مروری بر زندگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ قسمت هفتم؛

ابراهیم رئیسی و حضور در رقابتی دو سر برد/ مردی ساکت با سمت‌ها و حاشیه‌های زیاد/ داستان تابستان 67 چه بود؟

کاندیداتوری‌اش نشان می‌دهد ریاست قوه مجریه را بر قضائیه ترجیح می‌دهد اما از آنجاکه او برای رقابت انتخاباتی، رخت قاضی‌القضاتی را از تن نکنده، رقابت برایش دوسر برد است؛ چه ببرد و چه ببازد، ابراهیم رئیسی، رئیس یکی از قواست.

ابراهیم رئیسی و حضور در رقابتی دو سر برد/ مردی ساکت با سمت‌ها و حاشیه‌های زیاد/ داستان تابستان 67 چه بود؟

مریم محمدپور: متولد محله نوغان مشهد است، نوغان یکی از چهار بخش قدیمی و اصلی است که مشهد برپایه آنها شکل گرفته است و از فقیر تا غنی در هر کدام از بخش‌های این شهر زندگی کرده و می‌کنند، حتی امروز که بافت فرسوده دارد. رئیسی اما می‌گوید فقر را زیسته است. او پدرش را در پنج سالگی ازدست داده و از 15 سالگی دور از خانواده زندگی می‌کند. سید ابراهیم دوران ابتدایی را در مدرسه جوادیه گذارنده و سپس سراغ دروس حوزوی رفته است. ابتدا مدرسه نواب، سپس مدرسه آیت الله موسوی‌نژاد و پس از آن، مهاجرت به قم. او در سال 54 به حوزه علمیه قم و مدرسه آیت الله بروجردی رفت و مدتی نیز در مدرسه‌ای که با مدیریت آیت الله پسندیده تحت نظر امام خمینی اداره می‌شد، تحصیل کرد.

شاگرد رهبری، مطهری ، مشکینی، خزعلی، محقق داماد، مروی، تهران ی، هاشمی شاهرودی و...

رئیسی در حوزه علمیه قم، اصول فقه را نزد آیت الله مروی، لمعتین را نزد آیت‌الله فاضل هرندی، رسائل را نزد آیت‌الله موسوی تهرانی، مکاسب محرمه را نزد آیت الله دوزدوزانی، کتاب البیع مکاسب را نزد آیت‌الله خزعلی، خیارات مکاسب را نزد آیت الله ستوده و آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی و کفایه را نزد آیت‌الله سید علی محقق داماد، تفسیر قرآن کریم را نزد آیت الله مشکینی و آیت الله خزعلی، شرح منظومه و فلسفه را نزد آیت‌الله احمد بهشتی و یک دوره شناخت را نزد آیت الله مطهری و نهج البلاغه را نزد آیت الله نوری همدانی آموخت.

او همچنین خارج اصول را نزد آیت ‌الله سید محمدحسن مرعشی شوشتری و آیت‌ الله هاشمی شاهرودی و خارج فقه را نزد آیت ‌الله آقا مجتبی تهرانی و آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انفلاب تلمذ کرد. با اتمام دوره سطح حوزه، توانست به دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی راه یافته و پس از دفاع از پایان نامه خویش با عنوان «ارث بلا وارث» در سال 80 با قبولی در کنکور دکترای مدرسه عالی شهید مطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی ادامه تحصیل دهد.

رئیسی با تکمیل تحقیقات خود در رشته فقه و حقوق، موفق به اخذ مدرک عالی‌ترین سطح حوزه (سطح چهار) شد و در نهایت رساله دکترای خود را با عنوان «تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق» دفاع کرد.

از تاسیس پادگان تا دادستانی همزمان دو شهر

در روزهای اول انقلاب و زمانی که تنها 18 سال سن داشت به دعوت آیت الله شیخ هادی مروی و جمعی از طلاب به مسجد سلیمان رفت و کار خود را در دادسرای انقلاب آغاز کرد. وی پس از مدتی به شاهرود رفت و پادگان 02 را تاسیس کرد و اداره آن را به دست گرفت.

در سن 20 سالگی در سال 59 به عنوان دادیار کرج منصوب شد و بعد از چند ماه به سبب تلاش‌های زیاد به عنوان دادستان این شهر انتخاب شد و مدتی بعد همزمان حکم دادستانی همدان را نیز گرفت. او این مناصب را در حالی به دست آورد که تا آن زمان، تحصیلات یا مدرک مرتبط با حقوق نداشت.

با حکم ویژه امام خمینی(ره) در سال 67 مستقل از قوه قضاییه به امور قضایی استان لرستان، سمنان و کرمانشاه مشغول شد. از سال 68 تا سال 73 با حکم محمد یزدی رئیس وقت قوه قضاییه، دادستان تهران بود. به مدت 10 سال و از سال 73 ریاست سازمان بازرسی کل کشور بود و بعد از آن از سال 83 تا 93 معاون اول قوه قضاییه بود. از سال 93 به مدت دو سال دادستان کل کشور شد.

همچنین ابراهیم رئیسی با حکم رهبری از سال 91 دادستان کل ویژه روحانیت است. حتی زمانی که از تهران به مشهد رفته و تولیت آستان قدس رضوی شده بود، همچنان این سمت را داشت.

تغییر مشی در آستان قدس رضوی

پس از درگذشت عباس واعظ طبسی، در 17 اسفند 94 رهبر معظم انقلاب ابراهیم رئیسی را به عنوان جانشین او انتخاب می‌کنند. مشی رئیسی با طبسی در اداره آستان قدس تفاوت چشم‌گیری داشت و علنی‌ترین تفاوت در توزیع غذای حضرت بود، یعنی غذایی که بر اساس نذری هر روز در حرم امام رضا(ع) پخته می‌شود و پیش‌تر به راحتی نصیب مشهدی‌ها یا زوار نمی‌شد و معمولا اگر یک پرس غذای حضرت نصیب کسی می‌شد، یک یا چند خانواده به عنوان تبرک از آن می‌خوردند. اما در زمان رئیسی کیفیت غذا افت کرد و توزیعش عمومی‌تر شد حتی در اوایل حضورش در آستان، ژتون غذای حضرت در ورودی‌های مشهد توزیع می‌شد. برخی این حرکت رئیسی یا حضورش در مناطق محروم شهر را تبلیغاتی می‌دانستند.

رئیسی سه سال در مشهد ماند (البته همزمان در تهران و در دادگاه ویژه روحانیت، دادستان کل بود) و سپس به پایتخت بازگشت. او 16 اسفند 97، در حالی که هنوز دوره 10 ساله صادق آملی لاریجانی به پایان نرسیده بود، به سمت ریاست قوه قضائیه منصوب شد. او همچنین از سال 85 عضو مجلس خبرگان رهبری است.

داستان حوادث تابستان 67

سید ابراهیم رئیسی از اعضای هیئت چهار نفره حوادث تابستان 67 بود. این موضوع را پسر آیت الله منتظری در سال 95 با انتشار نواری از پدرش خبری کرد و مرحوم روح الله حسینیان در این زمینه از رئیسی تقدیر کرد: "برخی از منافقینی که می‌گفتند ما توبه کرده‌ایم، بعد از آزادی از زندان دوباره اسلحه به دست گرفته و مردم و مسئولان را ترور کردند. ... آقای رییسی کسی است که در دهه ۶۰ با برخورد با منافقین امنیت کشور را تامین کرد، به جای اینکه از ایشان تقدیر شود برخی در انتخابات آن حرف‌ها را علیه ایشان مطرح کردند".

رئیسی درباره این موضوع، مدتی سکوت کرد اما در سال 97 در پاسخ به سوالی در روز دانشجو ماجرا را اینگونه روایت کرد: "در سال 67 افرادی از منافقین پرونده آنها مورد رسیدگی قرار گرفته بود و دادگاه حکم داده بود و دیوان عالی کشور نیز تایید کرده بود، ولی فورا نیاز نبود که حکم‌شان اجرا شود... امام خمینی گفتند آنها که حکمشان تایید شده ولی اجرای آن به دلایلی به تاخیر افتاده، هیاتهایی بنشینند و بررسی کنند که آیا شرایط اجرای حکم وجود دارد یا نه؟ فقط برای کسانی که جرم و حکمشان قطعی شده بود...من به دفتر نشر آثار امام(ره) گفتم مبانی فقهی حکم امام را توضیح دهند. برخورد امام در جریان نفاق، برای همیشه کشور را از لوث منافقین پاک کرد اما برخی برای آنکه هدف برایشان، وسیله را توجیه می‌کند، نسبت به من و امام و انقلاب تسویه کردند، در حالی که من هیچکدام از آن سه سمت تصریح شده را در حکم امام نداشتم".

پرونده‌های جنجالی؛ از هشت شهریور تا کهریزک

پرونده انفجار نخست‌وزیری در هشت شهریور 60، در سه مرحله رسیدگی شد. در مرحله سوم، محمد موسوی خوئینی‌ها مسئولیت رسیدگی را به ابراهیم رئیسی معاون سیاسی دادسرای انقلاب تهران داد. شماری از اعضای جناح چپ چون خسرو تهرانی مسئول سابق اطلاعات نخست‌وزیری دستگیرشدند و سعی بر بازداشت بهزاد نبوی سخنگوی دولت محمدعلی رجایی نیز شد. در نهایت اما امام این پرونده را مختومه کرد.

رئیسی در سال 88 نیز از سوی محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه مامور شد تا در قالب هیات ویژه سه نفره به موضوع آزار و اذیت در بازداشتگاه کهریزک بپردازد. مهدی کروبی اعلام کرده بود که برخی معترضان بازداشت‌شده در بازداشتگاه کهریزک آزار و اذیت شده‌اند. این هیات ویژه سخنان کروبی را رد کرد و خواستار برخورد «قاطع» با افرادی شد که با نشر «اکاذیب» باعث «هتک حیثیت و اعتبار» نظام شدند.

داماد امام جمعه جنجالی

سید احمد علم الهدی، پدر جملیه علم الهدی و پدر همسر ابراهیم رئیسی است. علم الهدی از سال 82 امام جمعه مشهد و پس از درگذشت واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی شد. از زمان حضور علم الهدی در مشهد، محدودیت‌هایی در این شهر برقرار شد مانند لغو کنسرتها، در بازه زمانی چند ساله اجرای تئاتر نیز بسیار محدود شد. علم‌الهدی حریم حرم را بین کوه‌های نیشابور تا هزار مسجد تعریف کرد و می‌گفت در حریم حرم نباید کافر وارد شود یا گناه صورت بگیرد و معتقد بود کنسرت، "فسق و فجور" به دنبال دارد. در زمان او، عبارت "مقدس" به "مشهد" اضافه شد و در خبرها عبارت "مشهد مقدس" جایگزین شد. در آن زمان نام ابراهیم رئیسی در رسانه‌های مشهدی چندان مطرح نبود، او از مشهد دور بود و کسی به این توجه نمی‌کرد که پدر خانم اوست که در مشهد قدرت می‌گیرد. آنکه مطرح بود، "ابراهیم رئیسیون" بود. معاون شهردار و چهره اقتصادی این شهر که گفته می‌شود با ابراهیم رئیسی، نسبت فامیلی دارد.

خانواده رئیسی-علم الهدی دو دختر دارند. مادر خانواده دانشیار رشته فلسفه علوم تربیت دانشگاه شهید بهشتی تهران، رییس سابق پژوهشگاه علوم انسانی و رییس کمیسیون تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است. دختر اول این زوج، متاهل و دارای دو مدرک کارشناسی ارشد است. یکی در رشته علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا و دیگری در رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه علوم حدیث شهر ری و دختر دوم نیز متاهل و دانشجوی کارشناسی رشته فیزیک دانشگاه شریف است.

رئیسی اعلام کرده که خانه 140 متری دارد و ماشین ندارد اما همسرش ماشین ایرانی دارد. جمیله علم الهدی نیز گفته که رئیسی با ماشین سازمانی-ایرانی تردد می‌کند.

دیدار با تتلو

یکی از حاشیه‌های انتخاباتی رئیسی در دوره پیشین دیدارش با امیر تتلوست. دیداری که چندان برای او خوب نشد. رئیسی بعدها درباره این دیدار سخنی نگفت و به نظر می‌رسد از کار مشاورانی که دیدار با تتلو را تدارک دیده بودند، چندان راضی نبود.

بیشتر بخوانید:

سرلشکر زاکانی؛ "افشاگر" و "دادگاه برو" اما همیشه تبرئه، حتی بعد از حکم حبس !

آقا محسن؛ محافظی که بعدها چریک و حالا کت و شلواری شده/ «تام جی اندرسون» پسر رضایی بود؟

مهرعلیزاده؛ اصلاح‌طلبی با یک کامیون سِمَت/ از فرماندهی سپاه تا معاونت بهزاد نبوی

امیرحسین قاضی زاده هاشمی؛ نامی که از پسرعموی وزیر به کاندیدای ریاست جمهوری تبدیل شد

سعید جلیلی؛ دانشجوی علم الهدی و مرید مصباح/ جمله معروف احمدی نژاد درباره نتیجه عملکرد او چه بود؟

عبدالناصر؛ اقتصاددانی با سابقه "اصلاح" پیام‌های امام/ پسر همتی در کدام سریال‌ها بازی کرده است؟

منبع: خبر فوری

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 47
  • ایرانی
    0

    من ۳۵ سالمه ۲۲ سالگی لیسانس گرفتم پهنم بارم نکردن،پطور از ۱۸ سالگی دادیارو این چیزا،رمز موفقیتو بگید برای بچمون بکار ببریم حداقل

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اگر سال ۵۷بودی الان وزیر بودی بالام جان یک کوچولو دیر به دنیا اومدی..ا

    • در جواب ایرانی
      0

      شرایط زمان جنگ و دهه ۶۰ رو با الان قیاس نکن . اون موقع ۱۹ ساله ها فرمانده لشگر بودند و اتفاقا اوضاع را بهتر از پیرمردهای ۷۰ ساله دولت روحانی اداره کردند .

    • رصا..
      0

      جناب ناشناس داشتن مناصب بالا در 18 سالکی و 20 سالگی شرایطی داشته که باید آن ها را بی چون و چرا بپذیری وگرنه هم ن زمان هزاران جوان 20 ساله وجود داشت.

  • پ
    0

    وقتی با بیست سن بدون سواد دادستان می شود الآنم باید رهبر بشود خدایا خودت به دادمان برس

  • AM
    0

    رئیسی مرد میدان

    نظرات شما -
    • شیخ
      0

      منظورت سبزه میدونه

    • ناشناس
      0

      نه میدون خاوران

    • ماس موسی
      0

      نه میدان اعدام

  • رییسی
    0

    داستان کاملا واضح است !!!!هیچ چیز اضافه ای نمیشود نوشت ،!!!؟؟؟

  • ناشناس
    0

    ایت رییس جمهور شه یه ملتو بی سواد میکنه ://

    نظرات شما -
    • 0

      یه دکتر رییس جمهور شد،مردخانواده شرمنده شد!به ریشش بیشتر از اقتصاد اهمیت داد!دانش آموز دست از تحصیل کشید و کودک کار شد!

    • ایرانی
      0

      یه دکتر رییس شد بیسوادا نزاشتن کار بکنه اینم شد وضع

  • ایرانی
    0

    باا ین بدجنسی ها هم نمیتوانیدنظرمردم رابه نوچه آقازاده ها (همتی) راجلب کنید.

  • ناشناس
    0

    درود بر رییسی،رای ما رییسی

  • ماه نشان
    0

    از نظر من این رزومه نمیتواند درتعریف رجال سیاسی باشد شاید رجال مذهبی تلقی شود اما رجال سیاسی خیر -او دانش لازم را برای بدست گرفتن سرنوشت مردم درباب اجرایی ندارد . او از اقتصاد چیزی نمیداند . تجارت وبازرگانی وتعامل با دنیا را نمیداند .او از شرکتهای بین المللی ونقششان درفرایند انتخاب کردن وانتخاب شدن ومورد انحصار قراردادن وسرازیر شدن سودهای کلان وبازی با رخدادهای مالی واعتباری را نمیداند . آنچه من متوجه این موضوع شده ام فقط حکم فلان جا را گرفته اما توانایی اجرایی را نداشته وانجام کارها را به این قاضی وآن قاضی می سپرده است . از عدم وجود مدرک تخصصی درسالهای اول او درقوه قضاییه خود دلیل بر اعتمادی بوده که به او داشته اند نه اینکه مدارک ومستندات حقوقی او را درچنین جایگاهی رسانیده باشد . اما از اینکه او پدرش را در۵ سالگی از دست داده را می پذیرم ومیدانم نداشتن پدر چقدر سخته

  • هم وطن
    0

    ولی باید بیایید و فساد را از ریشه در مجریه خشک کند و بسوزاند

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      بنده خدا فسادو اگه میخواست جمع کنه تو قوه قضایی باید جمع میکرد،لواسانات رفت اون ساختمان تو رودخانه رو دید از کنارش رد شد گفت حل میشه،لیستو همتی داد نتونست به عنوان رییس بخونه گفت رسیدگی کردیم پس چرا نتیجه نمیده و و و و و

  • امیر
    0

    متاسفانه خبر فوری دارد تخریب می کند مانعی ندارد در عمل خواهید دید

  • سمیه
    0

    خبر فوری دست بردار . خیلی چراغ خاموش سعی داری رئیسی را تخریب کنی . نکن . فعلا از بقیه نامزدها بهتره .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      رئیسی خودش، خودشو خراب می‌کند. نیازی به تخریب نیست. کمی صبر باید

  • حسین
    0

    اون دوره گفتند رئیسی بده، عده زیادی به روحانی رای دادند، این دوره رییسی می گه روحانی بد بود تا مردم به ایشان رای دهند!!!! بد بودن روحانی دلیل خوب بودن رییسی نیست، همانطور که بد بودن رییسی دلیلی خوب بودن روحانی نبود. این اقایون عوض اینکه برنامه ارایه دهند که با اقتصاد، با تحریمها، با روابط خارجی، با ازدایهای احتماعی، با محیط زیست و کم آبی که پدر کشور را در آورده است و حتی اشاره ای به آن نکردند چه می کنند، ادم بده را نشون می دهند می گو یند چون او بد بود به من رای بدید!!!!

  • رستمی
    0

    رئیسی را بر صندلی ریاست جمهوری می نشانند تا او را چون هاشمی و احمدی نژاد و روحانی بکوبند. سیاست های کلی و نیز فزد تعیین کننده آن بگونه ای رفتار میکند که هر فردی بر صندلی ریاست جمهوری بنشیند بعد از 4 یا 8 سال ناکارآمد و منفور نشان داده میشود. و بار دیگر و انتصابی دیگر. و این بازی حاکمان ثابت، هر 4 سال یکبار برای مردم تکرار میشود و مردم بازهم گول بازیهای سیاسی را خواهند خورد.

  • ناشناس
    0

    نوبتی هم باشه دیگه نوبته رییسیه رئیس جمهور بشه خداییش با این همه خدمت دیگه الان نوبت ایشونه نباید ناراحت شیم خداروشکر یکی یکی دارن سمت ها رو فتح میکنن و ...فقط انشالله این زحمتکشان انقلاب راضی بشن دیگه با هم دعوا نکنن چون دودش ب چشم ما میره

  • کاربر ناشناس
    0

    هرکس به این فرد رای بدهد خیانت بزرگی در حق کشور کرده است

  • خ
    0

    عشق منی رئیسی

    نظرات شما -
    • حسن زاده
      0

      ما برده نخواهیم شد.

    • خ ثانی
      0

      حتما همین طوره ، از شما در پست دیگری استفاده خواهیم کرد.

    • محمود
      0

      12 سال پیش هم عشقشان محمود بود و چه ها که برایش نکردند از تعریف خواب امام زمانی در نماز جمعه تا واجب الاطاعت بودن و ..... خوبه عبرت هم نمی گیریم

    • الن
      0

      نه به فساد ، نه به انتخابات

  • دن کیشوت
    0

    در حالیکه همه مردم اسم دختر هایشان را فاطمه و زهرا و زینب و... می گذارند،حضرت علم الهدی نام دخترش را گذاشته: جمیله،شاید به خاطر اینکه عاشق جمیله،رقاصه معروف بوده!

  • قشثس
    0

    خوب بود خبر مجموعه شما به دور از جانب داری این اخبار را کار می کرد و دست به تخریب نمیزد.... از ادبیات کنیه میبارد ... همه گزارشات شما در مورد کاندیدا رو خوندم این گزارش با غرض ورزی تنظیم و منتشر شده ... در صورتی که برای آقای مهر علی زاده با جانب داری و حمایت بود... باعث تاسف است

    نظرات شما -
    • یه ایرانی
      0

      درعوض صدا و سیما واستون سنگ تموم گذاشته از هیچ فرصتی برای تبلیغ شما و تخریب حریف کم نذاشته بعد هم میگه صداو سیمای مللللللللللللللللللللللی!!!!

  • madman
    0

    رئیسی چون داماد علم الهدی (آنخ ماهو )هست میتونه همزمان رئیس دو قوه باشه

  • مورچه
    0

    رای من تاثری نداره چون انتخابات نیست انتصابات میباشد رییسی ازسه سال پیش منصوب شده تمام یک رقیب بنام همتی گذاشتن مقابلش تامخالفان عباوغمامه بدون اینکه تمایلی ب همتی داشته باشند ب همتی رای دهند وتعداد رای دهندهگان بیشترشود امافراموش نکیم این انتصابات است نه انتخابات هم وطن الان هم نظام اسلامی درشبکه یک داره دروغ میگه مجریه سایبری

  • دانشجو
    0

    باتمام وجود دوستت داریم رییسی عزیز

  • ایرانی
    0

    ایشان مادر زادی رئیس بودند . 18سالگی دادستان !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    نظرات شما -
    • الن
      0

      واقعا ایشان چه کراماتی داشتند وما نمی دانستیم.

  • ع.م
    0

    در دولت آقای همتی حتما پست وزارت دادگستری به آقای رئیسی داده خواهد شد

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      ایشون اگر هم پیروز نشودند ریاست قوه قضاییه را دارند

  • mamad
    0

    رییس جمهور زورکی.

  • خودیها
    0

    ملت ۸۰ میلیونی و قحط رجال؟؟؟ ۶ کلاس ب بالاها قبول نیستن. ریاست فقط با مدرک سیکل ب پایین. بقیه ناراضین جمع کنن برن. زیادم غوررغوررر کنیین. ریس وقاضی حی وحاضر.

  • کمانگیر
    0

    از ۱۸سالگی دادستان بوده بعد طعم فقر رو هم چشیده؟

  • ملول
    0

    اقای رییسی خدایی و وجدانن ذاتت خوب هست . ازت معلومه ولی به درد ریاست جمهوری نمیخوری . باور کن

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      مهم ذات انسانه که خوب باشه

  • مازیار
    0

    چرا اسم دختر جناب آقای علم الهدی را مینویسید مگر نمیدانید که ایشان به سختی ناراحت میشوند ایشان فرموده بودند که مردها نباید همسرانشان را با اسم خودشان صدا بزنند

  • دامدار
    0

    درودبرایرانیان حکومت شیعه زمانی جهانی میشودکه کردستان بشودپاریس کرمان بشود سویس سیستان بشود سوئد آن زمان دنیا مجبوراست بپذیرد حکومت شیعه موفق بود...نه باجنگ وترقه بازی نظامی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها