استاندار یزد:

طرح ‌های توسعه روستایی ساختارشکنانه شود

استاندار یزد با بیان اینکه اکنون ظرفیت‌ها و امکانات روستاها افزایش یافته است گفت: لازم است طرح‌های توسعه‌ای ساختارشکنانه‌تر شود.

طرح ‌های توسعه روستایی ساختارشکنانه شود

محمدعلی طالبی عصر امروز در جلسه بررسی برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستاهای شهرستان اشکذر با اشاره به تهیه و تدوین سند توسعه روستاها اظهار داشت: این سند با بررسی کامل و توجه به ظرفیت‌های روستا توسط مسئولان و کارشناسان تنظیم شود.

طالبی گفت: توسعه روستاها جزو اهداف دولت و نظام است و اقدام‌های قابل‌توجهی در طول سال‌های گذشته در بخش‌های مختلف برای روستاها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تهیه اسناد توسعه‌ای روستاها نقش مهمی در تحقق اهداف و برنامه‌ها دارد و موجب رسیدگی به مسائل و مطالبات می‌شود افزود: طرح‌های توسعه با توجه به ظرفیت‌های روستاها و به صورت دقیق بر اساس شاخص‌های علمی و با قابلیت اجرا باشد.

استاندار یزد با بیان اینکه بارها پیشنهادات، نکات و مطالبی در خصوص طرح‌های توسعه روستایی مطرح شده است اظهار داشت: متأسفانه تأثیر نکاتی را که قبلا برای طرح‌های دیگر بیان شده را در طرح‌های جدید توسعه روستایی نمی‌بینیم، این موضوع شاید به این دلیل باشد که طرح‌هایی که ارائه می‌شوند از قبل آماده شدند.

وی با بیان اینکه ما یکسری قالب‌های ذهنی با ویژگی‌های خاص در مورد روستاها داریم گفت: این پیش زمینه ذهنی سبب می‌شود که در طرح‌هایی که برای توسعه در آن روستاها تهیه می‌کنیم درست طبق قالب ذهنی خودمان و در تعریفی که از روستا داریم صورت بگیرد.

استاندار یزد ادامه داد: در صورتی که لازم است تعریفی که از روستا داریم یک مقدار ساختارشکنانه‌تر باشد و با توجه به ظرفیت‌ها و امکاناتی که در استان و خیلی از روستاها داریم طراحی شود، متأسفانه روستاها کارکرد اصلی خود را که در گذشته داشتند از دست دادند.

طالبی با اشاره به اینکه در حال حاضر امکانات در برخی روستاها ایجاد شده و افزایش یافته است، افزود: اکنون با امکاناتی که در روستاها فراهم شده، زیرساخت آب، برق، گازی یا جاده‌ای که به روستا رفته است می‌طلبد که برنامه‌های متناسب‌تر اجرا شود، با وجود ظرفیت‌های روستایی اکنون چه کاری می‌توانیم در روستاها تعریف کنیم.

وی بیان کرد: نکته دیگری که لازم است به آن توجه شود کم رنگ بودن مباحث گردشگری در طرح‌های توسعه روستایی است، چه ظرفیت‌های برای توسعه گردشگری وجود دارد؟ در بحث‌های اقامتی، بوم گردی‌ها و سایر موضوعات گردشگری کمتر کار شده است.

استاندار یزد اظهار داشت: کاری که لازم است پس از تصویب سند توسعه روستایی در شورای برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد ابلاغیه‌هایی است که به دستگاه اجرایی زده می‌شود، در واقع شاید به صرف تصویب اسناد، کار چندانی صورت نمی‌گیرد به این دلیل که مدیران دولتی کمتر این سند را مورد مطالعه قرار می‌دهند و پیگیری می‌کنند که چه نوشته شده است.

طالبی افزود: اما اگر این سند در قالب چند ابلاغیه به سازمان ابلاغ شود که این کارها را انجام بدهد و در ظرف شش ماه یا یک سال گزارش آن را ارائه کنند همچنین بخشداران و فرمانداران ملزم به پیگیری اجرای ابلاغیه‌ها باشند ضریب اجرای سندی که در شورای هماهنگی تصویب شده است را بالا می ‌برد.

منبع: تسنیم

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها