چگونه با خانواده همسرمان ارتباطی صمیمی برقرار کنیم؟

یک زوج‌درمانگر گفت: زن و شوهر‌ها باید علاوه بر دوست داشتن خانواده‌های اصلی خود، بتوانند با خانواده همسرشان هم به خوبی رابطه برقرار کنند.

چگونه با خانواده همسرمان ارتباطی صمیمی برقرار کنیم؟

شکوفه اویارحسینی کارشناس ارشد مشاوره خانواده و زوج درمانگر درباره خانواده اظهار کرد: خانواده در ایران بخش مهمی از هویت فرد را تشکیل می‌دهد، ازدواج در ایران تنها پیوند دختر و پسر نیست بلکه پیوند ۲ خانواده است.

او بیان کرد: پژوهش‌های مهم در حوزه مشاوره نشان می‌دهد که در ازدواج‌هایی که خانواده‌ها رضایت ندارند، ازدواج اغلب سرانجام تلخی پیدا می‌کند، در مشاوره پیش از ازدواج یکی از ملاک‌های مهم مصاحبه از زوج، پرسش درباره نظر خانواده‌ها پیرامون این وصلت و میزان شباهت فرهنگی ۲ خانواده به همدیگر است.

این زوج درمانگر افزود: پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی با بررسی کیفی رابطه زوج‌های خوشبخت ایرانی با خانواده همسر به اصولی مشابه رسیدند که انتظار می‌رود آموزش این اصول به زوج‌های در شرف ازدواج بتواند سودمند باشد.

اتحاد، پیش‌نیاز خوشبختی در زندگی مشترک

اویارحسینی اتحاد را پیش‌نیاز خوشبختی در زندگی مشترک دانست و تاکید کرد: زوج‌های خوشبخت در ارتباط با خانواده همسر با یکدیگر اتحاد دارند، وقتی ارتباط زوج‌ها با یکدیگر خوب باشد، زمانی که با مشکلی پیرامون خانواده همسر مواجه می‌شوند، به احساس یکدیگر احترام می‌گذارند و با یکدیگر همدلی می‌کنند، به طور مثال، می‌دانم که حرف مادرم ناراحتت کرد، حق داری، ولی چکار کنم باید به مادر احترام گذاشت، اما احترام معنای اطاعت نمی‌دهد، من و تو با هم برای زندگی خود تصمیم می‌گیریم.

ساعت ۲۱/ چگونه با خانواده همسر ارتباط برقرار کنیم؟ / راه‌های برقراری ارتباطی صمیمی با خانواده همسر

ارتباطات زوج‌های خوشبخت با خانواده همسر مرزبندی شده است

او تصریح کرد: زوج‌های خوشبخت در ارتباط با خانواده همسر دارای مرز هستند، مرز در لغت، آن محدوده‌ای است که مشخص می‌کند چه چیز‌هایی اجازه دارد از قلمرو ما خارج شود و چه چیز‌هایی اجازه ندارد از قلمرو ما خارج شود، زوج‌های خوشبخت برای حفظ آرامش و بقای زندگی خود تنها برخی از مسایل زندگی را به خانواده‌های اصلیشان منتقل می‌کنند، در غیر این صورت ممکن است خانواده‌ها با نیت خیرِ حمایت از فرزندشان، با واکنش‌هایی هیجانی به آرامش و بقای زندگی مشترک آسیب بزنند.

ساعت ۲۱/ چگونه با خانواده همسر ارتباط برقرار کنیم؟ / راه‌های برقراری ارتباطی صمیمی با خانواده همسر

اویارحسینی یادآوری کرد: عروس یا داماد ایرانی سعی می‌کنند با رعایت مهارت‌های ارتباطی خوب از حضور در خانواده همسر لذت ببرند، زوج خوشبخت به تبعیض درون خانوادگی احترام می‌گذارد و آن را می‌پذیرد، به این صورت که زن یا شوهر می‌گوید "می‌دانم که همسرم فرزند خانواده‌اش است، پس انتظار ندارم من را هم مانند او دوست بدارند." عروس خوشبخت می‌گوید "می‌دانم همسرم مادرش را خیلی دوست دارد، ولی چون من را هم خیلی دوست دارد، مشکلی ندارم انگار هر کدام از ما جایگاه خود را برایش داریم."

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها