یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با خبرفوری:

هیئت‌های عزاداری برای برپایی دسته باید مجوز داشته باشند/ امکان ثبت شکایت از آن‌ها به سبب سلب آسایش شهروندان وجود دارد

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: قابلیت ثبت شکایت از هیئت‌های عزاداری به سبب ایجاد سروصداهای اضافی وجود دارد.

هیئت‌های عزاداری برای برپایی دسته باید مجوز داشته باشند/ امکان ثبت شکایت از آن‌ها به سبب سلب آسایش شهروندان وجود دارد

کمپین‌های مختلفی این روزها در فضای مجازی تشکیل شده است و با بررسی عملکرد اجتماعی هیئت‌های عزاداری به سروصداهایی که ‌آن‌ها در ساعات مختلف شبانه روز ایجاد می‌کنند انتقاد می‌کنند.

عزاداری برای سالار شهیدان این روزها بیشتر از اینکه یکی از مناسک مذهبی به حساب آید، به مجالی برای ایجاد سروصدا و مزاحمت‌های شبانه تبدیل شده است.

اما سوال اصلی اینجاست که هیئت‌های عزاداری باید چه قوانینی را رعایت کنند و در صورت سرپیچی از آن‌ها آیا امکان مواخذه آن‌ها از راه قانونی وجود دارد یا خیر؟

رضا شیران، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبر فوری می‌گوید: هیئت‌های عزاداری برای راه انداختن دسته عزاداری خود در خیابان‌ها باید مجوز‌های لازم را اخذ کنند و بدون داشتن این مجوز‌ها دسته عزاداری برگزار کردن غیر قانونی محسوب می‌شود.

نماینده مشهد درباره سروصداهایی که هیئت‌های عزاداری در ساعت‌هایی از شب که امکان آسایش از شهروندان را می‌گیرد ادامه می‌دهد: به لحاظ شرعی فتواهای معینی داریم و می‌دانیم که عزاداری یک امر مستحب است و یک امر مستحب نباید یک امر واجب را که آسایش شهروندان است مورد تخریب قرار دهد.

شیران در اینباره ادامه می‌دهد: سد معبر کردن و بستن راه‌هایی که شهروندان حق دارند از آن‌ها عبور کنند، دارای مجازات قانونی است و شرع و قانون برای آن مصادیقی در نظر گرفته است.

این عضو کمسیون اجتماعی درباره قانونی مبنی بر ایجاد سروصدا در نزدیکی‌های بیمارستان و مراکز درمان هم اعلام می‌کند: در مکان‌هایی که اطراف بیمارستان و مراکز درمانی‌ است نباید سروصدای اضافی وجود داشته باشد و وجود دسته‌های عزاداری نباید باعث سلب آسایش بیماران شود.

شیران در پایان درباره امکان ثبت شکایت از هیئت‌های عزاداری توضیح می‌دهد: قابلیت ثبت شکایت از هیئت‌های عزاداری به سبب ایجاد سروصداهای اضافی و سلب آسایش وجود دارد اما ما امیدواریم که عزاداران امام حسین(ع) خودشان توجه کافی به این مساله داشته باشند و آسایش شهروندان را به خطر نیندازند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • محمد
    1

    کاش به جای مبارزه با امام حسین (ع)با فقر و فلاکتی که دولت شما به ارمغان آورده مبارزه میکردید.

  • م
    1

    ثبت جهت دریافت حق ثبت ودرآمد مفتخورهاست یا بخاطر اسایش مردم کسانی که عزا داری میکنند سعی میکنند بهدمردم کمک کنند نه اینکه مزاحم مردم شوند اشخاصی در عزا داری حسین حسین میگویند حسینی هستند مگر عزا داران ایرانی نیستند مگر محلی نیستند مگر بالغ نیستند مگر نمی دانند که در محله مریض هست پیر مرد وپیرزن هست بچه تازه بدنیا آمده هست درخونه فقرا وتهی دستان آذوقه میبرند وحالا شدن یاغی که مردم از آنها شکایت کنند

  • ا
    0

    جالبه من پارسال دیدم که دسته نه تنها جلوی بیمارستان صداشو کم نکرد بلکه رفت توی بیمارستان و یه دور زد اومد بیرون میتونید فقط نیم ساعت جلوی در بیمارستان امام حسین نگاه کنید چه‌اتفاقی میوفته

  • یحیی
    0

    امر مستحب نه امر مستجب

  • محمد
    1

    انقدر مال حروم خوردن که گویی اصلا بین مردم نیستند و نمیدونند هیاتهای عزاداری همون اهالی محل هستند که بیشتر از این آقا به فکر آسایش همسایه های خود هستند. شما اگر ناراحتی خودت برو شکایت کن. کسی در این راه همراه تو نیست.

  • رحماني
    0

    به كجا بايد شكايت كرد هيئت هايي كه دارن غذا ميپزند ؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها