برخی موارد زیرنظام تربیت معلم خلاف راهکارهای سند تحول است/ تجویز تجاری‌سازی در آموزش و پرورش

کانون تربیت اسلامی طی نامه‌ای به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: در بررسی زیر نظام تربیت معلم و تأمین نیروی انسانی، مواردی خلاف راهکارهای سند تحول بنیادین مشاهده می­‌شود.

برخی موارد زیرنظام تربیت معلم خلاف راهکارهای سند تحول است/ تجویز تجاری‌سازی در آموزش و پرورش

کانون تربیت اسلامی طی نامه‌ای به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به برخی موارد در زیرنظام تربیت معلم و تأمین نیروی انسانی سند تحول آموزش و پرورش انتقاد کرد.

در بخشی از این نامه آمده است: بر اساس بند «ب» فصل هشتم سند تحول بنیادین، وزارت آموزش و پرورش موظف به تدوین و تصویب زیرنظام‌های اصلی ششگانه شورای عالی آموزش و پرورش، یک­سال پس از تدوین سند بوده است و متأسفانه این مصوبه پس از 7 ­سال محقق شد.

گرچه هنوز مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش از سوی ریاست جمهوری اسلامی ابلاغ نگردیده است، در نتیجه اجرای سند تحول متوقف شده یا بطور نظام‌­مند و هماهنگ اجرا نمی­‌شود. البته پس از تصدی وزارت توسط آقای بطحایی، مراحل تدوین و تصویب سند شتاب گرفت و بر اساس اعلام دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، کلیه زیرنظام‌های اصلی به تصویب رسید و قابل ذکر است که زیرنظام برنامه درسی ملی در همان سال اول تصویب و ابلاغ شد.

اما با کمال تعجب، در بررسی زیر نظام تربیت معلم و تأمین نیروی انسانی، مواردی خلاف راهکارهای سند تحول بنیادین مشاهده می­‌شود که تعدادی از آن­ها به شرح زیر اعلام می‌­گردد:

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که ضرورت دارد شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مرجع نظارتی (بند الف فصل هشتم) سند، زیرنظام‌های اصلی را با سند تحول تطبیق و در صورت تعارض با سند اعلام موضع نماید تا جلوی انحراف از آن گرفته شود:

- تجویز تجاری‌سازی در آموزش و پرورش با راه‌اندازی شرکت‌های کارگزاری برای منابع انسانی
- الزام دانشگاه فرهنگیان به تأسیس کرسی تربیت معلم یونسکو
- الزام شورای عالی انقلاب فرهنگی به اصلاح اساسنامه دانشگاه فرهنگیان
- جذب دانشجومعلم به شیوهی کارشناسی 4+1 با 20 درصد در فنی و حرفه‌­ای ، 30 درصد در دوره متوسطه اول و دوم که مغایر با اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است.
-حذف استخدام آزمایشی دانشجومعلم از طریق دانشگاه فرهنگیان که عامل جذب رتبه‌های برتر در آموزش و پرورش است».

منبع: فارس

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها