قاضی القضات جدید؛ یک چهره نام آشنا/ کار ریاست محسنی اژه‌ای در قوه قضائیه تمام شد؟

اسامی اشخاص متعددی برای جانشینی سیدابراهیم رئیسی در دستگاه قضا مطرح شده که مهمترین چهره و شخصیتی که طی سالیان متمادی مسئولیت‌های مهم و مختلفی در قوه قضائیه بر عهده داشته، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای است.

قاضی القضات جدید؛ یک چهره نام آشنا/ کار ریاست محسنی اژه‌ای در قوه قضائیه تمام شد؟

قوه قضائیه یکی از قوای سه گانه و مستقل در کنار قوای مقننه (مجلس) و قوه مجریه (ریاست جمهوری) محسوب می‌شود که رئیس آن از سوی مقام معظم رهبری برای دوره پنج‌ساله منصوب می‌شود. وظیفه تعریف شده برای این قوه این است که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن عدالت در کشور و بین مردم باشد.

رئیس قوهٔ قضائیه با تعاریف انجام شده باید یک مجتهد عادل و آگاه به امور قضایی و مدیر و مدبر باشد. اکنون سه سال از زمان صدور حکم رهبر انقلاب برای رئیس جدید دستگاه قضایی می گذرد، اما به دلیل انتخاب او از سوی مردم به عنوان رئیس دولت سیزدهم، باید فرد دیگری جانشین او شود.

پس از آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی (رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام) مقام معظم رهبری طی حکمی در ۱۶ اسفندماه سال ۹۷، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی را پنج سال با عنوان رئیس دستگاه قضا منصوب کرد و پس از حضور ایشان در رأس قوه قضائیه بود که اتفاقات مهم و جدی از سوی این دستگاه به ویژه در برخورد با مفاسد اقتصادی در کشور آغاز شد که به گفته تحلیل‌گران سیاسی، یکی از برجسته‌ترین نقطه قوت آقای رئیسی که سبب اقبال مردم در جریان انتخابات خرداد ماه سال جاری به او شد نیز همین مسأله بود.

سیدابراهیم رئیسی در جریان انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ خردادماه سال جاری، توانست با بیش از ۱۸ میلیون رأی، پیروز میدان این دوره از رقابت‌ها شود. او دلیل اصلی خود برای ورود به جریان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را اجرای عدالت و پیشگیری از فساد به جای مقابله با فساد در دستگاه اجرایی عنوان کرده بود.

اکنون که ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران انتخاب شده، قرار است در مرداد ماه سال جاری، پاستور را رسما را از حسن روحانی تحویل بگیرد. او در این مدت باقی مانده تا زمان آغاز به کار خود در کسوت رئیس جمهور ایران، تا پایان ساعت اداری در قوه قضائیه به انجام امور محوله و پس از آن به بررسی و اجرای مقدمات مربوط به تحویل گرفتن دولت و اقداماتی که باید رئیس جمهور منتخب در راستای انتقال قدرت انجام دهد، می‌پردازد.

همانگونه که توضیح داده شد، قوه قضائیه به دلیل تغییر و تحولات ناشی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و رئیس جمهور شدن سید ابراهیم رئیسی، باید همین روزها تعیین تکلیف شود و سکاندار جدید دستگاه قضایی برای پیگیری امور این قوه بر کرسی عالی آن تکیه بزند.

بر پایه این گزارش، اسامی اشخاص متعددی برای جانشینی سیدابراهیم رئیسی در دستگاه قضا مطرح شده که حجت‌الاسلام مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور، حجت‌الاسلام اعرافی عضو شورای نگهبان و عضو جدید مجلس خبرگان قانون اساسی، آیت‌الله سیدحسن مدرسی یزدی عضو شورای نگهبان و آیت‌الله عاملی امام‌جمعه اردبیل از جمله این افراد هستند، اما مهمترین چهره و شخصیتی که طی سالیان متمادی مسئولیت‌های مهم و مختلفی در قوه قضائیه بر عهده داشته، حجت الاسلام و المسلمین «غلامحسین محسنی اژه ای» است.

محسنی اژه‌ای که قاضی پرونده های مهمی بعد از انقلاب اسلامی بوده و در راستای مبارزه با فساد ریاست دادگاه های پر سر و صدایی را هم بر عهده داشته است، هم اکنون در سمت معاون اولی قوه قضائیه مشغول به فعالیت است و گفته می شود که کار ریاست او در قوه قضائیه قطعی شده است.

او پیش از این نیز مسئولیت‌های دادستانی دادگاه ویژه روحانیت، وزارت اطلاعات در دولت نهم، دادستانی کل کشور، معاون اولی قوه قضائیه و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشته و علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای مدرک دکترای حقوق بین‌الملل خصوصی است.

اکنون محسنی اژه‌ای به عنوان یکی از گزینه‌های جدی برای ریاست قوه قضائیه مطرح است و گفته می شود که کار ریاست او بر دستگاه قضایی قطعی شده است. پیش‌بینی می‌شود، طی روزهای آینده با حکم مقام معظم رهبری این مسئولیت پنج سال به او سپرده شود.

منبع: تابناک

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 30
  • کاربر ناشناس
    0

    باآرزوی سلامتی وموفقیت امیدواریم که ریشه ارازول واوباش وشیطانصفتاوظالمین وقتل وقارت ووووواخلاسگران کنده شودوسرنگون

    نظرات شما -
    • علی
      0

      اختلاس؛ نه اخلاس، مجید!!!!

  • کاربر ناشناس
    0

    تبریک می‌گوییم بکوری چشم اخلاسگران

    نظرات شما -
    • اسید پاش ارزشی
      0

      و بکوری چشم زنان بد حجاب که برادران به صورتشون اسید پاشی کردن

  • محمد
    0

    این که همون کفتر بازست که کلاً نمیدونم چرا مدرک مهم نیست براشون فقط خودی بودن مهمه چجور میشه ماهم خودی بشیم بیایم از سفره انقلاب واس خودمون برداریم راهش چیه؟....

  • علی
    0

    آقای محسنی اژه ای چون آیت الله العظمی نشده است، بهتر است در معاونت باقی بماند، و از افرادی که آیت الله هستند و در تمامی عمرشان احکام اسلامی را در زندگی خودشان اجرا کرده اند برای ریاست قوه استفاده شود همانند مرحوم آیت الله گیلانی، مرحوم آیت الله شاهرودی، و ..... بهتر است آیت الله علم الهدی به ریاست قوه منصوب شود چون تمامی غارتگران بیت المال یا مجازات شدید میشوند یا آنها دست از غارتگری احتمالا بر میدارند. به هر حال آقای محسنی اژه ای نشان داده است که نمی‌تواند افراد فاسد کنار خودش امثال طبری‌ها را شناسایی و محاکمه کند.

    نظرات شما -
    • قمی
      0

      علم الهدی کی آیت الله شد؟

    • ناشناس
      0

      ایت الله یعنی چی با این همه مشکلات قضائی و بی عدالتی و حق کشی ایران فردی اگاه - مسلط - خستگی ناپذیر و و طن پرست و قاطع برای این سمت میخواهد که شکر خدا اقای محسنی اژه ای دارای این محسنات هست جناب اقای رئیسی که قوه مجریه هستند و ایشان هم در قوه قضائیه خدا را شکر یک کور سوی امیدی داره به طرف مردم میتابد دو مرد مسلط و مصمم و وطن پرست عاشق خدمت به مردم باید خدا را شاکر باشیم

  • مختار ثقفی
    0

    انتخاب یک فرد جوان و انقلابی بیشتر می تواند در قوه قضاییه جهت پیشبرد گام دوم و به سرانجام رساندن اهداف ریل گذاری شده توسط آقای رئیسی موثر باشد چون تمامی برنامه های این قوه الکترونیکی شده باید شخصی به این مسند بنشیند که علم به روز هم در زمینه قضاوت و هم در زمینه نرم افزارها و کامپیوتر و ... داشته باشد. پیرمردها دیگه خسته هستند و باید دیگه بازنشسته بشن

  • ناشناس
    0

    ریس قوه قضائیه آیت الله دکتر محقق داماد هست

  • محمد
    0

    یکی بوده گوش گاز می‌گرفته، شما می شناسید ?

    نظرات شما -
    • سعید پور مسعود دبیر فیزیک
      0

      سوووووت هم میزد!!!

  • مورچه
    0

    واویلالیلی شدکه استثمارکامل فقط دزدان حکومتی ومواد مخدرفروشها راحت زندگی میکنن کارگروکارمندوبقیه واویلاواویلاشدن حکومت دیکتاتوری واویلالیلی

  • دن کیشوت
    0

    باید دید که متخصصان رشته حقوق و جامعه دانشگاهی چه کسی را پیشنهاد می دهند،قطع به یقین هم او بهترین گزینه خواهد بود که از شواهد بر می آید که گزینه پیشنهادی جامعه دانشگاهی کشور به رهبری،آقای محقق داماد است،حال باید منتظر ماند و دید که نظر جامعه دانشگاهی تا چه حد در نزد رهبری،اعتبار دارد؟

  • جواد
    0

    اغاز ناامیدی دوباره مردم از قوه قضاییه .....

  • ali
    0

    کلیه ارکان سیاسی مملکت ما شده عین لیگ برتر فوتبال . چهارتا مربی هستند (که چه ببازند و چه ببرند ) از این تیم به اون تیم بصورت ضربدری در حال حرکتند . در ایران هم همینطوره ولی در قسمت رئیس جمهور همیشه بعد پایان دوران حکومتشان کلا مغضوب و از صفحه روزگار محو و به تشخیص مصلحت نظام اضافه میشوند.

  • کر
    0

    افرا باید مواظب گوش خود باشند.

  • ایرانی
    0

    شایسته بودن مهم نیست . حرف شنو بودن مهم است. یادتان نره در تمامی انتصابات حرف شنو بوده مورد توجه بوده.به اعضای شورای نگهبان و اعضای مجمع نگاه کنید . حرفم را می فهمید...

  • ناشناس
    0

    اگر مدرک مهم نیست. رسایی و پناهیان و شریعت مداری هم گزینه های خوبی هستند ...‌ حسن عباسی هم می تونه خوب باشه

  • ناشناس
    0

    جناب محسنی اژه ای ضمن تبریک بشما کلاشی و حقه بازی که زخمی چرکین در جامعه ما ایران شده را در چند سطر به اطلاع شما میرسانم انشا الله که مثل همیشه با دقت به ماهیت اصل موضوع پی ببرید و اقدامی صورت گیردیکی از موضوعاتی که مردم ایران را ازار و اذیت میرساند رشد مالی افراد منفور جامعه از راه فریب مسئولین و وابستگان مسئولین هست ولی تا کنون به این موضوع کسی توجه نکرده مسئولین سابق بر حسب موقعیت های شغلی و اجتماعی با هر کسی روابط دوستانه نداشتند و اصولا با افراد ی از تیپ و موقعیت کاری خودشان در ارتباط بودند متاسفانه الان مسئولین بخصوص روحانیت در اثر سادگی ویا کم بودن اطلاعات اجتماعی هرکس از این افراد بد نام جامعه که با دوز و کلک به انها مراجعه میکنند را میپزیرند شگرد این افراد چاپلوسی و دروغگوئی و جعل و تزویر است هدفمند هم به این مسئولین مراجعه میکنند و با دریافت توصیه نامه از این حضرات از املاک بنیاد و ستاد اجرائی حضرت امام ساختمان و زمین و مغازه با قیمت اندک با اقساط طولانی مدت مثلا خریداری میکنند و پس از 7-8 ماه همان املاک را با قیمت صد برابر بفروش میرسانند یا با توصیه نامه از بانکها هزاران میلیارد تومان وام پس نده میگیرند و یکشبه میلیاردر میشوند و در جلساتی که با وعاظ و مداحان در ویلاهای لاکچری خود دارند به کل مسئولین از راس تا ذیل توهین و ناسزا میگویند و برای حضارانبساط خاطر میشود و به ریش همه میخندند این افراد در زمان گذشته از بغل زنان هنرپیشه و رقاصه های کاباره ها تکان نمیخوردند و لی الان با جعل و تزویر خودشان را بچه مسلمان و هئیتی معرفی میکنند و متاسفانه در جامعه یکه تازی میکنند و پا را فراتر میگذارند و انواع و اقسام کلاهبرداری هم میکنند و برگ جلب این افراد در اکثر کلانتری ها وجود دارد باید کمیته ای در این مملکت تشکیل شود اینگونه افراد شناسائی و اموال نامشروع انان و پولهای بانکها از انان گرفته شود تا مردم شاهد جشن های مفتضحانه و میگساری های شبانه این افراددر باغها و ویلاهای اطراف تهران و شمال کشور نباشند . این افراد در سطح کشور بسیار زیادندو اکثرا معروفیت های اجتماعی از قبیل ورزش و هنر دارند و سوراخ دعا را پیدا کردند و بغیر از یک حرکت انقلابی و بسیجی هیچ چیزی نمیتواند جلو این یکه تازی و فریبکاری های انان را بگیرد .//

  • علی
    0

    با اون سوت بلبلی که چند سال پیش در جمع سوال و پرسش زده بود بعید می دونم ایشون گزینه ریاست بر قوه قضاییه باشه!

  • ص _ ن
    0

    درود بر رییس جدید قوه قضاییه آقای محسن اژه ای . خدا قوت مرد بزرگ و مقاوم .

  • علی
    0

    همون که با چهار انگشت در دهان گشادش شوت میزد

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    فقط مردم اینوفهمیدن که منصوبین در واقع مغبوضین جامعه و اکثریت مردم هستند و مورد نفرت... تا حالا که اینگونه بوده !!!

  • ستم‌دیده‌
    0

    ایت‌الله‌اعرافی‌عادل‌است‌و‌شایسته

  • ناشناس
    0

    حضرت آیت الله دامه برکاتو احمد خاتمی بزاری درست اش کند.تا اسلام ناب پیاده نماید ازبرکات آن دنیا حال کن.

  • فریبرز
    0

    لعنت خدا بر این قانون اساسی

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    در این سمت و‌پست فقط بهشتی باسواد و محبوب و توانا و بدون هر حاشیه و پاکدست بود.... بقیه منصوب شده ها مشکل دار و باند باز و قوه قضائیه را به خرابه ای تبدیل کردند.....!!!!!

  • ا
    0

    البته سوت میزد یک نفر هم گاز گرفته بود

  • داود
    0

    لطفا یکی بگه مغبوضین یعنی چی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها