۹۵ درصد مادران باردار کردستانی خدمات دندانپزشکی دریافت کردند

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از بهره‌مندی ۹۵ درصد مادران باردار استان از خدمات دندانپزشکی در مراکز بهداشتی در سال گذشته خبر داد.

۹۵ درصد مادران باردار کردستانی خدمات دندانپزشکی دریافت کردند

ابراهیم قادری امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به اهمیت مراقبت از دهان و دندان در زمان بارداری اظهار کرد: بهداشت دهان و دندان هر چند در طول عمر و برای همه امری لازم و ضروری است اما در دوران حاملگی از اهمیت خاصی دارد.

وی با بیان اینکه رعایت نکاتی بسیار ساده می‌تواند به سلامتی مادر در دوران بارداری و پس از آن کمک شایانی کند، افزود: مادر باردار باید به این نکته توجه نماید که در هنگام حاملگی مسئولیت دو نفر یعنی خود و کودک را برعهده گرفته است، بایستی در حد توان از بهترین غذا استفاده کند و با رعایت موازین بهداشتی به نحواحسن از خود مراقبت کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستانف ذکر کرد: در دوران بارداری به علت بالارفتن بعضی هورمون‌ها واکنش لثه‌ها به پلاک دندانی افزایش یافته و امکان التهاب لثه وجود دارد بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیز کردن مرتب دندان‌ها در این دوران اهمیت بیشتری دارد.

قادری با تاکید بر اینکه دهان و دندان هر خانمی قبل از بارداری باید به طور دقیق معاینه و در صورت نیاز درمان شود، عنوان کرد: در دوران بارداری ضمن انجام سایر مراقبت‌ها وضعیت سلامت دهان و دندان توسط کارکنان بهداشتی، معاینه، روش‌های صحیح مسواک زدن و رعایت اصول بهداشتی آموزش داده می شود.

وی بیان کرد: حاملگی به خودی خود باعث از دست رفتن دندان‌ها نمی‌شود بلکه با ایجاد بعضی عوارض در نهایت گاهی دندان آسیب می‌بیند.

به گفته این مقام مسول، زنان باردار در دوران حاملگی گاه دچار تهوع و استفراغ های مکرر می شوند، استفراغ موجب اسیدی شدن بزاق دهان و در نهایت احتمال ایجاد پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش می‌دهد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: علت خونریزی لثه در زنان باردار و پارگی مویرگ‌های لثه به دلیل پرخونی لثه به دنبال اثر هورمون‌های بارداری و گاهی به دلیل التهاب و عدم ترمیم پوسیدگی دندان در قبل از بارداری بوده که در این دوران تشدید می‌شود.

قادری با اشاره به اینکه مادرانی که قصد بارداری دارند حتما پیش از بارداری توسط دندانپزشک ویزیت شوند، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۹۵ درصد زنان استان، از خدمات دندانپزشکی پیش از بارداری و حین آن در مراکز بهداشتی بهره مند شده اند.

وی در پایان یادآور شد: رفتار والدین الگویی برای کودکان است و عادات منظم بهداشتی آنان می‌تواند فرزندان را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها