گورستان ۳۰۰۰ساله «پاکوپامپا» راز تمدن فرمانروایان مذهبی پرو را فاش کرد

باستان‌شناسان در شمال پرو یک دفینه ۳۰۰۰ساله کشف کردند که داخل آن یکی از اولین مبلغان مذهبی تاریخ باستان منطقه «آند» قرار داشت، مردی که قبل از اینکاها در آن نقطه زندگی می‌کرد.

گورستان ۳۰۰۰ساله «پاکوپامپا» راز تمدن فرمانروایان مذهبی پرو را فاش کرد

گورستان باستانی «پاکوپامپا» در ارتفاع ۸۲۰۰ فوتی از سطح دریا در منطقه «کاجامارکا» پرو قرار گرفته که ۴۰ هکتار وسعت دارد و در فاصله سال‌های ۱۲۰۰ تا ۷۰۰ قبل از میلاد فعال بود.

۲۰ سال است که باستان‌شناس‌ها در این نقطه مشغول کاوش‌های باستان‌شناسی هستند. آن‌ها یافته‌های متعددی کشف کرده‌اند که آخرین و تازه‌ترین آن‌ها یافتن اسکلت یک رهبر مذهبی باستانی است که حدود یک هزار سال قبل در این نقطه دفن شده است. باستان‌شناس‌ها این رهبر مذهبی را به دلیل مواد فرهنگی و محتویات موجود در مقبره او، «کشیش پاکوپامپا» نامیده‌اند.

در کنار او، سه مهر با نشان‌های مختلف قرار داده شده که یکی از آن‌ها مهر منقوش به حیوانی شبیه به جگوار است و نشان می‌دهد که این اسکلت متعلق به یک رهبر مذهبی در ۳ هزار سال قبل بوده است.

باستان‌شناس‌ها معتقدند این نقش به معنای قدرت معنوی این رهبر مذهبی است که می‌توانسته یک گربه سان وحشی بزرگ جثه یعنی جگوار را هم رام کند. دومین مهر کشف شده در مقبره ۳ هزارساله پرو منقوش به چهره یک انسان است و سومین مهره هم تصویر یک دست است.

باستان‌شناس‌ها می‌گویند این مهرها توسط مردم به رنگ آغشته می‌شد و روی پوست این رهبر مذهبی در ۳ هزار سال قبل زده می‌شد.

یوجی سکی، سرپرست بخش پژوهش موزه ملی قوم‌شناسی ژاپن و دانشگاه ملی سن مارکوس پرو، درباره این کشف می‌گوید: این یافته بسیار مهم است. چون کشف این رهبر مذهبی به باستان‌شناسان محوطه باستانی پاکوپامپا پرو کمک می‌کند تا مشخص کنند چه زمانی یک طبقه از قدرتمندان مذهبی در ۳ هزار سال قبل برای اولین بار در این منطقه ظهور کردند.

سکی با اشاره به اینکه محوطه باستانی پاکوپامپا پرو یک مرکز زیارتی بود و مردم در ۳ هزار سال قبل برای انجام مراسم مذهبی از دور و نزدیک به این منطقه می‌آمدند، افزود: شواهد یافت شده از عبادت گروهی مردم در پاکوپامپا شرایط اجتماعی خاص اولین تمدن‌های منطقه آند در پرو را مشخص می‌کند.

پیشتر چندین مقبره دراین منطقه یافت شده بود که ۳۰۰ سال جدیدتر از مقبره یافت شده از مرد مذهبی پاکوپامپا بودند.

یوجی سکی به گزارشگر نشنال جئوگرافیک می‌گوید: رهبران معنوی پاکوپامپا در ۳ هزار سال قبل ارتباط اجدادی خود را از طریق آیین‌های تدفینی نشان می‌دادند که شاهدی بر ادغام پرستش نیاکان در جانشینی فرمانروایان بعدی است.

نزدیک به ۲۰ سال است که حفاری مشترک باستان‌شناسان ژاپن و پرو در پاکوپامپا، به کشف مجموعه‌ای از اکتشافات هیجان‌انگیز از تدفین‌های غنی از آثار تاریخی منجر شده است و به گفته سرپرست ژاپنی هیات باستان‌شناسی این منطقه، هر کشف باستان‌شناسی در پاکوپامپا، تکامل رفتار اجتماعی و آیینی منطقه آند در دوره باستان را نمایان می‌کند.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    جامعه رشدناپذیر و بداندیش و بدنهاد و سقوط گرا و اشوب طلب ایرانی تا رسیدن به تمدن امن انسانی و سازنده و نافع برای بشریت، قله های دست نیافتنی درپیش دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها