر متعارف که سدی است برای ازدواج به عرض مردم برسانید تا جوانان از این غول مهریه نترسند و به راحتی تشکیل خانواده دهند، اجرتان با خداوند متعال...........

  • ح م
    0

    جمله معروف احمدی نژاد درباره نتیجه عملکرد او چه بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جمله معروف احمدی نژاد درباره نتیجه عملکرد او چه بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جمله معروف احمدی نژاد درباره نتیجه عملکرد او چه بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جمله معروف احمدی نژاد درباره نتیجه عملکرد او چه بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جمله معروف احمدی نژاد درباره نتیجه عملکرد او چه بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جمله معروف احمدی نژاد درباره نتیجه عملکرد او چه بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جمله معروف احمدی نژاد درباره نتیجه عملکرد او چه بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جمله معروف احمدی نژاد درباره نتیجه عملکرد او چه بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • سعید پور مسعود دبیر فیزیک
    0

    مرگ بر وطن فروشان عرب پرست

    نظرات شما -
    • علی
      0

      چه ربطی داشت

    • وطن
      0

      مرگ بر وطن فروشان شرق پرست،درود بر ایرانی آریایی

    • mma
      0

      الان منظورت مدافعین حرم بود؟ خودت دل و جیگرش رو داری برای آرمانت بجنگی؟ دل و جیگر داری با دشمن ملت در خارج از مرزهای کشورت بجنگی؟

  • ناشناس
    0

    خبر فوری خیلی روحانی و دارودستش عشقت شده هاااا. اصلا هم طرفدارش نیستی. معلومه!

  • سعید پور مسعود دبیر فیزیک
    0

    به اون تصویر که با پسرش داره میره نمازجمعه نگاه کنید مردم جوری پشت سرش نگاه میکنن انگاری کیه؟؟ چرا؟ چون مسولین اصلا بین مردم نیستن و برای مردم تعجب اوره در کشورهای اروپایی اصلا همچین چیزی نیست

  • سیدعلی
    0

    زانوهای متوهم.دست از سر ملت ایران برداریدو برید همون لبنان و فلسطین خط مقدم بجنگید و به فیض شهادت برسید

  • غیر قابل نشر
    0

    فقط به این توجه کن استاد راهنما ش علم الهدی بوده !!!تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل .

  • فرماسونر
    0

    دولت سایه ،یعنی فرماسونری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها