باسوادی در خراسان رضوی به ۹۶ درصد رسیده است

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: میزان باسوادی در گروه ۱۰ تا ۴۹ سال این استان از ۹۶ درصد گذشته است.

باسوادی در خراسان رضوی به ۹۶ درصد رسیده است

مصطفی اسدی صبح شنبه در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته سواد آموزی برگزار شده بود اظهار کرد: تعلیم و تربیت فرصتی برای توانمند سازی بشریت بوده و نهضت سواد آموزی یادگار امام خمینی (ره) است که کمتر از یک سال بعد از انقلاب تشکیل شد.

وی افزود:در همه دولت ها تلاش بسیاری برای ریشه کن کردن بیسوادی در کشور انجام شده است ولی در دولت های یازدهم و دوازدهم تدابیر و مشوق های بسیاری برای جذب سواد آموزان در نظر گرفته شد و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ رشد سوادبین سال های ۹۰ تا ۹۵ به ۲.۸ درصد رسید.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: در گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ ساله از مرز ۹۶ درصد باسوادی گذر کردیم و امید داریم تا پایان سال جاری این آمار به ۹۷.۵ درصد برسد. همچنین در سال جاری ۹ هزار و ۹۰۰ نفر برای حضور در کلاس های سواد آموزی جذب شدند و باید گفت به دلیل عدم اظهار بیسوادی و مشکلات اقتصادی جذب به سختی صورت می پذیرد.

وی گفت: اقدامات اساسی در راستای با سوادی اتباع خارجی در دستور کار قرار دارد که تاکنون ۲۷۰۰ نفر از اتباع استان باسواد شدند و ۲۷ هزار ۳۵۲ نفر نیزجذب مراکز آموزشی شده اند که تلاش می کنیم این آمار تا پایان سال به ۳۰ هزار نفر برسد.

اسدی تصریح کرد:سال ۱۳۵۵ در کشور ۴۷.۵ درصد باسواد بودندکه این آمار با توجه به سرشماری سال ۱۳۹۵ به ۸۷.۶ درصد رسیده است و در مقایسه آمارهای ایران و جهان در حوزه تمامی گروههای سنی نرخ باسوادی در جهان ۸۶ درصد و در ایران نیز ۸۶ درصد است. همچنین در گروه هدف ۱۵ تا ۲۴ ساله که مد نظر یونسکو نیز هست آمار باسوادی در جهان ۹۱درصد و در ایران ۹۷.۴درصد است.

وی ادامه داد: در گروه سنی ۶۵ سال به بالا نرخ باسوادی جهانی ۷۸ و در ایران۳۹.۹ درصد است و علت عقب ماندگی سواد آموزی در ایران همین گروه سنی هستند.

اسدی بیان کرد:۴۰ مرکز یادگیری و یاددهی که در آنها انواع آمورش های نظری و مهارتی داده می شود در استان وجود دارد که این تعداد تا قبل از سال ۹۵ فقط ۷ مرکز بود و تلاش می کنیم تعداد این مراکز تا پایان سال به ۱۰۰ مرکز افزایش یابد و ۱۰ هزار نفر را تحت پوشش خود قرار دهند.

وی گفت: دو مرکز یادگیری نیز در زندان های مشهد و تربت حیدریه راه اندازی کردیم و دو زندان نیشابور و تربت جام نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد:۱۵۹ هزار بیسوادبراساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در استان وجود دارد که در سال های گذشته تعدادی باسواد شدند و اکنون ۱۰۵ هزار بیسواد باقی مانده است.

منبع: مهر

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها