جنجال ساختمان سازی ارتش در حوالی چیتگر

باغ گیاه شناسی رهید؛ مال باختگان ارتش به سر خط برگشتند

جنجال ساخت‌وساز بنیاد تعاون ارتش در پهنه باغ گیاه‌شناسی می‌توانست مدت‌ها قبل حل‌وفصل شود؛ اما طبق معمول باز کردن گره‌ای که با دست باز می‌شود را به استفاده از زور دندان موکول کردند.

باغ گیاه شناسی رهید؛ مال باختگان ارتش به سر خط برگشتند
۱۴ سال پیش، وقتی مقامات وقت شهرداری، در حضور نماینده وزارت جهادکشاورزی و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی مجوز ساخت پروژه‌ای مسکونی را در حوالی چیتگر برای بنیاد تعادن ارتش صادر می‌کردند، کسی احتمال نمی‌داد پروژه به‌خاطر تداخل با ساخت باغ گیاه‌شناسی ملی سروشکل جنجالی به‌خود بگیرد. جستجوی اینترنتی نشان می‌دهد مالکان ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی تعریف شده در پروژه پهنه طبیعت چیتگر، تمام این سال‌ها استرس طاقت‌فرسایی را تجربه کرده‌اند و با اینکه پولشان نزد پیمان‌کاران بنیاد تعاون ارتش بوده، مدام بابت آخر و عاقبت کار دلهره داشتند.

چرا پروژه پهنه طبیعت چیتگر جنجالی شد؟

شورای‌عالی مسکن، اسفند گذشته جلسه ای ویژه با حضور فرماندهان عالی‌رتبه نظامی ترتیب داد. علاوه بر شخص رئیس‌جمهور و مهرداد بذرپاش وزیر مسکن، سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش و سردار احمدرضا رادان فرمانده فراجا در جلسه حضور داشتند.

دستور جلسه به حل‌و‌فصل مسائل مرتبط با مسکن نیرو‌های مسلح اختصاص پیدا کرد و در آن حرف پروژه پهنه طبیعت چیتگر، توسط امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش به میان آمد که از رئیس‌جمهور تقاضای زمین جدید داشت.

پروژه پهنه طبیعت چیتگر چیست و چطوری توانسته تا این اندازه اهمیت پیدا کند؟

پیش‌بینی ساخت ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی توسط بنیاد تعاون ارتش به‌ تنهایی می‌تواند پاسخ این سوال را بدهد. همه‌چیز در سال‌های اول طبق برنامه پیش می‌رفت تا اینکه اسم باغ گیاه‌شناسی ملی ایران وسط آمد.

بیشتر بدانید | پهنه D ارتش، در قالب پروژه بزرگ ساخت‌وساز در منطقه ۲۲ تهران تعریف شده است. پنج هزار و ۲۸۰ واحد مسکونی را در خود جای داده و شامل ۲۲ برج ۲۴ طبقه می‌شود. پهنه D را با نام پهنه طبیعت نیز می‌شناسند، چون در بلوار پژوهش و در مجاورت باغ ملی گیاه‌شناسی قرار دارد

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، در زمان صدور مجوز ساخت پروژه پهنه طبیعت چیتگر، وجود خارجی نداشت یا حداقل قرار نبود تا این اندازه استراتژیک باشد. شش سال پس از شروع ساخت‌وساز و فعالیت پیمانکاران مرتبط با تعاونی مسکن ارتش در پروژه پهنه طبیعت، باغ گیاه‌شناسی در قالب میراث طبیعی به ثبت رسید و جنجال‌ها با طرح دغدغه‌های محیط‌زیستی و باتکیه‌ بر خطر بلندمرتبه‌سازی برای حریم میراث طبیعی کلید خورد.

تعاونی مسکن ارتش از همان ابتدا اعلام کرد نظر قانون را قبول دارد و حتی حاضر شد تا زمان اعلام نظر کارشناسی، کار پروژه را متوقف کند و به پیمانکاران ضرر بدهد؛ ولی با وجود اعلام نظر صریح مرجع قضایی به نفع مالکان و خریداران امتیاز پهنه طبیعت چیتگر، زور طرف مقابل همچنان می‌چربید.

تجمعاتی در فاصله رفت‌وبرگشت‌ها و تلاش‌هایی صورت‌گرفته به‌منظور ریش‌سفیدی و حل‌وفصل اختلافات، شکل گرفت و گروهی که حالا دیگر خودشان را مال‌باخته پهنه طبیعت چیتگر می‌دانستند در آن حضوری فعال پیدا کردند. اخبار تجمع خیلی زود در رسانه‌های مکتوب و آنلاین منتشر شد و به اخبار تلویزیون راه پیدا کرد، حتی از شبکه‌های ماهواره‌ای خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال سردرآورد.

پایان جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

چرا کار تعاونی مسکن ارتش در اطراف باغ گیاه‌شناسی گره خورد؟

وعده ساخت مسکن دولت ابراهیم رئیسی، رسماً روی زمین‌مانده و اگر دولت می‌خواهد سربلند باشد، باید در نیمه باقیمانده از حیاتش حدود چهار میلیون مسکن تکمیل کند و تحویل متقاضیان بدهند. ساخت بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی از این تعهد را بر دوش نیرو‌های مسلح گذاشته‌اند.

بتاجا یا همان تعاونی مسکن ارتش، در پروژه پهنه طبیعت چیتگر به‌تنهایی ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی تعریف کرده و اگر با کمی مساعدت موفق به شکستن طلسم کار شود، دولت در پایان قادر است؛ مانند دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله مسکن مهر و مسکن ملی، این پروژه را هم ادغام کرده و کارنامه خودش را از منظر آماری بهبود ببخشد.

بیشتر بدانید | مسکن چیتگر و بازار آن حاشیه زیاد دارد. میزان گزارش‌های مربوط به کلاهبرداری و سوءاستفاده از مردم به‌خصوص در پروژه‌های پیش‌خرید مسکن چیتگر فراوان است و کارشناسان مدام به خریداران درباره ریسک خرید و پیش‌خرید مسکن در چیتگر و پروژه‌های اطراف آن هشدار می‌دهند. بخش اعظم دلهره افرادی که خود را مال‌باختگان پهنه طبیعت چیتگر می‌نامند، از چنین مواردی سرچشمه می‌گیرد. هرچند که گمان نمی‌رفت پیمان‌کاران بنیاد تعاون ارتش، قصد کلاهبرداری از اعضای ارتش و خانواده‌های آن‌ها را داشته باشند.

با اینکه علیرضا زاکانی شهردار تهران، آبان پارسال گفت به دلیل اخذ مجوز‌ها در سال‌های قبل قادر نیست جلوی ساخت‌و‌ساز پروژه تعاونی مسکن ارتش را بگیرد، باز هم مقامات و مسئولان مرتبط با محیط‌زیست اعلام کردند بر اساس استانداردها، حریم در نظر گرفته‌شده برای باغ گیاه‌شناسی حداقل ۵۰۰ متر است و وجود ساختمان‌های بلند در اطراف باغ، باعث جلوگیری از نفوذ آب به زمین می‌شود.

این حرف آب پاکی را روی دست متقاضیان پروژه بزرگ تعاونی مسکن ارتش ریخت؛ افرادی که سال‌ها پس‌اندازشان را صرف پیش‌خرید واحدها کرده بودند.

سرنوشت نهایی پروژه جنجالی تعاونی مسکن ارتش

بتاجا اواخر دهه ۸۰ مجوز ساخت مسکن در حوالی چیتگر را دریافت کرد. ضوابط طرح تفصیلی جدید شهر تهران دو سال بعد ابلاغ شد و ساخت باغ ملی گیاه‌شناسی را چند وقت بعد استارت زدند. ورود باغ ملی گیاه‌شناسی به فهرست میراث طبیعی نیز به سال ۱۳۹۵ برمی‌گردد. تمام این سال‌ها، زمان علیه پروژه بنیاد تعاون ارتش و متقاضیان پروژه پهنه طبیعت چیتگر عمل کرده است.

بتاجا از اسفند سال قبل مشغول بررسی آخرین و احتمالاً تنها راه‌حل موجود بوده و در دومین روز از اردیبهشت ۱۴۰۳ تصمیم گرفت آن را در قالب خبری روی سایتش به اطلاع مال‌باختگان پهنه طبیعت چیتگر برساند. زمینی به‌اندازه چهار هکتار در بخش شرقی همان نقطه از سوی شهرداری به ارتش تحویل داده می‌شود.

تکلیف درخت‌های باغ گیاه‌شناسی مشخص شد، اما تکلیف ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر خانواده ارتشی که دل به ساخت خانه‌هایشان بسته بودند مشخص نیست؛ افرادی که به گفته خودشان با قرض و فروش طلا و ماشین سرمایه خود را در اختیار تعاونی ارتش قرار داده بودند. 

سایه ساختمان‌های بلند از روی سر باغ گیاه‌شناسی برداشته شد و همه نفس راحت کشیدند با این حال خانواده‌های مال‌باخته به نقطه سر خط برگشته‌اند و بعد از سال‌ها انتظار و سرمایه‌گذاری جز یک خط وعده اختصاص زمین جدید هیچ در دست ندارند.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 35
  • عبدالباسط معماری
    1

    درودبرشما دوستان خوب وچاکرونوکردوستان خوب که وظیفه ای خاص هست درخدمتیم

  • امید
    0

    شما که معلومه نمیتونی نظرات رو نمایش بدی، چرا قسمت نظر دادن رو نمیبندی که با این کارِت پیامت رو مخابره کنی!!
    من توی کرمانشاه له چشم خودم دیدم که 2 طبقه از اسکلت خانه های سازمانی پدافند رو در سال 92 به بهانه حریم هوایی فرودگاه بریدند. در حالیکه سپاه همین امسال در محوطه ای چسبیده به فرودگاه چندین برابر پدافند ارتش آپارتمان 5 طبقه ساخت!!! البته ناراحتی ما از بریده شدن ساختمان پدافند نیست چون کار غیرقانونی کرده. بلکه از دلیل مجوز به سپاه برای ساخت آپارتمان است!!!! امیدوارم ارجاع دهید!

  • ناشناس
    3

    فقط این را میگویم .من تمام سرمایه زندگی خود و فرزندانم را در اختیار بنیاد گذاشتم و اعتماد کردم ..امیدوارم اگر میخواهید سر ملت کلاه بگذارید خداوند روز خوش ا ازشما بگیرد من الان مستاجر هستم .نه خانه ای دارم و نه سرمایه ای .ای خدا فقط خودت به فریادم برس من دیگه تو این دنیا ....فرزندانم هم دیگر هیچ سرمایه ای ندارند لعنت به شماها کلاه برداران

  • مریم
    2

    بیشتر شهرداری مقصر هست که مجوز میده من که از منطقه ۲۲ بدم میاد ازبس برج ساختند نمیشه نفس کشید

    نظرات شما -
    • کارشناس چیتگر
      14

      بدتون نیاد برید در روستایتان زندگی کنید کسی مجبورتون نکرده اینجا بمونید

  • اسدی
    2

    حق نظر خواهی بر عهده تک تک مالکین هست و این ظلم و پایمال کردن حق و سرمایه عظیم مالکین است که در پهنه طبیعت به تاراج می رود .باید کارشناسان بی طرف کل فرایند را بررسی و حسابرسی کنند و علیه مسببین اعلام جرم و محکوم به پرداخت خسارت و ضرهای ناشی از آن شوند.

  • والباخته
    2

    کاشکی ماهم درخت و گیاه بودیم، لااقل ارزش داشتیم
    متاسفانه انسان آفریده شده ایم

  • ناشناس
    1

    با سلام
    واقعا گناه اون ارتشی که ماشین خونه و....را فروخته وپول ریخته بحساب پروژه اونم با این حقوق ناچیز چیه وچه گناهی داره که باید تاوان بازی کثیف شهرداری وبتاجا وباغ را بده؟
    طبق قرارداد امسال باید واحد تحویل میشد
    اما تازه به اینجا رسیدیم که کی و کجا قراره زمین بدن تا آپارتمان ساخته بشه

  • محمد
    1

    من واحد آپارتمانم و ماشین صفرم رو زیر قیمت فروختم تا سهام از ارتش بخرم چون میدانستم ارتش کلاه نمیذاره برای پارکینگ و انباری هم وام گرفتم و الان در حال پرداخت وام هستم ولی الان آپارتمانم بیش از ۷ میلیارد ارزش دارد و ماشینم قیمتش دو برابر شده اما این پروژه متوقف شده.امیدوارم خدا به دادمان برسد

  • اکبرپیکرگلو
    1

    دم همه کسانی که ما رو بدبخت کردن گرم همیشه دعا میکنیم شما رو

  • النا
    1

    بنده کلی در مناطق محروم خدمت کردم تمام طلاهای همسروفرزندانم فروختم وکلی وام باسود بالاگرفتم بافکراینکه ارتش مسکن بهمون میده الآنم هیچ یک از فرماندهان ارتش جوابگو ۱۶۰۰۰ پرسنل نیستن




  • رضا
    1

    فقط میتوان گفت متاسفم برای مسئولینی که با بی سوادی تمام برای دیگران تصمیم میگرند و به همین راحتی حق و حقوق را پایمال میکنن آن هم حق و حقوق برسنل زحمت کش و جان برکف آجا را که هیچ پشت و پناهی ندارند.و غالبا مورد کم لطفی قرار گرفته اند. . آن هم وجود فرماندهانی که کمترین دلسوزی و از خود گذشتگی برای پرسنل خود ندارند.

  • سرباز سر بریده
    1

    بنده تمام دارایی ام از جمله زمینی که در روستا ارث پدرم بود را فروختم که به واسطه بتاجا خانه دار بشم
    اما غافل از اینکه بعد از ۲۵ سال خدمت و بدبختی کشیدن در گوشه و کنار کشور حقم توسط مسئولین و برای رعایت حریم تعدادی درخت پایمال میشه
    آیا آنقدری که درختان برای شما ارزشمند هستند آبروی من سرهنگ زجر کشیده براتون مهم نیست

  • جواداکبری
    0

    سلام من 28سال خدمت درمناطق بداب وهواوگرمسیری انجام دادم بخاطرمملکت وکشورومردم کشورم ومتاسفانه درشرف بازنشستگی هستم واین کلاه برداری دست مزدخدمت ارتشی های جان برکف است کجایی مردم که به دادمابرسیدچون اینهابفکرباغ نیستندفقط بفکربدبخت کردن ماهستند.
    سربازان دیروز اوارگان امروز

  • ناشناس
    2

    متاسفم برای کسانی که پشت پرده این ماجرا هستن ان شالله هرچه زودتر رسوا بشن ،ساختمانهای همراه اول که اونجاداره ساخته میشه سایه نداره ،فقط ساختمانهای ارتش سایه داره ،بترسید از اه مظلومان این پروژه

  • علی اصغر
    3

    سلام
    همیشه می گویند که قانون عطف به ما سبق نمی شود ،باغ گیاه‌شناسی که خودم بازدید کرده ام اینقدر ارزش ندارد که ۱۶ هزار نفر را ناراضی کنید آن هم مدافعین کشور که مجوز های لازم را گرفته اند،توجیه انان منطقی نیست

  • حسین
    0

    اعضا تعاونی مسکن ارتش در اصفهان هم سیزده ساله درگیر هستند ، در پروژه گل نرگس اصفهان ،فساد گسترده ای انجام شده، تعاونی بر خلاف قرار داد ، تقاضای چند برابر پول کرده، ادارات انشعاب نمیدهند ، ۶۸ هکتار زمین خریداری شده اعضا ، توسط زمین خواران نابوده شده

  • ناشناس
    1

    تازه یادشون افتاده پهنه طبیعت نمیتونه باشه، خب واحدهای یک یرج دیگه رو به اعضا واگذار کنند

  • ناشناس
    5

    چرا کلمه ی مال باختگان رو بکار میبرید که مردم هم جوگیر بشن و فکر کنند کلاهبرداری شده؟ نه کسی کلاه کسی رو برداشته و نه پول کسی خورده شده. مسئولین دارن سعی میکنن کاری کنند که رضایت کامل مردم بدست بیاد. من که به ارتش اعتماد دارم. خودم هم اونجا واحد خریدم ولی اصلا نگران نیستم می‌دونم که سرمایه م جای مطمئنی هست

  • احمدیان
    11

    جالبه تمام مالکینش شهرستانی هستن ولی ارتش اومده تو تهران بهشون خونه داده!! طرف تو روستاهای دور افتاده داره زندگی میکنه با پارتی اومده ارتش استخدام شده بعد مفت و مجانی یه واحد تو چیتگر تهران بهش دادن حالا اعتراض هم داره که چرا نمی‌گذارید کنار باغ گیاه‌شناسی واحد داشته باشیم. بعد خود تهرانی‌ها خونه ندارن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      بابا بچه تهران

    • ناشناس
      0

      کی گفته مفت و مجانی داده ،من طلا گرمی ۳۶۰ هزارتومن بوده فروختم اینجا سهام خریدم الان طلا چقدره ؟ خدازتون نگدره که انقدر راحت راجع به همه قضاوت میکنید

    • Ali
      0


      آفتاب ندیده...
      چرا طرز فکرت مثل یهودی
      و اسرائیلی هاست!؟

      زمین واسه ارتش بوده
      کلی متراژ هم بخاطر جواز ساخت
      ریخته تو آخور شهرداری..

      حالا
      واس ارتشیا
      حروم چیتگر!؟

    • ایمان .ک
      1

      آخه حرف مفت نزنی نمیگن لالی.مرد ناحسابی مگه تو خودت کجایی هستی که اینجوری با یک قشر محترم حرف میزنی.اگر پول نفت و گازو صنایع پتروشیمی که تو استان من تو پارس جنوبی تولید میشه فقط یک درصدش رو خرج استان خودم کنن و تو حلق شما نریزن اونجا از دبی هم بهتر میشه ولی شما تهرونی ها سیرمونی ندارین.

    • محمدمهدی
      0

      معلومه خودت هم مثل بقیه روستایی ها چه رحری کشیدی تا شهروند تهران شدی

  • حسین فتحی
    5

    نویسنده محترم مطلب بالا احیاناً اطلاع ندارند که شروع ساخت « باغ گیاه شناسی ملی ایران » سال ۱۳۴۷ یعنی ۵۶ سال پیش بوده است.

  • علی
    4

    باغ گیاه‌شناسی سال ۱۳۴۸ ساخته شده بعد شما میگی دهه ۸۰ وجود خارجی نداشته؟ قبل نوشتن گزارش یه سرچ بزن تا متن الکی و بدون پشتوانه ننویسی

  • ارتش بی پناه
    1

    مسئله باغ و درخت و ..‌ چرت و پرته..
    پول ندارن به قیمت امروز بسازن.
    بازی سر ارتشی های بدبخت درآوردن...
    ای کاش من هم یک سپاهی بودم....
    فرماندهان بی لیاقت .....

  • Rasoul
    0

    واقعا جای تاسفه چندین سال پیش پدرمن وبقیه بازنشستگان نیروی زمینی ارتش زمین درسراسیاب ملارد به ی قیمتی خریدن بعدازچندین سال میگن زمین شما شهرداری بلوارکرده بعدا ی جادیگه بهتون زمین میدیم این تعاونی ارتش هیچ نظارتی روش نیست

  • ممد
    0

    به خدا قسم تان میدهم
    دل زن و بچه و افراد این قشر مظلوم را بیشتر از این نلرزانید و رحم کنید به آنها و بترسید از آهشان.

  • مریم
    0

    خدا رو شکر

  • ناشناس
    0

    با سلام.این برنامه که‌برای این پهنه به قول مسئولین ارتش چالش بوده و خودشان هم کم کاری و با شهرداری همکاری کرداند و ساخت ساز متوقف کرداند بخاطر این هست که با این شرایط اقتصادی وگرانی مصالح ساختمانی از جمله سیمان ماسه آهن و میل گرد دیگر تعاونی ارتش قادر به ساخت برج نیست و می‌خواهد این وسط با چند تا اپارتمان نقلی جمع جور و کم متراژ این ماجرا را جمع جور بکند و تا ۷ الی ۸ سال دیگه آن را به اعضاء تحویل دهد .تا این که فرصت گیر بیاید دوباره یه چند هزار نفر دیگه هم برای طبقات بالای اون برجهای‌که گود برداریشون اندازه یک‌برج زیر زمین رفته ‌ثبت نام بکند و به آنها هم ‌پیش فروش واحد اپارتمان در برجهای ۲۲ گانه را بفروشد این نقشه به حول‌قوه‌الهی برای‌بنیاد تعاون ارتش طی چندین سال عملی خواهد شد و هیچ جای‌نگرانی نیست.چون آن که باید نگران باشد باغ صاحب باغ هست چون که اگر برجها باغ خشک نکند بی آبی و خشک سالی و کم آبی تهران تا چند سال آینده حتماً به امید خداوند آنچنان برایشان باغ را بخشکاند که اینگار نه خانی آمده و نه خانی رفته . . باید در جواب اون حاجی که گفته ساخت باغ سال۵۶ بوده عرض بکنم که هم اکنون در اکثر شهرهای شمالی ما باغ گیاهشناسی خیلی شیک وتمیز و با تنوع درختان زیبا و در حال انقراض‌ زیادی داریم که می‌توانیم با حذف تدریجی این باغ آن هم با این همه مشکلات پیش رو و نگهداری سخت و از بین رفتن وخشک شدن درختان بعلت قرار گرفتن در محدوده شهر و محل زندگی‌ و‌محیط پر سرصدا و‌ دود گازهای کثیف خودرو ها وکارخانهای صنعتی و انتقال آن طی یک طرح برنامه و‌ پرژه ملی ظرف یک الی پنج سال به خارج از شهر تهران. تا با کاشت و نگهداری انواع درختان رو به انقراض کمک بزرگی به محیط زیست کشورمان کرده باشیم چون الان جنگ کشورها از این به بعد جنگ آب هست و ما هم کشور خشک و کم آبی هستیم چه دلیلی دارد که تهران با این همه جمعیت و کم بود آب شرب ما بخواهیم روزانه هزاران متر مکعب آب شرب را برای درختان این باغ مصرف بکنیم . ما می‌توانیم با یک طرح جابجایی ظرف دو تا پنج سال کلیه درختان این باغ را به یکی از‌شهرهای شمالی کشور که نزدیک دریا هست انتقال بدهیم تا اونجا هم با هوای خوب و آب فراوان بتوانیم یک باغ گیاهشناسی خوب و زیبا ودرخور‌ ایران داشته باشیم تا درآن با کاشت و نگهداری درختان رو به انقراض بتوانیم محیط زیست خود را برای آیندگان و فرزندانمان به یادگار‌ بزاریم. این بار این برجها ساخته نشه چند سال دیگه ساخته میشه و خوب هم ساخته می‌شود یواش یواش به قول آ دایی : گاماس گاماس یه ظرف المثلی هست که میگه گوشت گاو کیلویی جوهر مثقالی. من این در وجود بنیاد ارتش میبینم که برجها را‌می‌سازه خوب هم می‌سازه راهش هم خوب بلده حالا این خط این هم نشون..





  • علیرضا
    0

    سلام بنده یکی از فرزندان نظامی هستم البته در طول چهل سال گذشته اگر تحقیقی در خصوص پروژهایی که ارتش سازنده آن بوده تحقیقی بعمل اید مشاهده می شود
    ۱- معمولا دراکثر پروژها با چندین سال تعویق حداقل ۵ سال به متقاضیان تحویل شده است و در این پروژه از سال ۹۵ هیچ کاری صورت نگرفته و متقاضیان بعد از ۹ سال تازه رسیده اند سر خط و باور کنید هیچ جریمه ای هم ارتش به اعضاء پرداخت نخواهد کرد چون در پروژهای قبلی بتاجا هم پرداخت نشده
    ۲- در این پروژها چون اکثرا نظامیان عضو هستند کسی جرات اعتراض ندارد چون اکثرا دست اندرکاران و ناظران جزء نظامیان ارشد ارتش هستند
    ۳- عموما در این پروژها همیشه با بگیر و ببند همراه بوده چون بدلیل عدم نظارت صحیح متاسفانه با زدو بند همراه بوده است

  • احمد
    0

    به داد تنها سرمایه و اندوخته نظامیان که جات بر کف در مقابل دشمنان ایستاده اند برسید خواهشا

  • ناشناس
    0

    بی عرضگی که شاخ ودم نداره.ارتش هرجا پروژه داشته به بن بست خورده.بخاطر یک سری .....بی عرضه.فقط تو فیلمنامه!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها